Masennus ja mieliala

Baikalin vastaukseen on käytännössä mahdotonta lisätä mitään, mutta sen verran vielä että tästä elämästä voi itekin 50-v lähestyvänä löytää paljon uutta kuten olenkin, kaikki menee jos on valmis, mikään ei mene jos ei mene, maailma on oikeasti auki, alkaa tuntua että mitä vanhempi sen parempi, joskin ikiä ei koskaan lasketa ainakaan meillä
 
Tassa olen nyt parisen kuukautta viettanyt aikaa solttujen kanssa jotka ovat nahneet enemman taikka vahemman toimintaa, osalta puuttuu osia, osa ei tieda mita puuttuu, osalla vaan vaikeaa olla siviilissa. Jokainen heista on omalla tavallaan kokenut masennuksen ja myos siita pois paasemisen.

Veimme ystavani veteraani sairaalaan, jossa koko piha kirjaimellisesti on taynna inva paikkoja. Vaikka Iowa cityn sairaala ei ole suurimmasta paasta, on se kookas ja kuhina on kova. Siella on miesta ja naista saamassa hoitoa, ja vain auttamassa toisiaan.
Ystavani menetti toisen jalan polvesta alaspain, afganistanissa. Han silti sanoo olevansa aina terve, koska menetti vain jalan, ei mitaan tarkeaa... Toinen ei nukunut kunnolla, kun naki painajaisia kaatuneista ystavistaan. Han ei osannut eika voinut antaa anteeksi itselleen sita, etta tuli ehjana kotiin ja se etta hanella oli moraalinsa.

Heita kaikkia on auttanut se, etta heilla on jotain mihin uskoa. Heilla se on merijalkavaki, lojaalisuus ikuisesti. Sairaalassa ja sen ulkopuolella on jalattomia auttamassa kadettomia, iasta riippumatta. Onpa sitten korean veteraani, taikka irakin, kaikki ovat valmiita tukemaan veljea.
Odottaessamme ystavaa aulassa, siella alkoi eras mies vain itkemaan, ei mennyt kovinkaan montaa hetkea, kun ymparilla oli veteraaneja laidasta laitaan lohduttamassa. Kukaan ei huutanut hoitsua, eika haroillyt, jokainen oli lasna, eika miehien itku ollut paha kenellekaan. Eika hanta vaheksytty.
Hiljaa kiitti kaikkia kun oli saanut sielunsa tyhjaksi. Kukaan ei nauranut, ilkkunut, painvastoin! Miehet ja naiset juttelivat, ja huomasimme olevamme keskella kertomusta sodista ja kohtaloista.


Itse olen ollut hautaamassa ystaviani, vaimoni ja ollut onnellinen, etta psyykkeeni on kestanyt sen. Silti niin perheeni, aseveljet, kuin jopa tuntemattomat tulivat juttelemaan. Sotilas saa itkea ja surra. Sinua halataan, mika suomalaiselle on kauhistus, mutta sinusta pidetaan huolta. Silloin jaksaa pidemmalle ja terveempana. Kukaan ei koskaan jaksa yksin, ei edes suomessa. Jokaisella sotilaalla on arpensa, ja niiden kanssa me elamme. En minakaan aina hymyile, mutta yleensa kyn hymy hyytyy, muistan varoittaa, etta kipeaa tulossa.

Koskaan ei kannata vaheksya sotilasta jolla on PTSD, silla sina et valttamatta voi tietaa mita mies/nainen on kokenut. Mekin saimma vasta nyt tietaa mita ystavamme oli kokenut, ja sita ei toivo kenellekaan. Elokuvissa elama on helppoa, mutta se on vain elokuvissa.
Jos saan kysyä @Lone Soldier , onko omista kokemuksistasi hyötyä noissa keskusteluissa? Tarkoitan siinä mielessä että osaavatko kaverit tuolla Iowassa asettua teikäläisen asemaan myös?
ברכות מהבית.
 
Tassa olen nyt parisen kuukautta viettanyt aikaa solttujen kanssa jotka ovat nahneet enemman taikka vahemman toimintaa, osalta puuttuu osia, osa ei tieda mita puuttuu, osalla vaan vaikeaa olla siviilissa. Jokainen heista on omalla tavallaan kokenut masennuksen ja myos siita pois paasemisen.

