Maastopukua itselleni

Missä vaiheesa ja miten paljon tälläinen nomex-villa-haarniska + sirpa, vaunupäähine, suojalasit ja muut käyvät haittaamaan miehistön suorituskykyä huomattavasti? Varmasti on jopa aika henkilökohtaista, millaiseen oma keho on valmis. Itse en pysty esimerkiksi olemaan autossa talvitakki päällä pitkää aikaa, jos siellä on yli 16 astetta lämmintä ja taas joku kaveri istuu vieressä takki, pipo ja tykit päällä ja valittaa kylmää.

Lataajalla on fyysisin työ, joten hän kuormittuu eniten. Lämpö ei ole suuri ongelma ison osan vuodesta, mutta kesällä sekin vaivaa.
 
Asunnon lämpötilakin vaikuttaa lämmön/kylmän sietoon luulen, meillä on 18 olohuoneessa ja 12-13 makuuhuoneessa, pikkuisen kirpaisee ennenkuin pääsee peiton alle mutta muutaman minuutin päästä on peiton alla ihan mukavan lämmin.
 
Asunnon lämpötilakin vaikuttaa lämmön/kylmän sietoon luulen, meillä on 18 olohuoneessa ja 12-13 makuuhuoneessa, pikkuisen kirpaisee ennenkuin pääsee peiton alle mutta muutaman minuutin päästä on peiton alla ihan mukavan lämmin.

Ja "sisäinen villapaita" vaikuttaa ainakin. Silloin kun BMI oli 20 niin paleli paljon helpommin kuin nyt kun se on >25.
 
Onko kenelläkään kokemusta M13-sadepuvusta, kuinka äänekäs kangas siinä on?
Katselin V-lekan tulevaa sadeviittaa (joka tehdään samasta kankaasta kuin M13) ja se voisi olla myös tehokas naamiointipuku jos kangas vaan ei ole kovin kahiseva.

33609587e1862b22ad.jpg
 
Onko kenelläkään kokemusta M13-sadepuvusta, kuinka äänekäs kangas siinä on?
Juu, intissä käytin tuota uutta sadepukua. Taidettiinpa olla ihan ensimmäisten joukossa, joille sitä ruvettiin jakamaan. Ei se kangas siinä muistaakseni mitenkään äänekästä ollut, vaan kohtuu ohutta ja ei niin jäykkää mitä joissain siviilien keltaisissa kumisadeasuissa - kangasmaisenpaa.
 
olen hakemassa maastopukua joita voisi käyttää erinäisissä tapahtumissa, esim MPK marsseilla tms missä ei varsinaisesti virman omaa m05 jaeta.
Palautan keskustelua alkulähteelle.
Tapahtumissa ja ampumatreenissä näkee omia maastopukuja, jotka eivät ole SA mallia, mutta silti sujuvasti käyttökelpoisia. Keskeistä ilmeisesti silloin on se, että harjoituksessa ei muodosteta yhtenäisiä osastoja, vaan on selkeästi yksilösuorittajia liikenteessä. Olen tulkinnut tämän siten, että monissa tapahtumissa, vaikka tapahtuvatkin PV:n alueella, se camo-kuosi voi olla aika vapaa. Ymmärrän tietysti, että ulkomaalaisten merkkien näkyminen ei ole sallittua. Taitaa raja mennä siinä että Suomen lippu näkyy hihassa?
 
Kommentti tappelupaidalle. Sain omani kotiin ja voin todeta että se torsomateriaali ei jousta käytännösä sitten yhtään. Nippanapppa että olisin pitänyt vaihtaa omani suurempaan. Se oli kyllä ihan sentistä tai kahdesta kiinni. Joten mitatkaa tarkasti itseänne kun valitsette koon.
 
Sama havainto täällä, joustovaraa ei hartioissa ollut ja muutenkin todella napakka. Laadukkaan oloinen mutta melkein suosittelen kokeilemaan päälle ennen ostamista. Itse testasin aluksi S kokoa melko varmana että yhdellä sovituksella pärjää, mutta M ja L koon välillä lienee paras istuvuus-liikkumavara yhdistelmä.
 
Inttistoren kuolinpesästä myy Leka näemmä tuota mp/10 kokonaisuutta hintaan 95€. Jokohan kannattaisi lyödä vähän rahaa tiskiin vaikka en kovin suurta käyttöä puvulle näe vielä vuosiin.

Tietysti P. Viljakainen on saastuttanut puvun mainetta Donbassin suunnalla mutta tuskin nyt enemmän kuin se Gorka jota meinasin yhtenä vaihtoehtona :D
 
Gorka on helvetin pätevä pukine, suosittelen sitä ehdottomasti mielummin kuin MP/10-asua. Jos luonto ei anna periksi ostaa venäläistä, niin ukrainalaisilla on oma versionsa, jossa vahvikekankaat ovat Ukrainalaisella pikselimaastokuviolla sutattuja.

Jos oikeasti haluaa panostaa, niin hommaa venäläisen Sposnin tekemän Gorkan. Ne taitavat olla tällä hetkellä laadukkaimpia, vaikkakin alkuvuosien jäätävän kovasta laadusta on tultu vähäsen alas kasvaneen myynnin myötä. Oma, viime vuosikymmenen puolivälin jälkeen hankittu kappaleeni oli rehellisesti sanottuna laadullisesti todella kovaa tasoa, ihan verrattavissa kovimpiin länsivalmistajiin. Myöhempi tuotanto on ollut käpistelyjen perusteella sitten pykälää halvempaa, vaikka toki silti laadukasta.
 
Gorka on helvetin pätevä pukine, suosittelen sitä ehdottomasti mielummin kuin MP/10-asua. Jos luonto ei anna periksi ostaa venäläistä, niin ukrainalaisilla on oma versionsa, jossa vahvikekankaat ovat Ukrainalaisella pikselimaastokuviolla sutattuja.

Jos oikeasti haluaa panostaa, niin hommaa venäläisen Sposnin tekemän Gorkan. Ne taitavat olla tällä hetkellä laadukkaimpia, vaikkakin alkuvuosien jäätävän kovasta laadusta on tultu vähäsen alas kasvaneen myynnin myötä. Oma, viime vuosikymmenen puolivälin jälkeen hankittu kappaleeni oli rehellisesti sanottuna laadullisesti todella kovaa tasoa, ihan verrattavissa kovimpiin länsivalmistajiin. Myöhempi tuotanto on ollut käpistelyjen perusteella sitten pykälää halvempaa, vaikka toki silti laadukasta.

Itse asiassa mustana olen Gorkaa katsellut, sopivan epämilitäärin näköinen etteivät paikalliset hirvimiehet desanttina ammu.

Tosin valmistajana taitaa ko puvussa olla BARS.
 
M/62 maastohousut

Tuota, olen saanut viestin että niitä on myytävänä, niin haluan kysyä mikä koko sopii mulle

Jos on 100-105 cm niin mikä koko? Luki että koko 46 on jo kiristämättömäna 95 cm
 
Back
Top