Mitä on tapahtunut suomen oikeinkirjotukselle?

Nillitystähän tämä on, mutta....
Niin on, mutta...:rolleyes:

Pidän tämän palstan kieltä lähes täydellisenä tähän ympäristöön. Olen itse normaalissa kirjoittamisessani lähes nillittäjä (!) käytän joskus aivan tavallisten sähköpostien editointiin kauemmin kuin kirjoittamiseen. Täällä jätän toisinaan lähes tahallani virheitä, koska:

Kirjakieli täydellisine kappalejakoineen ja viimeisen päälle viilattuine pilkun paikkoineen rinnastuu mielessäni keskustelijaan jolla on kravatti kaulassa ja hiukan Bryl Cremeä kutreilla, ja joka yrittää sillä tavoin tehdä vaikutusta kuulijoihinsa. Kun kieli on elävää ja siinä vilahtelee murresanoja, pikku virheitä ja joku kompa joukossa, tulee mielikuva siitä miesporukasta jonka olen tämän palstan kirjoittajista luonut ja jossa uskoisin hyvin viihtyväni.

Kaikella tavoin keskiportaan miehenä arvostan enemmän tekijöitä kuin fyysisestä kontaktista etääntyneitä suunnittelijoita ja päättäjiä. Molempien kanssa joudun työtäni tekemään mutta teeskentelemätön ja osaava tekijä paljastuu monista pikku asioista, kielen käyttö on yksi niistä. Kirjoitin tarkoituksella erikseen :rolleyes:
 
Niin on, mutta...:rolleyes:

Pidän tämän palstan kieltä lähes täydellisenä tähän ympäristöön. Olen itse normaalissa kirjoittamisessani lähes nillittäjä (!) käytän joskus aivan tavallisten sähköpostien editointiin kauemmin kuin kirjoittamiseen. Täällä jätän toisinaan lähes tahallani virheitä, koska:

Kirjakieli täydellisine kappalejakoineen ja viimeisen päälle viilattuine pilkun paikkoineen rinnastuu mielessäni keskustelijaan jolla on kravatti kaulassa ja hiukan Bryl Cremeä kutreilla, ja joka yrittää sillä tavoin tehdä vaikutusta kuulijoihinsa. Kun kieli on elävää ja siinä vilahtelee murresanoja, pikku virheitä ja joku kompa joukossa, tulee mielikuva siitä miesporukasta jonka olen tämän palstan kirjoittajista luonut ja jossa uskoisin hyvin viihtyväni.

Kaikella tavoin keskiportaan miehenä arvostan enemmän tekijöitä kuin fyysisestä kontaktista etääntyneitä suunnittelijoita ja päättäjiä. Molempien kanssa joudun työtäni tekemään mutta teeskentelemätön ja osaava tekijä paljastuu monista pikku asioista, kielen käyttö on yksi niistä. Kirjoitin tarkoituksella erikseen :rolleyes:

Murrehan on parasta :)

Keskustelukieli on toinen asia kuin julkinen. Törkeä suomenkielen raiskaus on täysin raiskaus. Yo! :D

Asialliset hommat hoidetaan asiallisesti. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Minun mielestäni täällä näkyy paljon taidokkaita kirjoittajia ja hyviä ajattelijoita. Samoin huomaan paikalla olevan hyviä lukijoita. Piipahtakaapa kirjakeskustelussa!

Kielellisesti rikkaimpana pidän Baikalia. Todella herkullisia puheita. Me muut tulemme hyvänä kakkosena. Oikeakielisyys kulkee toisella sijalla, sisällöt ensimmäisellä. On kuitenkin mukavaa saada selvää jutuista. Itse en hirveästi piittaa pikku pilkutuksista ja kirjaimia putoaa puhelinta käyttäessä helposti pois. Jos on oikein monta hutia, voin käydä korjaamassa myöhemmin.

Joskus pitää olla kyllä oikea niuhottaja huomatakseen virheen. Virheet voivat olla viekkaita ja hämääviä. Huomaatteko, mikä virhe tässä mainoksessa on?