Veimme ystavani veteraani sairaalaan, jossa koko piha kirjaimellisesti on taynna inva paikkoja. Vaikka Iowa cityn sairaala ei ole suurimmasta paasta, on se kookas ja kuhina on kova. Siella on miesta ja naista saamassa hoitoa, ja vain auttamassa toisiaan.
Ystavani menetti toisen jalan polvesta alaspain, afganistanissa. Han silti sanoo olevansa aina terve, koska menetti vain jalan, ei mitaan tarkeaa... Toinen ei nukunut kunnolla, kun naki painajaisia kaatuneista ystavistaan. Han ei osannut eika voinut antaa anteeksi itselleen sita, etta tuli ehjana kotiin ja se etta hanella oli moraalinsa.

Heita kaikkia on auttanut se, etta heilla on jotain mihin uskoa. Heilla se on merijalkavaki, lojaalisuus ikuisesti. Sairaalassa ja sen ulkopuolella on jalattomia auttamassa kadettomia, iasta riippumatta. Onpa sitten korean veteraani, taikka irakin, kaikki ovat valmiita tukemaan veljea.
Odottaessamme ystavaa aulassa, siella alkoi eras mies vain itkemaan, ei mennyt kovinkaan montaa hetkea, kun ymparilla oli veteraaneja laidasta laitaan lohduttamassa. Kukaan ei huutanut hoitsua, eika haroillyt, jokainen oli lasna, eika miehien itku ollut paha kenellekaan. Eika hanta vaheksytty.
Hiljaa kiitti kaikkia kun oli saanut sielunsa tyhjaksi. Kukaan ei nauranut, ilkkunut, painvastoin! Miehet ja naiset juttelivat, ja huomasimme olevamme keskella kertomusta sodista ja kohtaloista.


Itse olen ollut hautaamassa ystaviani, vaimoni ja ollut onnellinen, etta psyykkeeni on kestanyt sen. Silti niin perheeni, aseveljet, kuin jopa tuntemattomat tulivat juttelemaan. Sotilas saa itkea ja surra. Sinua halataan, mika suomalaiselle on kauhistus, mutta sinusta pidetaan huolta. Silloin jaksaa pidemmalle ja terveempana. Kukaan ei koskaan jaksa yksin, ei edes suomessa. Jokaisella sotilaalla on arpensa, ja niiden kanssa me elamme. En minakaan aina hymyile, mutta yleensa kyn hymy hyytyy, muistan varoittaa, etta kipeaa tulossa.

Koskaan ei kannata vaheksya sotilasta jolla on PTSD, silla sina et valttamatta voi tietaa mita mies/nainen on kokenut. Mekin saimma vasta nyt tietaa mita ystavamme oli kokenut, ja sita ei toivo kenellekaan. Elokuvissa elama on helppoa, mutta se on vain elokuvissa.
Jos saan kysyä @Lone Soldier , onko omista kokemuksistasi hyötyä noissa keskusteluissa? Tarkoitan siinä mielessä että osaavatko kaverit tuolla Iowassa asettua teikäläisen asemaan myös?
ברכות מהבית.
 
Ensiksi ruokavalio kuntoon, ellei jo ole. Hotki runsaasti hedelmiä, tai mitä tahansa puoliterveellistä mikä nostattaa mielialaa. Kokeile uusia ruokia kuten narkkari kokeilee uusia huumeita. Syö niitä reippaasti ja tutkaile tuntoja pitkin päivää. Tarvitset samurain sisua ja keskittymiskykyä. Älä jää vellomaan negatiivisiin menneisiin tapahtumiin vaan napsauta itsesi irti niistä vaikka 1000 kertaa päivässä, siirtäen huomion mielekkäämpiin asioihin. Ota myös kunnon sauna, niin että sattuu. Sauna on ns. terapeuttista kipua.

Hoe myös sillointällöin vanhaa viisautta: Fuck bitches, get money. Eli suomeksi "Naiset vittuun, tahko rahaa."

Aikaa myöten asiat helpottavat, halusit sitä tai et. :)
Nämä hyvää tarkoittavat neuvot ovat ihan paikallaan, kun kyse on lievästä depressiosta, ahdistuksesta, masennuksesta jne. Ruokavalio, liikunta, unirytmi ja muut perusasiat kun ovat jonkinlaisessa balanssissa, on psyykkinen toimintakykykin paremmin hallinnassa. Hyvästä ennaltaehkäisystä huolimatta saattaa elämän palapeli alkaa joskus hajota, ja kun tarpeeksi monta osa-aluetta heikkenee, niin nämä liikunta- ja ravintosuositukset eivät enää auta.

