Miten Ukraina-Venäjä-kriisin pitää kärjistyä että Suomessa uskalletaan kohottaa valmiutta?

KH:ssa on tosiaan 3 kk suoja-aika. Mutta ei sitä tarkoita, että 3 kk pitää odottaa, jos harjoitukseen kutsuttava ITSE suostuu lyhyempäänkin varoitusaikaan. Luova ratkaisu: soitetaan sopivan sijoituksen omaavalle ja kysytään, että "voitko tulla ensi viikosta lähtien kertauksiin". Jos sanoo, että pitää kysyä työnantajalta, niin pyydetään saako soittaa suoraan työnantajalle. Soitetaan ja esittäydytään, että "majuri se ja se sieltä ja täältä esikunnasta, tarvitaan pikaisesti tämä mies Suomen edun vuoksi palvelukseen, onnistuuko?". Veikkaan, että yli 80% yrittäjistä tai yritysjohtajista vastaa: "KYLLÄ!, mies lähtee täältä sinne vaikka heti - ja me muuten hoidetaan päivärahat eli kaveri on siellä teillä täydellä palkalla - palkanmaksu täältä ei katkea. Säästäkää päivärahat rotuuliin.".

Kyllä, mutta polttoainekuljetuksissa ollaan erityisen herkällä alueella ja noista käskyistä on syytä keskustella Huoltovarmuuskeskuksen herrojen kanssa. Autoilijatkaan eivät voi antaa ylenmäärin polttoainekuskejaan, polttoainerekoista puhumattakaan, epävirallisesti Ilmavoimien käyttöön. Autot ja ukot kun on sidottu pitkälti jo Huoltovarmuuskeskuksen kanssa tehdyillä sopimuksilla. Toki Ilmavoimat ja Huoltovarmuuskeskus ovat asiansa varmasti hoitaneet niin, että kuljetukset järjestyvät virkatietä käyttäen.

Polttoainekysymykset ovat yksi niistä, joista kriisitilanteessa tulee ensimmäisenä pula. Kuljetuskalustoa ei kuljestusliikkeillä ole reservissä, eikä osaavia kuljettajiakaan aivan joka oksalla odottele.

Sinällään kyllä mielenkiintoisia kysymyksiä eli ajettaisiinko Ilmavoimien polttoaineet siviilien toimesta vai pukkaisiko säiliöautonkuljettajille heti ensimmäisenä palvelukseenastumismääräyksiä? Ja miten on harmaan vaiheen valmiusasiat hoidettu jne? Mielenkiintoisia kysymyksiä, joihin taitaa olla vähän julkisia vastauksia.


Mikään laki ei pakota aloittamaan kertauksia aina varuskunnasta käsin. Eikä niitä ole aloitettukkaan. Isäni oli järjestämässä yksiä harjoituksia 1970-luvulla,jossa joukko perustettiin keskelle "metsää" kuten oikeastikin tullaan Suomessa tekemään, jos "pilliin vislataan". Harjoitukset alkoivat ja päättyivät johonkin mielivaltaiseen koordinaattipisteeseen "siellä jossain". Aika mielenkiintoista meininkiä. Omat harjoitukseni ovat aina alkaneet ja loppuneet varuskuntaan.

Veli on Rajavartiolaitoksen reserviläisiä ja heillä on kertausharjoituksia ollut toistuvasti. Joskus 2004 tai 2005 oli Pohjois-Karjalassa harjoitus, jossa rajan sissit oli määrätty saapumaan kertausharjoituksiin Höljäkän seisakkeelle klo se ja se. Käytännössä ressut siis tulivat kertauskäskyn litteralla junalla ja nousivat junasta Höljäkässä, josta suoraan metsään.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, mutta polttoainekuljetuksissa ollaan erityisen herkällä alueella ja noista käskyistä on syytä keskustella Huoltovarmuuskeskuksen herrojen kanssa.
Sinällään kyllä mielenkiintoisia kysymyksiä eli ajettaisiinko Ilmavoimien polttoaineet siviilien toimesta vai pukkaisiko säiliöautonkuljettajille heti ensimmäisenä palvelukseenastumismääräyksiä?


