Miehistön kuljetus

Ehkä tuolla on tarkoitus kuljettaa erikoismiehistöä kohteisiin. Ei tuonne sisälle kovin montaa ukkoa mahdu.

Eikös siihen aseistettuunkin ajoneuvoon ahtaudu sen ryhmän verran ukkoja, ja tuohon taisi mennä jopa tusina. Mutta arvelisin, että naapuri ei ole suunnitellut jalkautuvansa vihollisen tulen alla, vaan hieman kauempana.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tämän mukaan 7 miestä matkustajiksi: http://www.military-today.com/apc/bmo_t.htm

On kyllä hurjaa jalkautua tuosta venpeleestä...siinä voi kirosana tai toinenkin päästä.. Ajatelkaa vaikka PKM:n kanssa jalkautumista noista luukuista... Mutta tuo onkin erikoismiesten vaunu:

The BMO-T specialized heavy armored personnel carrier is a recent Russian development. It is a dedicated transporter for specialized flamethrower squads, armed with RPO series portable infantry flamethrowers. Vehicle is intended to support infantry and tank formations and its primary targets are heavy fortifications. The BMO-T was accepted to service with the Russian Army in 2001, however it is not produced in quantity. Only a small number of these vehicles have been built to date.

Ei se varmaan helppoa ole päästä ulos RPO:nkaan kanssa...
 
Viimeksi muokattu:
Tämän mukaan 7 miestä matkustajiksi: http://www.military-today.com/apc/bmo_t.htm

On kyllä hurjaa jalkautua tuosta venpeleestä...siinä voi kirosana tai toinenkin päästä.. Ajatelkaa vaikka PKM:n kanssa jalkautumista noista luukuista... Mutta tuo onkin erioimiesten vaunu:

The BMO-T specialized heavy armored personnel carrier is a recent Russian development. It is a dedicated transporter for specialized flamethrower squads, armed with RPO series portable infantry flamethrowers. Vehicle is intended to support infantry and tank formations and its primary targets are heavy fortifications. The BMO-T was accepted to service with the Russian Army in 2001, however it is not produced in quantity. Only a small number of these vehicles have been built to date.

Ei se varmaan helppoa ole päästä ulos RPO:nkaan kanssa...

RPO:han on meidän kertasingon kokoinen kapistus...
 
Tässä olisi videokuvaa tosta BMO-T kulkupelistä.

Tosi hyödyllisen oloinen vehje kun miehistö ei edes kulje sen sisällä, olkoonkin että tuo on paraati, mutta siitä huolimatta houkutus istua kannella on varmaan aika suuri.

Israelin Namer on ainoa järkevästi suunniteltu tuotannossa oleva raskas miehistönkuljetuspanssarivaunu, ja sehän on jopa kestänyt Kornet-ohjuksen osumia, joten konsepti on ihan hyvä. Armata T-15 ehkä on tuotantoon tullessaan toinen järkevän oloinen.
 
US-Strykerit saavat uudet RWS-tykkitornit, ainakin Euroopassa:

Bradleyn pimppausehdotus BAE:ta:
Mitähän maksaisi uudistaminen kun vielä lisätään tuohon XM-813 tykki torneineen? USAlla on vaunuja tuhansittain.....tosin Venäjän uhka kasvaa Euroopassa joten jotain kaivataan kovien puheiden lisäksi.
 
Bradley oli tämänkin tausta ja nyt utopia näyttää toteutuvan:eek:

Tässä pätkässä kannattaa katsoa 2:00 eteenpäin
 
Huippunopeus 110 km/h! Tällainen on uusi suomalainen panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo MiSu


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001953548.html
Espoolaisen Protolabin MiSu-miehistönkuljetusajoneuvoa esiteltiin yleisölle toissa viikonloppuna.

PERINTEISEEN Panssari-Sisuun eli Pasiin verrattuna suomalainen Protolab PMPV 6x6 eli MiSu vaikuttaa ylelliseltä. Matkustamon jousitetuilla penkeillä mahtuu istumaan suorassa 10 henkeä. Jousitus ei tosin ole matkustusmukavuuden vuoksi, vaan miinaräjähdyksen varalta.

