Mikä kopteri rajan Super Puman korvaajaksi?

juhapar kirjoitti:
Laskitko mahdollisesti hankintakustannuksia? Niistäkin mahtaa olla tarkat tiedot.

Mi-26T:n hinta on 30 miljoonaa dollaria (vertailun vuoksi Mi-17 maksaa 15 miljoonaa Venezuelan kaupan hinnoilla), eli euroina 20MEUR ja 10MEUR, NH90 ~16MEUR kappale.

Edit: Ai niin, edelleen se kahden lastin ongelma...
 
juhapar kirjoitti:
Kahdella tuommoisella http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-26 olisi saatu siirrettyä helposti sama määrä taistelijoita, kuin hankitulla NH-kalustolla. Ja todennäköisesti halvemmalla.

Kun tulee tarve kuljettaa 150 henkilöä Vantaalta Kauhavalle, kuivakka kamreerityyppi tilaa todennäköisesti kolme linja-autoa. Välimatkataulukon mukaan matkaa kertyy 378km, johon 80km/h keskinopeudella kuluu aikaa 4h 43min.

Puolustusvoimilla oli kuitenkin kiire, joten kuljetus päätettiin hoitaa kahdeksalla NH90-helikopterilla. Lehtitietojen mukaan neljä koptereista teki kaksi lentoa välillä Vantaa - Kauhava, jolloin reitiksi tuli: Utti - Vantaa - Kauhava - Seinäjoki (Tankkaus. Eikö Kauhavalla myydä bensaa Maavoimille?) - Vantaa - Kauhava. Oman mittauksen mukaan tuossa on matkaa 1121km. Olettamalla lentonopeudeksi 250km/h ja jättämällä neljään välilaskuun tuhraantunut aika huomiotta aikaa meni 4h 29min. Lehtitiedot eivät kerro mitä Puolustusvoimat teki voittamillaan 14 minuutilla.
 
rukkaskikka kirjoitti:
Kun tulee tarve kuljettaa 150 henkilöä Vantaalta Kauhavalle, kuivakka kamreerityyppi tilaa todennäköisesti kolme linja-autoa. Välimatkataulukon mukaan matkaa kertyy 378km, johon 80km/h keskinopeudella kuluu aikaa 4h 43min.

Sen päivän kun näkisi, että edes Tampere-Seinäjoki-välillä saa keskinopeudeksi 80 km/h. Tai no, saa sen, mutta sitten pitääkin painaa niillä väleillä, missä ei ole paikkausta, muita tietöitä, peltipönttöjä tai jepareita, kaasua lujempaa. Oman auton ajotietokoneen mukaan edellisen TRE-SJK-reissun keskinopeus oli 71 km/h ja kyseessä ei ollut mikään ruuhkahuippu tai karavaanari-invaasio.

Olettamalla lentonopeudeksi 250km/h ja jättämällä neljään välilaskuun tuhraantunut aika huomiotta aikaa meni 4h 29min. Lehtitiedot eivät kerro mitä Puolustusvoimat teki voittamillaan 14 minuutilla.

Lehtitiedot eivät myöskään paljasta sitä, mitä etua on siitä että saadaan puolet ukoista kohteeseen alle puolesta siitä ajasta, mitä kuluu demarituubilla kuljettamiseen.
 
Kertoo jotain kiimakopterin luotettavuudesta, kun tuulilasit hajoilevat liiallisesta lämmöstä (suomen kesässä). Sitten odotellaan viikko että saadaan uusi tuulilasi hankittua ranskasta ja kopteri korjattua. Näin pyörremyrskyssä.
 
muhvetti kirjoitti:
Kertoo jotain kiimakopterin luotettavuudesta, kun tuulilasit hajoilevat liiallisesta lämmöstä (suomen kesässä). Sitten odotellaan viikko että saadaan uusi tuulilasi hankittua ranskasta ja kopteri korjattua. Näin pyörremyrskyssä.

Kuulin tuosta, lämpökö oli syynä?
 
Liiallinen lämpö. Lämmittää niin paljon tuulilasia et se sulaa. Vääristää näkökenttää. Ei voi kentää. Jotenkin alkaa naurattaa tää kopteri pellily.

Koneet seisoo platalla viikkotolkulla kun ei löydy vara-osaa varastosta.

Paljonko ois maksanu hankkia vaikka 2 kpl mil-mi26 ja 8kpl mil-mi17?
 
Back
Top