Nyt ei sitten kannata repiä minun kommenttiani irti kontekstistä, joka oli: Suomi on ajautunut harmaassa vaiheessa tilaan, jossa sotilaallista valmiutta on pikaisesti nostettava. Poliitikot eivät saa tarvittavia päätöksiä aikaiseksi tai prosessi kestää, joten sotilashenkilöstö turvautuu ns. luoviin ratkaisuihin ajan voittamiseksi.

Mikään pysyvä ratkaisu esittämäni "luova ratkaisu" EI tietenkään voi olla. Oletin sen hoksaamisen itsestäänselvyydeksi, mutta näköjään se olisi kannattanut erikseen mainita. Kyseessä on vain kikka kolmonen, jolla munattomien poliitikkojen kyvyttömyys tehdä vaikeita päätöksiä ohitetaan väliaikaisesti nohevien sotilashenkilöiden toimesta.

Myöskään maavoimiin em. kikka kolmonen ei juurikaan sovellu, jotain erikoisryhmiä lukuunottamatta (SA-esikunnat, tiedusteluryhmät jne). Johtuu ihan siitä, että maavoimissa on sitä ukkelia niin helfaatas paljon, että se kyllä edellyttää jo poliitikoilta päätöksiä ja käytännössä YH:n määräämistä. Varmaan poikkeustilalakeja pannaan samalla voimaan eli sotilasviranomaiset saa sitä tarvittavaa habaa tehdä itsenäisiä päätöksiä pistää maa sotavalmiustilaan ja - kuntoon.
 
Ison orkesterin käyntiin pyöräyttäminen tarvii myös rahaa. Ei isot joukot tule perustetuiksi ja sotavalmiiksi silkalla elovena-puurolla ja sillä, että vapaaehtoisia rynnöö PERKKEIHIN ryöstettäviksi.
 
Nyt ei sitten kannata repiä minun kommenttiani irti kontekstistä, joka oli: Suomi on ajautunut harmaassa vaiheessa tilaan, jossa sotilaallista valmiutta on pikaisesti nostettava. Poliitikot eivät saa tarvittavia päätöksiä aikaiseksi tai prosessi kestää, joten sotilashenkilöstö turvautuu ns. luoviin ratkaisuihin ajan voittamiseksi.

Mikään pysyvä ratkaisu esittämäni "luova ratkaisu" EI tietenkää voi olla. Oletin sen itsestäänselvyydeksi, mutta näköjään se vissiin pitää mainita. Kyseessä on vain kikka kolmonen, jolla munattomien poliitikkojen kyvyttömyys tehdä vaikeita päätöksiä ohitetaan väliaikaisesti.

Niin?

Pointtini oli siinä, että polttoainekuljetuksista on käsittääkseni tehty sopimukset Huoltovarmuuskeskuksen kanssa jo valmiiksi. Ei kai harmaassa vaiheessa niiden täyttämiseen mitään eduskunnan päätöstä tarvita? Kyse on siviilioikeudellisesta sopimuksesta, jonka Huoltovarmuuskeskus ja yritykset laittavat toteutukseen "käskyn" saatuaan? Näin se toivottavasti menee.. Ei kai eduskunta nytkään päätä, että minkä viljasiilon Huoltovarmuuskeskus tämän syksyn sadosta täyttää ja mistä lasketaan tavaraa myyntiin?
 
9 luku
Ylimääräinen palvelus ja palvelus liikekannallepanon aikana

82 §
Ylimääräisen palveluksen tarkoitus

Ylimääräisen palveluksen tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää puolustusvalmiutta ja harjoittaa joukkokokonaisuuksia niille suunnitellussa kokoonpanossa niin, että joukko voidaan tarvittaessa määrätä liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen.

83 §
Päätös ylimääräisestä palveluksesta

Tasavallan presidentti voi normaaliolojen vakavassa häiriötilanteessa tai poikkeusoloissa päättää puolustusvoimista annetun lain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetussa sotilaskäskyasioiden päätöksentekojärjestyksessä, että puolustusvoimat voi määrätä reserviin kuuluvia asevelvollisia ylimääräiseen palvelukseen. Päätös annetaan määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja se on peruutettava, kun puolustusvalmiuden kohottamiseen ja ylläpitämiseen johtanut tilanne sen sallii.

Palvelukseen voidaan määrätä astumaan välittömästi.
 