Vuonna 2009 alkunsa saanut projekti on nyt koeajovaiheessa. Ensimmäinen valmistunut ajoneuvo on saanut lempinimekseen Misu. Miehistönkuljetusajoneuvo on espoolaisen Protolab Oy:n työtä.

Ajoneuvon miehistö on suojattu luodeilta, sirpaleilta sekä miinoilta niin panssarilevyillä kuin muilla ratkaisuilla.

– Misun etuakseli on reilusti ohjaamon etupuolella. Miinan räjähtäessä etupyörän alla miehistö ei ole suoraan yläpuolella, Mikko Autio ajoneuvoa esittelevästä Teknavi Oy:stä kertoo.


PANSSARIAJONEUVON varustusta on helppo vaihdella ja siksi se suoriutuu monenlaisista tehtävistä. Kuormaa se voi kantaa 10 000 kiloa.

Misu on hyvin suorituskykyinen maastoajossa. Ajoneuvon kuudesta pyörästä jokainen on vetävä, ja etummaiset ja takimmaiset pyörät kääntyvät. Pohjan kaventuva muoto jättää runsaasti tilaa jousitukselle sekä ohjaa miinan räjähdysvoimaa ajoneuvosta poispäin.

– Panssaroinnista johtuen ohjaamosta on heikko näkyvyys. Näkyvyyttä on parannettu kamerajärjestelmällä sivuille ja taakse. Lämpökameralla tunnistaa etenkin jalankulkijat ajoneuvon edessä, Autio mainitsee.

Tieolosuhteissa Misun huippunopeus on 110 kilometriä tunnissa.

PMPV 6x on suunniteltu kansainvälisille markkinoille. Protolab ei vielä halua kommentoida mahdollisia tilauksia. Hinnaksi on ilmoitettu 500 000 euroa.

Ajoneuvo on moottoria vaille kotimaista tekoa. Ajoneuvon kulmakivenä toimiva akselisto on Sisun toimittama. Voimanlähteenä toimii yhdysvaltalaisen Cumminsin moottori.

Video linkistä.
 
Tosi hyödyllisen oloinen vehje kun miehistö ei edes kulje sen sisällä, olkoonkin että tuo on paraati, mutta siitä huolimatta houkutus istua kannella on varmaan aika suuri.

Israelin Namer on ainoa järkevästi suunniteltu tuotannossa oleva raskas miehistönkuljetuspanssarivaunu, ja sehän on jopa kestänyt Kornet-ohjuksen osumia, joten konsepti on ihan hyvä. Armata T-15 ehkä on tuotantoon tullessaan toinen järkevän oloinen.

Eipä venäläisiä ole ennenkään kauheammin hotsittanut vaunun sisällä kulkea, ihan ajoneuvosta riippumatta näkee kuvia kun porukka loikoilee kannella. Ehkä Afganistanin ja Groznyn perintö on vielä syvässä kun totesivat ettei sen aikaisen kaluston sisällä olevilla ole juuri mitään mahdollisuuksia kun kertasinko tulee kattoon/kylkeen, ja kun jalkautuminenkin on nopeampaa kannelta niin eivät viitsi sitten olla sisällä missään ajoneuvossa. Onhan siitä tietysti myös se etu ettei tarvitse välittää siitä monta ukkoa sisään menee: niin kauan kun kannella on tilaa niin äijää päälle vuan. T-15 saattaa jo muuttaa tapoja, kun jalkautumisen pitäisi olla helppoa sekä nopeaa, ja panssarikin antaa suojaa.
 
Huippunopeus 110 km/h! Tällainen on uusi suomalainen panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo MiSu


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001953548.html


Video linkistä.

Norja, katseet kääntyvät sinuun. Nasamsin vastakaupparahoilla tätä hanketta on rahoitettu. Mihin norskit voisivat Misua tarvita... Voikohan sillä vetää niitä isoja peräkärryjä mitä intin C ajoharjoittelussa vedetään? Kaipa tuokin vääntyy kaikenlaiseksi lanssista komentopaikkaan. Norjalla ei taida olla raskaita heittimiä, joten niille ei tarvita vetäjää. Ehkä yleisajoneuvo Jantunen, vie peräkärry tuonne, hae haavoittunut tuolta, vie jalkaväkeä tuonne kun CV ammuttiin alta.
 
