Maastopukua itselleni

Urheilu ja työvaatteissa huomannut että nesteet toimii paremmin. Jauheessa kun on zeoliittia, mikä kuulema heikentää keinokuitusten yms vaatteiden hengittämistä. Näin ainakin UA yms urheiluvaatefirmat sanoo.
 
Urheilu ja työvaatteissa huomannut että nesteet toimii paremmin. Jauheessa kun on zeoliittia, mikä kuulema heikentää keinokuitusten yms vaatteiden hengittämistä. Näin ainakin UA yms urheiluvaatefirmat sanoo.

Ihan järkevä ajatus. Ilmeisesti sekä kalvoystävällisissä, allergiaystävällisissä että urheilupesuaineissa on suunnilleen sama idea, eli että kankaaseen jäisi mahdollisimman vähän mitään kemikaaleja pesun jälkeen. Kalvokin on niin pientä mikroreikää, että varmaan alkavat nopeasti tukkeutumaan jos jää hitusista kalkkeumaa.

Noissa normaaleissa nestemäisissä pesuaineissa on kanssa optisia kirkasteita, ja ne on suunniteltu jäämään vaatteisiin, eli pelkästään nestemäisellä ei niiltä välty. Tuo edellä mainittu allergiaystävällinen LV Nestemäinen voisi olla hyvä kokeiltava, jos haluaa minimoida kaikki jämät vaatteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko tukkeutuneen kalvovermeen imuroida puhtaaksi? Selvittääkö se tukkeutuneen kalvon? Ensin kuivataan saunassa jotta lika rapeutuu, sitten puistelu, sitten imurointi.
 
En usko koska se kalvo on pintakankaan alla. Jos vuorikangas on verkkoa niin silloin ehkä onnistuu sisäpuolelta.
 
Kalvovaatteet voi pestä pesukoneessa käsittelyaineen kanssa (Goretex) joka huoltaa kankaan paremmin taas vettä hylkiväksi. Sympatexit ja ties mitkä Drymaxitexit en osaa sanoa.

Omassa goretex paclite takissa ainakin kuluneet hartian kohdat taas pitävät paremmin vettä kun pesaisin koneessa aineen kera.
 
Olen tummiin vaatteisiin käyttänyt noita nestemäisiä "musta"/"tumma" pesuaineita. Niissä tuskin on kirkasteita, koska koko ideahan on ettei vaatteet vaalentuisi. Tosin niissä on lievästi hajusteita. Muutoin käytän kokonan hajuusteettomia allergisille tarkoitettuja pesuaineita, koska en polta ja runsaat hajusteet normipesuaineissa haisevat tupakoimattomaan nenääni voimakkaasti.

Onko havaintoa noiden tummien vaatteiden pesuaineista?
 
Onko kenelläkään muuten havaintoa noista Varustelekan M05 kamppeista?
 
Voiko tukkeutuneen kalvovermeen imuroida puhtaaksi? Selvittääkö se tukkeutuneen kalvon? Ensin kuivataan saunassa jotta lika rapeutuu, sitten puistelu, sitten imurointi.

Luulen että jos pesee kalvoyhteensopivalla pesuaineella, niin hyvällä tuurilla se voisi vähän liuottaa tukkeumia irti. En kyllä osaa sanoa miten hyvä lopputulos on.
 
Lian tyypistä sekin taitaa riippua. Mitä sinne nyt voikaan päätyä? Hiekkapölyä, ihon kuonaa(?)... allaolevista vaatteista hankautuu materiaalia? o_O
Voiko jokin allaoleva vaatemateriaali tukkia goren kalvon erityisen hyvin, hankautuessaan takkia vasten? o_O
Onko ulkoinen lika suurempi uhka gorelle kuin sisäinen lika?
Mulla on tässä mielessä vain ne ohuimmat goretakit.

Tässä on aika moni juttu joka vaikuttaa vähän kaikkeen.

Mitkään allaolevasta vaatteesta irtoavat atomit tuskinpa vaikuttavat kalvon toimintaan, pahin on se ihosta irtoava ihmissaasta, rasva ja paska ja hiki ja kusi yms. Mutta sitäkin pääsee yleensä kalvoon aika vähän, koska alla nyt on useimmiten vähintään alusvaatteet.

Ulkoisista uhkakuvista selkeästi ajankohtaisin on yleinen kulahtaminen ja kuluminen, ei niinkään lika. Kun uuden takin DWR-käsittely kuluu pois niin ulkokangas imee itseensä vettä, eli kastuu. Kun kangas on märkä ei siitä kohtaa enää kosteus kulje kehosta kalvon kautta läpi, ulkokankaan pitää ensin kuivua. Tämä on ehkä se kaikkein selkein ja tärkein yksittäinen juttu joka vaikuttaa kalvovaatteen toimivuuteen. Toinen on pakkanen, teflonikalvot (Gore) ei toimi kunnolla pakkasella mutta polyuretaanisivellyt kalvot ja esim. Sympatex sen sijaan toimivat myös pakkasella, vaikka yleisesti hengittävät vähän huonommin kuin Goren super-pro kalvovariantit.
 
