Natoon harhautus

Alkuperäiseen aiheeseen, kyllä on parempi olla länteen päin kallellaan syistä joita @Benelli luetteli.

Mutta tarvittaisiin myös poliitikoilta ja johtajilta oikeanlaista itsevarmuutta ja persoonallista vahvuutta, mitä harvalta löytyy. Tasavallan presidentiltä mielestäni löytyy ja joiltakin muilta. Eli ei pääse syntymään käänteistä "not invented here" ilmiötä missä kaikki meidän ratkaisumme ovat p*skaa ja kaikki ulkoa tuleva on hienoa ja täydellistä. Tällä asenteella on tuhottu myös monta hienoa firmaa maantierosvon etiikalla toimivien kv-konsulttitoimistojen vahvalla tuella. Pitää muistaa katsoa oman edun perään ja olla ylpeä siitä mitä on (jos aihetta löytyy, mielestäni meiltä kuitenkin löytyy). Ja muistaa että ne muut länsimaiset vapaat demokratiatkin katsovat sen oman etunsa perään vaikka se useimmiten onkin linjassa meidän etujen kanssa, turvallisuusasioissa etenkin.
 
En minä kyllä edes haluaisi asua missään 60-luvulle jämähtäneessä Persulandiassa, jossa kaikki hoidetaan itsenäisesti, eikä kuuluttaisi mihinkään (edes länsimaiseen) yhteisöön. Istuttaisiin maitolaiturilla syömässä Valion jäätelöä ja pureskeltaisiin heinänkortta.

Kyllä minä haluan olla eurooppalainen, voida liikkua Euroopassa ilman viisumeita, tilata tavaraa netin kautta vaikka Saksasta (ilman jättimäisiä tullausmaksuja), maksaa ostokseni Italiassa samalla rahalla mitä mulla on normaalistikin lompakossa ja ostaa viinaa Virosta.

Ei minusta kukaan ole pakottanut Suomea liittymään EU:hun ja Euroon. Kyllä se tapahtui vapaaehtoisesti sen takia, kun kaltaiseni ihmiset niin äänestivät.
 
Kyllä minä haluan olla eurooppalainen, voida liikkua Euroopassa ilman viisumeita, tilata tavaraa netin kautta vaikka Saksasta (ilman jättimäisiä tullausmaksuja), maksaa ostokseni Italiassa samalla rahalla mitä mulla on normaalistikin lompakossa ja ostaa viinaa Virosta.

Niin ja sinä päivänä kun Euraasian unioni tarjoaa "parempia shoppailumahdollisuuksia" niin sitten pitää varmaan liittyä siihen?

Mutta tunnistan kyllä jutuistasi EU:n kannattajien pölhöargumentoinnin. Juurikin tuollaista hourailua siitä kuinka ennen ei muka pystynyt tekemään sitä tai tätä! Kuinka moneen läntiseen Euroopan maahan tarvittiin viisumi vuonna 1994? Vastaus ei yhteenkään. Rajamuodollisuudeksi riitti 10 sekunnin pysähdys puomilla ja Suomen passin kansien näyttäminen auton ikkunan läpi.

Itse tilaan tavaraa Kiinasta ja Yhdysvalloista enkä ole niistä koskaan tulleja maksanut.

Kyllähän tuo eurokin on oikea "lottovoitto" nyt idiootti juntti turistin ei tarvitse osata laskea! Mitä ovat siihen verrattuna nousseet hinnat ja kreikan tukimiljardit. Itse maksan ulkomailla luottokortilla kuten muutkin keskiluokkaiset ihmiset.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on valtio? Mikä on valtion tehtävä? Milloin valtiota voidaan pitää onnistuneena?

Putinin, Kim Jong Unin ja näköjään myös nemen ja taktisen taistelumajavan käsityksen mukaan valtio on silloin vahva ja onnistunut, kun se on mahdollisimman vahva. Siis valtio itsessään suhteessa kansalaisiinsa, ja valtio suhteessa toisiin valtioihin. Siihenhän homma Venäjällä on aina perustunut. On ollut maaorjuutta, Stalinin vainoja ja Ukrainan nälkäkriisejä. Kaikki on tähdännyt siihen, että valtiokoneisto suhteessa kansalaisiin on mahdollisimman vahva. Ja valtio suhteessa naapurimaihin on mahdollisimman vahva.

Amerikkalaisilla taas on täysin toisenlainen asenne. Varsinkin republikaanien mielestä valtio on silloin onnistunut, kun sen rooli suhteessa kansalaisiinsa on mahdollisimman pieni. Eli kansalaisilla on paljon vapauksia ja verotus on vähäistä.

