Lakot, tupot, pakkolait yms työmarkkinapuinti

Suomessa on edellisen laman jälkeen lakkoiltu historiallisen vähän - vain murto-osa siitä mitä kultaisella 80-luvulla, joka sekin oli työtaisteluiden osalta hiljaista aikaa verrattuna 70-lukuun.

lakot.jpg
 
Suomessa on edellisen laman jälkeen lakkoiltu historiallisen vähän - vain murto-osa siitä mitä kultaisella 80-luvulla, joka sekin oli työtaisteluiden osalta hiljaista aikaa verrattuna 70-lukuun.

Viime vuonna menetettiin 40000 työpäivää. Rajuimpina 70/80-lukujen lakkovuosina taidettiin menettää hyvinkin yli miljoona työpäivää.
 
Mun ei pitänyt ollenkaan osallistua tähän keskusteluun, mutta kyllä täytyy sanoa, että jollain on sentää munaa! Mä arvostan todella sitä, että joku puolustaa asiaansa eikä alistu, kuten DHL. Oikeutta on haettava silloin kun siltä tuntuu että on oikeassa. Tää on just hyvä juttu:
Helsingin käräjäoikeus päätti perjantaina väliaikaisen turvaamistoimen. DHL on hakenut väliaikaisen turvaamistoimen ammattiliittojen tukitoimia vastaan. Käräjäoikeus on määrännyt AKT:lle, JHL:lle ja SMU:lle kullekin 500 000 euron uhkasakon.

Jos tämä Suomen toiminta on nimenomaan "laillista mafiaa" kuten DHL:n toimitusjohtaja on sanonut, niin on ainakin aika kypsä jo lakien muuttamiseen. Ainakaan ei ole oikein että joku liitto voi vapaasti valita mitä yhtä yritystä alkaa boikotoimaan.

http://demokraatti.fi/puolen-miljoo...tiliitolle-postilakon-tukitoimet-laajentuvat/

.
 
Mun ei pitänyt ollenkaan osallistua tähän keskusteluun, mutta kyllä täytyy sanoa, että jollain on sentää munaa! Mä arvostan todella sitä, että joku puolustaa asiaansa eikä alistu, kuten DHL. Oikeutta on haettava silloin kun siltä tuntuu että on oikeassa. Tää on just hyvä juttu:
Helsingin käräjäoikeus päätti perjantaina väliaikaisen turvaamistoimen. DHL on hakenut väliaikaisen turvaamistoimen ammattiliittojen tukitoimia vastaan. Käräjäoikeus on määrännyt AKT:lle, JHL:lle ja SMU:lle kullekin 500 000 euron uhkasakon.

Jos tämä Suomen toiminta on nimenomaan "laillista mafiaa" kuten DHL:n toimitusjohtaja on sanonut, niin on ainakin aika kypsä jo lakien muuttamiseen. Ainakaan ei ole oikein että joku liitto voi vapaasti valita mitä yhtä yritystä alkaa boikotoimaan.

http://demokraatti.fi/puolen-miljoo...tiliitolle-postilakon-tukitoimet-laajentuvat/

.

Aivan oikein. Eihän DHL ole tehnyt mitään laitonta, tai väärää.
AY-liike unohtaa aina omat laittomuutensa ja toimiensa vääryyden. DHL panna vastaisi sitä kun yritys X päättäisi, ettei rekrytoi lainkaan ammattiyhdistyksen jäseniä.
Valitettavasti nuo uhkasakot ovat usein liian pieniä.
 
Minäkin arvostan kovasti sitä, että joku puolustaa asiaansa eikä alistu, kuten Applen tuotteita kokoava Foxconn. Vuonna 2010 kiittämättömät 130 dollarin kuukausipalkkaa nauttivat työntekijät yrittivät 18 kertaa ja onnistuivat 14 kertaa töiden välttelyssä hyppäämällä kuolemaansa tehdasrakennusten katoilta. Vuoteen 2013 mennessä, korotettujen aitojen ja lisätyn vartioinnin ansiosta, menetetyt kulityövuodet oli onnistuttu laskemaan kahteen per vuosi.
 