Tämän mukaan 7 miestä matkustajiksi: http://www.military-today.com/apc/bmo_t.htm

On kyllä hurjaa jalkautua tuosta venpeleestä...siinä voi kirosana tai toinenkin päästä.. Ajatelkaa vaikka PKM:n kanssa jalkautumista noista luukuista... Mutta tuo onkin erikoismiesten vaunu:

The BMO-T specialized heavy armored personnel carrier is a recent Russian development. It is a dedicated transporter for specialized flamethrower squads, armed with RPO series portable infantry flamethrowers. Vehicle is intended to support infantry and tank formations and its primary targets are heavy fortifications. The BMO-T was accepted to service with the Russian Army in 2001, however it is not produced in quantity. Only a small number of these vehicles have been built to date.

Ei se varmaan helppoa ole päästä ulos RPO:nkaan kanssa...

Muistaakseni jalkautuvan ryhmän RPO:t kuljetetaan BMO-T:n takaosassa sijaitsevissa varustelaatikoissa (telojen päällä). Muistelen nähneeni mainintoja siitä, että RPO:t eivät ole samassa tilassa miehistön kanssa turvallisuusseikkojen tähden. Tiedä sitten mikä on totuus, kun en ole nähnyt videoita, joissa ryhmä jalkautuu taistelutilanteessa. Tai kuinka taistelijat todellisuudessa toimivat, viitataanko kintaalla ohjeille?

vlad
 
Muistaakseni jalkautuvan ryhmän RPO:t kuljetetaan BMO-T:n takaosassa sijaitsevissa varustelaatikoissa (telojen päällä). Muistelen nähneeni mainintoja siitä, että RPO:t eivät ole samassa tilassa miehistön kanssa turvallisuusseikkojen tähden. Tiedä sitten mikä on totuus, kun en ole nähnyt videoita, joissa ryhmä jalkautuu taistelutilanteessa. Tai kuinka taistelijat todellisuudessa toimivat, viitataanko kintaalla ohjeille?

vlad

Jos niillä ei ole tarkoituskaan jalkautua taistelutilanteessa, vaan sitä ennen? Siitäkin huolimatta mahtaako tuo auttaa, että singot on ulkopuolella, vai meneekö vaunu siinä sivussa, jos vaunuun tulee osuma?
 
U

Bradleyn pimppausehdotus BAE:ta:
Mitähän maksaisi uudistaminen kun vielä lisätään tuohon XM-813 tykki torneineen? USAlla on vaunuja tuhansittain.....tosin Venäjän uhka kasvaa Euroopassa joten jotain kaivataan kovien puheiden lisäksi.
Kyllä ne vaan jaksaa päivittää M113.
Ohut suoja jos ampuu nokan päin, onks se mootori siinä?
 
Se Misu, onko se paljon parempi kun XA-185? (suoja, liikuvuus)

Design on 30 vuotta uudempi, joten voisi kuvitella, että jotain edistystä on tapahtunut. Liikkuvuus lienee samaa tasoa, maavaraa silmällä mitattuna ehkä aavistus enemmän ja hieman (210kw vs 185kw) tehokkaampi moottori, mutta tällä osa-alueella on tuskin mitään vallankumousta tiedossa. Suojauksessa on käytetty erittäin edistyksellistä kotimaista komposiittipanssaria Pasin perinteisen terässuojauksen sijaan. Suojamateriaali on tehokkaampi ja kevyempi, olettaisin että suojaus on Misussa parempi ja miinasuojauksen pitäisi olla hyvinkin edistyksellinen. Sitten pieniä juttuja kuten matkustamon latauspisteet nykytaistelijoiden elektroniikalle ym.

Ihan pätevän ja kustannustehokkaan oloinen laite, joka muuntunee helposti alustaksi erilaisille asejärjestelmillekin.
 
Kyllä ne vaan jaksaa päivittää M113.
Ohut suoja jos ampuu nokan päin, onks se mootori siinä?

M2 ei M113. Moottori näyttäisi olevan edessä joo, niin kuin oikeastaan kaikissa ryntövaunuissa.

Paino päivityspaketilla 50 tonnia. Tuo on kuitenkin IFV, eipä ole hirveesti enää eroa taistelupanssarivaunuun. Ei varmaan hintansakaan puolesta. Where's the beef?
 
Back
Top