Näin Suomessa: Korruptio karuinta kolmella alueella

Onko meillä kansalaisilla vähän liiankin lapatossumainen asenne näissä asioissa?

Jokainen järjestelmän kanssa joskus paininut tietää ettei se vain kannata. Viranomaisilla yms. on aina käytettävissään juristiarmeija ilman kustannuskattoa joten siinä on pieni ihminen melko ahtaassa rakosessa. Éi ole edes varaa hankkia itselleen oikeusapua kun kaikki rahat ovat menneet veroihin joilla rahoitetaan mm. vastapuolen juristit. Jos työnhausta puhutaan niin Suomessa on myös erittäin pienet piirit. Kenellä on varaa hankkia itselleen hankalan miehen maine? Jollain tulevalla ammatinvaihtajalla ehkä.
 
http://www.verkkouutiset.fi/talous/kkk_suomi-lisa_kvartaaliraportointi-41599

Keskuskauppakamari: Hallitus lipsuu ohjelmastaan – jälleen Suomi-lisää pörssiyhtiöille

EU-direktiivi purkaa sääntelyä poistamalla pörssiyhtiöiden neljännesvuosittaisen raportointipakon. Suomen hallitus ehdottaa kuitenkin avoimuusdirektiivin toimeenpanossa uutta lisäsääntelyä.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan ehdotus on ristiriidassa hallituksen aikaisemman lupauksen kanssa, jonka mukaan Suomi ei lisää omaa sääntelyä EU:sta tulevaan lainsäädäntöön.

Linnainmaa muistuttaa, että hallitusohjelmassa todetaan selkeästi, että EU-säännösten toimeenpanossa pidättäydytään kansallisesta lisäsääntelystä.

Eduskunnan talousvaliokunnan käsiteltävänä on Suomi-lisää sisältävä hallituksen esitys arvopaperimarkkinalain muutoksesta, jolla pannaan täytäntöön avoimuusdirektiivin muutos.

Pörssiyhtiöt voivat uudistetun EU-direktiivin mukaan jatkossa itse päättää neljännesvuosiraporttien julkaisemisesta pakollisina pysyvien puolivuotisraporttien lisäksi.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan kuitenkin direktiivin vaatimustason ylittävää lisäsääntelyä, jonka mukaan pörssiyhtiöiden olisi pidettävä saatavilla riittävät tiedot tasapuolisesti ja johdonmukaisesti. Vaatimus tietojen johdonmukaisesta saatavuudesta on Linnainmaan mukaan uusi eikä perustu direktiiviin.

- Hallituksen esityksessä suhtaudutaan hyvin penseästi direktiivin mukaiseen sääntelyn kevennykseen ja sen vastapainona tiukennetaan tietojen antamisen sääntelyä. Lisäksi lakihankkeen yhteydessä jätetään käyttämättä mahdollisuus purkaa arvopaperimarkkinalakiin jo ennestään sisältyvää Suomi-lisää. Laitamme toivomme nyt eduskunnan talousvaliokuntaan, kun hallitus ei pidä kiinni omasta ohjelmastaan, sanoo Linnainmaa.

- Pörssiyhtiöiden raportointi on tiukasti valvottua ja ankarasti sanktioitua, joten uusien vaatimusten ottaminen Suomen lakiin on torjuttava, hän vaatii
 
Kuvittelisin että voi, mutta ylipäätään näihin tapauksiin puuttumisessa tulee sitten eteen se "maan tapa". Tässä kohtaa se tarkoittaa sitä, ettei kukaan halua tai viitsi puuttua, koska "niin se on aina mennyt".

Sitten on lisäksi pelko, että "maan tavan" rikkominen voi johtaa pandoran lippaan aukeamiseen. Sitä lipasta tuskin kukaan eri koplauksissa osallisena tai muuten "maan tavoissa" jollain tavalla saamapuolella oleva haluaa tässä maassa avata.
 