Nyt ei sitten kannata repiä minun kommenttiani irti kontekstistä, joka oli: Suomi on ajautunut harmaassa vaiheessa tilaan, jossa sotilaallista valmiutta on pikaisesti nostettava. Poliitikot eivät saa tarvittavia päätöksiä aikaiseksi tai prosessi kestää, joten sotilashenkilöstö turvautuu ns. luoviin ratkaisuihin ajan voittamiseksi.

Mikään pysyvä ratkaisu esittämäni "luova ratkaisu" EI tietenkään voi olla. Oletin sen hoksaamisen itsestäänselvyydeksi, mutta näköjään se olisi kannattanut erikseen mainita. Kyseessä on vain kikka kolmonen, jolla munattomien poliitikkojen kyvyttömyys tehdä vaikeita päätöksiä ohitetaan väliaikaisesti nohevien sotilashenkilöiden toimesta.

Myöskään maavoimiin em. kikka kolmonen ei juurikaan sovellu, jotain erikoisryhmiä lukuunottamatta (SA-esikunnat, tiedusteluryhmät jne). Johtuu ihan siitä, että maavoimissa on sitä ukkelia niin helfaatas paljon, että se kyllä edellyttää jo poliitikoilta päätöksiä ja käytännössä YH:n määräämistä. Varmaan poikkeustilalakeja pannaan samalla voimaan eli sotilasviranomaiset saa sitä tarvittavaa habaa tehdä itsenäisiä päätöksiä pistää maa sotavalmiustilaan ja - kuntoon.
Kovasti vaikean kautta tätä nyt väännetään... Ylimääräiseen palvelukseen kutsumiseen ei tarvita mitään poliitikkojen laumahyväksyntää vaan asiasta päättää yksin pv ylipäälikkö, eli tasavallan presidentti. Ylimääräiseen palvelukseen kutsumisen ei myöskään tarvi tarkoittaa mitään massiivista lkp operaatiota vaan ukkoja voidaan määrätä palvelukseen alkaen joistain kymmenistä erikois/avainhenkilöistä ihan tilanteen mukaan joustavasti. Kovin kummoinen kynnys tälläisen luvan myöntämiselle tuskin siis on ja homman kulku erityisesti alkuvaiheessa on varmasti mietitty hyvinkin yksityiskohtaisesti valmiiksi.
 
Kovasti vaikean kautta tätä nyt väännetään... Ylimääräiseen palvelukseen kutsumiseen ei tarvita mitään poliitikkojen laumahyväksyntää vaan asiasta päättää yksin pv ylipäälikkö, eli tasavallan presidentti. Ylimääräiseen palvelukseen kutsumisen ei myöskään tarvi tarkoittaa mitään massiivista lkp operaatiota vaan ukkoja voidaan määrätä palvelukseen alkaen joistain kymmenistä erikois/avainhenkilöistä ihan tilanteen mukaan joustavasti. Kovin kummoinen kynnys tälläisen luvan myöntämiselle tuskin siis on ja homman kulku erityisesti alkuvaiheessa on varmasti mietitty hyvinkin yksityiskohtaisesti valmiiksi.

Tasavallan presidenttikin on tietääkseni poliitikko.

Kyllä, YP:tä voidaan pressan nimellä määrätä. Mutta entäs se rahapuoli? Kovin isoja joukkoja ei pelkällä Salen nimikirjoituksella perustella, koska loppuu fyffe kesken. Siihen lisäfyrkkaan tarvitaankin sitten aina eduskunnan päätös.

Sekin on sitten aivan toinen asia, rupeaako Sale vetämään nimiään tommoisiin määräyksiin yksinään vai toteaako hän, että maan mobilisointi tuossa mielessä on aina eduskunnan asia eli vie asian isommalle foorumille päätettäväksi. Mutta se on tosiaan Salen 'call', miten tekee, kuten jenkit sanovat. Voisin kuvitella, että Sale juristina tekis se jotenkin noin ja kansanvaltaista tukea hakis päätöksille.
 
Pieni valmiuden kohottaminen, ja ikään kuin harjoitusmielessä ei maksa paljoa. Se on täysin riippuvainen paljon kutsutaan, kuinka pitkäksi ajaksi, mitä ne tekevät harjoitusmielessä ja lopuksi millaista tuhoa ne saavat aikaiseksi sählätessään, kun huomataan jotain vakavia puutteita.,Viimeinen vaihtoehto on toki kyynisyyttä, mutta mahdollista. Sitten homma alkaakin maksamaan, huomataan jotain oleellista puuttuvan. Mietitty ja suunniteltu on, mutta onko koeteltu? Sitä ei siviili tiedä.
 