Meinaatko ettei Postilta pääse pois, jos haluaa tehdä jotain muuta?
Työpaikka suomessa ei ole vankila ja vaikka se kieltämättä saattaa sitä olla muualla maailmassa, ei se oikeuta täällä mihin vain.

Jos haluat vaikuttaa Foxconnin asioihin, älä osta Applea.
 
Ei ulkomailta haluta investoida maahan jossa laittomista lakoista ei seuraa käytännössä mitään ja missä kaikki oddsit on muutenkin vastaan. (=mm. ilmasto, työntekijän sivukulut, etäisyydet, ankara verotus, pieni väkiluku, huono ostovoima, irtisanomisen vaikeus pk-sektorilla, you name it).

Kyl mä AY:n ideaa sinänsä tuen, palkkaa tulee saada. Sitä mä kannatan täysin.

Mutta ei näin: juoppojen ja laiskojen suojelua, rakenteiden tarpeetonta jäykkyyttä ja laittomia lakkoja. Ei pk-yritys ole mikään sosiaalitoimisto tai Suomen kollektiivinen omatunto. Sen verran johtoasemassa olen ollut, että tiedän miten hankalaa on yrittää päästä eroon turhia sairalomia pitävistä (kyllä, niitä todellakin on ja sen myöntää ihan työterveyslääkäritkin, kun "varmuuden vuoksi" kirjoittavat sairaslomia, suojelevat pitkää samaa työtä tehneitä joita vaan ei enää kiinnosta, näin on sanonut ihan itse lääkäri omin sanoin minullekin), pikkuisen krapulaisista tyypeistä joita ei nappaa. He saavat samaa liksaa kuin työnsä moitteetta hoitavat. Se on väärin. Se on AY:n aikaansaama vääryys ja se on epäreilua. Ahkeran kuuluu saada enemmän.

Vätyksiä pitäisi loputtomiin opastaa, ohjeistaa, perehdyttää, ojentaa kirjallisesti, ohjata hoitoon, muistuttaa, istua palaverissa työterveyshoidon akkojen kanssa ja tukea työhaluttoman työkykyä. Muuten on rankaa ja tulee F-diagnoosi, kun ei voi valita työkavereita, työaikoja, työpistettä oman mielen mukaan jne. Siis ei saatana mitä paskaa, en muuta voi sanoa ja todella monen vuoden kokemuksella. Pk-yrittäjä tekee työn raukkaparan puolesta, oman toimen ohella. Reilua.

Tulos tai ulos. Jos ei hommat nappaa nii firmasta ulos silloin. Ikinä et voi etukäteen tietää millainen tyyppi on kun sitä palkkaat, työtahti ja ahkeruus ei kelpaa potkuperusteiksi, pitää loputtomiin opastaa, perehdyttää, huomauttaa, valvoa, varoittaa jne. Se on monelle liian byrokraattinen tie käytäväksi, antaakseen loparit jollekin yhdelle vätykselle pitää käytännössä olla työlaisäädännön juristi. Noin Suomessa firmat hankkiutuvat eroon vain kaikista pahimpien pahimmista lorvijoista ja lopuista toivotaan kädet kyynärpäitä ristissä päästävän jossain YT-kierroksella, toki sielläkin AY-väki häärää heittämässä kapuloita rattaisiin ja kertoo kuinka on rankkaa. Arvatkaa pari kertaa kuinka rankkaa jollakin pienyrittäjällä on? Sillä eihän firman suinkaan sovi valita ahkerimpia tekemään tulosta...

Paljon on viturallaan Suomessa muutenkin, tää lakkoherkkä juoppojen puolestapuhuja Suomi-AY on siihen vaan yksi kirsikka kakun päälle.
 
Meinaatko ettei Postilta pääse pois, jos haluaa tehdä jotain muuta?
Työpaikka suomessa ei ole vankila ja vaikka se kieltämättä saattaa sitä olla muualla maailmassa, ei se oikeuta täällä mihin vain.