Jokainen järjestelmän kanssa joskus paininut tietää ettei se vain kannata. Viranomaisilla yms. on aina käytettävissään juristiarmeija ilman kustannuskattoa joten siinä on pieni ihminen melko ahtaassa rakosessa. Éi ole edes varaa hankkia itselleen oikeusapua kun kaikki rahat ovat menneet veroihin joilla rahoitetaan mm. vastapuolen juristit. Jos työnhausta puhutaan niin Suomessa on myös erittäin pienet piirit. Kenellä on varaa hankkia itselleen hankalan miehen maine? Jollain tulevalla ammatinvaihtajalla ehkä.
Kyllähän se juuri näin on! Järjestelmän kanssa painiin lähtevä on juuri siinä tilanteessa, ettei resurssit riitä vastapuolen resursseja vastaan. Tästä seuraa se, ettei yksittäinen ihminen, tai esim. PV:n henkilöstöä edustava ammattiliittokaan uskalla lähteä oikeuteen saakka katsomaan asiaa loppuun.
Tosiasia on myös tuo, että piirit ovat pienet ja hankalan kaverin maineen kun saa niin..
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015100620479473_uu.shtml

Valtakunnansyyttäjää uhkailtiin puoluejäsenyydellä
Keskiviikko 7.10.2015 klo 01.06

Valtakunnansyyttäjä Matti Nissinen törmäsi poliittiseen korruptioon, hyvä veli -verkostoon.


Valtakunnansyyttäjä Matti Nissiseltä kysyttiin jäsenkirjaa yllättävässä yhteydessä. (PSA / JUSSI LEINONEN)
Hiljattain poliisiylijohtajan paikkaa hakenut valtakunnansyyttäjä Matti Nissinen kertoo tuoreessa blogissaan, miten eräs nykyisen hallituspuolueen entinen kansanedustaja tarjoutui edistämään hänen hakemustaan.

"Kai sulla on jäsenkirja? Mä tunnen ihmisiä", Nissisen hausta tiennyt henkilö kysyi.

- Ensin tuli hämmennys. Pikakelasin hakukuulutuksen mielessäni edes takaisin. Ei siinä mainittu mistään jäsenyyksistä, Nissinen kirjoittaa.

Voimassaolevista jäsenkirjoista Nissiselle nousi mieleen liuta soutuseurasta osuuskaupan bonusasiakkuuteen. Hän ei kuitenkaan uskonut kysyjän tarkoittavan niitä.

- Oma tunteeni vaihtui ärtymyksen sekaiseksi epäilyksi... Miksi ja millä mandaatilla tällaisia kysytään. Olenko nykyisillä jäsenyyksilläni jotenkin epäkelpo? Olinko joutunut tekemisiin hyvä veli -verkoston kanssa? Tätäkö se korruptio on?

Nissinen huomauttaa, ettei hän suinkaan kyseenalaista viran täytön lopputulosta. Jäsenkirjan kysely sai hänet kuitenkin pohtimaan korruption eri muotoja.

- Yhdelle korruptio on sama kuin lahjonta, toiselle se tarkoittaa epäeettistä toimintaa ja vallan käyttöä ylipäätään, kolmas viittaa sillä institutionaalisiin hyvä veli -verkostoihin.

Matti Nissisen blogi on luettavissa osoitteessa vksv.fi

RISTO KUNNAS
[email protected]
 
Jokainen järjestelmän kanssa joskus paininut tietää ettei se vain kannata. Viranomaisilla yms. on aina käytettävissään juristiarmeija ilman kustannuskattoa joten siinä on pieni ihminen melko ahtaassa rakosessa. Éi ole edes varaa hankkia itselleen oikeusapua kun kaikki rahat ovat menneet veroihin joilla rahoitetaan mm. vastapuolen juristit. Jos työnhausta puhutaan niin Suomessa on myös erittäin pienet piirit. Kenellä on varaa hankkia itselleen hankalan miehen maine? Jollain tulevalla ammatinvaihtajalla ehkä.

