Lisää Spikeja tulossa?

Tuota minä olenkin ajanut kuin koira takaa. Minä en usko puolivirallisia heittoja muutamasta sadasta ohjuksesta. Väitän, että jos mitään tulosvastuuta kenraaleillamme on ollut, niin ohjuksia on todellisuudessa 4-numeroinen määrä. Joku tolkku pitää olla ostohankinnoissa.

Sovitaanko että tavaraa hankittiin koko rahalla ja sillä on tultava toimeen. Ehkä tuo määrä joskus tulevaisuudessa selviää myyjäpuolen tilastoista.
 
Kun kerra kerran jälkeen et ymmärrä että järjestelmä ei ole fyysinen laukaisija ja ohjus, vaan systeemi, koulutus ja miehistö, tätä keskustelua ei juuri ole järkeä jatkaaPS. Unohdin kytkeä tähän ilmavalvontajärjestelmän. joka tekee noista mieskannettavista "hieman" myrkyllisempiä.

Hyvää vuoden jakoa!
Etkö sinä ymmärrä? Miehistö ei sisälly hankintahintaan, eikä mainitsemasi varastointi (vastaato jo että mikä ihmeen varastointi), eikä huolto (vastaatko viimein että mikä ihmeen huolto), tarkennatko sitä salaperäistä "systeemiä" ja "järjestelmää"? Et ole tehnyt sitä. Ilmavalvontajärjestelmä ei kuulu tuohon hankintahintaan.

Ei ole järkeä ei, koska et useista pyynnöistä huolimatta vastaa mm. edellä mainitsemiini kysymyksiin täsmentääksesi mielipiteitäsi.

Et myöskään suhteuttanut pyynnöstäni ohjuksien hintaa.

Hyvät vuoden jatkot sinnekkin.
 
Sovitaanko että tavaraa hankittiin koko rahalla ja sillä on tultava toimeen. Ehkä tuo määrä joskus tulevaisuudessa selviää myyjäpuolen tilastoista.
Voipi olla. Muutama sata ohjusta... Jos olisin tarpeeksi kunnollinen kansalainen, tekisin rikostutkintapyynnön poliisille.
 
Ja jonka hinta siis olisi ollut muistaakseni $330 miljoonaa.

Piti oikein tarkastaa ja olet todellakin oikeassa. Tein perusmogan ja heitin ulkomuistista valuutat väärin. Eli alkuperäinen kysely oli 330 miljoonaa taalaa ( se 110+600 kpl ) ja toteutunut kauppa lähteestä riippuen 122-123 miljoonaa taalaa. Euroissa vastaavasti 240 ja 90 miljoonaa. Kiitän korjauksesta, virhe oli kuitenkin merkittävä.
 
Piti oikein tarkastaa ja olet todellakin oikeassa. Tein perusmogan ja heitin ulkomuistista valuutat väärin. Eli alkuperäinen kysely oli 330 miljoonaa taalaa ( se 110+600 kpl ) ja toteutunut kauppa lähteestä riippuen 122-123 miljoonaa taalaa. Euroissa vastaavasti 240 ja 90 miljoonaa. Kiitän korjauksesta, virhe oli kuitenkin merkittävä.

Sanon tämänkin vaikka olen asiasta maininnut aikaisemminkin, jossakin yhteydessä: Tuo hinta tuskin kertoo suoraan ohjuksien määrää, vaan niitä on vähemmän. Tämä siksi, että tykötarvikkeita varmaankin hankittiin ihan sama määrä, kuin alunperin suunniteltiin, ja ne siis vievät suuremman osuuden budjetista. Enkä usko, että halvemmat ohjukset kompensoivat tätä.
 
Sanon tämänkin vaikka olen asiasta maininnut aikaisemminkin, jossakin yhteydessä: Tuo hinta tuskin kertoo suoraan ohjuksien määrää, vaan niitä on vähemmän. Tämä siksi, että tykötarvikkeita varmaankin hankittiin ihan sama määrä, kuin alunperin suunniteltiin, ja ne siis vievät suuremman osuuden budjetista. Enkä usko, että halvemmat ohjukset kompensoivat tätä.