Jos haluat vaikuttaa Foxconnin asioihin, älä osta Applea.

Tempputyöllistetyt ja pakkokurssitetut mukaanlukien 400 000 työtöntä, joista 50 000 akateemista työtöntä, pitää aika hyvin huolen siitä, että nyt on työnantajan markkinat. Vankila ei ole kalterit, vaan iso asuntolaina ja länsimainen elämäntapa. Niitä on helvetin vaikea muokata pienemmiksi vain tuottavuusloikan nimissä. Epäonnistut tässä, niin pankki vie talon ja autot. Ja kun köyhyys tulee ovesta sisään, rakkaus lentää ikkunasta pihalle. Tuplahuti.

Ja en puhu itsestäni, minulla on asiat hyvin taloudellisesti ja perhesuhteiltani. Mutta voin vain kuvitella, mitä postilaiset tuntevat. Siksi ymmärrän, että palkansaajat käyttävät kaikkia keinoja, mitä heillä on käytettävissään. Ja joukkovoima on oikeasti ainut mitä heillä on. Työnantajalle (ja lehdistölle) sopii näköjään kovasti hyvin se, että massat usutetaan toisiaan vastaan puhumalla ylimitoitetuista "irtisanomissuojista" ja "saavutetuista eduista", jotta suuri kuva hämärtyisi.

Kun Suomessa on kerta kaikkiaan lähdetty tälle "halpuutuksen" tielle on muistettava, että siinä kilpailussa halvin tarjous on Suomen olosuhteisiin elinkelvoton. Samalla myönnettäköön, että valtio on kusessa. Itse olen joskus laskenut, että minulla olisi 10 %:n laskuvara tuloihini. Mutta monella muulla ei ole. Mitä voin tehdä? Koetan ostaa asiat Suomesta ja yritän tukea valtiota: tänä vuonna olen siirtynyt Soneran ja Fortumin asiakkaaksi ja bensatkin ostan yksinomaan Nesteeltä. Näpertelyä sanoisi joku, mutta hei - eikös kympin kuukaudessa pitänyt luoda Xkymmentätuhatta uutta työpaikkaa?
 
Mun ei pitänyt ollenkaan osallistua tähän keskusteluun, mutta kyllä täytyy sanoa, että jollain on sentää munaa! Mä arvostan todella sitä, että joku puolustaa asiaansa eikä alistu, kuten DHL. Oikeutta on haettava silloin kun siltä tuntuu että on oikeassa. Tää on just hyvä juttu:
Helsingin käräjäoikeus päätti perjantaina väliaikaisen turvaamistoimen. DHL on hakenut väliaikaisen turvaamistoimen ammattiliittojen tukitoimia vastaan. Käräjäoikeus on määrännyt AKT:lle, JHL:lle ja SMU:lle kullekin 500 000 euron uhkasakon.

Jos tämä Suomen toiminta on nimenomaan "laillista mafiaa" kuten DHL:n toimitusjohtaja on sanonut, niin on ainakin aika kypsä jo lakien muuttamiseen. Ainakaan ei ole oikein että joku liitto voi vapaasti valita mitä yhtä yritystä alkaa boikotoimaan.

http://demokraatti.fi/puolen-miljoo...tiliitolle-postilakon-tukitoimet-laajentuvat/

.

Ei ole mitenkään tavatonta että tukitoimet menevät yli ja ohi niin kuin nyt DHL:n osalta. Riitelevät osapuolet hoitakoon väännöt keskenään. Sivullisten/ulkopuolisten suojeleminen ei voi olla ihmisoikeuksien rajoittamista.
 
Ei ulkomailta haluta investoida maahan jossa laittomista lakoista ei seuraa käytännössä mitään ja missä kaikki oddsit on muutenkin vastaan. (=mm. ilmasto, työntekijän sivukulut, etäisyydet, ankara verotus, pieni väkiluku, huono ostovoima, irtisanomisen vaikeus pk-sektorilla, you name it).