Muistan liiankin hyvin, kun yritin saada omaa faijaa piristymään "lähtemällä lenkille" ja sanomalla että kyllä se vitutus siitä vähitellen helpottaa kun lakkaa murehtimasta liikaa.

Naiivit ohjeeni eivät hänen tilanteessaan auttaneet mitään, sillä muutama viikko tästä hän päätti päivänsä. Oikeastaan minuakin pelottaa se, että jos oma psyyke romahtaa yhtä nopeasti kuin faijalla. Ehkä siksi olenkin tiedostanut näiden ennaltaehkäisevien elämäntapojen tärkeyden. Mutta toisaalta liiallinen kontrollifriikkinä eläminen rasittaa myös ihmismieltä.

Fyysiset vaivat on usein helppo todentaa esim. verikokeiden, kuumemittarin tai röntgenkuvien avulla. Mutta kuinka psyykkisen puolustuskyvyn pettäminen voidaan osoittaa yhtä tarkasti? Ei varmasti koskaan, sillä se on yksllön subjektiivinen kokemus. Rohkeasti vaan ammattiapua hakemaan jos tuntuu että vati menee todella nurin. Suomalainen mies saa myös osoittaa nykyään heikkoutensa, vaikka kulttuurissamme ns. sisu ja pärjääminen ovat niitä ihailtavia ominaisuuksia. Kaikki eivät pärjää yhtä hyvin vaikka haluaisivatkin. Olkaa armollisia itsellenne.
 
Jos saan kysyä @Lone Soldier , onko omista kokemuksistasi hyötyä noissa keskusteluissa? Tarkoitan siinä mielessä että osaavatko kaverit tuolla Iowassa asettua teikäläisen asemaan myös?
ברכות מהבית.

תודה רבה.

Kylla niista on, toki jokaisen oma asiahan on antaako sen tavallaan muiden kayttoon vaiko ei.
Osaavat hyvinkin, siella se, etta on palvellut ja ollut terrorismin vastaisessa toiminnassa mukana, on iso juttu. Se on aivan sama jutteletko 20v taikka 80v ihmisen kanssa, joka kerta kun tulee esiin palvelus, tulee valittomasti G-d Bless you.
Jotkut haluvat toisen olevan lasna kun rukoilevat, sama oletko juutalainen, vaiko kristitty.
Vaikka monessa paikassa sanotaan, etta usa ja Israel sita ja tata, niin jopa punaniskatkin ovat sita mielta, etta Israel on viimeinen "linnake" ennen pahuutta.

Ehka eniten yllattyvat siita, etten siltikaan ole taynna vihaa....
 
Ensimmäiseksi tulee mieleen liikuntaharrastus - se tuulettaa pääkoppaakin.

Tuulettaa juu. Mutta ei se hoitokeinona ole sen kummempi kuin alkoholi tai diapam - kumpikin hoitavat vain oireita, eivät syitä. Ja paljonko motivaatiotakaan liikunnalle on, jos sille ei saa perusteltua jotakin suurempaa merkitystä ja vastaavan oirelääkityksen saa pullosta tai purkista?

Hyvästä ennaltaehkäisystä huolimatta saattaa elämän palapeli alkaa joskus hajota, ja kun tarpeeksi monta osa-aluetta heikkenee, niin nämä liikunta- ja ravintosuositukset eivät enää auta.

Amen!

Olkaa armollisia itsellenne.

Tämä on erittäin tärkeä ohje. Surullisen paljon näkee sitäkin, että ihmiset vaativat itseltään liikaa-mahdottomia.
 
תודה רבה.

Kylla niista on, toki jokaisen oma asiahan on antaako sen tavallaan muiden kayttoon vaiko ei.
Osaavat hyvinkin, siella se, etta on palvellut ja ollut terrorismin vastaisessa toiminnassa mukana, on iso juttu. Se on aivan sama jutteletko 20v taikka 80v ihmisen kanssa, joka kerta kun tulee esiin palvelus, tulee valittomasti G-d Bless you.
Jotkut haluvat toisen olevan lasna kun rukoilevat, sama oletko juutalainen, vaiko kristitty.
Vaikka monessa paikassa sanotaan, etta usa ja Israel sita ja tata, niin jopa punaniskatkin ovat sita mielta, etta Israel on viimeinen "linnake" ennen pahuutta.