Pieni valmiuden kohottaminen, ja ikään kuin harjoitusmielessä ei maksa paljoa. .

Mutta ei sillä toisaalta saada paljoa aikaankaan. Valitettavasti kaikki kunnollinen yleensä maksaa sotahommissa. Myös isomman sotavalmiin joukon kasaaminen.

Kyllä me tosiaan saadaan pariin SA-esikuntaan valot ja lämmitys päälle halvalla ja helpostikin - ja meitä upseerismiehiä sinne viuhtomaan papereiden kanssa niin vimmatusti ja tekemään kaikenmaailman hienoja powerpointteja. Mutta mitäs merkitystä sillä niinkuin on sotavoiman kehittämisen kannalta???

Vai meinaatko, että me pulskat esikuntaupseerit käydään hurjan 50 ukon voimalla pistoolit kädessä, hakkaapäällettähuutaen, vitjassa kohti itää?? Sekö se visio tässä "valmiuden nostossa on"?

Jos taas me SA-upseerit rupeamme perustamaan ja johtamaan sitä SA-yhtymää, niin se valitettavasti maksaa. Pelkkinä päivärahoina tuo porukka nielee 500000 euroa per päivä. Plus kaikki muu siihen päälle. Pitää niiden syödäkkin, liikkua sun muuta. Mikään sotavalmis porukka ne ei reservistä tullessaan ole, joten treenautus alkaa kans, jos on meininki niistä tehdä iskukykyinen porukka. Ampumisen harjoittelu jne maksaa. Ihan kaikki maksaa ihan s:nasti, kun noin isosta porukasta on kyse. Se on se suurten lukujen lait.

Sale voi allekirjoituksellaan määrätä jengiä aseisiin, mutta jostain on tultava rahaa niin että ranteet notkuu, jos vähänkään isommasta porukasta on kyse. Pikkuporukka taas on sotavalmiuden kannalta aivan se ja sama vaikkei olis perustettukaan. Pikkuporukat eli "me", joihin minäkin kuulun, tuskin lisäharjoitusta sinänsä tarttee. Muuta kuin sillä oikealla isolla porukalla, jossa kaikki sähläys tulee sitten armotta esiin ja "kaikki puutteet korjataan". Mutta sen harjoitteleminenhan maksaa sitä rahaa ja paljon. Siksi sitä tehdään harvakseltaan.

Tämä kommentti näin maavoimien kontekstistä. Ilmavoimat ja merivoimat voi olla erilaisia, en tiedä.

PS. Saanko ottaa edes 308:n kotoa mukaan? Meille kun ei edes anneta 9 millistä nallipyssyä parempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmavoimat onkin ainoa osa Puolustusvoimiamme, joka on liki kokonaan ammattiarmeijamaisesti toimiva koneisto. Ainakin näin syvän rauhan oloissa. Ei pidä vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä. Ilmavoimat kykenevät myös vaikka aloittamaan sodan liki 100% teholla hyvin lyhyessä ajassa, koska reservistä tarvitaan voimia lähinnä hajautettujen lentotukikohtien aputehtäviin. Ei varsinaiseen operatiiviseen toimintaan.
Ei muuten varmasti pysty, kun jossain isommissa harjoituksissa alkaa olla +2/3-osaa hävittäjistä mukana ja toimintaa 24/7, niin ei mitään toivoa pitää toimintaa pystyssä ilman reserviläisiä. Täyden rallin ollessa päällä kantahenkilökunta muodostaa lähinnä rungon joka täytetään reserviläisillä. Jos nyt mietitään tätä meneillään olevaa tunnistusvalmiuden kohotusta, niin pari hassua HN-paria siviilikentille hajaitettuna kyetään varmasti hoitamaan henkilökunnan+sopivien varusmiesten ylitöinä/sovittuina ostopalveluina(pa-huolto), koska kyseessä ei ole kuin luokkaa 1/10-osa SA-kalustosta. En tiedä mikä iv seuraava valmiuden kohotuksen taso olisi, mutta veikkaan että siinä jo tarvittaisiin reserviläisiä hyvin äkkiä apuun, erityisesti jos valmiuden ylläpito venyisi viikkoihin.
 
