Mikä mättää puolustusministerimme toiminassa?

No niin, en tietenkään tunne kaikkia, mutta vuosien myötä sosiaalinen verkko on väkisinkin muodostunut aika laajaksi PV:n sisällä. Sen perusteella sanoisin kuitenkin, että suhteellisen tasaisesti se kitka jakautuu eri henkilöstöryhmien välillä. Uskallan tässä yhteydessä myös toistaa sen mitä sanoin jossakin keskustelussa aiemmin. Moni siviilipuolen ihminen todennäköisesti yllättyisi, jos pääsisi kuuntelemaan sotilaiden keskusteluja päivänpolitiikasta. Ainakin itse olen usein törmännyt ennakkoajatukseen siitä, että sotilaissa olisi paljon hyvin konservatiivisia Persuäänestäjiä. Se ei kuitenkaan vastaa totuutta.
Niinistöllä on lisäksi eräs henk.koht rasite monien aliupseerien suuntaan: P. Leino.

Leino oli tosiaan vähintäänkin mielenkiintoinen rekrytointi. En toki tunne miestä mutta julkisia ulostuloja seuraamalla on syntynyt voimakas mielikuva pääosin tyhjää räksyttävästä rakkikoirasta. Joskus sekin on hyvästä mutta silloin pitää osata taitavasti säännöstellä.
 
Leino oli tosiaan vähintäänkin mielenkiintoinen rekrytointi. En toki tunne miestä mutta julkisia ulostuloja seuraamalla on syntynyt voimakas mielikuva pääosin tyhjää räksyttävästä rakkikoirasta. Joskus sekin on hyvästä mutta silloin pitää osata taitavasti säännöstellä.

Lueskelin joskus vuosia sitten aliupseeriliiton lehteä (Ammattisotilas) ja kyseisestä aviisista jäi sellainen muistijälki, että liittoa ja sen puheenjohtajaa ei ainakaan turha tahdikkuus kahlinnut kannanotoissa.
 
Jep, olen samaa mieltä. Ei oo huumormiehiä! Haglund nyt oli joku sivari, pelle...

Kaikkea muuta kuin pätevä! Nukun nyt yöni hyvin kun Hän muualla...

Mielelläni kuulisin perusteluja väitteille Haglundin pätemättömyydestä ja siitä, että hän oli pelle. Omien ja myös muilta saamiemi havaintojen perusteella kovin harva häntä on pellenä tai pätemättömänä pitänyt, kenties eräät toimet Ukraina-kriisin alkupuolella aiheuttivat hämmennystä (esim. kravatti-jupakka) mutta muuten korviini on kantautunut pääsääntöisesti positiivisia luonnehdintoja Haglundista, jotka itse allekirjoitan omiin havaintoihini perusteella.

vlad.
 
Olisiko kyse vaan eräänlaisesta "ammattiyhdyistystoiminnasta"? Kansliapäälliköksi siviili sotilaan sijaan, niin sotilaiden ammattikunta kokee itsensä uhatuksi?

Varmastikin MYÖS tämä on pienenä taustasyynä - ovathan upseeritkin ihmisiä, vaikka joku metroaseman hullu sanoikin että kadettikoulussa kaikki ovat noitavalan tehneitä saatananpalvojia, ja että poliisi ei tee asialle mitään koska hekin ovat samaa ;)

Mutta Niinistöä olen hänen kirjoitustensa perusteella arvostanut, nyt on kyllä tullut turhan paljon esille hänen äkkiväärää puoltaan, esim. eilinen haastis. Helposti, jos on prinsessanherkkä, menee yhdeksi tappeluksi tuo PM-pesti, joten Niinistön kannattaisi opetella ottamaan negatiivista kritiikkiäkin paremmin vastaan. Jos on todellakin valinnut jonkun räyhähengen avustajakseen, niin se ei ole hyvä juttu. Juusti sen sijaan on kaikesta päätellen oikein hyvä mies. Asiasisältö on Niinistöllä mennyt liikaa varuskunnista ja miinoista jauhamiseen, vaikkei hän ole oikeasti niin kujalla että nuo olisivat ainoat

TOISAALTA (puolustuksen puheenvuoro):

Niinistö on nyt "leimattu" tai ainakin leimautunut niin vahvasti miinamieheksi ja varuskuntamieheksi, että mistään muusta häneltä ei edes kysytä. Ainakin minä haluaisin että toimittajat kyselisivät enemmän kv-yhteistyöstä, asejärjestelmien hankinnoista (ml. hävittäjähankinta), toimintamäärärahojen kehityksestä jne. Mutta en usko että naistoimittajien (tai useimpien miestenkään) kompetenssi riittää tähän, vaan aina vedetään esille miinaa ja varuskuntaa. Niinistö voi olla maineensa vanki osittain.
 
Miinat ovat halpoja. Mutta panssarimiinoilla on raivauksen estämiseen hankittu jo estolaitteet.

Meillä on pulaa paljosta kalustosta. Joten jos vaikka miinojen hankinnan sijaan niillä rahoilla ostettaisiin 155mm kalustolle panssarivaunuihin hakeutuvia kranaatteja

En tiedä olenko ymmärtänyt asian väärin, vai eikö tieto vain ole levinnyt muille, mutta tuo miina-asiahan on pitkälti jo poppuun käsitelty. Siis tuossahan oli taannoin lehdissäkin esittely niistä Hystrix -systeemeistä, joilla on tarkoitus korvata miinoja. Jos Jussi on puhunut niistä, niin sillä selvä. Kyseessä on kotimainen tuote, joten siinä on muitakin syitä hankkia niitä, kuin vain maanpuolustus ja jos systeemi toimii kuin myyntimies lupaa (tai kylliksi lähelle), niin kyllä niille käyttöä löytyy, eikä hintakaan taida olla niin suuri, että Bonuksia kannattaisi sillä hankkia.
 
Lueskelin joskus vuosia sitten aliupseeriliiton lehteä (Ammattisotilas) ja kyseisestä aviisista jäi sellainen muistijälki, että liittoa ja sen puheenjohtajaa ei ainakaan turha tahdikkuus kahlinnut kannanotoissa.

Joskus tuollaiset ulostulot ovat ihan paikallaankin kun haluaa vaikkapa avata keskustelua asiasta jonka muut yrittävät vaieta kuoliaaksi. Jatkuvasti käytettynä em. metodi kuitenkin kärsii nopeasti inflaation ja mitäs sitten tehdään kun uskottavuus on mennyt.
 
Nimenomaan! He ovat iso hallituspuolue nykyään. Se on heille ilmeisen uusi tilanne, jonka hanskaamisessa näyttää olevan hiukan hiomista.
Kyllä hallituspuolueita ja niiden ministereitä ja kansanedustajia on aina hiillostettu ja kritisoitu kovastikin. Harvoin siitä kuitenkaan on tällaista melua mikään puolue nostanut kuin nyt on tehty. On "mustia listoja", pohdiskellaan rikosilmoituksia kun on puhuttu pahaa jne jne.
Jos miettii taaksepäin vaikkapa Stubbia, Urpelaista, Kataista ja montaa muuta, niin kyllä se kyyti on heillekin kylmää ollut joka suunnasta. Se nyt vaan on osa politiikkaa ja Suomessa se on hyvin maltillista. Jos sitä ei kestä, niin ei ehkä ole ihan ajan tasalla siinä asiassa.

Itse ymmärrän kyllä protestipuolueen tarpeen suomalaisessa politiikassa. Siinä suhteessa en ihmettele perussuomalaisten suosion kasvua.

Kyllähän persuja välillä lyödäänkin politiikassa ehkä vähän turhastakin. Mutta kyllä he myös antavat itsekkin aihetta lyödä.
 
En tiedä olenko ymmärtänyt asian väärin, vai eikö tieto vain ole levinnyt muille, mutta tuo miina-asiahan on pitkälti jo poppuun käsitelty. Siis tuossahan oli taannoin lehdissäkin esittely niistä Hystrix -systeemeistä, joilla on tarkoitus korvata miinoja. Jos Jussi on puhunut niistä, niin sillä selvä. Kyseessä on kotimainen tuote, joten siinä on muitakin syitä hankkia niitä, kuin vain maanpuolustus ja jos systeemi toimii kuin myyntimies lupaa (tai kylliksi lähelle), niin kyllä niille käyttöä löytyy, eikä hintakaan taida olla niin suuri, että Bonuksia kannattaisi sillä hankkia.

No Bonukset olivat vain nopea populistinen heitto siitä mitä muuta voitaisiin tehdä, kuin hankkia uudestaan miinoja.
 
A-Studion "lähdenkö pois" -episodista: Niinistö aika selvästi ilmoittaa vastaustensa kautta mitä hän on valmis nimitysasiasta kommentoimaan tässä vaiheessa. Toimittaja koettaa luonnollisesti saada vastauksen kysymällä samaa asiaa eri sanamuodoilla. Sen ymmärrän, että Niinistö hiiltyy kun samaa asiaa tivataan. Mutta epäselväksi jäi se, onko Niinistöllä virkansa puolesta oikeus, tai jopa velvollisuus, olla kommentoimatta kyseistä asiaa, vai olisiko hänen pitänyt sanoa asiasta jotain. Ja nyt mahdollisesti jätti kiusallisen asian kommentoimatta ennen kuin hallitus on siunannut päätöksen. Toivotaan, että perustelumuistion virallisen julkaisun jälkeen Niinistö avaa sanaisen arkkunsa.
 
Harri Holkeri...hän elää :rolleyes:
Pitää myöntää että mielessä kävi "Minä juon nyt kahvia", mutta jätin kirjoittamatta kun oli hieman eri tilanne.

Julkisuushallinta tosin samaa luokkaa

Koko homman olisi saanut purettua sanomalla esim: "En oikein tiedä saavatko katsojat paljoa tästä että sinä kysyt samaa asiaa uudestaan ja uudestaan ja minä kerron että en voi kertoa, koska ei ole julkista" ja hymy päälle..
 
Pitää myöntää että mielessä kävi "Minä juon nyt kahvia", mutta jätin kirjoittamatta kun oli hieman eri tilanne.

Julkisuushallinta tosin samaa luokkaa

Koko homman olisi saanut purettua sanomalla esim: "En oikein tiedä saavatko katsojat paljoa tästä että sinä kysyt samaa asiaa uudestaan ja uudestaan ja minä kerron että en voi kertoa, koska ei ole julkista" ja hymy päälle..

Suomalaiselle ihmiselle aivan liian vaikeaa olla noin sosiaalinen.
 
Kyllä hallituspuolueita ja niiden ministereitä ja kansanedustajia on aina hiillostettu ja kritisoitu kovastikin. Harvoin siitä kuitenkaan on tällaista melua mikään puolue nostanut kuin nyt on tehty. On "mustia listoja", pohdiskellaan rikosilmoituksia kun on puhuttu pahaa jne jne.

Ei liity aiheeseen, mutta pakko taas laittaa tämä...osaa ne muutkin hallituspuolueet :rolleyes:
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/musta-lista-he-epäilevät-ilmastonmuutosta-eduskunnassa
 
Koko homman olisi saanut purettua sanomalla esim: "En oikein tiedä saavatko katsojat paljoa tästä että sinä kysyt samaa asiaa uudestaan ja uudestaan ja minä kerron että en voi kertoa, koska ei ole julkista" ja hymy päälle..

Nimenomaan. Nyt jäi se kuva että toimittaja iski "arkaan paikkaan".
 
A-Studion "lähdenkö pois" -episodista: Niinistö aika selvästi ilmoittaa vastaustensa kautta mitä hän on valmis nimitysasiasta kommentoimaan tässä vaiheessa. Toimittaja koettaa luonnollisesti saada vastauksen kysymällä samaa asiaa eri sanamuodoilla. Sen ymmärrän, että Niinistö hiiltyy kun samaa asiaa tivataan. Mutta epäselväksi jäi se, onko Niinistöllä virkansa puolesta oikeus, tai jopa velvollisuus, olla kommentoimatta kyseistä asiaa, vai olisiko hänen pitänyt sanoa asiasta jotain. Ja nyt mahdollisesti jätti kiusallisen asian kommentoimatta ennen kuin hallitus on siunannut päätöksen. Toivotaan, että perustelumuistion virallisen julkaisun jälkeen Niinistö avaa sanaisen arkkunsa.
Vahvana jäi kuva, että tiukassa paikassa äijä jäätyy. Ei hyvä.
 
Pitää myöntää että mielessä kävi "Minä juon nyt kahvia", mutta jätin kirjoittamatta kun oli hieman eri tilanne.

Julkisuushallinta tosin samaa luokkaa

Koko homman olisi saanut purettua sanomalla esim: "En oikein tiedä saavatko katsojat paljoa tästä että sinä kysyt samaa asiaa uudestaan ja uudestaan ja minä kerron että en voi kertoa, koska ei ole julkista" ja hymy päälle..

Juu tämä kahvi ja aiemmin Sirkus Pasila ym. En sitten tiedä tekikö aikoinaan HH:n yritys olla tiukkana ja hymyillä yhtaikaa tilanteesta yhtään vähemmän tönkköä kuin tämä Jussin "kohta nousee perse penkistä" ele. Vaihtoehtona on tietysti aina alkaa puhumaan täyttä liirumslaarumia tai Soinin tapaan murjasta pari vitsiä. Ei vaan taida sopia Jussi Niinistön luonteelle. Teki virheen joka ei sovi poliitikolle...tv:ssä. Hikeentyi.

Onhan näitä. Kunpa jostain löytyisi video missä lekentaarisessa pressan vaali tentissä Mauno Koivisto toistaa ties kuinka monta kertaa peräjälkeen kiusalliseen kysymykseen, oletteko sosialisti?; "kysymys on väärin aseteltu". Ei hymyä, ei tarvetta lähteä pois, yksinkertaisesti vain junttaa kourat savessa samaa levyä. Lopulta toimittaja uupuu. Ja kansa tykkää.
 
Ei iskenyt. Jotkut ihmiset vaan on sellaisia että lässytys katkaistaan jos se ei kiinnosta. Itse olen samanlainen ja ymmärrän kun tietty viiva on ylitetty.

Niin minäkin, mutta jos olisin DefMin niin saattaisin odottaa jo ennalta, että toimittajatäti tulee inttämään asiasta. Kaivaisin vaikka kännykän taskusta ja alkaisin pelata "änkkäreitä".
 
Back
Top