Todennäköisesti juuri näin. Niin kuin yön pimeinä tunteinakin jo todettiin niin toteutunut kauppasumma ei välttämättä kerro yhtään mitään. Jos arvata pitää niin todennäköisimmin on käynyt juuri niin kuin esität. Käytetytkään ohjukset eivät ole ilmaisia joten niiden määrästä on erittäin todennäköisesti jouduttu tinkimään. Pääpaino lienee ollut järjestelmän rakentamisessa. Ohjuksia on helppo hankkia myöhemmin lisää jos muut varusteet ovat olemassa ja toimiva kokonaisuus rakennettuna.
 
Todennäköisesti juuri näin. Niin kuin yön pimeinä tunteinakin jo todettiin niin toteutunut kauppasumma ei välttämättä kerro yhtään mitään. Jos arvata pitää niin todennäköisimmin on käynyt juuri niin kuin esität. Käytetytkään ohjukset eivät ole ilmaisia joten niiden määrästä on erittäin todennäköisesti jouduttu tinkimään. Pääpaino lienee ollut järjestelmän rakentamisessa. Ohjuksia on helppo hankkia myöhemmin lisää jos muut varusteet ovat olemassa ja toimiva kokonaisuus rakennettuna.

Pakko repiä huumoria, "käytetyt ohjukset" luulis saavan romuraudan hinnalla.
 
Vois joo olla parempi puhua peruskunnostetuista tms. Käytetyllä ohjuksella ei tosiaan paljoa tee vaikka olisi vain kerran käytetty :rolleyes:

Eritellään noista vielä ne Hollannin vanhentuvat ohjukset, koska ainakaan minä en laskisi niitä rivivahvuuksiin, koska ne on tarkoitus kuluttaa pois harjoituksissa. Ellei sitten parin seuraavan vuoden aikana jouduta sotaan.
 
Eritellään noista vielä ne Hollannin vanhentuvat ohjukset, koska ainakaan minä en laskisi niitä rivivahvuuksiin, koska ne on tarkoitus kuluttaa pois harjoituksissa. Ellei sitten parin seuraavan vuoden aikana jouduta sotaan.

Tanskan? Täysin käyttökelpoisiahan niiden pitäisi olla vielä jonkin aikaa. Ei niitä muutoin koulutukseenkaan käytettäisi. Pääasia joka tapauksessa että Stingerit saatiin yleensä hankintaan ja tuokin pyörä taas pyörimään.
 
Eritellään noista vielä ne Hollannin vanhentuvat ohjukset, koska ainakaan minä en laskisi niitä rivivahvuuksiin, koska ne on tarkoitus kuluttaa pois harjoituksissa. Ellei sitten parin seuraavan vuoden aikana jouduta sotaan.
Tanskan? Täysin käyttökelpoisiahan niiden pitäisi olla vielä jonkin aikaa. Ei niitä muutoin koulutukseenkaan käytettäisi. Pääasia joka tapauksessa että Stingerit saatiin yleensä hankintaan ja tuokin pyörä taas pyörimään.

Mainittakoon sellaista, että Alankomaiden Stingereistä 726 kpl on toimitettu 1993-1998 ja 874 kpl on toimitettu 1998-2003. Tanskaan taas on toimitettu 840 Stingeriä vuosina 1994-1996. Lähteenä Sipri.
 
Nyt on tosiaankin kyse hienosta sanastasi "järjestelmä" sijasta todella simppeli olalta laukaistava ohjus. Et kyennyt erittelemään yhtään väittämiäsi. Selitä minulle mitä huoltoa tuo tarvitsee, entä koulutusta ja varastointia ja mitkä sisältyy hankintahintaan?

Hiukan ohkaisesti jätit mutujasi ilmaan. Ymmärrätkö puolestasi, että 150 000 euroa on iso raha ja asioita olisi hyvä suhteuttaa. Sillä rakentaa jopa Suomessa omakotitalon. Sillä saa oikeasti enemmän, kuin yhden olalta laukaistavan 4,8km asti kantavan kevyen ohjuksen. Mitäpä luulet, montako vastaavaa olisi saanut Kiinasta, Venäjältä tai oikeastaan mistä tahansa muualta?

