Maastomoottoripyörät, -skootteri ja -kelkka

VK

Alikersantti
Hola!

Näin Päitsin jälkitunnelmissa rupesi mietityttämään puolustusvoimien nykyinen tilanne moottoripyörien suhteen (ja samaan syssyyn voitaisiin pohtia kelkat ja mönkkäritkin läpi). Mikä on nykykalusto ja miten mp-lähetti/tiedustelija istuu uudistuneeseen taistelutapaan? Mitkä on viimesimmät tuulet kalustossa, varustuksessa ja koulutuksessa?

KTM on taitanut olla 2000-luvun alun tool of the trade. Ainakin omana aikanani (silloin joskus vuona yks ja kaks) PorPr:ssä KTM 400 (tai 430) LC4 oli uutukainen ja joitain Yamaha 250 ysäriltä pyöri vielä jaloissa ja varastojen kätköissä (tai ainakin joillekkin joille "ison pyörän" käsittely ei taipunut niin vaihdettiin 250 kuutioinen haarojen väliin).
Vakiovehkeisiin verrattuna intin pyöriin oli vaihdettu isompi tankki ja jousitusta madallettu (retkipyörä-henkinen ajoasento), Pohjapanssarit ja kahvanlämmittimet.
Ajovarusteena jakotavarana oli ns. "ajopuku m/91" joka oli sama kuin kelkkapuku ja avokypärä (kelkkakypärä ilman pleksivisiiriä). Omia varusteita sai käyttää periaatteella "kunhan ei näy firman varusteiden alta". Kypärän päälle sentään ymmärrettiin jo silloin ja kurapyörä taustaisilla olikin kunnolliset, siviilistä tuodut, kypärät.

Nykyään näkee KTM 640 kuutioisia pv:n kinkereissä ja nuoremmanliiton ajajat on puhunut, että ovat uutukaisilla 250cc Yamahoilla suorittaneet palveluksiaan. Alpinastarssin ajokenkiä näkee ja kaikilla mp-sotureilla on offroad & motocross-kypärät.
Mikähän on nykyinen mp-lähetin/tiedustelijan jakovarustus? Ja tuota suojaliivi-vitjaa lueskeltuani mietin, että miten noi m13 tms. liivit istuu ajovarusteiden kanssa. Onko joku mp-ressu miettinyt lkp-varusteitaan ja viekö Perk-majuri mennessään kaikki kurapyöräilijan hek.koht. ajovarusteet?

Entäs sitten maastoskootterit l. mönkkärit. Kuvissa näyttäis olean Polaris 6x6 sportsman/bigbosseja 800 kuutioisia. Onko 4x4 tai muita vekottimia tullut vastaan? Onko vakiopelejä? onko pv:llä telasarjoja laitettu noihin tai muita modauksia?
Entä millainen on maastoskootterimiehen koulutus (ja palvelus)? Aikoinaan mstmp-kurssi oli 4 vkoa. Lopuksi oli maastokäsittelykoe ja "inssi".
Saako mönkkärikuski lähetin, kuljettajan vai minkä koulutuksen?

Ja tähän samaan ketjuun vielä pohdinnat moottorikelkoista. Olis myös hauska kuulla mitä kokemuksia sotilaskelkkailusta ihmisillä on.
 
Mielenkiintoinen aihe ja vieläpä hyvä avaus.

Ja tähän samaan ketjuun vielä pohdinnat moottorikelkoista. Olis myös hauska kuulla mitä kokemuksia sotilaskelkkailusta ihmisillä on.
Oma, varsin olematon kokemukseni: kerran kyydissä lyhyen matkan ajan ja toisen kerran ahkion kyydissä (lumikelkka siis veti ahkiota). Varsin olematon kokemus siis, mutta hyvä maku jäi suuhun. Muistaakseni tuntui siltä että saa pitää kunnolla kiinni että pysyy kyydissä. :) En todellakaan muista merkkiä ja mallia. Oisko ollu Lynx?
 
moottorikelkka%20armeija%20varusmies%20peruuttaa%20kelkan%20katokseen.jpg


Tässä kuvassa on varmaan PV nykyiset moottorikelkkamallit. Taitaa olla Lynx 5900 (ei Polaris Widetrak) tää vanhempi ja Lynx Yeti Army mahdollisesti tuo uudempi. Kelkat taitaa tositilanteeessa tulla suurimmaksi osaksi siviilistä.
 
Viimeksi muokattu:
moottorikelkka%20armeija%20varusmies%20peruuttaa%20kelkan%20katokseen.jpg


Tässä kuvassa on varmaan PV nykyiset moottorikelkkamallit. Taitaa olla Polaris Widetrak tää vanhempi ja Lynx Yeti Army mahdollisesti tuo uudempi. Kelkat taitaa tositilanteeessa tulla suurimmaksi osaksi siviilistä.


Ei ole Army mallia Yetit. Jostain syystä ostivat ihan tavallisia.
 