Kävin aikanaan poliisin antamaa tielausuntoa vastaan. Lausuivat kirjallisesti: "tie ei ole erityisen vaarallinen mikäli lapset kävelevät jonossa kouluun". Poliisilla oli - ja on - määräys että poliisipartio ei saa kirjoittaa lausuntoja, vaan esimies kirjoittaa. Eli paikalla käymätön esimies kirjoitti lausunnon kuulopuheita ja partio kävi paikalla viikko ennen koulua. Kun päätti ettei tarvita lapsille turvallista koulutietä. Pitkä tarina, mutta keräsin faktasta ja ilmoitin haastavani ao. virkamiehen ja poliisilaitoksen oikeuteen - olin valmistellut toisaalla että tieviranomaiset alkavat valmistautua lausuntojen antamiseen. Poliisi oli fiksu ja ekan kirjeeni sisältö asiallinen, mutta tiukka. Lopettivat lausuntojen antamisen asiassa, jossa ei ollut koulutusta, kokemusta, osaamista ja jota ei tehty paikan päällä - kuten vaikkapa auton katsastus. Saimme muutaman vuoden kuluttua lapsille turvallisen tien, joskin sitä ennen käytiin hallinto-oikeudessa, ja kiitos esittelijän ja paikan pomon, asian käsittely kesti alle kaksi kuukautta, siis hallinto-oikeudessa!! Toki oli iso mielenosoitus ja kuva mielenosoituksesta isohkon lehden sunnuntain kannessa, ne auttoivat, samoin isoon ääneen pari käyntiä eli kyselin jokaisen prosessin vaiheen etukäteen aikojen ja vastuuhenkilöiden ja ihmettelin miten pienen ihmisen, lapsen, asia voi kestää muka vajaa kaksi vuotta - ei kestänytkään.

Toisaalta loppui kivisota, kaksi isää heittivät kaikkia ylinopeutta ohi ajavia autoja kivillä, tuli paljon lommoja ja vihaa, joskinnopeudet putos.

En pelkää mitään ja ketään (paitsi rouvaani; tosin meillä ollaan tasa-arvoisia ja hän auttaa minua tiskaamisessa - häntä lainatakseni minä sotken ja hän selvittää). Nykyisin aikanaan erimielisetkin juttelevat kanssani vaikka saihan sitä kuulla kaikkea.

Sodassa minä teen mitä täytyy, mutta kivien en polulle laittele, usot sie? Vai miten se lause menikään...
 
Kyllähän se juuri näin on! Järjestelmän kanssa painiin lähtevä on juuri siinä tilanteessa, ettei resurssit riitä vastapuolen resursseja vastaan. Tästä seuraa se, ettei yksittäinen ihminen, tai esim. PV:n henkilöstöä edustava ammattiliittokaan uskalla lähteä oikeuteen saakka katsomaan asiaa loppuun.
Tosiasia on myös tuo, että piirit ovat pienet ja hankalan kaverin maineen kun saa niin..

Duoda, duoda, ammattimiehiä täällä kaivataankin, vastasi Nikke Pärmi kun hänen yksikkönsä vankilasta lähetetty kertoi rangaistuksen syyksi murhan.

Totisesti minä kysyn teiltä! Miten sellainen armeija pärjää, jonka reserviläiset eivät uskalla!

Pelko pois! Me muut reserviläiset ymmärrämme - ja autamme. Hommat kuntoon. Nyt on aika muuttaa oma tapamme, jotta muut selviävät.

"Helvetin lampaat, juoksevat karkuun...."

Ottakaa käyttöön heti, kaksi asetta:
1. Suoraanpuhumisen malli eli puhukaa toislle niin kuin asia on - kohteliaasti toki, ja
2. Välittömän puuttumisen malli eli puuttukaa kaikkeen mitä näette - siis ihan kaikkeen!
 
Henkilökohtaisesti pidän erityisesti verovaroin rahoitetuissa laitoksissa tuota "sopivin muttei pätevin" - periaatetta hyvin huonona. Yrityksissä omistaja(t) palkatkoon kenet parhaaksi näkee, mutta julkishallinnossa meillä veronmaksajilla on oikeus saada tehtäviin pätevimmistä sopivimmat, ei vain sopivimmat muttei pätevät.

Taitaa olla nykyisin edelleen niin, että virkakoneisto pystyy järjestelemään paikoille juurikin niitä haluamiaan "sopivia". Suhdetoiminta ympäröivän verkoston suhteen on käsittääkseni tärkeämpää kuin itse tehtävän sisältämä toimenkuvaus. Mikäs siinä on sumpliessa kun muiden rahoilla pyörittävät showta.
Yksityisellä puolella ainakin minun kokemukseni perusteella palkataan avainpaikoille ensisijaisesti sellainen joka kykenee tuottamaan positiivisen kasvutuloksen. Lisäksi on hyvä jos henkilö osaa vielä johtaa tiiminsä yksilöitä.
Siinä kriteerit ja hyvä jos paikkaan sopiva henkilö löytyy tuttavapiiristä.
 