Kyl mä AY:n ideaa sinänsä tuen, palkkaa tulee saada. Sitä mä kannatan täysin.

Mutta ei näin: juoppojen ja laiskojen suojelua, rakenteiden tarpeetonta jäykkyyttä ja laittomia lakkoja. Ei pk-yritys ole mikään sosiaalitoimisto tai Suomen kollektiivinen omatunto. Sen verran johtoasemassa olen ollut, että tiedän miten hankalaa on yrittää päästä eroon turhia sairalomia pitävistä (kyllä, niitä todellakin on ja sen myöntää ihan työterveyslääkäritkin, kun "varmuuden vuoksi" kirjoittavat sairaslomia, suojelevat pitkää samaa työtä tehneitä joita vaan ei enää kiinnosta, näin on sanonut ihan itse lääkäri omin sanoin minullekin), pikkuisen krapulaisista tyypeistä joita ei nappaa. He saavat samaa liksaa kuin työnsä moitteetta hoitavat. Se on väärin. Se on AY:n aikaansaama vääryys ja se on epäreilua. Ahkeran kuuluu saada enemmän.

Vätyksiä pitäisi loputtomiin opastaa, ohjeistaa, perehdyttää, ojentaa kirjallisesti, ohjata hoitoon, muistuttaa, istua palaverissa työterveyshoidon akkojen kanssa ja tukea työhaluttoman työkykyä. Muuten on rankaa ja tulee F-diagnoosi, kun ei voi valita työkavereita, työaikoja, työpistettä oman mielen mukaan jne. Siis ei saatana mitä paskaa, en muuta voi sanoa ja todella monen vuoden kokemuksella. Pk-yrittäjä tekee työn raukkaparan puolesta, oman toimen ohella. Reilua.

Tulos tai ulos. Jos ei hommat nappaa nii firmasta ulos silloin. Ikinä et voi etukäteen tietää millainen tyyppi on kun sitä palkkaat, työtahti ja ahkeruus ei kelpaa potkuperusteiksi, pitää loputtomiin opastaa, perehdyttää, huomauttaa, valvoa, varoittaa jne. Se on monelle liian byrokraattinen tie käytäväksi, antaakseen loparit jollekin yhdelle vätykselle pitää käytännössä olla työlaisäädännön juristi. Noin Suomessa firmat hankkiutuvat eroon vain kaikista pahimpien pahimmista lorvijoista ja lopuista toivotaan kädet kyynärpäitä ristissä päästävän jossain YT-kierroksella, toki sielläkin AY-väki häärää heittämässä kapuloita rattaisiin ja kertoo kuinka on rankkaa. Arvatkaa pari kertaa kuinka rankkaa jollakin pienyrittäjällä on? Sillä eihän firman suinkaan sovi valita ahkerimpia tekemään tulosta...

Paljon on viturallaan Suomessa muutenkin, tää lakkoherkkä juoppojen puolestapuhuja Suomi-AY on siihen vaan yksi kirsikka kakun päälle.

Kaikkein paras muutos mitä yrittäjä voi ajatella olisi nykyistä laajempi vapaus valita omat työntekijänsä. Työntekijän voisi halutessaan helposti irtisanoa. Irtisanomisajalta tietysti palkka TES:n mukaisesti mutta ei mitään muita seuraamuksia heti tai pidemmässä juoksussa. On kohtuutonta että työnantaja ei pääse järjellisin kustannuksin eroon työntekijästä joka ei tienaa palkkaansa.
 
Kaikkein paras muutos mitä yrittäjä voi ajatella olisi nykyistä laajempi vapaus valita omat työntekijänsä. Työntekijän voisi halutessaan helposti irtisanoa. Irtisanomisajalta tietysti palkka TES:n mukaisesti mutta ei mitään muita seuraamuksia heti tai pidemmässä juoksussa. On kohtuutonta että työnantaja ei pääse järjellisin kustannuksin eroon työntekijästä joka ei tienaa palkkaansa.
Täydellisessä maailmassa tämä toimisikin, mutta kun kaikki yrittäjät ja esimiehet eivät ole rehellisiä ja oikeudenmukaisia.
 
