Lentokoneita

Australiassa lentosääntöjä tulkitaan ilmeisen vapaamielisesti. Tässä Super Hornet painelee menemään keskellä kaupunkia.

Kerran oltiin faijan kanssa kalaretkellä Oulujärvellä noin vuosikymmen takaperin. Yhtäkkiä taivaanrannasta lähestyi Hornet hävittäjä, joka kohta ylitti veneemme vain reippaan kymmenen metrin korkeudelta. Kauhea jyrähdys kävin vain. Hyvä ettei vene keikahtanut ympäri. :D
 
Kerran oltiin faijan kanssa kalaretkellä Oulujärvellä noin vuosikymmen takaperin. Yhtäkkiä taivaanrannasta lähestyi Hornet hävittäjä, joka kohta ylitti veneemme vain reippaan kymmenen metrin korkeudelta. Kauhea jyrähdys kävin vain. Hyvä ettei vene keikahtanut ympäri. :D

Tämä kuva on Ruotsista. On mahtanut korvissa soida tuon ylilennon jälkeen.

EBxuaAa.jpg
 
Australiassa lentosääntöjä tulkitaan ilmeisen vapaamielisesti. Tässä Super Hornet painelee menemään keskellä kaupunkia.

Suomessa ilmavoimia ei minimilentokorkeudet koske, he lentää siinä korkeudessa, kun se toiminnan ja harjoittelun kannalta on tarkoituksen mukaista.
Uskoisin, että maailmalla on sama käytäntö.
Matalla jos vedetään yli äänennopeuden, silloin alkaa nuo rakennusten kärsimät vauriot syntymään. Saattaa ne ikkunat tietysti tipahtaa, jos muutaman metrin päästä roitasee hiljaisemmallakin vauhdilla.
 
Eipä ole maailman ihanteellisimmat sääolosuhteet tulla laskuun. Sen verran kone vaappuu ilmassa ennen kentälle saapumista, että alueella käy kova puhuri. Taitaapi osua kiitotien ulkopuolelle. Kattelin että jokin korkea lumivalli on alla kun laskutelineet rysähtävät maahan ja lentävät samantien pelistä pois. Onni että kone pysyy yhtenä kappaleena, eikä syty palamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole maailman ihanteellisimmat sääolosuhteet tulla laskuun. Sen verran kone vaappuu ilmassa ennen kentälle saapumista, että alueella käy kova puhuri. Taitaapi osua kiitotien ulkopuolelle. Kattelin että jokin korkea lumivalli on alla kun laskutelineet rysähtävät maahan ja lentävät samantien pelistä pois. Onni että kone pysyy yhtenä kappaleena, eikä syty palamaan.

Taitaa olla tämä tapaus.

http://www.c-130.net/c-130-news-article186.html

Brasilian ilmavoimien kone. Osuivat jonkinlaiseen lumipenkkaan ja oikeanpuoleinen laskuteline ja nelosmoottorin potkuri lensivät irti.
 
Eipä ole maailman ihanteellisimmat sääolosuhteet tulla laskuun. Sen verran kone vaappuu ilmassa ennen kentälle saapumista, että alueella käy kova puhuri. Taitaapi osua kiitotien ulkopuolelle. Kattelin että jokin korkea lumivalli on alla kun laskutelineet rysähtävät maahan ja lentävät samantien pelistä pois. Onni että kone pysyy yhtenä kappaleena, eikä syty palamaan.

Taitaa ottaa johonkin kallion nokkaan se teline. Näkyy videossa. Vaikeat olosuhteet, luultavasti vielä lisäharmina lyhyt kiitotie. Pilotti yrittää hyödyntää koko kiitotien tarkasti, mikä järkevää onkin. Muutenhan tuo laskuna on ihan jees, 20-30 cm arviontivirhe korkeuden suhteen ja teline lähti omille teilleen. Huonoa tuuria sekä hyvää, ettei syty palamaan.
 
