Market Garden

Muistelin väärin @tulikomento

Toisen tarinan mukaan Vandeleur itse filmin konsulttina kertoi Cainen repliikin, ja sehän oli: "Well get moving." Tämä on uskottavampaa, koska mitä pirua Bogarde olisi tehnyt irkkujen luona tuossa kohden. En tiedä, mistä moinen valemuisto tuli. Dementia alkaa? No ainakin päästiin keskustelemaan.
 
Muistelin väärin @tulikomento

Toisen tarinan mukaan Vandeleur itse filmin konsulttina kertoi Cainen repliikin, ja sehän oli: "Well get moving." Tämä on uskottavampaa kuin, koska mitä pirua Bogarde olisi tehnyt irkkujen luona tuossa kohden. En tiedä, mistä moinen valemuisto tuli. Dementia alkaa? No ainakin päästiin keskustelemaan.

Elokuvan A Bridge Too Far kuvauksissa sattui myös erikoinen tapaus. Anthony Hopkins, joka näytteli eversti John Frostia joutui kuvauspaikalla pieneen sanaharkkaan paikalla olleen oikean (tuolloin kenraali evp.) Frostin kanssa. Kuvasivat kohtausta, jossa Hopkinsin piti juosta kadun yli vihollisen tulitusta väistellen. John Frost sitten hieman tuohtui tästä ja sanoi, ettei hän Arnhemissa koskaan juossut tuli perseen alla. Hän käveli rauhallisesti kun tarkoitus oli osoittaa omille miehille mitenkä komentaja halveksui vihollista. Ei ollut arvolle sopivaa liikkua juosten. Tarinan mukaan näyttelijä Anthony Hopkins ei voinut uskoa tarinaa millään todeksi.
 
Elokuvan A Bridge Too Far kuvauksissa sattui myös erikoinen tapaus. Anthony Hopkins, joka näytteli eversti John Frostia joutui kuvauspaikalla pieneen sanaharkkaan paikalla olleen oikean (tuolloin kenraali evp.) Frostin kanssa. Kuvasivat kohtausta, jossa Hopkinsin piti juosta kadun yli vihollisen tulitusta väistellen. John Frost sitten hieman tuohtui tästä ja sanoi, ettei hän Arnhemissa koskaan juossut tuli perseen alla. Hän käveli rauhallisesti kun tarkoitus oli osoittaa omille miehille mitenkä komentaja halveksui vihollista. Ei ollut arvolle sopivaa liikkua juosten. Tarinan mukaan näyttelijä Anthony Hopkins ei voinut uskoa tarinaa millään todeksi.
Nyt en muista, kuka se upseeri oli! Joka sateenvarjon kanssa suoritti vastaiskun..
 
Olen aina ihmetellyt Brittien asennetta. Jos ne ottaa turpiin jossain taistelutantereella, niin ne ei ruikuta eikä valita.
Johtoajatus taitaa nillä olla "shit happening"

Häviökin tapahtuu Englantilaisella, ammattimaisella tyylillä... kunhan klo 1700 tee on saatavilla!
 
Koko leffan voi katsoa tästä linkistä.

PV osallistui elokuvan tekemiseen. Suomesta löytyi vielä ilmavoimien lentäjiä, jotka osasivat lentää DC-3-koneilla pudotusmuodostelmassa.

Suomen ilmavoimat lainasivat elokuvan tekijäyhtiölle samanlaisia Dakota-lentokoneita, joita käytettiin toisen maailmansodan aikana, josta elokuvakin kertoo. Täältä lähti kuvauksiin Hollannin Eindhoveniin neljä konetta miehistöineen.

HS:n "Torsti" kirjoitti joskus:

"Dakotoja eli Douglas DC-3 (Douglas Commercial 3) -koneita haalittiin kuvauksiin ympäri maailmaa. Se on kiinteäsiipinen, yksitasoinen ja kaksimoottorinen matkustaja- ja kuljetuslentokone. DC-3-koneet ja sen sotilasversiot (C-47 ja C-53) palvelivat toisessa maailmansodassa muun muassa Yhdysvaltain armeijan ilmavoimissa, Englannin RAF:ssa ja Neuvostoliiton ilmavoimissa.

Suomessa Dakotoja oli vielä 1970-luvulla aktiivisessa palveluskäytössä. Niitä oli hankittu Ilmavoimille Utissa majailleen silloisen kuljetuslentolaivueen tarpeisiin.

Koneilla oli ihan oikeaa maailmansotakokemusta. Esimerkiksi yksi kuvauksiin lainatuista koneista, Suomen ilmavoimien tunnuksella DO-7 kulkenut kone, oli mukana Normandian maihinnousussa. Se kuljetti silloin Utah Beachille Easy-komppanian miehiä - jotka olivat esikuvana Taistelutoverit-televisiosarjan laskuvarjojoukoille.

Joka tapauksessa Uttiin tuli sitten keväällä 1976 ohjeet filmiyhtiöltä: koneet piti maalata sodanaikaisiin väreihin ja tunnuksiin - lukuun ottamatta kansallisuusmerkkiä. Kymenlaakson asukkaat soittelivatkin tuolloin Uttiin ja kyselivät, onko pojille hankittu vallan uusia koneita.

Suomalaisilta pyydettiin apua myös siksi, että suomalaiset lentäjät olivat tottuneet lentämään Dakotoilla ns. osastolentoa. Filminteko vaati täsmällistä lentämistä, ja koneita oli paljon. Laskuvarjokohtauksia kuvatessa koneista ehdittiin pudottaa maahan tuhat avustajaa.

Jälkeenpäin elokuvan tekijät kiittelivät suomalaisia lentäjiä kovasti hyvästä suorituksesta."

 
Back
Top