Mertenalaiset tunnelit huoltovarmuuden takaajina

Tuo on mielestäni hyvä. Autotunneli olisi toki ihan kiva, mutta logistiikan kannalta juna on parempi.

Auton voi lastata junaan. Junaa ei voi lastata autoon.
 
Entäs tunneli ahvenanmaalle ja sieltä tukholmaan???
Tallinan tunnelihan olisi ihan kiva apu etelähelsingin raksamiehille ja edullisille ostoksille suuntaaville hesalaisille... :)
 
Entäs tunneli ahvenanmaalle ja sieltä tukholmaan???
Tallinan tunnelihan olisi ihan kiva apu etelähelsingin raksamiehille ja edullisille ostoksille suuntaaville hesalaisille... :)

Olettaisin sen olevan liian pitkä matka. Tulisi liian kalliiksi.
 
Ahvenanmaalta Storbystä ruotsiin Grissleholmiin on 41,8 km ja Ahvenanmaan Lumperlandista Korppoon nokalle on 61,6 km... Loput sillalla :)
Hesa-Tallinna olisi sen 96 km... Se on kyllä pitkä pätkä, mutta strategisempi olisi ruottiin menevä tunneli...
 
Ahvenanmaalta Storbystä ruotsiin Grissleholmiin on 41,8 km ja Ahvenanmaan Lumperlandista Korppoon nokalle on 61,6 km... Loput sillalla :)
Hesa-Tallinna olisi sen 96 km... Se on kyllä pitkä pätkä, mutta strategisempi olisi ruottiin menevä tunneli...

En näe syytä miksi pitäisi vetää tunneli suoraan helsingistä tallinnaan, kun lyhempiä reittejä on olemassa. Esim. Porkkalasta (eikä nyt edes puhuta porkkalaniemen päästä, vaan siitä kohdasta missä on GE:ssä pallukka nimeltä "Porkkala", eli siinä porkkalantien päässä olevan bussipysäkin kohdalla) Naissaareen on vain reilu 40 kilsaa ja lyhintä reittiä mantereelle on reilut 50 kilsaa.

Huomatkaa, että mainitsen Naissaaren siksi, että olettaisin sen helpottavan työtä, jos tuon tunnelin voi laittaa pätkiksi, eikä tarvitse koko matkaa mennä maanalla. Tai jos mentäisiinkin maanalla, niin päästään kuitenkin huoltotunnelia pitkin pinnalle aina välillä. Naissaaressa olettaisin myös olevan tilaa tuollaiselle operaatiolle. Niin, ja Virolaiset saattaisivat myös haluta tuon tunnelin naissaareen myös siksi, että siitä saisi liikenneyhteyden tuollaiselle maatilkulle joka on noin lähellä heidän pääkaupunkiaan.
 
Kallion laatu vaikuttaa melkolailla tunnelin suunnitteluun. Suomessa kovan kallion pinnan taso on suunnilleen maanpinnan tasolla, kun taas Eestin puolella se on 100-200 m merenpinnan tason alapuolella.

Koska tunneli kulkee merenali eli syvällä ja junaradalla on tietyt rajoitukset pituuskaltevuudelle niin ei taida olla vaihtoehtoja yhdelle tunnelille mantereelta mantereelle.

Samaten Helsingissä on jo muu infra valmiina. Jos tunneli aloitettaisiin Porkkalan niemeltä niin kustannussäästöä ei välttämättä syntyisi.

Ahvenanmaan ja ruotsin välinen kallioperä on varmasti suotuisampaa, mutta siellä jouduttaisiin menemään vielä syvemmälle (200 jopa 300 m) tai sitten kierrättämään tunneli pohjoisempaa tai reilusti etelämpää (Lemland) pidempää reittiä.
 
Mutta olisiko viron tunnelissa mitään järkeä???