Taitaa ottaa johonkin kallion nokkaan se teline. Näkyy videossa. Vaikeat olosuhteet, luultavasti vielä lisäharmina lyhyt kiitotie. Pilotti yrittää hyödyntää koko kiitotien tarkasti, mikä järkevää onkin. Muutenhan tuo laskuna on ihan jees, 20-30 cm arviontivirhe korkeuden suhteen ja teline lähti omille teilleen. Huonoa tuuria sekä hyvää, ettei syty palamaan.
Näyttäisi tulevan alas niin lähellä kallioita/kiitoradan päätä, että ehkä oikea puoli on vielä ollut pehmeän lumen päällä. Siinä onkin olosuhteet korjaustoimille vallan mainiot. Tarvitseeko nousuun neljää moottoria? Oikean siiven kärki näyttää myös vahingoittuneen.
 
Hmm. Toi C-130 onnettomuus tapahtui 27.11.2014 ja näyttää siltä, että kone on sittemmin luokiteltu: "instructional airframe", eli jonkinlainen huolto/korjaus-opiskelun harjoitusväline.
Joka periaatteessa käy järkeen, mutta konehan on tuon videon jälkeen päreinä Etelänapa-mantereella. Onkohan se saatu korjattua sen verran että on lentänyt pois, ja sitten tuomittu ei-lentokelpoiseksi, vai onko se jotenkin pilkottu, lapioitu, rahdattu ja koottu uudelleen ainakin joltain osin, vai onko se vain jätetty sinne jään keskelle, brasilialaisten mekaanikko-opiskelijoiden extreme exkursio-kohteeksi.
 
Dokkari Hanssin-Jukasta. Entisöijät tekivät uskomattoman urakan koneen kanssa.:salut:
http://areena.yle.fi/1-2825440

hans2.jpg
 
Hmm. Toi C-130 onnettomuus tapahtui 27.11.2014 ja näyttää siltä, että kone on sittemmin luokiteltu: "instructional airframe", eli jonkinlainen huolto/korjaus-opiskelun harjoitusväline.
Joka periaatteessa käy järkeen, mutta konehan on tuon videon jälkeen päreinä Etelänapa-mantereella. Onkohan se saatu korjattua sen verran että on lentänyt pois, ja sitten tuomittu ei-lentokelpoiseksi, vai onko se jotenkin pilkottu, lapioitu, rahdattu ja koottu uudelleen ainakin joltain osin, vai onko se vain jätetty sinne jään keskelle, brasilialaisten mekaanikko-opiskelijoiden extreme exkursio-kohteeksi.

Tuollaista löysin. Mikä lie koneen nykytilanne. Uusi moottori potkureineen, uusi teline ja vähän siiven kärken fiksausta. Kyllähän noilla vaurioilla vielä lentävä kone tehdään, haastavista olosuhteista huolimatta.

''Brasilian ilmavoimat aloittivat ensimmäisen vaiheen korjaustöitä maalis- ja huhtikuussa 2015. Suunnitelmat lentää kone takaisin Brasiliaan marraskuun 2015 ja tammikuu 2016.''
 
Dokkari Hanssin-Jukasta. Entisöijät tekivät uskomattoman urakan koneen kanssa.:salut:
http://areena.yle.fi/1-2825440

hans2.jpg

Sen verran tunnen kyseistä projektia, että aloittivat entisöinnin kovalla tohinalla, vaikka mitään hajuakaan ei ollut siitä minne valmis kone tultaisiin sijoittamaan. Olettivat ilmeisesti, että Tikkakosken museo ottaa ilman muuta koneen sisään osaksi näyttelyä. Eivät millään suostuneet uskomaan / tajuamaan, että museon tiloihin kone ei mahdu. Vie tilaa saman verran kuin DC-3. No, projekti saatiin sitten valmiiksi ja kone makasi vuositolkulla Luonetjärven tukikohdassa ilmavoimien Hornet-teltassa. Sinne ei ollut sivullisilla mitään asiaa. No nyt sitten viimein saivat tehtyä sen säilytysdiilin kauppakeskus Tuulosen kanssa.

http://www.tuulonen.fi/
 
Tiesittekö että Irlannin ilmavoimilla oli 90-luvun loppuun saakka oma taitolentoryhmä nimeltä Silver Swallows ? Lensivät osastotaitolentoa neljällä Fougalla. Mitä olen kuullut, niin kyseistä irkkuporukkaa verrattiin sangen usein Kauhavan Ilmasotakoulun Fouga-osastoihin.


 
Back
Top