Laskuvarjojääkäri

 
Hauskinta on, että olen tavannut "Andy McNabin", hepun oikea nimi on Steven Billy Mitchell. Sekään ei ole mikään sotasalaisuus.
 
Hauskinta on, että olen tavannut "Andy McNabin", hepun oikea nimi on Steven Billy Mitchell. Sekään ei ole mikään sotasalaisuus.

Muistanko väärin (nimimerkki) lukihäriöisenä, mutta olit aikoinaan paljastamassa yhtä tosi elämän huijaria?
 
Muistanko väärin (nimimerkki) lukihäriöisenä, mutta olit aikoinaan paljastamassa yhtä tosi elämän huijaria?

Jos kyse on Jim Shorttista, niin kyllä. Kaveri onnistui pillastuttamaan aika monet SAS:n heput väittämällä olleensa yksi. Olihan heppu viikonloppusotilaana mukana jokusen kuukauden ja sai sitten "SNLR"-statuksen ("Service No Longer Required"). Tunnusti sitten itse olleensa "blanket stacker".

http://www.arrse.co.uk/wiki/The_Baron_of_Castleshort

Tarina on aika hurja. :D
 
Mihin kokemuksiin itse perustat arviosi?
Kahteen asiaan, loogiseen päättelyyn ja omaan inttikokemukseeni. Koska sotiminen on koneistunut ja liikkuminen motoroitunut, sitä fyysistä sitkeyttä, että jaksaa marssia eteenpäin, vaikka on rättiväsynyt, ei tarvita lähellekään samalla tavoin kuin ennen. Se tarve on korvautunut voiman ja voimakestävyyden tarpeella, eli sotilailla on nykyisin kannossa enemmän rompetta kuin ennen (johtuen tietenkin pitkälti siitä, ettei heidän tarvitse juuri koskaan raahata niitä pitkiä matkoja, koska pidemmät siirtymiset tehdään kulkuneuvoilla). Tämän lisäksi tarvitaan tietenkin psyykkistä sitkeyttä, eli valvomisen kestämistä ja todennäköisesti itse taistelutkin ovat intensiivisempiä kuin ennen.

Ja toistan vielä, tämä on yleinen huomio siitä, mitä nykyajan sotilaan tarve on verrattuna entiseen. Tietenkin edelleenkin on erikoisjoukkoja, sissejä ja tiedustelijoita, jotka liikkuvat jalan ja joille fyysisestä sitkeydestä on hyötyä.
 
Juuri näin! Tavaraa on oikeasti kannossa, ilma voi olla +30/40c niin eipä siellä juosta ellei ole pakko. Sotiminen noissa oloissa on todella raskasta fyysisesti, ja kun mukana on 8x lippaita valmiina + irtoammukset ja muu mukava, niin sitä painoa on. Sota ei ole juoksemista, se on kestävyyttä. Pieniä sprinttejä voi ottaa kyllä mutta ei mitään munat vaahdossa ravia mennä, ellei aivan pakko ole.

Normi suomen mosurin kuntokoulutus on huomattavasti heikompaa mitä maailmalla, toki, meillä on asevelvollisuus, jenkeillä ei.

Noinhan se on, turha vetää itseään piippuun heti kosketuksen saamisen jälkeen turhalla sykyilyllä. Mutta se, että normi jenkkitaistelija olisi jotenkin merkittävästi kovakuntoisempi kuin esim meikäläiset jv-taistelijat palveluksen loppupuolella on väärä. Mainosvideoihin saadaan toki menevän näköistä toimintaa ja lihaksikkaita taistelijoita, mutta ne ovat mainoksia. Pari vuotta jenkeissä palvelleena ja Afganistanissa niiden kanssa aikaa viettäneenä en vaikuttunut kuin erikoisjoukoista jotka oli ihan oma lukunsa.

Haasteena meillä on se keskiverto reserviläinen, joka hukannut intin aikana kehittämänsä jonkinlaisen fyysisen kunnon makoilulla ja huonoilla elintavoilla. Yksi syy miksi parhaat joukot meillä pyritään pitämään nuorina. Eivät ole vielä täysin hukanneet kuntoaan...
 
Ensimmäinen ja toinen dokumentti ei liity tähän mitenkään. Kolmannessa on vähän pinnallisesti juttua siitä, minkälaista fyysistä kestävyyttä tarvitaan oikeassa sodassa. Johtunee ehkä siitä, ettei suomalaisilla upseereilla ole juuri lainkaan tästä ensikäden kokemusta.

"Vähän pinnalista juttua"... Ei tullut mieleen että kyseisissä kuvissa esitellään pääköhdat kokonaisuudesta, jota on tutkittu vuosikausia varsin perusteellisesti? Taustana on mittava määrä ulkomaista tutkimusta sekä kotimaista kokeilua.

Kyllä, suomalaiset joukot eivät ole olleet varsinaisissa taisteluissa kovinkaan paljon edes Afganistanissa, mutta ei se estä asian tutkimista ja testaamistaja relevanttien tulosten saamista.
 
Laitoin aikaisemmin videon tuonne toisaalle. Jos katsotte noita alokkaita niin ei ne eroa juuri ollenkaan suomalaisista.
Kanttiksina suomessakin on monesti hyväkuntoisia kavereita niinkuin tässäkin.

Tälläistä täällä. Itse en kyllä käsitä tuota turhanpäivästä huutamista mitä suurinosa harrastaa.
 
:eek: Pidän omaa englannintaitoa melko hyvänä mutta minä en saanut sanaakaaan selvää mitä tuo sergeant major (vai mikä lie) karjuu.
Kehoittaisin kyseista herraa parantamaan omaa ulosantiaan hieman.
 
Kahteen asiaan, loogiseen päättelyyn ja omaan inttikokemukseeni. Koska sotiminen on koneistunut ja liikkuminen motoroitunut, sitä fyysistä sitkeyttä, että jaksaa marssia eteenpäin, vaikka on rättiväsynyt, ei tarvita lähellekään samalla tavoin kuin ennen. Se tarve on korvautunut voiman ja voimakestävyyden tarpeella, eli sotilailla on nykyisin kannossa enemmän rompetta kuin ennen (johtuen tietenkin pitkälti siitä, ettei heidän tarvitse juuri koskaan raahata niitä pitkiä matkoja, koska pidemmät siirtymiset tehdään kulkuneuvoilla). Tämän lisäksi tarvitaan tietenkin psyykkistä sitkeyttä, eli valvomisen kestämistä ja todennäköisesti itse taistelutkin ovat intensiivisempiä kuin ennen.

Uskaltaisin olla eri mieltä. Toki raskas varustus ja sen kanssa lyhyiden spurttien tekeminen vaatii voimaa ja räjähtävää voimaa. Mutta perusta tulee kyllä fyysisestä kestävyydestä. Vaikka taistelu voi olla lyhyt ja intensiivinen, on sotilas rasituksessa tuntikausia ennen ja jälkeen taistelun. Pelkästään taisteluvarustuksessa valmiudessa olo tai siirtyminen ajoneuvollakin rasittaa. Ilman hyvää peruskestävyyttä taistelija väsyy ensin fyysisesti ja heti perään henkisesti.
 
:eek: Pidän omaa englannintaitoa melko hyvänä mutta minä en saanut sanaakaaan selvää mitä tuo sergeant major (vai mikä lie) karjuu.
Kehoittaisin kyseista herraa parantamaan omaa ulosantiaan hieman.

Kyseessä on Staff Sergeant = ylikersantti.

Tuo huutaminen kuuluu erityisesti USMC:n kulttuuriin, katsotaan onko kavereilla luonnetta. Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin.

Tässä klassikko:

 
Ns alokaskaudella on eritoten tuollainen kulttuuri, suomessakin mutta vähän lievempänä. Tai nyt kaikki luokitellaan jo simputukseksi. LJK saa pitää kovempaa kuria esim laittaa punnertamaan joukon vähänväliä. Typerää luokitella se simputukseksi nykyään. Punnertaminen on fiksua vaikka ei olisikaan niin suurta syytä siihen esim kylmyys. LJk puolella ei paljon pinkkoja tai punkkia tehdä, mitä kuitenkin harrastetaan muualla.

image.jpg
image.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Uskaltaisin olla eri mieltä. Toki raskas varustus ja sen kanssa lyhyiden spurttien tekeminen vaatii voimaa ja räjähtävää voimaa. Mutta perusta tulee kyllä fyysisestä kestävyydestä. Vaikka taistelu voi olla lyhyt ja intensiivinen, on sotilas rasituksessa tuntikausia ennen ja jälkeen taistelun. Pelkästään taisteluvarustuksessa valmiudessa olo tai siirtyminen ajoneuvollakin rasittaa. Ilman hyvää peruskestävyyttä taistelija väsyy ensin fyysisesti ja heti perään henkisesti.
Tähän kun lisää Alueellisten joukkojen uudistetun taistelutavan, jossa, yllätys yllätys, marssitaan pitkiäkin matkoja metsän läpi ja sen jälkeen irtaannutaan pitkiä matkoja saman skugen läpi on fyysinen kestävyys aika helvetin tärkeää.
 
Back
Top