Mertenalaiset tunnelit huoltovarmuuden takaajina

Tuo Jones on kyllä kuin Hagglund, tää rillipäinen "sotaurho" ministeri. :)

OT: Rillipäinen sotaurho on paras puolustusministeri vuosikymmeniin. Näytöt puhuvat puolestaan.

End of OT.
 
Nyt on teille tässä tätä science fictionia oikein kunnolla:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/02/11/tunneli-tallinnaan-maksaisi-9-13-miljardia/20151823/304

Tunneli Tallinnaan maksaisi 9-13 miljardia
Mika Ranta / HS

Helsingin ja Tallinnan välistä tunneliyhteyttä käsittelevän esiselvityksen tulokset puoltavat tarkemman selvityksen teettämistä tunnelin rakentamisesta ja liikennöinnistä.
11.2.2015 12:53
Taloussanomat
Kommentteja 119 kpl




inShare
Toteuttamiskelpoisimmaksi ratkaisuksi valikoitui rautatietunneli, joka kytkeytyisi nykyisten joukkoliikennejärjestelmien solmupisteisiin molemmissa maissa. Keskeisimmäksi tekijäksi tunnelin kannattavuuden kannalta nousi mahdollisimman lyhyt matka-aika kaupunkien keskustojen välillä, Helsingin kaupunginkanslian tiedotteessa sanotaan.

Hankkeen edellytyksenä on Rail Balticin eli Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolan Varsovaan kulkevan junareitin toteutuminen ja sitä kautta nopea raideyhteys Eurooppaan.

Lue myös nämä:
Tunnelin ja sen edellyttämien liikennejärjestelyiden kustannusarvio on 9–13 miljardia euroa. Selvityksen mukaan tunnelin rakentamiseen tarvittaisiin noin 40–50 prosenttia julkista rahoitustukea. Mahdollinen toteutus- ja rahoitusmalli voisi olla osakeyhtiöpohjainen. Esiselvityksessä tunneliyhteyden valmistumisen tavoite on vuoden 2030 jälkeen.

Tunnelihankkeen ja Rail Balticin arvioidaan tukevan Helsinki-Tallinna-kaksoiskaupungin kehittymistä. Matka-aika Helsingistä Tallinnaan lyhentyy vision mukaan puoleen tuntiin, joka vastaa nykyistä matka-aikaa Hyvinkäältä ja Järvenpäästä Helsinkiin. Rail Balticin toteutumisen myötä matka-aika Tallinnasta Riikaan on alle kaksi tuntia.

Esiselvityksen laatimisesta ovat vastanneet Swecon Suomen, Viron ja Ruotsin toimistot sekä Kohateam Oy ja Finantsakadeemia OÜ. Se on osa Viron Harjun maakunnan, Helsingin kaupungin, Tallinnan kaupungin ja Femern Belt Development Fundin yhteistä TALSINKIFIX-projektia.
 
Hirmu hinta olisi!
Näinköhän ikinä lie tulee koko hukkaputkea?? Tietysti tuon konseptin hintaa lisää se kolmas reikä siinä kahden pääväylän välissä... Mutta kai se pitää olla myös??
 
Eli samaa hintaluokkaa kuin UK-Ranska tunneli. Tällainen on erittäin pitkän tähtäimen projekti joka vaikuttaa ehkä jopa satojen vuosien ajan.
 
Olisihan tuo oikeasti hyvä liikenneinfran kannalta. Pääsisi rautatietä myöten vaikka välimerelle...
 
Minusta tuollainen tunneli liittäisi aidosti Suomen Eurooppaan. Maantieliikenne voisi jyllätä estoitta ja kumipyörien päällä tavarat ja ihmiset kuitenkin ovat, pääosin. Onko esim. 12 mrd liikaa? Onhan se persaukiselle. Mutta ne edut, ne edut......investointi olisi kuitenkin pitkäikäinen ja voisihan tuosta liikenteestä periä jonkinlaista tulliakin. Huolto- ja kunnossapidon kulut eivät kyllä ole tiedossani, eihän se pelkkä reiän tekeminen taida riittää.

Mitä sitä tyhjää. Otetaan vaan syömävelkaa eikä tehdä mitään. Parempi olisi panna tuokin hanke tulille ja EU maksajaksi. Viro voisi maksaa yhden osan ja Suomi yhden, todennäköisesti leijonanosan.
 