640x480_189662.jpg
 
Minun mielestäni täällä näkyy paljon taidokkaita kirjoittajia ja hyviä ajattelijoita. Samoin huomaan paikalla olevan hyviä lukijoita. Piipahtakaapa kirjakeskustelussa!

Kielellisesti rikkaimpana pidän Baikalia. Todella herkullisia puheita. Me muut tulemme hyvänä kakkosena. Oikeakielisyys kulkee toisella sijalla, sisällöt ensimmäisellä. On kuitenkin mukavaa saada selvää jutuista. Itse en hirveästi piittaa pikku pilkutuksista ja kirjaimia putoaa puhelinta käyttäessä helposti pois. Jos on oikein monta hutia, voin käydä korjaamassa myöhemmin.

Joskus pitää olla kyllä oikea niuhottaja huomatakseen virheen. Virheet voivat olla viekkaita ja hämääviä. Huomaatteko, mikä virhe tässä mainoksessa on?

640x480_189662.jpg
Pitäisi olla CCC-olutta? Miksei kysymys- ja vastaustopiikki koskaan (!) ole tälläinen?
 
Minun mielestäni täällä näkyy paljon taidokkaita kirjoittajia ja hyviä ajattelijoita. Samoin huomaan paikalla olevan hyviä lukijoita. Piipahtakaapa kirjakeskustelussa!

Kielellisesti rikkaimpana pidän Baikalia. Todella herkullisia puheita. Me muut tulemme hyvänä kakkosena. Oikeakielisyys kulkee toisella sijalla, sisällöt ensimmäisellä. On kuitenkin mukavaa saada selvää jutuista. Itse en hirveästi piittaa pikku pilkutuksista ja kirjaimia putoaa puhelinta käyttäessä helposti pois. Jos on oikein monta hutia, voin käydä korjaamassa myöhemmin.

Joskus pitää olla kyllä oikea niuhottaja huomatakseen virheen. Virheet voivat olla viekkaita ja hämääviä. Huomaatteko, mikä virhe tässä mainoksessa on?

640x480_189662.jpg

Laittaisin välilyönnin ennen yhdysmerkkiä, koska sitä edeltää sanaliitto.
 
Pilapiirtäjä Kari Suomalainen oli suomalainen. Oululainen ex-jääkiekkoilija Reijo Ruotsalainen on suomalainen. Kotikaupungissani ilmestyy paikallislehti Raumalainen, jota raumalaiset lukevat.

Ymmärrätte varmaan mitä tässä tarkoitan. Näitä virheellisesti käytettyjä isoja alkukirjaimia näkee monilla keskustelupalstoilla.

Yhdyssanoissa ehkä yleisin ja ärsyttävin virhe on "ensiviikolla, ensikaudella, ensivuonna...".
 
Höh, luulin että tarkoitit markkinoijan tissejä mutta vissiin olivat vaan tupla-C:t. Enkä edelleenkään tajunnut tota oikeaa pointtia :confused:.

Nurkantakanen on oikeassa.

Laittaisin välilyönnin ennen yhdysmerkkiä, koska sitä edeltää sanaliitto.

Viisikko-sarja on kiva mutta Harry Potter -sarja myös mukava jne.

Arvasin, että kuva sekoittaa mukavasti ajatukset vakosista sanojen väleissä.
 
Äidinkielen osaaminen todellakin on romahtanut. Näin nuoremman polven opiskelijana sitä saa todistaa lähes päivittäin, kun lukee muiden kirjoittamia aineita ja esseevastauksia ym. Suurimpana syynä tähän romahdukseen itse pidän lukemisharrastuksen suosion roimaa laskua etenkin nuorison keskuudessa. Toki on muitakin lukemis-ja kirjoittamistaitoon vaikuttavia tekijöitä kuten lukihäiriö, mutta se onkin sitten asia erikseen.
 
Mielestäni foorumin oikeinkirjoitus on oikein hyvällä tasolla. Monien muidenkin kuin baikalin tuottamaa tekstiä lukee välillä oikein ilokseen. Ja huumoria löytyy yleensä lähes jokaiselta foorumin sivulta, ja usein myös taitavasti kielellisesti ilmaistuna.
 
Back
Top