Pari pointtia.

1) asejärjestelmän yhden ampumatarvikkeen hinta on aivan eri asia kuin asejärjestelmän elinkaarikustannus.

2) It -aseen osto Venäjältä = huono idea. Hoksaat varmasti miksi.
 
Mainittakoon sellaista, että Alankomaiden Stingereistä 726 kpl on toimitettu 1993-1998 ja 874 kpl on toimitettu 1998-2003. Tanskaan taas on toimitettu 840 Stingeriä vuosina 1994-1996. Lähteenä Sipri.

Jos käyttöikä on 20 vuotta niin Lohtajalla käy tuon perusteella loppuvuodesta suihke. Tuliko meille Hollannista Stingereitä? Itse olen nähnyt maininnan vain Tanskasta. Se lienee joka tapauksessa selvää ettei koulutuksessakaan käytetä vanhentunutta kovaa ohjusta.
 
Jos käyttöikä on 20 vuotta niin Lohtajalla käy tuon perusteella loppuvuodesta suihke. Tuliko meille Hollannista Stingereitä? Itse olen nähnyt maininnan vain Tanskasta. Se lienee joka tapauksessa selvää ettei koulutuksessakaan käytetä vanhentunutta kovaa ohjusta.

En minä tiedä, mistä on tullut mitäkin. Te Rannari ja SJ nyt puhuitte noista maista, joten nostin luvut framille.

Herää vain kysymys, että miksi ohjuksia ammutaan harjoituksissa? Väistämättähän pitää testata asejärjestelmän (;)) käyttöperiaatteita erilaisissa tilanteissa, mutta saavutetaanko sillä jotakin, että varusmieskoulutettavat räiskivät menemään joka vuosi? Tilanne nyt varmaan kuitenkin on se, ettei jokainen ohjusmies pääse kokeilemaan kovilla (ja hyvä niin), mutta itse en ihan saa kiinni siitäkään, että porukan nohevin pääsee laukaisemaan kovan puikon. Varmaan se kasvattaa joukon motivaatiota ja antaa ampujalle elämyksen, mutta onko saavutettava hyöty missään suhteessa hintaan? Ilmeisesti aina ei suinkaan ole ollut kyse seuraavana vuonna Pokkaan menevistä vehkeistä...

Vielä enemmän minua hirvittää joukot, jotka kertomusten mukaan laukovat kovia pst-aseita tuosta noin vain... Hankintamäärät tuskin ovat päätä huimaavia, kun kylmän sodan päivinäkin puhuttiin (väitetysti) n. 70 000 kevyestä kertasingosta. Kevyt kertasinko nyt on vielä halpa NLAW:n tai Stingerin rinnalla, ja siinä voidaan jotakin merkittävää hyötyä ehkä saadakin, mutta NLAW:n tai Spiken tai Stingerin laukaiseminen, hmph!

Edit: Kevyissä kertasingoissa nyt toki on varastoa, jos vuosikulutus onkin muutama tuhat asetta. Mutta entäs sitten kaikki muu, ja millainen on tulevaisuus? Uusinta kevyttä kertasinkoa tuskin hankittiin sellaisia määriä kuin 1980-luvulla, vai onko asiasta muuta näyttöä?
 
@RPG83 Pakko niitä kovia on ampua, jotta tiedetään miten oikea ase toimii ja siihen syntyy luottamus.

Niin hyviä kuin simulaattorit ovatkin, niin ne eivät ole ampumakokemukseltaan 1:1 kovien kanssa ja pelkästään niiden varassa tapahtuva koulutus ei luo luottamusta omiin aseisiin ja niiden tehoon.
 
@RPG83 Pakko niitä kovia on ampua, jotta tiedetään miten oikea ase toimii ja siihen syntyy luottamus.

Niin hyviä kuin simulaattorit ovatkin, niin ne eivät ole ampumakokemukseltaan 1:1 kovien kanssa ja pelkästään niiden varassa tapahtuva koulutus ei luo luottamusta omiin aseisiin ja niiden tehoon.