Minusta tuollainen tunneli liittäisi aidosti Suomen Eurooppaan. Maantieliikenne voisi jyllätä estoitta ja kumipyörien päällä tavarat ja ihmiset kuitenkin ovat, pääosin. Onko esim. 12 mrd liikaa? Onhan se persaukiselle. Mutta ne edut, ne edut......investointi olisi kuitenkin pitkäikäinen ja voisihan tuosta liikenteestä periä jonkinlaista tulliakin. Huolto- ja kunnossapidon kulut eivät kyllä ole tiedossani, eihän se pelkkä reiän tekeminen taida riittää.

Mitä sitä tyhjää. Otetaan vaan syömävelkaa eikä tehdä mitään. Parempi olisi panna tuokin hanke tulille ja EU maksajaksi. Viro voisi maksaa yhden osan ja Suomi yhden, todennäköisesti leijonanosan.

Velanotto on miinuskorolla rikos! Mutta tunnelista vielä, tunneli Viroon on vain Helsingin siltarumpupolitiikkaa. Jos haluamme liittää Suomen nopeilla yhteyksillä Länsi-Eurooppaan pitäisi tunneli rakentaa Lounais-Suomesta Ruotsiin.

Investointien kannalta olen kanssasi samaa mieltä. Nykyiset päättäjät eivät koskaan pystyisi vaikkapa Saimaan kanavan, rautatieverkostoston, peruskoulun tai yliopistojen laajentamisen tapaiseen pitkän aikavälin ajattelua vaativiin infrapäätöksiin. Ajatusrikos, nääs. Julkinen rahankäyttö tuhlausta, yksityinen investointia.
 
Velanotto on miinuskorolla rikos! Mutta tunnelista vielä, tunneli Viroon on vain Helsingin siltarumpupolitiikkaa. Jos haluamme liittää Suomen nopeilla yhteyksillä Länsi-Eurooppaan pitäisi tunneli rakentaa Lounais-Suomesta Ruotsiin.

Investointien kannalta olen kanssasi samaa mieltä. Nykyiset päättäjät eivät koskaan pystyisi vaikkapa Saimaan kanavan, rautatieverkostoston, peruskoulun tai yliopistojen laajentamisen tapaiseen pitkän aikavälin ajattelua vaativiin infrapäätöksiin. Ajatusrikos, nääs. Julkinen rahankäyttö tuhlausta, yksityinen investointia.

Aivan. Kriisin aikana, ainakin alkuvaiheessa, tunnelia myöten Ruotsista, saadaan jouhevasti sotakalustoa lännestä Suomeen. HKI-Tallinna tunnelin vanja pystyy sulkemaan niin äkkiä, ettei kissaa kerkeä sanoa.
 
Pöh.

Ainoa oikea ratkaisu on rakentaa tunneli Turusta Tukholmaan (ehken Ahvenanmaan kautta) JA Helsingistä/Porkkalasta Tallinnaan/Viroon. Jälkimmäinen kytkee Suomen kiinteästi osaksi Eurooppalaistan liikenneinfraa ja ensimmäinen on lisäksi reitti kaluston kuljettamiseen, mikäli kakka iskee tuulettimeen ja NATO-optio joudutaan lunastamaan. Samasta syystä tulisi vielä lisäksi rakentaa rautatie kaksiraiteiksi Tornioon saakka.
 
Pöh.

Ainoa oikea ratkaisu on rakentaa tunneli Turusta Tukholmaan (ehken Ahvenanmaan kautta) JA Helsingistä/Porkkalasta Tallinnaan/Viroon. Jälkimmäinen kytkee Suomen kiinteästi osaksi Eurooppalaistan liikenneinfraa ja ensimmäinen on lisäksi reitti kaluston kuljettamiseen, mikäli kakka iskee tuulettimeen ja NATO-optio joudutaan lunastamaan. Samasta syystä tulisi vielä lisäksi rakentaa rautatie kaksiraiteiksi Tornioon saakka.

Ja yhdistää se Ruotsin rataverkkoon jollakin tavalla.
 
Jokatapauksessa, olipa nyt kyse sillasta kuuhun, tai tunnelista tallinnaan ja tukholmaan just oikea aika olisi käynnistää se projekti nyt justiinsa. Tällä hetkellä kaikki infran rakentamistarjoukset ja muutkin tarjoukset, jotka kulkevat pöytäni kautta hyväksyntääni varten, ovat laidastaan n. 30-50% halvempia, kuin esimerkiksi vuonna 2005-2008 välillä! Tuossa projektissa jos jossain sillä hintaerolla olisi iso merkitys!
 
