Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Mertenalaiset tunnelit huoltovarmuuden takaajina

Viestiketju osiossa 'Turvallisuuspolitiikka' , aloittaja RPG83, 04.12.2014.

  1. RPG83

    RPG83 Soome Majori Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    3,751
    Tykkäykset:
    918
    Pisteet:
    1,286
    Merivoimien tulevaisuus -ketjussa pohdittiin mahdollisuutta tunnelin rakentamiseen Viroon ja/tai Ruotsiin:

    Millaisia mietteitä nämä herättävät? Haluan itse tehdä sen huomion, että merivoimien uusiin aluksiin on suunniteltu käytettävän miljardi euroa. Paljonko tunnelit maksaisivat?

    Lähde
     
  2. Mainos Google AdSense



  3. Talvela

    Talvela Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.02.2014
    Viestejä:
    4,581
    Tykkäykset:
    3,849
    Pisteet:
    1,286
    MIljardeja mutta ovat ikuisia ja maksavat itseään takaisin.

    Huoltovarmuuden kannata tärkein olis merenkurkun tunneli Vaasa-Uumaja, se on myös lyhyempi ja halvempi investointi, siitä on suora ratayhteys Trondheimista Atlantilta, Tampereelle ja Helsinkiin.
    Tähän tunneliin voisi kuvitella jopa maanalaisia ratapihoja joissa tulevat ajoneuvot lastataan ulos tai puretaan muu lasti omiin ajoneuvoihin, juna pysyy tunnelissa kriisin aikana.

    Tallinna tunneli on enemmän kaupallinen mutta myös hyödynnettävissä joukkojen ja materiaalin siirtoihin Baltiasta, tai meilät sinne.
    Siinä on pari linjausta, suoraan Helsingistä jolloin voidaan yhdistää sen luoliin ja tunneleihin tai Porkkalasta.
     
  4. RPG83

    RPG83 Soome Majori Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    3,751
    Tykkäykset:
    918
    Pisteet:
    1,286
    Näinpä!

    Mitäköhän merivoimien (tulevien) paattien ylläpitokulut ovat vuodessa, kymmeniä miljoonia? Ja paljonko tuollaiset tunnelit tuottaisivat, kymmeniä miljoonia?
     
  5. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,097
    Tykkäykset:
    4,551
    Pisteet:
    1,286
    Varmaan joku voisi kertoa, että paljonko bisnesmies vaatisi tuottoa investoinnille, mutta se logistiikan parantumisen vaikutus on toinen juttu.
     
  6. Museo

    Museo Majuri

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,268
    Tykkäykset:
    220
    Pisteet:
    156
    Tunnellissako te näitä kirjoitatte?
     
    elso, Samses, Stagideus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  7. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,097
    Tykkäykset:
    4,551
    Pisteet:
    1,286
    Mitä luulet, hyödynnettäsiinkö tuossa hölmöä ja raippaluotoa, vai vedettäisiinkö tunneli jostakin kohtaa suorilla?
     
  8. RPG83

    RPG83 Soome Majori Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    3,751
    Tykkäykset:
    918
    Pisteet:
    1,286
    Valtio ei saa juuri mitään tuottoa sijoittamalla miljoonan merivoimien uusiin aluksiin. Päin vastoin, alusten ylläpidosta syntyy kuluja.
     
  9. Talvela

    Talvela Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.02.2014
    Viestejä:
    4,581
    Tykkäykset:
    3,849
    Pisteet:
    1,286


     
  10. Talvela

    Talvela Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.02.2014
    Viestejä:
    4,581
    Tykkäykset:
    3,849
    Pisteet:
    1,286
    Matka on niin lyhyt että itse vetäisin suoraan, turha raiskata kaunista luontoa.
     
  11. rukkaskikka

    rukkaskikka Kapteeni

    Liittynyt:
    26.11.2010
    Viestejä:
    560
    Tykkäykset:
    309
    Pisteet:
    76
    Varmaan ne maanpinnalla olevat mahdollisuudet käytettäisiin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Merenkurkun_silta

    Toinen asia sitten, että junassa ei varmaankaan voi myydä verotonta viinaa, eikä Jari Sillanpää laula niissä.
     
  12. RPG83

    RPG83 Soome Majori Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    3,751
    Tykkäykset:
    918
    Pisteet:
    1,286
    Sillat ovat hyvin haavoittuvaisia, jos puhutaan huoltovarmuudesta. Iskander johonkin sillan osaan, ja kappas, liikenne seisoo tunteja.

