Lentokoneita

Hitto, tätä kyytiä haluaisin päästä kokeilemaan.


http://www.migflug.com/en/jet-fighter-flights/flying-with-a-jet/mig-15-fagot-in-czech-republic.html

Hintapyyntökin "vain" 2750 euroa 20 minuutin pyrähdyksestä. :rolleyes: No joo, uskotaan. Ei se suihkuhävittäjäkyyti voi olla halpaa lystiä.

Firman hinnastoa kun tutkii, niin parilla tonnilla pääsisi Latviassa L-39 Albatrosin takapenkille. Tuossa taitaakin sitten olla listan edullisimmat elämyslennot. Hawker Hunter -kyyti onkin jo 7500 euroa ja jostain MiG-29:n takapenkkireissusta saa maksaa jo reilusti päälle kymppitonnin.
 
Tässäpä olis mahtava lisä takapihalle... kunnostettu mutta ei flight rated, naapurien riemuksi moottori starttaa kuitenkin vielä! 100,000+ GBP pyyntö...

Huom! Taisteli Falkland-saarilla 1982...:salut::uzi::uzi::solthum:

3A65849100000578-0-image-a-54_1479223224125.jpg


http://www.dailymail.co.uk/news/art...-six-figure-price-standing-idle-25-years.html
 
Tämän kun hinaisi Pajeron perässä PERK:iin ja sanoisi että ruvetkaa vaan ruuvaamaan niitä valtion puikkoja ripustimiin niin päästään lähtemään hommiin, voisi majurin naama olla näkemisen arvoinen...
jos ei muuta käyttöä rauhanaikana löytyisi niin uudenvuoden kunniaksi voisi ampua täräyttää heittoistuimen naapurikunnan puolelle :)!
 
Tässäpä olis mahtava lisä takapihalle... kunnostettu mutta ei flight rated, naapurien riemuksi moottori starttaa kuitenkin vielä! 100,000+ GBP pyyntö...

Huom! Taisteli Falkland-saarilla 1982...:salut::uzi::uzi::solthum:

3A65849100000578-0-image-a-54_1479223224125.jpg


http://www.dailymail.co.uk/news/art...-six-figure-price-standing-idle-25-years.html

Oli muuten 2001 Jyväskylän näytös kun tuli nähtyä Harrier livenä. Kesäkuinen sää oli tyypilliseen tapaan kylmä ja sateinen, mutta Harrierin leijuntanäytös oli näyttävä. Todella kimeä vinkuna koneesta lähti.
 
Oli muuten 2001 Jyväskylän näytös kun tuli nähtyä Harrier livenä. Kesäkuinen sää oli tyypilliseen tapaan kylmä ja sateinen, mutta Harrierin leijuntanäytös oli näyttävä. Todella kimeä vinkuna koneesta lähti.
Kylläpä lähtee... mutta jos miettii tätä:

Falklands War:

Date 2 April – 14 June 1982
(2 months, 1 week and 5 days)
Location Falkland Islands, South Georgia and the South Sandwich Islands and surrounding sea and airspace
Result

British victory!!!!!
  • Status quo ante bellum in South Georgia and the Falklands.
  • Argentine occupation of Southern Thule ended.
  • Relations severed until 1989.
  • Argentine military government replaced with democratic government in October 1983.
 
Ohjaamokuvaa Su-34:n kaputista. Meni ympäri laskussa kesällä 2015.

https://www.funker530.com/su-34-cockpit-video-shows/

Oliko niillä jotain teknisiä hankaluuksia jo ennen laskua? Lähestyminen oli todella epävakaa.
Ihmeellistä pumppaamista, kai niillä oli jotain pulmia, ei tuota muuten käsitä.
Sen voin sanoa, että 15 h lentänyt upl-oppilas tuo konetta 10*vakaammin, kuin tuo Su-34:n kuski.
Niin tai näin, kone istuu liian myöhään, enää puolet kiitotiestä jäljellä.
Kiitotien päässä rakennuso_O, pilotille jää muuta tehtäväksi kuin ohjata vauhdilla sivuun ja siinä kone katolleen.
 