Jokatapauksessa, olipa nyt kyse sillasta kuuhun, tai tunnelista tallinnaan ja tukholmaan just oikea aika olisi käynnistää se projekti nyt justiinsa. Tällä hetkellä kaikki infran rakentamistarjoukset ja muutkin tarjoukset, jotka kulkevat pöytäni kautta hyväksyntääni varten, ovat laidastaan n. 30-50% halvempia, kuin esimerkiksi vuonna 2005-2008 välillä! Tuossa projektissa jos jossain sillä hintaerolla olisi iso merkitys!

Ongelmana on nykyisen (ja tulevan) hallituksen ideologia. Kun lähtökohtaisesti on päätetty että julkinen rahankäyttö on pahasta niin järkeviäkään projekteja ei rahoiteta. Esimerkiksi kaikki tietävät, että homekoulut pitää jossain vaiheessa korjata tai rakentaa uusiksi. Nyt olisi hyvä hetki tehdä jompi kumpi vaihtoehdoista. Mutta, koska on päätetty että säästetään nyt sen sijaan että tuhlattaisiin tulevaisuudessa niiin vaihtoehto on mahdoton... Tulevan keskustavetoisen hallituksen aikana sama virsi jatkuu. Odotetaan nousukautta ja tehdään infra kalliimman kautta tuolloin kun verotulotkin vaikuttavat olevan nousussa.

Toisin päin voisi miettiä, mikä ideologinen vastaanotto olisi ollut jos 1970-luvulla olisi mietitty vaikkapa verotuksen progression lieventämistä työnteon kannustamiseksi...
 
Nimenomaan! Nyt pitäisi olla ammattiostaja paikalla joka antaisi neuvot ja sitten poliitikot tekisi, kuten neuvotaan.
Pitäisi olla kylmähermoinen projektiporukka, joka tekee parhaansa, kun saavat valtiovallalta käskyt toimia. Stubb, tai joku vähän fiksumpi lähtisi hakemaan EU-rahaa tähän projektiin ja virolaisia ei saisi päästää "rakentatatatamtaamttaa, eh siis rakentamaan" sinne mitään, koska ne ei vaan osaa, eikä välitä lopputuloksen laadusta mitään...
Pitäisi liikkua nopeasti tuon rahoitusratkaisun tiimoilla, kun tämä momentum katoaa 2 vuoden aikana! Sitä ennen pitäisi sopia kaikki kaupalliset raamit kokoon ja valita tekijät, sekä alkaa vääntämään putkiloita valmiiksi, ettei muuttuva hintataso ehdi sekaantumaan mukaan.
 
Merenkurkun tunnelilla voisi olla sellainen hintalappu lähelle totuutta. Sinne ei vaan saada käyttäjiä kuten olisi Tallinna-Helsinki, tai Turku-Lumparland-Ekerö-Grisslehamn. Tietysti oikaisu merenkurkusta yli (eh, siis ali) ruotsiin saa pohjanmaan kuljetusporukkaa lämpenemään, mutta oikeasti siellä on vähän rahtia.
Suomelle olisi tärkeää saada ratayhteys Murmanskiin josta yhtenäinen rata eurooppaan... Tietysti tämän hetken poliittinen tilanne on aika jännittynyt venäläisten kanssa, mutta suomen etu olisi liikkuva/läpikulkeva rahti...
 
Ruotsista ei taida olla raideyhteyttä muuhun eurooppaan.
Viron kautta kirskot jatkuisivat espaniaan ja britteinsaarille.

Onhan tuollainen tunnelihanke mielettömän kallis, mutta sillä olisi myös positiivisia vaikutuksia.
Se tarjoaisi töitä lukuisille ihmisille ja olisi järkevä investointi verrattuna johonkin musiikkitaloon.

Venäjä kykenisi kuitenkin häiritsemään tunnelin kautta tapahtuvia kuljetuksia merkittävästi.
 
Ruotsista ei taida olla raideyhteyttä muuhun eurooppaan.
Viron kautta kirskot jatkuisivat espaniaan ja britteinsaarille.

Onhan tuollainen tunnelihanke mielettömän kallis, mutta sillä olisi myös positiivisia vaikutuksia.
Se tarjoaisi töitä lukuisille ihmisille ja olisi järkevä investointi verrattuna johonkin musiikkitaloon.

Venäjä kykenisi kuitenkin häiritsemään tunnelin kautta tapahtuvia kuljetuksia merkittävästi.

Ruotsista on nykyään raide- ja tieyhteys Länsi-Eurooppaan Öresundin sillan kautta. Yhteys nopeutuu merkittävästi kunhan tunneli Lollandin saarelta Saksaan 2020. Nämä yhteydet ovat olemassa, toisin kuin Itä-Euroopan paperiprojektit.
 
Back
Top