Ehka eniten yllattyvat siita, etten siltikaan ole taynna vihaa....
אין דאגות. Olen törmännyt samaan, amerikkalaisilla on tapana vaan kiittää palveluksesta jopa meikäläistä sanoin 'thank you for your service'' ihan yleisesti, jollet nyt saatanaa ole palvonut. Mukavaa porukkaa muutenkin ja ymmärtävät aseista ja yksilönvapaudesta jotain myös :cool:.
 
Tuulettaa juu. Mutta ei se hoitokeinona ole sen kummempi kuin alkoholi tai diapam - kumpikin hoitavat vain oireita, eivät syitä. Ja paljonko motivaatiotakaan liikunnalle on, jos sille ei saa perusteltua jotakin suurempaa merkitystä ja vastaavan oirelääkityksen saa pullosta tai purkista?



Amen!



Tämä on erittäin tärkeä ohje. Surullisen paljon näkee sitäkin, että ihmiset vaativat itseltään liikaa-mahdottomia.
Jos voin vielä lisätä yhden neuvon niin koira on miehen paras ystävä... saa reserviläisen liikkeelle ja rakastaa suomalaista miestä ilman mitään ehtoja.
Älä hanki uutta naista hädässä, hanki pentu hyvään käyttöön ja ala harrastamaan sen kanssa. Auttaa, loppu.
 
Koiria on aina ollut ja aina tulee olemaan. 14v ystava nukkui pois nyt kevaalla.
Ei minulla enaa ole murheita taikka huolia, kaikesta on jo aikaa sen verran paljon.

Juu, ja en mina suomalaista akkaa ota, herttinen, nehan nipottaa perskeles miehen hunningolle viikossa :D
 
Jos voin vielä lisätä yhden neuvon niin koira on miehen paras ystävä... saa reserviläisen liikkeelle ja rakastaa suomalaista miestä ilman mitään ehtoja.
Älä hanki uutta naista hädässä, hanki pentu hyvään käyttöön ja ala harrastamaan sen kanssa. Auttaa, loppu.
Mieluummin koira x2 :D niin tulee tuplaliikunta :)
 
on eron jälkeen diagnosoitu ptsd oireita ja epävakaita persoonallisuuden piirteitä. Mä menin rikki. Elämä on välillä sellaista vuoristorataa. Mä tarvitsin kiintopisteen, päämäärän ja turvasataman toisesta ihmisestä, mutta mä päädyn työntämään kaikki pois. Enkä mä voi edes ulkoistaa kontrollia itsestäni.
Alkoholi pahentaa asiat 100% jos on henkista tasapainottomuutta ja luo lisää ongelmia. Jos oikein rikki, ettei jaksaa ylipäänsä mitään enää, eikä omin voimiin enää selviytyy, niin kannattaa hakeutua ammattiauttajalle. Joskus kuuri jotain masennuslääkettä tekee terän.

Liian alan ammattilaisiin ei kannattaa luottaa, varsinkin mitä koskee niiden arvionteja jostan personnallisuuksista ja etenkin personallisuushäiriöistä. Tehdääkseen tälläisen d.potilasta pitää seurata pitkään ja tarkkasti, eikä lyödä diagnoosia personallisuushäiriöstä toisessa kättelyssä. Me ollaan erilaisia temperamentiltaan ja herkyystasoltaan, meillä on myös erilaiset elämän lähtökohdat. Diagnoosiin "personallisuushäiriö" käytöksen mielestäni pitää olla todella patologinen. Jos asiakkalla on päihdeongelma, ei voi tehdä diagnoosia, koska silloin hänessä voi löytyä vaikka kaikki" persoonallisuushäiriöt" ja sitten ne "menevät pois" kuin päihteiden käyttö loppuu. Mutta leima personnallisuushäiriöstä pysyy.

Vaikeina elämän jaksoina ihmiset myös helposti käyttäytyvät omituisesti ja tasapainottomasti.