Ei muuten varmasti pysty, kun jossain isommissa harjoituksissa alkaa olla +2/3-osaa hävittäjistä mukana ja toimintaa 24/7, niin ei mitään toivoa pitää toimintaa pystyssä ilman reserviläisiä. Täyden rallin ollessa päällä kantahenkilökunta muodostaa lähinnä rungon joka täytetään reserviläisillä. Jos nyt mietitään tätä meneillään olevaa tunnistusvalmiuden kohotusta, niin pari hassua HN-paria siviilikentille hajaitettuna kyetään varmasti hoitamaan henkilökunnan+sopivien varusmiesten ylitöinä/sovittuina ostopalveluina(pa-huolto), koska kyseessä ei ole kuin luokkaa 1/10-osa SA-kalustosta. En tiedä mikä iv seuraava valmiuden kohotuksen taso olisi, mutta veikkaan että siinä jo tarvittaisiin reserviläisiä hyvin äkkiä apuun, erityisesti jos valmiuden ylläpito venyisi viikkoihin.

Menemättä yksityiskohtiin, mutta sano olenko väärässä, jos väitän, ettei niitä reserviläisiä hurjan paljoa tarvita? Esim. 1000 ukkoa on jo aika paljon noissa puitteissa.

Jos oletetaan, että tukikohtien suojaus hoidetaan varusmiehillä...
 
Tasavallan presidenttikin on tietääkseni poliitikko.

Kyllä, YP:tä voidaan pressan nimellä määrätä. Mutta entäs se rahapuoli? Kovin isoja joukkoja ei pelkällä Salen nimikirjoituksella perustella, koska loppuu fyffe kesken. Siihen lisäfyrkkaan tarvitaankin sitten aina eduskunnan päätös.

Sekin on sitten aivan toinen asia, rupeaako Sale vetämään nimiään tommoisiin määräyksiin yksinään vai toteaako hän, että maan mobilisointi tuossa mielessä on aina eduskunnan asia eli vie asian isommalle foorumille päätettäväksi. Mutta se on tosiaan Salen 'call', miten tekee, kuten jenkit sanovat. Voisin kuvitella, että Sale juristina tekis se jotenkin noin ja kansanvaltaista tukea hakis päätöksille.
Tässä on nyt sellainen näkemysero, että sinä puhut ihan oikeasta armeijan mobilisaatiosta ja minä valmiuden kohottamisesta. Jos ukkoja aletaan määräämää tuhansittain palvelukseen, niin silloin lienee vähintään valmiuslaki voimassa ja sen mukaiset valtuudet mm. käyttää rahaa. Ja jos et usko että pienemmälläkin joukolla saadaan valmiutta kohotettua, niin olet väärässä. Se että esim. ilmavoimat on hajautettu omien tukikohtien lisäksi siviilikentille ja alue it-järjestelmät omille paikoilleen 24/7 valmiuteen, nostaa yllätyshyökkäyksen kynnystä erittäin oleellisesti, eikä vaadi vielä mitään ihmeelisiä miesmääriä reservistä. Rahat saadaan normi vuosibudjetistä, loppuvuoden rahoitusta voidaan miettiä sitten kun tilanne on ohi, jos on...
 
Menemättä yksityiskohtiin, mutta sano olenko väärässä, jos väitän, ettei niitä reserviläisiä hurjan paljoa tarvita? Esim. 1000 ukkoa on jo aika paljon noissa puitteissa.

Jos oletetaan, että tukikohtien suojaus hoidetaan varusmiehillä...
Riippuu varmaan ihan toiminnan tasosta, mutta eiköhän tuolla määrällä valmius/koneiden hajautus nouse jo aika mukavalle tasolle vaikka osa porukasta lepäisi välillä siviilissä jonkinlaisella rotaatiolla. Sitten jos valmistaudutaan sysimustien pilvien alla taistelemaan maan kohtalosta täydellä volyymilla, niin palveluksessa kerrallaan olevien määrän voi varmaan jo kertoa 10:llä.
 