Oliko niillä jotain teknisiä hankaluuksia jo ennen laskua? Lähestyminen oli todella epävakaa.
Ihmeellistä pumppaamista, kai niillä oli jotain pulmia, ei tuota muuten käsitä.
Sen voin sanoa, että 15 h lentänyt upl-oppilas tuo konetta 10*vakaammin, kuin tuo Su-34:n kuski.
Niin tai näin, kone istuu liian myöhään, enää puolet kiitotiestä jäljellä.
Kiitotien päässä rakennuso_O, pilotille jää muuta tehtäväksi kuin ohjata vauhdilla sivuun ja siinä kone katolleen.

Joo ja huomasit varmaan että lähes koko ajan ohjaamon äänivaroitusjärjestelmä (ryssän versio "Bitching Bettystä") käski tehdä jotain. Jatkoi molotustaan vielä senkin jälkeen kun kone oli jo katollaan.
 

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/North_American_A-5_Vigilante

North American A-5 Vigilante

North American A-5 Vigilante
oli raskas Yhdysvaltain laivaston käyttämä tukialuksia käyttävä (ydin)pommikone. A-etuliite ("Attack") viittaa rynnäköintiin. Koneen alkuperäinen tyyppitunnus oli A-3J.

Konetyyppi suunniteltiin korvaamaan aiemman keskiraskaan strategisen pommikoneen, Douglas A-3 Skywarriorin. Vigilante oli Skywarrioriin nähden kaksinverroin nopeampi. Se käytti samanlaisia suihkumoottoreita, kuin McDonnell Douglas F-4 Phantom II. Vigilante kykeni 2,0 Machin huippunopeuteen, ja sen lakikorkeus oli 15 880 metriä. Vigilante oli Skywarriorin pois lukien, raskain laivaston käyttämä sotilaslentokone. A-5 Vigilanten tyhjäpaino on 17 240 kg ja enimmäispaino lentoonlähdössä (MTOW) 36 285 kg.

A-5 Vigilante ehti saapumaan etulinjan keskiraskaaksi strategiseksi pommikoneeksi Kuuban ohjuskriisiin mennessä vuonna 1962. Se kykeni kuljettamaan myös strategisia lämpöydinaseita (Mark 27, B28 ja B43). Yllättävästi juuri koneen pomminpudotusjärjestelmässä esiintyi vakavia toimintavaikeuksia.

57 kappaletta A-5 -tyypin taistelukonetta muunnettiin RA-5C -tiedustelukoneiksi. 2 230 km/h huippunopeuden ja 20 400 m lakikorkeuden saavuttanut tyyppi osallistui Vietnamin sotaan.

Koneen siipiprofiilissa yhdistyivät sekä deltasiipi että nuolimuotoinen siipi. Joitain koneeseen liittyviä ominaisuuksia koetettiin hyödyntää uutta strategista B-1B Lancer -pommikonetta kehiteltäessä. A-5 Vigilante poistettiin palveluskäytöstä vuoteen 1980 mennessä.

vigilante-11-.jpg.png
 
Viimeksi muokattu:

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/North_American_A-5_Vigilante

North American A-5 Vigilante

North American A-5 Vigilante
oli raskas Yhdysvaltain laivaston käyttämä tukialuksia käyttävä (ydin)pommikone. A-etuliite ("Attack") viittaa rynnäköintiin. Koneen alkuperäinen tyyppitunnus oli A-3J.