    Tunneli taas voidaan tehdä niin, että sitä ei voi tuhota millään järkevällä metodilla. Tämä varmistetaan sijoittamalla se tarpeeksi syvälle maanpinnan alle ja tekemällä huolellinen tarkastus tunneliin menevälle liikenteelle säteilylähteiden ja räjähteiden varalta.
     
    Talvela tykkäsi tästä.
  13. Talvela

    Talvela Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.02.2014
    Viestejä:
    4,581
    Tykkäykset:
    3,849
    Pisteet:
    1,286
  14. rukkaskikka

    rukkaskikka Kapteeni

    Liittynyt:
    26.11.2010
    Viestejä:
    560
    Tykkäykset:
    309
    Pisteet:
    76
    Wiki-artikkeli tulee otsikoida jollain tapaa napakasti. Tuossa on valittu "Merenkurkun silta", sillan ohella mainitaan tunnelivaihtoehto ja jopa pato.

    Jos jo perustunneli maksaa miljardeja, tuskin kannattaa rakentaa kovin monimutkaisia tupla/tripla -himmeleitä.
     
  15. RKSTAK

    RKSTAK Kapteeni

    Liittynyt:
    22.08.2014
    Viestejä:
    914
    Tykkäykset:
    1,312
    Pisteet:
    76
    Rahat ennemmin maanpuolustukseen kuin tunneleiden rakentamiseen.
     
    Samses ja Tähystäjä tykkäsivät tästä.
  16. RPG83

    RPG83 Soome Majori Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    3,751
    Tykkäykset:
    918
    Pisteet:
    1,286
    Tässä on kyse kokonaismaanpuolustuksesta. Ei sekään ole hyvä, jos ulkomaankauppa katkeaa merivoimien tullessa tuhotuiksi. Laadukkailla tunneliratkaisuilla merivoimia tarvitaan vain vähän, lähinnä rannikkopuolustukseen. ---> Ilmavoimille ja maavoimille jää jatkossa suurempi kakku jaettavaksi, kun tunneli on kerran rakennettu.

    (Come and help me you @OTANNATON-Mies! (@Taitolaji ))
     
  17. Tähystäjä

    Tähystäjä Majuri Lahjoittaja

    Liittynyt:
    04.07.2012
    Viestejä:
    1,320
    Tykkäykset:
    1,258
    Pisteet:
    156
    Miten muka estetään, ettei tuollaista tunnelia voisi tuhota?

    Tästä taas paistaa läpi maanpuolustus.netin tiettyjen piirien merivoimavastaisuus. Otetaan kaiken maailman sci-fi viritelmät käyttöön, jotta jollain ilveellä päästäisiin eroon oman kokemuspiirin ulkopuolella olevista merivoimista...

    Täysin samaa on aistittavissa Ilmavoimia ja ilmatorjuntaa koskevasta keskustelusta. "Leuhkista siipiveikoista" on päästävä eroon hinnalla millä hyvänsä tai ainakaan heille ei saa hankkia mitään kunnollisia välineitä, kun siihen ikiomaan rynkkyyn PV:llä ei ole ollut varaa kustantaa kustomoitua varustepakettia punapistetähtäimineen, laasereineen, suurentavine optiikoineen ja kädensijoineen, ihan kuin joku jakke perusjääkäri sellaisia välttämättä tarvitsisikaan.

    Joo-o, merivoimissa ei välttämättä joudu ryynäämään samalla tavalla munat turpeessa, eivätkä aselajin tehtävät ole monestikaan fyysisesti mitenkään kovin raskaita, mutta se ei silti tarkoita sitä etteivätkö myös merivoimat olisi tuiki tärkeä aselaji Suomen kokonaismaanpuolustuksen ja huoltovarmuuden kannalta...

    Uskooko kukaan täällä oikeasti, että nykyisessä taloudellisessa kurimuksessa kukaan merkittävä taho Suomessa olisi valmis rahoittamaan taloudellisesti täysin kannattamattomia ja myös maanpuolustuksen kannalta vähintään kyseenalaisia tunnelihankkeita?

    En minäkään...

    Case closed.
     