Tässä on nyt sellainen näkemysero, että sinä puhut ihan oikeasta armeijan mobilisaatiosta ja minä valmiuden kohottamisesta. Jos ukkoja aletaan määräämää tuhansittain palvelukseen, niin silloin lienee vähintään valmiuslaki voimassa ja sen mukaiset valtuudet mm. käyttää rahaa. Ja jos et usko että pienemmälläkin joukolla saadaan valmiutta kohotettua, niin olet väärässä.

Sinä puhut ilmavoimista ja minä maavoimien valmiuden kohottamisesta. Olisko ns pikku ero???

Kyllä minä uskon, että pienemmällä joukolla saadaan ILMAVOIMISSA sitä valmiutta kohotettua. Sehän oli itseasiassa mun pointti tuossa pari sivua taaksepäin. Jos satuit huomaamaan.



Riippuu varmaan ihan toiminnan tasosta, mutta eiköhän tuolla määrällä valmius/koneiden hajautus nouse jo aika mukavalle tasolle vaikka osa porukasta lepäisi välillä siviilissä jonkinlaisella rotaatiolla. Sitten jos valmistaudutaan sysimustien pilvien alla taistelemaan maan kohtalosta täydellä volyymilla, niin palveluksessa kerrallaan olevien määrän voi varmaan jo kertoa 10:llä.

Jep. Sen voin kertoa - koska se tuskin on sotasalaisuus kenellekkään jolla on aivot ja ÄO yli väestön keskiarvon, että 1000 ukolla ei maavoimissa saa sitten juuri mitään valmiutta aikaiseksi. Poikkeuksena tietysti joku helikopterilennätettävä SAS-osasto - tyyliin isku ja pois- jos sellaista kapasiteettia johonkin tarvitaan. Siihen hommaan 1000 ukkoa on paljon. Mutta kun mennään jääkäriprikaateihin ja muihin A-luokan iskuosastoihin, niin siellä 1000 ukkoa tarvitaan pelkkään taustasirkukseen jo....jää varsinaiset starat kutsumatta, jos ei tuhatta ukkoa enempää saa tilata valmiuden kohotukseen.
 
Jep. Sen voin kertoa - koska se tuskin on sotasalaisuus kenellekkään jolla on aivot ja ÄO yli väestön keskiarvon, että 1000 ukolla ei maavoimissa saa sitten juuri mitään valmiutta aikaiseksi. Poikkeuksena tietysti joku helikopterilennätettävä SAS-osasto - tyyliin isku ja pois- jos sellaista kapasiteettia johonkin tarvitaan. Siihen hommaan 1000 ukkoa on paljon. Mutta kun mennään jääkäriprikaateihin ja muihin A-luokan iskuosastoihin, niin siellä 1000 ukkoa tarvitaan pelkkään taustasirkukseen jo....jää varsinaiset starat kutsumatta, jos ei tuhatta ukkoa enempää saa tilata valmiuden kohotukseen.
Juu-u, miestäni hyppäät vaan hieman asioiden edelle, esim. tuhat kaupunkijääkäriä/spollea ns. maavoimien riveihin on toisaalta mielestäni aika hyvä lähtövalmius ottaa pks:lla vastaan mahdollista vihollisen erikoisjoukko/tuholaistoimintaa(vihreitä miehiä). Sinä kun olet selkeästi jo nostamassa valmiutta torjua mekanisoitua maahyökkäystä itärajalla, tämä kun ei ole tupannut vaan olemaan se marssijärjestys siinä miten kriisit yleensä etenevät. Prikaatitason touhuissa homma menisi tod.näk. Siten että about tuollainen 1000 ukon porukka määrättäisiin kerrallaan ns. valmiuspataljoonan runkona/puolikkaana harjoittelemaan väistöalueelle pariksi viikoksi, kotiutettaisiin ja seuraava tilalle. Parissa kk:ssa olisi tärkeimmät osat kertautettu ja kohtuu hyvä valmius tarvittaessa kutsua koko prikaati riviin ja aloittaa toiminta aivan eri lähtökohdista kuin ennen tätä. Ja tämä kaikki siis ilman mitään maan talouden mullistavaa/isomman poliittisen kynnyksen poikkeustilalakia tai lkp-käskyä.
 