Konetyyppi suunniteltiin korvaamaan aiemman keskiraskaan strategisen pommikoneen, Douglas A-3 Skywarriorin. Vigilante oli Skywarrioriin nähden kaksinverroin nopeampi. Se käytti samanlaisia suihkumoottoreita, kuin McDonnell Douglas F-4 Phantom II. Vigilante kykeni 2,0 Machin huippunopeuteen, ja sen lakikorkeus oli 15 880 metriä. Vigilante oli Skywarriorin pois lukien, raskain laivaston käyttämä sotilaslentokone. A-5 Vigilanten tyhjäpaino on 17 240 kg ja enimmäispaino lentoonlähdössä (MTOW) 36 285 kg.

A-5 Vigilante ehti saapumaan etulinjan keskiraskaaksi strategiseksi pommikoneeksi Kuuban ohjuskriisiin mennessä vuonna 1962. Se kykeni kuljettamaan myös strategisia lämpöydinaseita (Mark 27, B28 ja B43). Yllättävästi juuri koneen pomminpudotusjärjestelmässä esiintyi vakavia toimintavaikeuksia.

57 kappaletta A-5 -tyypin taistelukonetta muunnettiin RA-5C -tiedustelukoneiksi. 2 230 km/h huippunopeuden ja 20 400 m lakikorkeuden saavuttanut tyyppi osallistui Vietnamin sotaan.

Koneen siipiprofiilissa yhdistyivät sekä deltasiipi että nuolimuotoinen siipi. Joitain koneeseen liittyviä ominaisuuksia koetettiin hyödyntää uutta strategista B-1B Lancer -pommikonetta kehiteltäessä. A-5 Vigilante poistettiin palveluskäytöstä vuoteen 1980 mennessä.

vigilante-11-.jpg.png

Tässä vähän tarkemmin Vigilantesta.

http://www.bobjellison.com/RA5C_Vigilante.htm

Nopea kuin mikä.

In 1969, the London/New York Mail Race was held. A new 156 series Vigi was delivered to NAS Albany without the reconnaissance canoe installed. North American engineers said the Mach 2.0 speed restriction was Navy conservatism, and the airplane was capable of higher speeds. On a practice run for the race, the Vigilante went to Mach 2.5, and the pilot said he felt he could go faster.
 
Tässä vähän tarkemmin Vigilantesta.

http://www.bobjellison.com/RA5C_Vigilante.htm

Nopea kuin mikä.
Jostain toisesta artikkelista luin sellaisen väitteen että tuo kone on kehitetty ensisijaisesti sitä käyttötarkoitusta varten että päästään ampumaan ydinaseita vastustajan selustaan. Suoritusarvot ovat tukialuskoneelle aivan järjettömät ja onhan kone siihen käyttötarkoitukseen myös valtavan kokoinen ja myös harvinaisen kaunis, jos näin voi sanoa.
 
Jostain toisesta artikkelista luin sellaisen väitteen että tuo kone on kehitetty ensisijaisesti sitä käyttötarkoitusta varten että päästään ampumaan ydinaseita vastustajan selustaan. Suoritusarvot ovat tukialuskoneelle aivan järjettömät ja onhan kone siihen käyttötarkoitukseen myös valtavan kokoinen ja myös harvinaisen kaunis, jos näin voi sanoa.

Tosi on."Low level strike aircraft", kuten sanotaan. Suunniteltiin samaan tarkoitukseen kuin USAF:n F-101 Voodoo, jonka tarkoitus oli Euroopassa läpäistä itäblokin ilmapuolustus lentämällä pinnoissa kovaa tutkakatveessa ja nakata ydinpommi kohteeseen. Tämänhän sitten korvasi F-111. Vigilantesta lueskelin, että Vietnamissa kun Vigi-kuskit löivät matalalla kaasun täysin auki ja jälkipolton päälle, jäivät saattohävittäjät (F-4 ja F-8) äkäisesti taakse.

Ja olen samaa mieltä. Puhdaslinjainen kone. Vanhan totuuden mukaan jos lentokone näyttää hyvältä, se myös lentää hyvin. :)
 
Back
Top