Kaupallisesti siinä on järkeä, ei epäilystäkään. Onko se kilpailukykyinen, kun velkarahallahan tuo kuitenkin toteutettaisiin ja samalla tuon tunnelin käyttöä ei oikein voi ylihinnoitellakaan. Tietysti tuohon projektiin liittyy myös se, että balttian maiden liikenne infraa olisi uudistettava, jotta tuosta saataisiin täysi hyöty irti. Muuten liikenne menisi eurooppaan vanhoja reittejä pitkin.
 
Huoltovarmuuden lisäämiseksi takuulla järkeviä ratkaisuja, mutta näin rauhan aikana kaupalliseen käyttöönhän homman pitäisi perustua....
Peruskallio on syvemmällä Virossa, kun meillä, mutta tallinnan lähellä se on suunnilleen vain 30 m syvyydessä.
 
Tietämättömänä on pakko kysyä, jos puhkeaa sota, jos se koskettaa Suomea, se koskettaa varmaankin myös Balttian maita....miten mahdollinen HKI-Tallinna välinen tunneli parantaa Suomen huoltovarmuutta? Miten Balttian maat voivat tukea Suomea sodan aikana? mitä sieltä yleensäkään on tuomista Suomeen?
Rauhan aikana tietysti paljon pimeää työvoimaa ja rikollisia. Suurin osa rehellistä työtä tekevistä, vievät palkkarahat ja kaikki mahdolliset etuudet mukanaan viroon.

Tunneli Suomen ja Ruotsin välillä on jo aivan toinen asia. Niin rauhan tai sodan aikana.
 
Tuskin tunneli sotaa ajatellen juuri parantaisi huoltovarmuutta, kaiken järjen mukaan liikenteen lamauttaminen ei olisi mitenkään ylivoimaista suurvallalle. Kyse on kuitenkin kiinteästä maalista jonka sijainti tiedetään tarkkaan etukäteen.
 
Tietämättömänä on pakko kysyä, jos puhkeaa sota, jos se koskettaa Suomea, se koskettaa varmaankin myös Balttian maita....miten mahdollinen HKI-Tallinna välinen tunneli parantaa Suomen huoltovarmuutta? Miten Balttian maat voivat tukea Suomea sodan aikana? mitä sieltä yleensäkään on tuomista Suomeen?
Rauhan aikana tietysti paljon pimeää työvoimaa ja rikollisia. Suurin osa rehellistä työtä tekevistä, vievät palkkarahat ja kaikki mahdolliset etuudet mukanaan viroon.

Tunneli Suomen ja Ruotsin välillä on jo aivan toinen asia. Niin rauhan tai sodan aikana.


Kuten sanottua, niin sodan aikana ei varmaankaan mitään, koska vihollisen voi tuhota tuon tunnelin, mutta toisin kuin kauppamerenkulkua, niin tunnelia ei ole helppo tukkia ilman sotatoimia. Pelkkä isottelu ja painostus ei riitä. Kauppalaivat voitaisiin pelotella pysymään poissa suomesta, jolloin meidän olisi hoidettava kaikki liikenne itse. Mutta jos olisi tunneli viroon käytettävissä, niin sitten olisi myös maareitti eurooppaan auki. Tai sitten voitaisiin käyttää jossakin määrin viron satamia.
 
Suomen ja ruotsin välisen tunnelin tukkiminen sotatoimilla olisi ymmärtääkseni suuremman kynnyksen takana, kuin Suomi-Viro. Hoituisihan kauppa-ja huoltoasiat Ruotsinkin kautta eurooppaan? jos tunneli halutaan rakentaa huoltovarmuuden vuoksi. Lännestähän Suomi tarvitsemansa sotatarvikkeetkin hankkii.
 
Virossahan on NATO tukikohta.... Sieltähän tulisi junalastillinen Abramsseja ja niiden käyttäjät... Vai tulisikos lainkaan, aktiivitilanteessa?
 
Virossahan on NATO tukikohta.... Sieltähän tulisi junalastillinen Abramsseja ja niiden käyttäjät... Vai tulisikos lainkaan, aktiivitilanteessa?
Parhaimmassa tapauksessa junalastillinen abramsseja menisi Suomesta Viroon ja toinen mokoma jäisi suojaamaan huoltoreittiä.
 
Back
Top