1000 miestä on toki hyvä määrä, jos tiedetään mihinkä vihollinen aikoo iskeä. Mikään valtavan iso määrä se ei kuitenkaan ole, koska naapurilla kyllä riittää ukkoa ihan vakinaisessakin palveluksessa noissa maahanlaskudivisioonissa. Taitaa tuon Pihkovan yksikönkin taisteluvahvuus olla joku 10000 äijää yksinään? Siis se mikä on nyt Ukrainassa Luhanskia pitämässä.

Homman loppulasku ei kyllä mitenkään muutu siitä, että kertautat 10000 ihmisen prikaatin 1000 äijän erissä. En näe mitään ihmeempää säästöä syntyväksi kuin jos se tehtäisiin kutsumalla 10000 miestä kerralla 2 viikoksi.

2 viikkoa ei kyllä oikein riitä mihinkään kun porukkaa ruvetaan oikeasti hieromaan sotavalmiuskuntoon. Riippuu toki porukan iästä ja monesta seikasta, mutta pitäisin miniminä hyvälläkin porukalla 6 viikkoa. Jottei jää vääriä käsityksiä, niin varautukaa mieluummin 3-6 kuukauteen. Siinä ajassa ehditään kohottaa sitä porukan fyysistä kuntoakin. Ainakin te, joilla on jotain johtajatehtäviä SA-porukoissa, niin kannattaa mieluummin olla henkisesti varautunut johonkin 3-6 kuukauden "ylöskoulutusaikaan" kuin täysin epärealistiseen "2 viikkoon".

6 viikossa ehtii treenauttaa tärkeimmät hyvällä porukalla ja siinä ajassa ehtii tiimiytyminenkin pitkälle. Fyysinen kunto on kuitenkin porukalla oltava jo valmiiksi eli aika spesiaaliporukka on silloinkin kyseessä.

Ehkä joku "viikko sitten kotiutettu varusmiesikäryhmä" voisi olla se poikkeus 6 viikon minimistä. SA-yhtymissä vaan ei taida juurikaan olla sellaisia joukkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Homman loppulasku ei kyllä mitenkään muutu siitä, että kertautat 10000 ihmisen prikaatin 1000 äijän erissä. En näe mitään ihmeempää säästöä syntyväksi kuin jos se tehtäisiin kutsumalla 10000 miestä kerralla 2 viikoksi.

2 viikkoa ei kyllä oikein riitä mihinkään kun porukkaa ruvetaan oikeasti hieromaan sotavalmiuskuntoon. .

Esikuntaan tiedoksi että prikaatin vahvuus on tuollaiset 4500 ukkoa.

Koulutusajasta samaa mieltä, mutta käytännössä koulutus nimenomaan tehdään pieninä yksiköinä, jopa vain muutama ukko kerrallaan. Ihan turhaa pitää tuhansia äijiä metsässä puun juurella odottelemassa ja kynsimässä muniaan ilman kunnon tekemistä. Sitten kun on perusteet hallussa voidaan alkaa järjestellä isompia koottuja harjoituksia.

Ja ai niin tiedoksi myös että nimenomaan varusmieskoulutus on joukkokoulutusta eli reserviin tuotetaan valmiita porukoita jotka tuntevat toisensa. Näin on ollut 90-luvun alusta...!
 
Tässä on nyt sellainen näkemysero, että sinä puhut ihan oikeasta armeijan mobilisaatiosta ja minä valmiuden kohottamisesta. Jos ukkoja aletaan määräämää tuhansittain palvelukseen, niin silloin lienee vähintään valmiuslaki voimassa ja sen mukaiset valtuudet mm. käyttää rahaa. Ja jos et usko että pienemmälläkin joukolla saadaan valmiutta kohotettua, niin olet väärässä. Se että esim. ilmavoimat on hajautettu omien tukikohtien lisäksi siviilikentille ja alue it-järjestelmät omille paikoilleen 24/7 valmiuteen, nostaa yllätyshyökkäyksen kynnystä erittäin oleellisesti, eikä vaadi vielä mitään ihmeelisiä miesmääriä reservistä. Rahat saadaan normi vuosibudjetistä, loppuvuoden rahoitusta voidaan miettiä sitten kun tilanne on ohi, jos on...

Mitkä ihmeen alue IT-järjestelmät?

Eihän meillä sellaisia olekaan...

Yleensä alue IT-järjestelmiksi lasketaan Patriot, S-300/400 ja AEGIS -tyyppiset järjestelmät...
 