Ehkä se on näin. Ja halpojahan kessit varmaankin ovat verrattuna vaikkapa epäsuoran kanssa harjoitteleviin.

Ehkä pitäisi olla huolestuneempi siitä, että tavaraa hankitaan aina liian vähän - tai hankinnat eivät tapahdu jatkuvalla syötöllä, kuten hyvä olisi, vaan tavara ostetaan kertarysäyksenä, josta harjoitukset sitten syövät leijonanosan ennen seuraavaa hankintaa. Tämäkin tietysti ratkeaisi rahalla: jos kaikki JV-koulutettavat saisivat ampua kovan kessin palveluksen aikana, niin silloin tilauksetkin voisivat hyvin pyöriä jatkuvalla syötöllä, kun vuosittainen tilausmäärä olisi melkoinen. Harmi vain, että rahaa ei taida löytyä sitä muutamaa kymmentä miljoonaa, minkä tuo vaatisi.
 
Pari pointtia.

1) asejärjestelmän yhden ampumatarvikkeen hinta on aivan eri asia kuin asejärjestelmän elinkaarikustannus.

2) It -aseen osto Venäjältä = huono idea. Hoksaat varmasti miksi.
1) Totta ja nyt nimenomaan on hankittu 20v vanhaa kamaa aivan sikahinnalla. Mahtaa ryssän poikaa pelottaa tai ainakin hämmentää...
2) Lähden siitä, että olet huomannut minun olevan ehdottamatta venäläisiä it-ohjuksia hankintalistalle ja otit tuon esimerkkinä.


Sitten muihin vastauksiin. Siis ts. parttiarallaa 90-luvun puolivälin Stingereitä hankittu 10 kertaisella hinnalla. Hyvä. Hienot kenraalit. Suomen armeijan henkilökunta tuntuu vuosi vuodelta suuremmalta virkamiesvitsiltä.
 
@RPG83 Pakko niitä kovia on ampua, jotta tiedetään miten oikea ase toimii ja siihen syntyy luottamus.

Niin hyviä kuin simulaattorit ovatkin, niin ne eivät ole ampumakokemukseltaan 1:1 kovien kanssa ja pelkästään niiden varassa tapahtuva koulutus ei luo luottamusta omiin aseisiin ja niiden tehoon.
@pstsika on täysin oikeassa.
Kyllä jokaisen ohjus- ja sinkoampujan (niin IT- kun PST) tulisi saada ampua vähintään se yksi kova ohjus ja sinkojen kohdalla mielummin useampikin (ainakin PST miehet), jotta voidaan varmistaa että mies tosiaan tietää miten järjestelmä oikeen toimii oikeasti kokonaisuutena. En oikeen luota IT-ohjus ampujaan joka ei ole oikeasti tuntenut nykäisyä olkapäässä kun ohjus lähtee...

Ohjuksissa ja singoissa ammutaan 95% vanhenevaa tavaraa (vaatii esim eliniän jatkamiseksi ruutien vaihdon) tai erikseen hankittuja "down gradettua" harjoituskäyttöön hankittuja ohjuksia. Elinikänsä loppupäässä olevia IT ohjuksia on myös hankittu muilta mailta käytännössä ilmaiseksi ammuttavaksi harjoituksissa, jotta SA-ohjukset eivät kulu. Toki noitakin ammutaan säännöllisesti, jotta saadaan dataa varastoinnin vaikutuksesta suorituskykyyn.

Sitä paitsi noilla SIPRIn tiedoilla määristä voi pyyhkiä sitä kuuluisaa hanuria. Mutta ei kyllä toveri @nemelläkään ole näemmä mitään käsitystä siitä kuinka kallista sotamateriaali on ja kuinka eksponentiaalisesti se kallistuu vuosien myötä. Täällä onkin hyvin valistettu mitä tarkoittaa järjestelmähankinta. Niin ja itse asiassa käytettyjen Stingereiden- hankinta oli aivan älyttömän halpa hankinta ja kilpaileva upouusi itäinen järjestelmä olisi tullut monta kertaa kalliimmaksi muiden haasteiden lisäksi!
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top