Itse olen noista kahdesta ääripäästä lähempänä amerikkalaista kuin venäläistä linjaa. Ei ole vaikea arvata, että neme ja taktinen taistelumajava taas ovat lähempänä venäläistä mallia.
 
^^Aika helvetisti länttä pannaan halvalla jos sen katsot meille näyttäytyvän pääosin "parempina shoppailumahdollisuuksina".

Mut ehkä silti joo. Nimittäin siinä vaiheessa kun Euraasian unioni tarjoaa tosiasiallisesti länttä paremmat shoppailumahdollisuudet se tarkoittaa sitä, että siellä on aito kilpailu, aidosti kilpailukykyiset tuotteet ja aidot markkinat. Niitä taas ei tule ilman vapaata maata, ilman koulutusta, ilman tuotekehitystä, ilman luottamusta markkinoihin, ilman luottamusta yhteiskuntaan jne.

Joten tietyin varauksin: kyllä!

Länsi on ylivertainen. Jopa lännen omat ongelmat eli vaikkapa tämä konsumerismi on seurausta lännen ylivertasuudesta. Se, että lännessä on havahduttu konsumerismin kielteisiin puoliin on sen kehityskulun kohta sille, että on ensin vapaus, tulee kilpailua ja tuotekirjoa ja sen jälkeen joku huomaa että kappas, se ei olekaan kestävää kehitystä. Jos nyt Euraasian unioni ottaa vaikkapa edes tuon ketjun ekan askeleen ja aloittaa siitä niin kyllä se konsumerismin päivittely-levelikin sinnekin saapuu öbaut 50 vuoden kuluttua vähän samaan tyyliin niinku Kiinassakin on alettu funtsia ilmaston perään. Koulutuksen kehityksen mahdollistama korkea elintaso ja korkea kehitys tuo mukanaan ihan omat ongelmansa.

Mikään lännessä ei olis kehittynyt sille levelille jos olot olisivat olleet kuin KGB-vetoisesa Euraasian unionissa.
 
Niin ja sinä päivänä kun Euraasian unioni tarjoaa "parempia shoppailumahdollisuuksia" niin sitten pitää varmaan liittyä siihen?
Että Putinin pikku valtakunta muka tarjoaisi parempaa kuin Eurooppa. Painukoot koko ukko vittuun sen valtakuntasa kanssa. Hyi helvetti ei tulis mielenkään.
 
Itse tilaan tavaraa Yhdysvalloista enkä ole niistä koskaan tulleja maksanut.
Miten ihmeessä olet onnistunut? Tilaatko vain pikkutavaraa? Ainakin minä olen USA;sta tilatuista vaatteista ja repuista joutunut joka kerta tullimaksua maksamaan. Olenhan minäkin pikkutavaraa saanut sieltä tullitta, kuten bensasytytin ja vastaavaa parinkymmenen dollarin tavaraa.
 
Miten ihmeessä olet onnistunut? Tilaatko vain pikkutavaraa? Ainakin minä olen USA;sta tilatuista vaatteista ja repuista joutunut joka kerta tullimaksua maksamaan. Olenhan minäkin pikkutavaraa saanut sieltä tullitta, kuten bensasytytin ja vastaavaa parinkymmenen dollarin tavaraa.

Joskus olen jotain tilannut millä on kyllä ollut arvoa, mutta lähettävä firma on sitten merkinnyt paketin päälle (minulta kysymättä) esim. tuotenäytteitä, arvo 50 senttiä.
 
Miten ihmeessä olet onnistunut? Tilaatko vain pikkutavaraa? Ainakin minä olen USA;sta tilatuista vaatteista ja repuista joutunut joka kerta tullimaksua maksamaan. Olenhan minäkin pikkutavaraa saanut sieltä tullitta, kuten bensasytytin ja vastaavaa parinkymmenen dollarin tavaraa.

Se on vähän tsägästä kiinni että jääkö tavara tulliin vai ei. Ja toki rahtifirmoista myös, DHL:ää kannattaa IMHO välttää jos elättelee toiveita tullin ohi pääsystä. Ihan vaan USPS lienee siinä suhteessa parempi.
 
Miten ihmeessä olet onnistunut? Tilaatko vain pikkutavaraa? Ainakin minä olen USA;sta tilatuista vaatteista ja repuista joutunut joka kerta tullimaksua maksamaan. Olenhan minäkin pikkutavaraa saanut sieltä tullitta, kuten bensasytytin ja vastaavaa parinkymmenen dollarin tavaraa.