Hola!

Näin Päitsin jälkitunnelmissa rupesi mietityttämään puolustusvoimien nykyinen tilanne moottoripyörien suhteen (ja samaan syssyyn voitaisiin pohtia kelkat ja mönkkäritkin läpi). Mikä on nykykalusto ja miten mp-lähetti/tiedustelija istuu uudistuneeseen taistelutapaan? Mitkä on viimesimmät tuulet kalustossa, varustuksessa ja koulutuksessa?

KTM on taitanut olla 2000-luvun alun tool of the trade. Ainakin omana aikanani (silloin joskus vuona yks ja kaks) PorPr:ssä KTM 400 (tai 430) LC4 oli uutukainen ja joitain Yamaha 250 ysäriltä pyöri vielä jaloissa ja varastojen kätköissä (tai ainakin joillekkin joille "ison pyörän" käsittely ei taipunut niin vaihdettiin 250 kuutioinen haarojen väliin).
Vakiovehkeisiin verrattuna intin pyöriin oli vaihdettu isompi tankki ja jousitusta madallettu (retkipyörä-henkinen ajoasento), Pohjapanssarit ja kahvanlämmittimet.
Ajovarusteena jakotavarana oli ns. "ajopuku m/91" joka oli sama kuin kelkkapuku ja avokypärä (kelkkakypärä ilman pleksivisiiriä). Omia varusteita sai käyttää periaatteella "kunhan ei näy firman varusteiden alta". Kypärän päälle sentään ymmärrettiin jo silloin ja kurapyörä taustaisilla olikin kunnolliset, siviilistä tuodut, kypärät.

Nykyään näkee KTM 640 kuutioisia pv:n kinkereissä ja nuoremmanliiton ajajat on puhunut, että ovat uutukaisilla 250cc Yamahoilla suorittaneet palveluksiaan. Alpinastarssin ajokenkiä näkee ja kaikilla mp-sotureilla on offroad & motocross-kypärät.
Mikähän on nykyinen mp-lähetin/tiedustelijan jakovarustus? Ja tuota suojaliivi-vitjaa lueskeltuani mietin, että miten noi m13 tms. liivit istuu ajovarusteiden kanssa. Onko joku mp-ressu miettinyt lkp-varusteitaan ja viekö Perk-majuri mennessään kaikki kurapyöräilijan hek.koht. ajovarusteet?

Entäs sitten maastoskootterit l. mönkkärit. Kuvissa näyttäis olean Polaris 6x6 sportsman/bigbosseja 800 kuutioisia. Onko 4x4 tai muita vekottimia tullut vastaan? Onko vakiopelejä? onko pv:llä telasarjoja laitettu noihin tai muita modauksia?
Entä millainen on maastoskootterimiehen koulutus (ja palvelus)? Aikoinaan mstmp-kurssi oli 4 vkoa. Lopuksi oli maastokäsittelykoe ja "inssi".
Saako mönkkärikuski lähetin, kuljettajan vai minkä koulutuksen?

Ja tähän samaan ketjuun vielä pohdinnat moottorikelkoista. Olis myös hauska kuulla mitä kokemuksia sotilaskelkkailusta ihmisillä on.

Polaris 6*6:ia on tosiaan näkynyt paraatikalustona ja harjoituksissa käydessä siellä täällä on niitä ollut parkkeerattuna kasarmeillakin.

Olen melko varma että kaikki mainittu kalusto - mp, maastoskootterit ja kelkat - olisi SA- joukoissa hyvin suurelta valtaosaltaan ottokalustoa. Se, mitä on hankittu PV:lle, lienee lähinnä koulutuksessa tarpeellinen määrä kalustoa, luoliin ei kannattane hankkia merkittäviä määriä sellaista kalustoa jota on siviilistä otettavissa.

Viittaan tässä yhteydessä myös ketjuun "Onko autollasi sodan ajan tehtävä" Yleisen keskustelun puolella, siellä on ottokaluston käytöstä keskusteltu paljonkin.
 
Moottorikelkoissa on vielä se huono puoli että niiden käyttö rajoittuu vain runsaslumiseen aikaan, joten suurimmat resurssit kannattaa ehdottomasti käyttää monikäyttöisempiin moottoripyöriin ja erityisesti maastoskoottereihin.

Hyvä puoli on että kaikkia aiheeseen liittyviä välineitä löytyy siviilistä.
 
PVn tarpeisiin käypäisiä moottorikelkkoja, lähinnä työrintaman ajokkeja, niitä on loppujen lopuksi siviilissäkin melko nirkoisesti. Merkkien kirjo on myös yleensä pv:a hämmentävää. No, olin eilen sukulaispoikien korjaamolla ja siellä näytti olevan kaksi isoa maataloustraktoria, liuta erimerkkisiä hlö-autoja ja kaksi eri merkkistä mönkkäriäkin työn alla. Kaikesta ne vaan selviää ihan heinäntekojärjellä ja korjaamo-osaamisellaan.
 