Pikku kunnissa oli aikanaan tyylinä valita kunnan tehtävään "sopivin", joka ei välttämättä ollut pätevin. Ilmiö elää edelleen, joskin kaikkein roisimmat jutut ovat jo jääneet vähemmälle. Viimeisin on johtava virka naapurikunnassa: kh:n puh.johtajina toimineen pariskunnan esikoinen "valikoitui" virkaan, vaikka opintonsa olivat kesken ja hakijoina reilu tusina kokenutta ja pätevää. Sopivin, vaikkei pätevin.

"Vähemmälle"? Rovaniemellä haettiin toimialajohtajaa. Hakuilmoitus laitettiin näkyville joulun välipäivinä (siis tapaninpäivästä uudenvuodenaattoon) kaupungin ilmoitustaululle kirjallisena. Saatiin yksi hakemus. Kuulema avoimella haulla ei olisi tullut yhtä hyvää tulosta. Julkisella foorumilla en viitsi kommentoida.

Edit:
Ai niin.
Joo.
Meikä painaa elukkana hommia yli normin ja taksojen, eikä laskuta kaikesta, koska katsoo, että homman toimivuus ensin, KV-TES sitten. Kolme vuotta verta, hikeä ja kyyneliä myös heikompien kollegojen tehtäviä hoitaen (laskuttamatta). Aina keväällä pukkaa jännäkakkaa, kun pitää odottaa, valitaanko määräaikaiseen virkaan joku muu. Kolmannen vuoden jälkeen työhaastattelussa esimies ilmoittaa, että haastattelua ei tarvitse, koska aiemman työhistorian perusteella minua voi pitää parhaana hakijana ja pitäisiköhän sitä keskustella niistä tulevista työjärjestyksistä.
Korruptiota?
 
Viimeksi muokattu:
Tässä @geronimon postauksessa lähestytään "sylttytehtaan ydintä"....


Ei yllätä, jos tutkittaisi Kelan Vakuutusyhtiöiden ja Vakuutusoikeuden ja Tapaturmalautakunnan yhteyksiä saattaisi tulla mieleen jopa korruptio ja Vakuutuslääkäreiden nimi ja pätevyys oli vielä jokunenaika sitten sellainen salaisuus ettei niitä saanut julkaista.

Suomessa on esimerkiksi pyritty Vakuutusoikeuden lopettamiseen erityisoikeutena ja valitusoikeus asioiden siirtoa normaliden oikeusistuimien kasiteltäväksi, jostakin kumman syystä valmistelu on rauennut aina kun ei ole ehditty käsitellä ennen Eduskunnan hajottamista.

Muistikuvani mukaan asia oli esillä jo Oikeusministeri Tuija Braxin aikana ellei jo aijemmin jostakin syystä lainvalmistelua ei millään ehditä saamaan valmiiksi.

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson lupasi että asia valmistuu hänen ministeriaikana ja jälleen ei ehditty, tuskin tämän oikeusministerin aikana mitään tapahtuu.
 
Kun on kontrollia niin löytyi komposti myös urheilupiireistä...

Kyllä Suomessakin osataan: Korruptoitunut Suomen Olympiakomitea
9.6.2016 10:39 Jari-Pekka Teurajärvi
Suomen Olympiakomitean rahasotkut ja hyvä veli -järjestelmä paljastui ministeriön tarkastuksen yhteydessä. Olympiakomitea joutuu maksamaan opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämiä valtionavustuksia takaisin yli 435 000 euroa vuodelta 2014, kun valtionavustusten kokonaismäärä oli tuolloin noin yhdeksän miljoonaa euroa. Olympiakomitea pyörii pääosin valtion eli veronmaksajien rahoilla.

Suurin yksittäinen takaisinperintä koostuu Huippu-urheiluyksikön työntekijöille maksettavista yli 70 000 euron palkkakaton ylittävistä palkoista. Lisäksi suuria summia on kertynyt myös kilometrikorvauksista, eikä ajopäiväkirjoja ole velvoitettu täyttämään.

Hallinto on ollut rahankäytön osalta vastuutonta. Räikein esimerkki on Sotshin Olympialaisista. Olympiakomitea oli varannut hotellihuoneita, jotka jäivät käyttämättä. Huonevarauksia ei jostain syystä peruttu. Kustannus melkein puoli miljoonaa euroa. Isompi summa, kuin mitä nyt peritään Olympiakomitealta takaisin.

Rahoja on hassattu myös ryyppäämällä. Alkoholiin oli tarkastuksen mukaan kulutettu kohtuuttoman paljon rahaa.