Jos tilattu tavara on "lahja" ja sen arvo ei ole yli 45 €, saa ko. paketin ilman arvonlisäveroa ja tullimaksua.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/lahjat_ulkomailta/lahjat_EUn_ulkopuolelta/

Edit: en saanut selvää luetaanko rahti paketin arvoon, joten otin sen kohdan pois.
 
Ilmeisesti 'lahjoja' liikkuu sitten yllättävän paljon rapakon ylitse...

Kyllä, ja olen usein törmännyt verkkokaupoissa mahdollisuuteen merkitä paketti lahjaksi. Kun pakettiin lätkäistään "Gift / Present" -merkintä ja pyytää toimittamaan johonkin muuhun kuin omaan osoitteeseen, ei kukaan voi sanoa etteikö kyse olisi lahjasta.
 
Jos tilattu tavara on "lahja" ja sen arvo ei ole yli 45 €, saa ko. paketin ilman arvonlisäveroa ja tullimaksua.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/lahjat_ulkomailta/lahjat_EUn_ulkopuolelta/

Edit: en saanut selvää luetaanko rahti paketin arvoon, joten otin sen kohdan pois.

Rahtia tuskin luetaan arvoon. Toimituksissa EU:n ulkopuolelle/ulkopuolelta tarvitaan tullilasku ( proforma ) ja lähetyksen arvo ( eli se, mistä mahdolliset tullit ja verot maksetaan ) on tuon tullilaskun summa. Ja siinä ei ole rahtia mukana. Näin siis yritysten välisessä kaupassa. Eiköhän sama käytäntö ole voimassa myös vaikka ostaja olisi yksityishenkilö....
 
Rahtia tuskin luetaan arvoon. Toimituksissa EU:n ulkopuolelle/ulkopuolelta tarvitaan tullilasku ( proforma ) ja lähetyksen arvo ( eli se, mistä mahdolliset tullit ja verot maksetaan ) on tuon tullilaskun summa. Ja siinä ei ole rahtia mukana. Näin siis yritysten välisessä kaupassa. Eiköhän sama käytäntö ole voimassa myös vaikka ostaja olisi yksityishenkilö....

"Tullausarvo perustuu yleensä tavarasta maksettavaan hintaan. Siihen sisällytetään myös kuljetuskustannukset ensimmäiselle tulopaikalle EU:ssa."
http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuonti/mita_maksaa/

"Tullimaksu määräytyy yleensä prosenttiosuutena tavaran tullausarvosta, joka muodostuu tavaran ostohinnasta ja kuljetuskustannuksista EU:n saapumispaikkaan saakka sekä muista mahdollisista lisättävistä eristä."
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli...aminen_ulkomailta/tiedostot/019_yksityish.pdf
 
Tämä on kyllä kaikkien aikojen ADHD-viestiketju. :) Koko ajan harhaudutaan asiasta jonnekin ihan muualle. Ensiksi Lapin sotaan ja nyt tullausmaksuihin...

Mutta joo, tullausmaksuista... ilmeisesti vuoden alusta laskivat sitä tullivapaan tuonnin hintarajaa 20 euroon (ennen muistaakseni jotain viidenkympin tienoilla). Ja siihen lasketaan kuuluvaksi myös rahtikustannukset. Eli käytännössä mitään yli 15 euron arvoista ei ilman kikkailuita voi enää EU:n ulkopuolelta tuoda. Mutta kyllähän se on pitkälti ihan tuurista kiinni. Joskus saa satasien arvoisen tuotteen tuotua ihan helposti. Viimeksi taas jouduin asioimaan tullin nettipalvelussa neljänkympin arvoisen tuotteen takia... Ihan hyvin se tullin järjestelmä toimi, mutta kyllähän se vitutti maksaa about kympin verran tulleja ja veroja neljänkympin tuotteesta.
 