No eihän niitä kalvovaatteita tarvita talvella, nehän ovat kuitenkin loppujen lopuksi sadevaatteita jotka hengittävät hiukan paremmin kuin perinteiset umpikumisadevaatteet.
Ainakin itse olen päässyt irti kaikenlaisesta kalvovaatehysteriasta. Villa, ventile, puuvillakanvas on minun nykyinen vaatetuslinja. Jos sadevaatetta tarvitsen niin silloin se on Snugpackin poncho.
 
No eihän niitä kalvovaatteita tarvita talvella, nehän ovat kuitenkin loppujen lopuksi sadevaatteita jotka hengittävät hiukan paremmin kuin perinteiset umpikumisadevaatteet.
Ainakin itse olen päässyt irti kaikenlaisesta kalvovaatehysteriasta. Villa, ventile, puuvillakanvas on minun nykyinen vaatetuslinja. Jos sadevaatetta tarvitsen niin silloin se on Snugpackin poncho.

Tottumus ja mielipide kysymyksiä tarvitseeko kalvovaatteita talvella vaiko ei.

Itsekin käytän kalvottomia vaatteita pääsääntöisesti talviaikaan, mutta pidempiä vaellusreissuja tekevien keskuudessa kalvovaatteet ovat yhdestä syystä kovassa suosiossa. Nimittäin kun päivän aikana hikoilet vaatteesi märäksi (toki lähtökohtaisesti pitäisi kerroksia vähentää niin ettei hikoilua pääsisi muodostumaan kuin minimaalisesti vaatteisiin asti) niin aluskerrastot saa kuivaksi retkikeittimen tai muun vastaavan lämmössä teltassa ja loppukuivuuteen yön aikana makuupussissa, mutta päällisvaatteet eivät enää ehdikkään kuivua ennen kuin kotona asti. Kalvovaatteiden hyvä puoli tulee tässä kohtaa näkyviin, päivän aikana hikoiltu kosteus on jäänyt yleensä kalvon pintaan ja sisäpuolelle ja jäätynyt siihen, viimeistään kosteus jäätyy vaatteen pintaan kun se riisutaan päältä. Tälläinen jäätynyt vaate on helpohkoa puistella ja ravistella "kuivaksi" jäätyneestä kosteudesta ja jälleen on käytettävissä kohtalaisen kuiva vaate päälle laitettavaksi.

Mutta jos kyseessä ei ole tälläinen viikon/viikkoja kestävä ulkoilurupeama, niin itse henkilökohtaisesti suosin juurikin muita kuin kalvovaatteita siitä syystä että ovat hengittävämpiä, eivät kahise, tuntuvat jotenkin luonnollisemmilta ja mukavammilta päällä. Ja kuivaksihan ne saa sitten tarvittaessa kotosalla, kun ei yötä tai useampaa tule vietettyä samoissa vaatteissa.

Kesäaikaan sitten taas eri syyt puolesta ja vastaan, suuntaan ja toiseen.
 
Itse olen huomannut hyväksi yhdistelmäksi +-7 asteen keleissä.
Pitkät kalsarit, Brittien kalvo housut ja sitten päälle lumipuvun housut.

Saa olla kuivissa vaatteissa jalkojen osalta harjoitukset ja jos kastuu niin kuivuu helposti.
Paskinta juuri on jos kylmillä keleillä kamat kastuu ja saat loppu harjoituksen olla märissä vaatteissa. Teepaita on myös sellainen että se tosiaan kannattaa valita mallia "helposti" kuivuva jos erehtyy sen hikiseksi kastelemaan tai tetsaamaan ojassa niin sen saa yleensä 2h:ssa kuivattua jos lämmintä. Paksu puuvillainen paita ei meinaa kuivua viikossakaan.


@Spadekessu Jos meinaatte joskus tehdä niitä valvonvahvistin testailuja ja eri pesuaine niin olisi hienoa jos voisitte testata että pesette kangas kappaleen juuri jollain perinteisellä kirkaste pesuaineella ja sen jälkeen pesette sen uusiksi ilman kirkasteita ym sisältävällä aineella. Olisi kiva tietää riittääkö yksi pesu pesemään kirkasteet pois?

PV voisi vaikka ohjeistaa että jos LKP tehdään ja tuot oman 05 mukana, PV antaa sinulle heidän varastostaan vastaavan 05 puvun ja ottaa sinun omasi itselleen ja sitten toimittaa sen sinun tuoman puvun pesuun minkä jälkeen se sitten jaetaan jollekkin muulle.
 
Viimeksi muokattu:
@Spadekessu Jos meinaatte joskus tehdä niitä valvonvahvistin testailu ja eri pesuaine niin olisi hienoa jos voisitte testata että pesette kangas kappaleen juuri jollain perinteisellä kirkaste pesuaineella ja sen jälkeen pesette sen uusiksi ilman kirkasteita ym sisältävällä aineella. Olisi kiva tietää riittääkö yksi pesu pesemään kirkasteet pois?
Tää muutes ei käynnytkään mielessä, täytyy pistää tonne puuhalistalle!
 
Testasinpas tuollaista vasarakaupan myymää itävaltalaista Anzug-03 -takkia, on fiksu. Moderneja takkeja, jämerät materiaalit ja leikkaus mukavan löysä, huomaa että on konttauskäyttöä mietitty.

Jos joku harkitsee ostavansa, niin noissa on sitten reilusti tuota rinnanympärystä. Päädyin itse siviilikäytössä -1 koko pituus / -2 kokoa rinta.
 
Back
Top