Erityisen epämiellyttävänä pidän sitä, ettei lakia ole noudatettu kilpailutuksen osalta, vaan tavaraa tai palveluita on tilattu hyvä veli verkostolta.

Kansainväliset urheilun kattojärjestöt ovat rypeneet korruptioskandaaleissa. Kyllä meillä Suomessakin, maailman vähiten korruptoituneessa maassa, tämä osataan. Suomessa ei kukaan kuitenkaan vaikuta ottavan vastuuta tapahtuneesta ja samat henkilöt jatkavat samoissa tehtävissä.

Alunperin opetus- ja kultturiministeriön tarkastusyksikkö katsoi, että Olympiakomitealta pitäisi periä avustuksia takaisin 1,3 miljoonaa euroa myönnetystä yhdeksästä miljoonasta. Ministeriö kuitenkin kohtuullisti summaa tuohon noin 435 000 euroon, jotta järjestö ei joutuisi talousahdinkoon.

Mielestäni koko summa olisi pitänyt periä takaisin ja saattaa vastuulliset vastuuseen. Olympiakomitean hallitus on ensikädessä vastuussa. Lisäksi korruptoituneet johtohenkilöt pitäisi laittaa kilometritehtaalle.

Ketä tästä korruption paljatumisesta on sitten kiittäminen? Syksyllä 2015 opetus- ja kulttuuriministeriöön asteli uusi tarkastuspäällikkö, Viivi Lajunen. Kiitos.

Jari-Pekka Teurajärvi (ps.), Oulu



Kirjoitus on julkaistu mm. sanomalehti Kalevassa 9.6. (printti)



LÄHTEET

YLE Areena: YLE A-Studio

YLE: Laaja tarkistusraportti: Suomen Olympiakomitea käytti valtionavustuksia makeisiin, alkoholiin, sateenvarjoihin…

YLE: Huippu-urheilun hyvät veljet – näin paljastuvat vanhat tavat junailla urheilurahaa

 
Mc Keskusta ....:cool:

http://amosahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/218238-puoluerekisterista-rikosrekisteriin
Puoluerekisteristä rikosrekisteriin
10.6.2016 09:24 Amos Ahola

  • Mc Keskusta, 1% (Alkuperäinen kuva: TTGOTV)

Moottoripyöräkerhoilla ja puolueilla on paljon yhteistä. Molemmissa mm. nousee ylempään asemaan rötöstelemällä kerhon hyväksi ja lusimalla kerhon puolesta.

"Raha-automaattiyhdistyksen hallituksen entinen puheenjohtaja ja entinen kansanedustaja Jukka Vihriälä nimitetään keskustan kunniajäseneksi.

...

Tiistaina korkein oikeus tuomitsi Vihriälän vuoden ja kahden kuukauden ehdolliseen vankeuteen törkeästä lahjuksen ottamisesta ja virkavelvollisuuden rikkomisesta." (Yle 9.6.2016)

Vaikka tämä on kirjoitus on kepeästi kirjoitettu, niin kyseessä on suuremman luokan moraalinen ongelma, sillä Vihriälä, eikä kunniajäsenyydestä päätellen hänen puolueensa koe mitään väärintekoa tapahtuneen (Yle 7.6.2016):

"Tässä ei kuitenkaan ole henkilökohtaisesti saanut mitään etuuksia, vaan ne ovat menneet tähän poliittiseen toimintaan ja yhteiskunnan hyväksi."

Veronmaksajat tämänkin lystin lopulta maksoivat (välillisesti RAY:n kautta), ja heidän määritelmänsä yhteiskunnan hyvästä on varmasti jotain muuta kuin Vihriälän vaalikassa.

Ministeriksi ei sentään Jukalla ole enää asiaa, kuten Perustuslaissa (Finlex, viitattu 9.6.2016) kerrotaan:

"Ministerien on oltava rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen kansalaisia."

 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Miksi eduskuntaan ei voi kirjata laiksi, että jos on tuomioita, niin pallia ei tule ja jos virkamies ajalla töppäilee, niin istuin lähtee kanssa?
 
Koska Suomen lain mukaan on kansalainen joka on kärsinyt tuomionsa jälleen syytön, eikö?
Silti tuomionsa kärsinyt raiskaaja ei kelpaa lastentarhan sedäksi. Enkä tarkoita että pitäisi kelvata, vaan...
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top