"Tullausarvo perustuu yleensä tavarasta maksettavaan hintaan. Siihen sisällytetään myös kuljetuskustannukset ensimmäiselle tulopaikalle EU:ssa."
http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuonti/mita_maksaa/

"Tullimaksu määräytyy yleensä prosenttiosuutena tavaran tullausarvosta, joka muodostuu tavaran ostohinnasta ja kuljetuskustannuksista EU:n saapumispaikkaan saakka sekä muista mahdollisista lisättävistä eristä."
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli...aminen_ulkomailta/tiedostot/019_yksityish.pdf

OK, uskotaan. Mielestäni aika erikoista tuo kuljetuskustannusten mukanaolo. Tulli ja vero määräytyvät myös sen mukaan, mihin tarkoitukseen tavara tuodaan. Jatkojalostukseen ( tuotannon alihankinnat ) tai suoraan myyntiin tuotavista maksetaan erilainen tulli. Laivaan tuotavat tavarat ( vanha määritelmä: yli 10m ulkomaanliikenteessä oleva... ) taas ovat verottomia ( myös uudisrakennuksiin toimitettavat ). Joissain tapauksissa veron voi joutua maksamaan, mutta sen saa jälkikäteen haettua taklaisin, kun pystyy osoittamaaan, että tavara on toimitettu määritelmän mukaisenn laivaan. Tullit ja verot eivät siis ole mitenkään yksiselitteisiä, van riippuvat pitkälti tavaran laadusta, käyttötarkoituksesta, kohteesta ( mihin kuuluvat ), tuontimaasta yms.
 
Kai sinä ymmärrät ettei näin saa sanoa (vielä vähemmän kirjoittaa) koska silloin olet Kremlin Trolli ja Yhteiskunnan vihollinen nro 1.

Terv. Ajatuspoliisi
Joo tuo EU-vastaisuus on niiden trollien agendana, mutta minulta lohkeaa yhtä vähän sympatioita kumpaankin ilmansuuntaan ja on typerryttävää miten ihmiset ovat jakautuneet niin laajalti joko-tai. Tarkoituksen ei tarvitse pyhittää keinoja ja tässä tapauksessa ostaisin Naton vähintään ilman Euroa tai itsenäisen puolustuksen isommalla turvallisuusbudjetilla ja ilman euroa. Kaikissa skenaarioissa laittaisin suitsia finanssimaailman lailliseen rikolliseen toimintaan ja omistamiseen Suomessa. Myöskin valtio voisi itse louhia luonnonvaransa ja jalostaa myyntiin.
 
Tullaukseen, Natoon ja länteen liittymiseen liittyen:

Juuri tuollaista kekkoslovakiaa osa haikailee takaisin, jossa häärittäisiin kaikenkarvaisten lahjusten kanssa ja kauppakin olisi vapaata, mutta vain jos maksaisi kymmenykset virkamiehille ja muille politrukeille.

YYA-Suomessa kähmittiin oikein urakalla rakennusurakoita, vientikauppaa jne.

Lueskelin tässä mökiltä löytämiäni vuoden 1983 Tekniikan Maailmoja ja kuumana autovertailuna oli Lada 1200:n, Warren ja takamoottori Skodan kolminkamppailu. Se tietysti oli nostalginen, mutta sitten kirjepalstalla lukija kysyi, kuinka voisi ostaa Mersun ulkomailta.

Toimittaja vastasi lyhykäisyydessään niin, että ei onnistu, koska autosta joutuisi maksamaan tolkuttomasti veroa ja vaikka siihen olisikin valmis, niin Suomen Pankki ei myöntäisi valuutalle vientilupaa Saksan liittotasavaltaan. Perusteena oli se, että Mersulla on jo Suomessa maahantuoja eli Oy Veho Ab.

Siis aivan järkyttävää tekstiä. Kansalainen ei olisi saanut ostaa tavaraansa sieltä mistä haluaa, koska Aminoffien suvulle oli jo myönnetty oikeus tuoda Mersuja Suomeen! Eikä siihen sovi kaikenmaailman lantalaisten mennä väliin sörkkimään, kun aatelistien bisnes oli Suomen Pankin erityisessä suojeluksessa. Rahat vaan oligarkeille tai sitten hallintoalamainen olkoon hiljaa.

Muistuu mieleen myös eräs helsinkiläinen sukellusvälinekauppias, joka haastoi 2000-luvun alussa toisen kauppiaan oikeuteen sillä perusteella, että helsinkiläiselle kauppiaalle oli 70-luvulla myönnetty oikeus toimia X merkkisten sukellusvermeiden maahantuojana. Nykyajan kilpaileva kauppias sitten oli "harmaatuonut" sammakkomiesvarusteita omia kanaviaan pitkin ja myynyt reilusti halvemmalla. No, helsinkiläiselle kauppiaalle tuli turmaan käräjillä 6-0, eikä asiaa enää viety hovioikeuteen. Eihän EU:ssa enää tuollaiset läänitykset pidä millään tavoin.

Ei voi ymmärtää, kuinka jotkut aivan vakavissaan haikailevat noita aikoja!
 
Back
Top