Jep, kyllä nyt voi jo todeta, että "virallisestikin" eletään harmaata vaiheetta. Ei ainakaan syvässä ja vakaassa rauhantilasssa olla enää. PV:n valmiutta on jo julkisesti, sekä myös epävirallisesti, kohotettu. Kehoitankin jokaista reserviläistä viimeistään nyt nostamaan myös henkilökohtaista valmiuttaan.

Se lähtee liikkeelle ihan yksinkertaisista asioista, iltalenkillä juoksee sen ylimääräisen kilometrin, pitää muutenkin huolta kunnostaan, varaa kotiin riittävän kotivaran peruselintarvikkeita, ottaa selvää missä kotinsa lähin väestönsuoja sijaitsee, käy ampumaradalla ampumassa vähän ekstraa, ilmoittautuu muutamalle MPK:n kurssille jne jne...

Ei kuitenkaan niin pahaa, ettei myös jotain hyvää. Suomessa on vihdoinkin alettu heräämään Venäjän aiheuttamaan todelliseen turvallisuuspoliittiseen ja sotilaalliseen uhkaan. Puolustusvoimien valmiutta on jo nostettu, eikä julkisuudessa ole enää viime päivinä juuri näkynyt NATO:a mörkönä pitäviä puheenvuoroja. Täytyy oikein kiittää Stubbia ja Niinistöä suoraselkäisestä ja pragmaattisesta ulkopolitiikan johtamisesta - ero Halosen päiviin on valtava!

Toinen mielestäni erittäin myönteinen puoli nykyisessä kriisissä on, että kerrankin päästään todella testaamaan valmiudenkohottamisorganisaation toimintaa koko ketjun laajuudelta aina poliittisesta johdosta perusreserviläisiin. Ilmavoimien sodanajanorganisaation ja järjestelyjen osittainen koeponnistaminen, vaikkakin suppeassa mittakaavassa, on tästä hyvä esimerkki.

Jos valmiusorganisaatiomme konetta ajetaan aina vain todella matalilla kierroksilla ja ykkösvaihteella, moottoriin kertyy pakostakin kaikenlaista toimintaa hidastavaa karstaa, jonka puhdistuminen kierroksia nostettaessa ottaa oman aikansa.

Tilanteesta tulisikin nyt ottaa kaikki hyöty irti valmiudenkohoittamismielessä, jotta päästään testaamaan mitkä toimintamallit toimivat parhaiten valmiutta nostettaessa. Kyseessä on ainutlaatuinen tilaisuus löytää ja korjata ajoissa rakenteellisia ja toimintatavallisia ongelmia, ennen kuin kakka oikeasti joskus enemmin tai myöhemmin osuu tuulettimeen. Kukaan ei varmaan halua, että meidät yllätetään kriisin kärjistyessä yhtälailla housut nilkoissa kuin ukrainalaiset...

"Tilanteesta tulisikin nyt ottaa kaikki hyöty irti valmiudenkohoittamismielessä, jotta päästään testaamaan mitkä toimintamallit toimivat parhaiten valmiutta nostettaessa. Kyseessä on ainutlaatuinen tilaisuus löytää ja korjata ajoissa rakenteellisia ja toimintatavallisia ongelmia, ennen kuin kakka oikeasti joskus enemmin tai myöhemmin osuu tuulettimeen. Kukaan ei varmaan halua, että meidät yllätetään kriisin kärjistyessä yhtälailla housut nilkoissa kuin ukrainalaiset... "

Tismalleen. Ilmavoimissa ja -valvonnassa valmius on 24/7. Merivoimienkin tutkat ovat varmaan toiminnassa kaiken aikaa.

Maavoimien valmius hieman mietityttää. Nopeimmin valmius kohoaisi kaiketi kantaväen ja sopimussotilaiden avulla. Nämä kaukovaikutteisiin aseisiin kiinni ja ottamaan vastaan koordinaatteja ja tulikomentoja. Erikois(raja)jääkärit koptereilla liikkeelle tiedustelemaan ja johtamaan tulta.

Varusmiesten ja reserviläisten valmiuden nosto arvatenkin vaatii viilaamista. Sitä olisi nyt hyvä harjoitella. Voi tulla tarpeen lähivuosina.
 
Back
Top