Toisia pahasta olosta ulos auttaa kun sisäistää että vaikeat asiat kuuluvat kaikkien elämään, väsyminen, rikki meneminen ja joskus vajoaminenkin on ihan normaalia. Elämään kuuluu kaikennäköistä, sen yli vain mentävä. Huumorilla selviä jo paljon, kun on kunnolla nuollut pahimmat haavat. Sen enemmän en osa neuvoa, kun en osa elää itsekään mallikelpoisesti. Jos menen huonoon kuntoon henkisesti, niin lähes poikeuksetta olen siihen itse syyllinen siihen, kun en tunne armoa itseäni kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Fyysiset vaivat on usein helppo todentaa esim. verikokeiden, kuumemittarin tai röntgenkuvien avulla. Mutta kuinka psyykkisen puolustuskyvyn pettäminen voidaan osoittaa yhtä tarkasti? Ei varmasti koskaan, sillä se on yksllön subjektiivinen kokemus.
Tässäpä se pirullisuus onkin. Vahva uskomukseni on että psyykeen muutokset ovat vain monimutkaisia epätoivottuja muutoksia aivoissa ja aivojen kemiassa, ja me tiedämme näistä muutoksista vain murto-osan. Masennus, voimattomuus ym. ovat vain sairauksia joiden olemassaoloa ei voida todentaa mikroskoopilla tai magneettikuvalla, tai ei ainakaan helposti(?) tai kustannustehokkaasti. Masennus mikä näkyy ulospäin, ja jonka potilas tuntee, on siten vain oire. Masennus ei ole aineeton ja näkymätön vaiva, vaan vähintään kemiallinen häiriötila. Toivo on aina siinä että aivot ovat plastiset eli muovautuvat. Jos ne yhden kerran muovautuvat masennustilaan, niin voidaan ne muovata entiselleenkin. Potilas itse ei sitä tiedosta, tai jos tiedostaa niin häntä ei välttämättä kiinnosta pätkääkään. Se osa joka on kiinnostunut parantumisesta korkeintaan huutaa jostain paksun holvin takaa syvällä mielessä. Ulospäin ei näy eikä kuulu pihaustakaan.

Tämä saa minut ajattelemaan että yksilön aivoista pitäisi saada äärimmäisen tarkka kuva (magneettikuva?) silloin kun ne ovat vielä terveet. Sekin olisi vain yksi kuva. Tärkeämpää olisi kuvata ja seurata yksilön aivojen toimintaa hänen ollessa terve. Masennuksen sattuessa kohdalle kuvia/videota voisi verrata ja edetä siitä sitten. Kohdettahan ei voida parantaa eli palauttaa entiselleen jos ei tiedetä mitä se 'entinen' oli.

Lisäksi ongelmaa saattaa monimutkaistaa suolisto, joka taitaa toimia yhteistyössä aivojen tai hermoston kanssa. Suoliston hoito saattaisi olla yksi osa kaikkia masennushoitoja.
 
Mun pitää ihan ajan kanssa vastata näihin kaikkiin.

Mä pelasin salibandya ja kävin salilla, ulkoilin ja mitä vielä lähes hysteerisesti vielä pari vuotta sitten. Kivahan se oli olla kondiksessa, rasvaprosentti 12% ja se on sosiaalisesti hyväksyttävää toimintaa. Mutta ei se lopulta onnelliseksi mua tehnyt. Toki terveellisempi ja sosiaalisesti hyväksyttävämpi tapa hukuttaa ittensä kuin alkoholi tai joku muu.

Pahinta ei ole se mitä muut on tehnyt mulle vaan mitä minä olen tehnyt muille ja itselleni. Siinä voi olla kuitenkin vielä armollinen itselleen, jokainen kompuroi joskus. Kaikkein kivuliainta on kuitenkin uskon puute ja ajatus luopua toivosta, että elämä muuttuisi enää sellaiseksi kuin se vielä oli muutama vuosi sitten. Hyvää, turvallista, sillä on suunta ja tarkoitus. Jos mun loppuelämän perustarkoitus on tehdä töitä, maksaa veroja ja elatusmaksuja, niin eipä tässä ole kauheesti syytä jatkaa kuin lapset. Sitä tavallaan luopuu toivosta ja jäljelle jää tyhjyys. Ainoa mikä saa jatkamaan ja yrittämään on se pieni toivon kipinä, jos sitten kuitenkin. Jokainen toivonpuuska ja epäonnistunut yritys kääntää suuntaa iskee suoraan päin kasvoja ja vetää takaisin pinnan alle. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Ei siinä oikeesti enää hedelmät, juokseminen ja punttien nostaminen auta kun ei enää tunne oikeestaan mitään. Edes toivoa. Kirsikat ja kermavaahto ei jeesaa jos kakku pilalla. Se voi näyttää hyvältä, mutta sisältä se on ihan paskaa.