    Mustaruuti, peelo, yrjö ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  18. RPG83

    RPG83 Soome Majori Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    3,751
    Tykkäykset:
    918
    Pisteet:
    1,286
    Harvassa taitaa olla bunker-buster-aseet, joilla mennään kilometrien, tai edeS satojen metrien, syvyyksiin. Vai onko toisin? Jopa NORAD:n pääkallopaikka rakennettiin vuoreen, joten ulkopuolelta tunnelia tuskin voi tuhota, jos rakentaja niin päättää.

    Sisäinen uhka on se, että tunneliin viedään vaarallisia aineita/esineitä, esimerkiksi pieni ydinase. Tämä vaara lienee kuitenkin lähes täysin torjuttavissa riittävällä vartioinnilla ("suojeluvartijat", koirat, sensorit).

    Olisiko tämä argumentaatiovirhe?

    Onko? Eipä kukaan taida haluta taivasta täynnä punatähdellisiä ilma-aluksia... Eivät edes ne Gripen-miehet, koska he kerran haluavat hankkia Gripeninsä. Eivätkä myöskään Pantsir-miehet, koska he kerran haluavat hankkia Pantsirinsa.

    Uskooko kukaan täällä oikeasti, että Suomesta löytyy hallitus, joka on valmis antamaan vähintään kuuden miljardin erillisbudjetin seuraavaan hävittäjähankintaan?

    En minäkään...
     
  19. Tähystäjä

    Tähystäjä Majuri Lahjoittaja

    Liittynyt:
    04.07.2012
    Viestejä:
    1,320
    Tykkäykset:
    1,258
    Pisteet:
    156
    Minä haluan nähdä sen puolueen, joka saavuttaa voiton eduskuntavaaleissa ehdottomalla moista järjen jättiläishanketta...

    Jonkunlainen uskottava kustannusarvio moisen hankkeenkustannuksista olisi myös kivaa luettavaa...

    Länsimetrokin kun maksaa jo satoja miljoonia euroja, niin tuollaisen hankkeen ollessa kyseessä puhutaan vähintään kymmenien miljardien summista...

    Kysynkin siis edelleen, mistä rahat???

    Muutoin tämä voidaan laskea taas yhdeksi @RPG83 vailla minkäänlaista realismia olevaksi päiväuniunelmaksi...

    Mitenköhän niiden kaikkien edellisten "huippuehdotusten" kanssa, mitä tälläkin foorumilla on vuosien saatossa saatu lukea, on käynyt? Olisiko yksikään toteutunut?
     
  20. RPG83

    RPG83 Soome Majori Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.06.2010
    Viestejä:
    3,751
    Tykkäykset:
    918
    Pisteet:
    1,286
    Ei.

    Pitäisikö mielestäsi lopettaa keskustelu kaikesta mitä Suomi ei tule hankkimaan tai toteuttamaan näkyvissä olevassa tulevaisuudessa? Muutaman mainitakseni Juken ihmehärvelit, venäläinen ja kiinalainen raskas kalusto, ydinaseet ja F-22 joutuisivat pannaan sallittujen keskusteluaiheiden listalta.
     
  21. aj77

    aj77 Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    08.07.2011
    Viestejä:
    4,675
    Tykkäykset:
    4,729
    Pisteet:
    1,286
    Hävittäjissä on se juttu, että tarve ei mene pois kun katsoo muualle. Tunnelin tarve viroon menee pois. Ei ole akuutti. Vaarallinen se on.Niin kansantalouden kannalta kuin muutenkin. En kannata mitään tunneleita Viroon. Sieltä tulee Vanja. Realistisempi olisi rakentaa muuri Suomen ja Viron väliin.
    Etenkin kun tunnelin kustannusarviot eivät pidä paikkaansa. Tavan mukaan urakoitsijat voivat menettää voittonsa,mutta eivät voi tehdä tappiota. Se on sopimuksilla suojattu. Puhutaan tähtitieteellisistä summista sitten kun se on viimein saatu valmiiksi.

    Tulee mieleen Romanian diktaattorin palatsin rakentaminen kylmän sodan aikana. Miten yksi rakennusprojekti voi vetää koko maan konkurssiin.
    Toisaaalta tuo aiemmin ehdotettu Uumaja-Vaasa tunneli on lyhyempi.Sitä on muistaakseni pohdittu oikein tosissaan. Ainakin se olisi järkevämpi. Virosta pitää pysyä kaukana. Se on vaarallinen maa vaarallisella paikalla..
     
    Tähystäjä tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu