Mitä jos ministerien pitäisi nauttia 2/3 luottamusta eduskunnassa?

Protheon_93

Respected Leader
BAN
Mitä mieltä olisitte, jos ministerien tulisi nauttia 2/3 luottamus eduskunnassa, jotta välikysymyksen jälkeen saisi jatkaa pestissänsä? Kannattaisitteko te sitä? Tämä tarkoittaisi, että nykyisestä hallituskoalitiosta, jolla on 117 paikkaa, ministeri vaatisi vielä 17 opposition edustajan luottamuksen.

Mielestäni tämä olisi hyvä malli siltä kannalta, että epäluottamusta vastaan ei voida vaan suojautua hankkimalla enemmistöhallitus ja pitäytymällä kurissa, että oman hallituksen ministerejä ei äänestetä pihalle. Tässä tilanteessa, jossa vaadittaisiin 2/3 luottamus, oppositio saisi paremmin vaikutettua kyseisen ministerin toimintaan vaatimalla epäluottamusta aiheuttavalle menolle muutosta, ja jos tavat ei ministerillä parane, oppositio voi laittaa välikysymyksen pystyyn ja kaataa ministerin uran. Tietty laissa pitäisi sitten tiukentaa välikysymyksen vaatimuksia, että ihan aiheetta oppositio ei pääsisi erottelemaan ministerejä, eli joku toteennäytettävä rike pitäisi ensiksi todentaa ja sen pitäisi täyttää tietyt kriteerit.

Mielestäni nykyisellään välikysymys on iso vitsi, kun hallituspuolueet eivät koskaan omia ministerejä heittele bussin alle, ettei sitten tule syviä haavoja tulevaan hallitusyhteistyöhön ja sitä seuraaviin poliittisiin lehmänkauppoihin, jotka jäisi hyllylle esimerkiksi puolueen X heittäen puolueen Y ministerin ministerin pallilta, jolloin puolue Y saattaisi olla vähemmän kompromissihalukas puolueen X tavoitteiden ja omien sovittamisessa yhteen.

Omasta mielestäni tekisi hyvää nykyiselle menolle politiikassa, jos huomattavasti herkemmin ministerillä katkeaisikin audin takapenkillä menot. Räikeimmät rikkomukset (esim. Al-Holit), jne... saattaisi jäädä tekemättä, kun pitäisi vielä hallituskaverien lisäksi koittaa puhua oppositiota puolelleen ja ministerin pallilta sitten putoilisi herkemmin ja tämä toimisi räikeämmän menon esteenä pelotteena.
 
Mitä mieltä olisitte, jos ministerien tulisi nauttia 2/3 luottamus eduskunnassa, jotta välikysymyksen jälkeen saisi jatkaa pestissänsä? Kannattaisitteko te sitä? Tämä tarkoittaisi, että nykyisestä hallituskoalitiosta, jolla on 117 paikkaa, ministeri vaatisi vielä 17 opposition edustajan luottamuksen.

Mielestäni tämä olisi hyvä malli siltä kannalta, että epäluottamusta vastaan ei voida vaan suojautua hankkimalla enemmistöhallitus ja pitäytymällä kurissa, että oman hallituksen ministerejä ei äänestetä pihalle. Tässä tilanteessa, jossa vaadittaisiin 2/3 luottamus, oppositio saisi paremmin vaikutettua kyseisen ministerin toimintaan vaatimalla epäluottamusta aiheuttavalle menolle muutosta, ja jos tavat ei ministerillä parane, oppositio voi laittaa välikysymyksen pystyyn ja kaataa ministerin uran. Tietty laissa pitäisi sitten tiukentaa välikysymyksen vaatimuksia, että ihan aiheetta oppositio ei pääsisi erottelemaan ministerejä, eli joku toteennäytettävä rike pitäisi ensiksi todentaa ja sen pitäisi täyttää tietyt kriteerit.

Mielestäni nykyisellään välikysymys on iso vitsi, kun hallituspuolueet eivät koskaan omia ministerejä heittele bussin alle, ettei sitten tule syviä haavoja tulevaan hallitusyhteistyöhön ja sitä seuraaviin poliittisiin lehmänkauppoihin, jotka jäisi hyllylle esimerkiksi puolueen X heittäen puolueen Y ministerin ministerin pallilta, jolloin puolue Y saattaisi olla vähemmän kompromissihalukas puolueen X tavoitteiden ja omien sovittamisessa yhteen.

Omasta mielestäni tekisi hyvää nykyiselle menolle politiikassa, jos huomattavasti herkemmin ministerillä katkeaisikin audin takapenkillä menot. Räikeimmät rikkomukset (esim. Al-Holit), jne... saattaisi jäädä tekemättä, kun pitäisi vielä hallituskaverien lisäksi koittaa puhua oppositiota puolelleen ja ministerin pallilta sitten putoilisi herkemmin ja tämä toimisi räikeämmän menon esteenä pelotteena.
Johtaisiko tämä vahvan olemassa olevan säilyttämiseen, jos hallituksella ei ole 2/3 enemmistöä.
Tämä taas johtaisi siihen, että hallitukset olisivat kykenemättömiä täysin ennennäkemättömällä tavalla. Ei toivottavaa.

Ajatuksella on kuitenkin puolensa, sen myönnän.
 
Itse olen pitkään haaveillut enemmistöhallitusten kieltämistä. Tällä vuosituhannella se on aiheuttanut mittaamatonta vahinkoa Suomelle, kun pyritään saamaan jos minkälaisia sateenkaarihallituksia aikaiseksi ja kaikki vuorollaan vetävät eri suuntaan. Hallitukset olisi saatava pienemmiksi, jotta niillä olisi toimikykyä. Tehkööt sitten koirankauppoja opposition kanssa yksittäisistä asioista, jos tarpeen. Saataisiin ehkä jopa jotain aikaiseksi, sillä nyt ei ole saatu mitään hyvää ja kauaskantoista lakia aikaiseksi. Sotekin saatiin aikaiseksi vain unohtamalla raha ja antamalla kaikille kaikkea. Kestävää politiikkaa? Suomi on menossa kohti suurta poliittista resettiä ja se tulee useiden vuosien vaikeuksien kautta IMF:n luotsaamana.
 
Itse olen pitkään haaveillut enemmistöhallitusten kieltämistä. Tällä vuosituhannella se on aiheuttanut mittaamatonta vahinkoa Suomelle, kun pyritään saamaan jos minkälaisia sateenkaarihallituksia aikaiseksi ja kaikki vuorollaan vetävät eri suuntaan. Hallitukset olisi saatava pienemmiksi, jotta niillä olisi toimikykyä. Tehkööt sitten koirankauppoja opposition kanssa yksittäisistä asioista, jos tarpeen. Saataisiin ehkä jopa jotain aikaiseksi, sillä nyt ei ole saatu mitään hyvää ja kauaskantoista lakia aikaiseksi. Sotekin saatiin aikaiseksi vain unohtamalla raha ja antamalla kaikille kaikkea. Kestävää politiikkaa? Suomi on menossa kohti suurta poliittista resettiä ja se tulee useiden vuosien vaikeuksien kautta IMF:n luotsaamana.

Kompromissien teko opposition kanssa on julkisempaa kuin mitä hallituspuolueiden keskinäiset neuvottelut, mutta ei päätöksenteko silloin välttämättä ole sen tehokkaampaa. Silloinkin väännetään kompromissin kompromissia.
 
Kompromissien teko opposition kanssa on julkisempaa kuin mitä hallituspuolueiden keskinäiset neuvottelut, mutta ei päätöksenteko silloin välttämättä ole sen tehokkaampaa. Silloinkin väännetään kompromissin kompromissia.
Kyllä, mutta oppositio ei voi uhata hallituksesta eroamisella ja voit kosiskella eri puolueita oppositiosta eri asioiden kohdalla. Ei ole välttämätöntä saada koko oppositiota tukemaan asiaa. Ja oppositiossa toki jokainen puolue haluaa kosiskella enemmän omia äänestäjiään, kuin luoda yhteistä järkkymätöntä oppositioblokkia.
 
Kyllä, mutta oppositio ei voi uhata hallituksesta eroamisella ja voit kosiskella eri puolueita oppositiosta eri asioiden kohdalla. Ei ole välttämätöntä saada koko oppositiota tukemaan asiaa. Ja oppositiossa toki jokainen puolue haluaa kosiskella enemmän omia äänestäjiään, kuin luoda yhteistä järkkymätöntä oppositioblokkia.
Siinä kyllä tulisi sellaisia lehmänkauppoja ettei aina myyjä tai edes lehmä tiedä mitä v*ttuu nyt tehtiin.
 
Back
Top