Merkkejä 5 lynx,skidoo,polaris,arctic cat ja yamaha. Työ/touring kelkkoja on kyllä ihan pirusti. Meijänki kylällä on satoja tourinkeja safarifirmoilla. Kyllä noita kelkkoja piisaa mitkä käy pv:n käyttöön
 
Mikäs on mönkijöiden laita, normaaleja 4 pyöräsiä varmaan löytyy tarpeeksi, mutta entäs nämä 6 pyöräiset? (Pv varmaan enemmän noita 6 pyöräisiä tarvitsee?)
 
Mikäs on mönkijöiden laita, normaaleja 4 pyöräsiä varmaan löytyy tarpeeksi, mutta entäs nämä 6 pyöräiset? (Pv varmaan enemmän noita 6 pyöräisiä tarvitsee?)

Korvaiskohan 6x6 mönkkärin 4x4 + pikkuperäkärry? Kyllä ne lämpöpöntöt vois silläkin kulkea.

Mitenköhän UTV:t? Tuntuu olevan suosio hurjassa kasvussa. Pari vuotta sitten ihmeteltiin Polaris pro campillä 4 paikkasta sotilasversiota. Oli kuulema pari myyty suomeenkin (ilm. siviileille). Kysymys kuuluukin: onko utv:tä näkynyt varuskunnissa ja mikä olis käyttö?
 
Siis UTV on ilmeisesti vierekkäin istuttava?

Ei varmaan ole tullut vielä. Käyttö taitaa olla hiukan erilaista noilla, kun eivät ole niin kompakteja enää. Kuljetushommiin kevyillä joukoilla varmasti hyviä.
 
Siis UTV on ilmeisesti vierekkäin istuttava?

Ei varmaan ole tullut vielä. Käyttö taitaa olla hiukan erilaista noilla, kun eivät ole niin kompakteja enää. Kuljetushommiin kevyillä joukoilla varmasti hyviä.

Kevyillä joukoilla eli käytännössä kaikki, joilla ei ole telat ja/tai pasi tai sitten esim. pstohjusryhmät.
 
Mikäs on mönkijöiden laita, normaaleja 4 pyöräsiä varmaan löytyy tarpeeksi, mutta entäs nämä 6 pyöräiset? (Pv varmaan enemmän noita 6 pyöräisiä tarvitsee?)

6 pyöräiset ovat kyllä ihan hyvi vetopelejä ja pikkukuormien siirtelijöitä...
Noita on meillä ollut rakennuspuolella, kun ollaan tehty jotain vähän huonommissa oloissa.
Toisaalta on mahtavaa, kun alkaa jotain raudoitteita nostattamaan paikalleen, niin olen yleensä tilauttanut Chinookin nostaan :D
Samalla muottien puhdistus, ei ole nimittäin sahanpurua enään valumuoteissa, kun sillä käy kundit operoimassa työmaan päällä :D
 
Tässä muutama fiilistely kuva noista UTV:stä

Polaris Ranger 6x6 120mm kranaatinheitinalusta:

MRZR promo video:

6 pyöräiset ovat kyllä ihan hyvi vetopelejä ja pikkukuormien siirtelijöitä...
Noita on meillä ollut rakennuspuolella, kun ollaan tehty jotain vähän huonommissa oloissa.
Toisaalta on mahtavaa, kun alkaa jotain raudoitteita nostattamaan paikalleen, niin olen yleensä tilauttanut Chinookin nostaan :D
Samalla muottien puhdistus, ei ole nimittäin sahanpurua enään valumuoteissa, kun sillä käy kundit operoimassa työmaan päällä :D

näitä mahtuu muuten 2 kpl chinookin! Montakohan noita saisi menee CASA:an?

 
spmnfrst-570-14-brightwhite-prospector.jpg
Mönkkäreihin telasarjat, niillä voisi korvata osan kelkoista. Talvella telasarjat alla, kesäkelit renkailla. Yllättävän hyvä etenemään (teloilla varustettu mönkkäri) vaikeissakin lumioloissa.
 
Katso liite: 39693
Mönkkäreihin telasarjat, niillä voisi korvata osan kelkoista. Talvella telasarjat alla, kesäkelit renkailla. Yllättävän hyvä etenemään (teloilla varustettu mönkkäri) vaikeissakin lumioloissa.
Jos saisin päättää niin minä panostaisin näihin siinä kuin miehistön kuljetukseen yleensäkin ja kotimaisella tuotannolla. Vielä kehittäisin, että voisi ajaa akuilla/sähkömoottorilla vaikka puolisen tuntia -kapasiteetilla. Ja peräkärry / ahkio.

Semmoinen pari tuhatta kpl ja päälle jääkäreitä miinoineen ja panssarin- sekä ilmatorjuntakykyineen niin meillä olisi nyrkki johon olisi vaikea vastata.
 
Back
Top