Täydellisessä maailmassa tämä toimisikin, mutta kun kaikki yrittäjät ja esimiehet eivät ole rehellisiä ja oikeudenmukaisia.

Onko sillä lopulta väliä? Etenkin jos yrittäjä pelaa omilla rahoillaan niin en näe mitään väärää siinä että hän haluaa jonkun työntekijän pois vahvuudesta? Itse pidän tällaisista konstailemattomista malleista. Tässä kohdin voitaisiin hyvin olla firman suuntaan kallellaan.
 
En tiedä teistä mutta kyllä meidän firmasta on epäpätevät tai muut töpeksijät lentäneet pihalle, tosin koeajalla suurin osa. :)
 
Samoin minun työpaikoissani koeajalla on kyllä ammattitaidottomat työntekijät joutuneet pihalle. Osa ihan yrityksen taloudellisistakin syistä. Kyllä työntekijästä pääsee aivan tarpeeksi helposti irti jos homma ei toimi.

Maailma ei ole reilu paikka ainakaan niin kauan kun hallituksessa on Sipilän ja Stubbin kaltaisia "rikkaita pelureita". EK käytännössä on sanellut kolmen edellisen hallituksen ohjelmat ja oikeastaan osittain siitä syystä ollaan kulutuslamassa.

AY liike on itselleni ollut puolittainen kirosana raskaan koneistonsa,kova palkkaisten johtajiensa ja aivan yhtä törkeän poliittisen vaikuttamisen takia kuin EK:kin, mutta täytyy sanoa että turpaan olisi köyhä näissä talkoissa saanut ilman sitä.

On oikeastaan käsittämätöntä mitä esityksiä valittu hallitus voi viedä eteenpäin vaalien jälkeen luvattuaan jotain aivan muuta. Käytännössä yleislakolla uhkaaminen oli ainoa syy miksi tuo juna edes vähän hidastui.

Silti toivoisi jotain molemminpuolista rakenneuudistusta työn sopimiseen.
 
Ensin nujerretaan postilaiset, ketkä ovat seuraavat?
Seuraavaksi rymistellään kaupan alalla. Naisvaltainen ja inhottavasti katteisiin vaikuttavat henkilöstökulut saatava kuriin.

"Kyllä aina joku suostuu hommia tekemään"-mentaliteettia halutaan tännekin. Kohta ollaan kuin Jenkit, eli työllä ei enää tule toimeen. Eiku hetkinen, näinhän se Helsingissä monen kohdalla jo onkin.
 
Kun Suomessa on kerta kaikkiaan lähdetty tälle "halpuutuksen" tielle on muistettava, että siinä kilpailussa halvin tarjous on Suomen olosuhteisiin elinkelvoton. Samalla myönnettäköön, että valtio on kusessa. Itse olen joskus laskenut, että minulla olisi 10 %:n laskuvara tuloihini. Mutta monella muulla ei ole. Mitä voin tehdä? Koetan ostaa asiat Suomesta ja yritän tukea valtiota: tänä vuonna olen siirtynyt Soneran ja Fortumin asiakkaaksi ja bensatkin ostan yksinomaan Nesteeltä. Näpertelyä sanoisi joku, mutta hei - eikös kympin kuukaudessa pitänyt luoda Xkymmentätuhatta uutta työpaikkaa?

Omat tulot laskeneet tänä vuonna reilut 10 % kun tehtävät vaihtuivat ja eräs aiemmin saamani lisä poistui. Edellinen henkilökohtainen palkankorotus vuodelta 2008, jonka jälkeen tehtävät muuttuneet kolme kertaa ja työn vaativuus pauttiarallaa tuplaantunut. Vaimo lomautettuna toistaiseksi. Minäkin yritän parhaani mukaan tukea valtiota ja ostaa suomalaista jne mutta valitettavasti muutto töiden perässä Saksaan alkaa houkutella päivä päivältä enemmän ja enemmän.
 
Back
Top