Mikä mun kakku on? Lapset, rakkaus, perhe. Koti. Lisätään tuohon kliseisesti vielä isänmaa, uskonnon skippaan kun se ei nyt vaan nappaa.

Ulkoisestihan mulla on kaikki hienosti. 80k verokortti, oma kämppä, ihmiset tykkää ku hullu puurosta silloin kun mä en hölmöile. Mutta mun koti on pelkkiä seiniä ja mä en saa millään rakennettua siitä sellaista, että mä haluan siellä olla. Ja se ajaa mut teeskentelemään onnellista, vetämään pään täyteen ja tanssimaan pöydillä tunteakseni edes hetken olevani elossa.

Yksinäisyys tappaa, mutta vittumaisen hitaasti.
 
Lisäksi ongelmaa saattaa monimutkaistaa suolisto, joka taitaa toimia yhteistyössä aivojen tai hermoston kanssa. Suoliston hoito saattaisi olla yksi osa kaikkia masennushoitoja.
Olen joskus lukenut että stressi hapantaa elimistoa ja laittaa koville immunijärjestelmän. Ihmisen elimistossa täysin meilta näkymättömänä käy sellaiset taistelut soluissa, ettei pahin trillerikaan kerro. Siinä yhtäkkiä ovat mukana myös hormonitkin, kuten kilpirauhanen, joten lisää tuskaa on luvassa, vaikka labranäyttetkin olisivat rajoissa. Jopa viruksetkin voivat tehdä tuhoa psyykelle. Stimulanteista puhumatta. Ja sitten me tunnemme koko tämä häiriötila aivoissa.

Mutta elimisto aika pitkälle korjaa itse itsensä ajan kanssa ja pitää levosta.
 
Mun pitää ihan ajan kanssa vastata näihin kaikkiin.

Mä pelasin salibandya ja kävin salilla, ulkoilin ja mitä vielä lähes hysteerisesti vielä pari vuotta sitten. Kivahan se oli olla kondiksessa, rasvaprosentti 12% ja se on sosiaalisesti hyväksyttävää toimintaa. Mutta ei se lopulta onnelliseksi mua tehnyt. Toki terveellisempi ja sosiaalisesti hyväksyttävämpi tapa hukuttaa ittensä kuin alkoholi tai joku muu.

Pahinta ei ole se mitä muut on tehnyt mulle vaan mitä minä olen tehnyt muille ja itselleni. Siinä voi olla kuitenkin vielä armollinen itselleen, jokainen kompuroi joskus. Kaikkein kivuliainta on kuitenkin uskon puute ja ajatus luopua toivosta, että elämä muuttuisi enää sellaiseksi kuin se vielä oli muutama vuosi sitten. Hyvää, turvallista, sillä on suunta ja tarkoitus. Jos mun loppuelämän perustarkoitus on tehdä töitä, maksaa veroja ja elatusmaksuja, niin eipä tässä ole kauheesti syytä jatkaa kuin lapset. Sitä tavallaan luopuu toivosta ja jäljelle jää tyhjyys. Ainoa mikä saa jatkamaan ja yrittämään on se pieni toivon kipinä, jos sitten kuitenkin. Jokainen toivonpuuska ja epäonnistunut yritys kääntää suuntaa iskee suoraan päin kasvoja ja vetää takaisin pinnan alle. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Ei siinä oikeesti enää hedelmät, juokseminen ja punttien nostaminen auta kun ei enää tunne oikeestaan mitään. Edes toivoa. Kirsikat ja kermavaahto ei jeesaa jos kakku pilalla. Se voi näyttää hyvältä, mutta sisältä se on ihan paskaa.

Mikä mun kakku on? Lapset, rakkaus, perhe. Koti. Lisätään tuohon kliseisesti vielä isänmaa, uskonnon skippaan kun se ei nyt vaan nappaa.

Ulkoisestihan mulla on kaikki hienosti. 80k verokortti, oma kämppä, ihmiset tykkää ku hullu puurosta silloin kun mä en hölmöile. Mutta mun koti on pelkkiä seiniä ja mä en saa millään rakennettua siitä sellaista, että mä haluan siellä olla. Ja se ajaa mut teeskentelemään onnellista, vetämään pään täyteen ja tanssimaan pöydillä tunteakseni edes hetken olevani elossa.

Yksinäisyys tappaa, mutta vittumaisen hitaasti.
Kuulostaa siltä, että nyt on ammattiapu tarpeen. Panosta yksityiseen kunnon psykiatriin. Esimerkiksi EMDR-hoito voi tehdä ihmeitä.
 
Vertais tuki voisi olla paikallaan kanssa.
Purkaa tuntonsa ja vertailla toisten fiiliksiä kuinka "samantapaisia" ne voivat olla.
Punkkaan ei kannata jäädä murehtimaan,vaikka kuinka houkuttavalta tuntuisikin.
Kuten joku jo ketjussa totesi,aika parantaa haavat.
Halusit tai et.
Elämän iloa :)
 
Masennus. Turpa kiinni, ei sulla ole sitä.
Masentaa, vittu se on sun vika, älä kerro sitä muille.
Masentaa oikeasti, olet paska, sulta viedään aseet ja muut oikeudet ja tehdään esimerkki ettet vaan ole vaarallinen tai masentunut.
 
Masennus. Turpa kiinni, ei sulla ole sitä.
Masentaa, vittu se on sun vika, älä kerro sitä muille.
Masentaa oikeasti, olet paska, sulta viedään aseet ja muut oikeudet ja tehdään esimerkki ettet vaan ole vaarallinen tai masentunut.

Eniten syö jatkuva anteeksiantamattomuus virheille, jotka masentuneisuus ja jaksun puute aiheuttaa. All your fault, all you are is fault. Ei se ihan mee niin, vaikka en voi kieltää tyrineeni ajoittain. Joku ihme kierre, mikä saa kaikki näyttäytymään niin että pelkät viat lasketaan. Vahvuus on hyve, pienikin heikkouden osoitus johtaa heti rankkuun. Ei sen pitäisi mennä niin.

En haluaisi uhriutua, sääliä en kaipaa, mutta joinain hetkinä vaan toivois hitto anteeksiantoa ja vähän ymmärrystä, koska en mä ole aina ollut tällänen, enkä aio loputtomiin olla.
 
Erosit neljä vuotta sitten? Se on yhden elämänvaiheen, ei koko elämän loppu.

Joudut ehkä miettimään elämän tarkoitusta uudestaan ja aloittamaan alusta. Se saattaa vähän pelottaakin. On tärkeää jäsennellä asiat sellaisiksi, mitä voi muuttaa ja mitä ei voi muuttaa. Energiaa ei kannata tuhlata murehtimalla liikaa asioita, joita ei voi muuttaa. Koska ne eivät siitä muutu. Uuden aloittaminen ei ole niin mukavaa ja voi tuntua, ettei enää jaksa. Toisaalta, jos liitto päättyi eroon, tuskinpa siinä kaikki oli kohdallaan, vaikka haluaisitkin uskoa niin. Voit ajatella sitä tilaisuutena päättää uudestaan mitä elämältä vielä haluat. Tee pitkän aikavälin suunnitelma. Ajattele sitä enemmän suuntaviivoina, äläkä pelkää muuttaa sitä, jos tarvitsee.

Oma eroni laittoi minut miettimään, mitä oikein elämältä haluan. Mietin muualle muuttamista, työpaikan vaihtoa ja sitä haluanko elää yksin. Muutettuani yksin vuokralle laskin rahani, varasin kerrostalokämpän uudesta talosta ja odottelin sen valmistumista. Loppujen lopuksi huomasin, ettei suunnitelmia tarvinnut paljoa muuttaa, olin vain yrittänyt väärän ihmisen kanssa. Olen jo uudestaan naimisissa, jaloissa juoksentelee kohta pari vuotta täyttävä iltatähtityttö, jolla on oravanväriset hiukset. Kerrostalokämpänkin taitaa vielä joutua vaihtamaan isompaan, joka toinen viikonloppu meinaa olla jo tungosta..
 
Back
Top