NH90

After extensive use in operations in Mali, France is to procure seven more NH90 military helicopters. The latest addition brings their total order to seventy-four. Two variants of the helicopter are to be used; the Tactical Transport Helicopter (TTH), for use by the French Army, and the navalized NATO Frigate Helicopter (NFH) for the French Navy. Forty-four TTH and twenty-seven NFH will be delivered and operational by 2019. At $31 million per chopper, the latest to be ordered will all see service across five partner nations in Africa's Sahel region.
http://www.defenseindustrydaily.com/nh90-europes-medium-helicopter-contender-04135/
 
On Feb. 20, Cyclone Winston struck the South Pacific island country of Fiji. With winds faster than 100 miles per hour, Winston was the most powerful cyclone to ever make landfall in Fiji. The storm uprooted trees, flattened buildings and knocked out power and communications. Forty-two people died.

he governments of New Zealand and Australia are leading the international effort to assist Fiji in the wake of the storm. The Australian navy sortied its new flagship, the light aircraft carrier HMAS Canberra, on the vessel’s first operational mission. Canberra sailed from Brisbane on Feb. 25 carrying 880 people, three MRH-90 helicopters, Army engineering equipment and 60 tons of humanitarian supplies. “This capability will assist Fijian authorities to clear debris, restore power, purify water and conduct engineering assessments,” according to Australia’s foreign ministry.

Threading the dissipating tendrils of the cyclone en route to Fiji, the 757-foot-long Canberra — which commissioned into Australian service in late 2014 — will join an multinational task force including New Zealand’s amphibious ship Canterbury and patrol ship Wellington and aircraft from the Australian and New Zealand air forces.

Canberra is Australia’s biggest-ever warship. Sister ship Adelaide commissioned in December. Based on Spain’s Juan Carlos, the Canberra-class vessels can, in theory, accommodate short-takeoff “jump jets” such as Harriers or F-35Bs. But Australia has no plans to acquire jump jets. At present, Canberra and Adelaide function only as assault ships and helicopter carriers.
http://warisboring.com/articles/australias-aircraft-carrier-to-the-rescue/
 
menikö vähän överiks tossa jälkimmäisessä :D

Kuka mistäkin tykkää, mutta jos jotain sotilaspropagandaa pitää katsoa, niin itse katson mieluummin sellaista jossa on siistejä sotaleluja kuin sellaisia missä sotilaat kertovat käsikirjoituksen mukaan miten hienoa kaikki on ;)
 
Mikä tuossa nyt meni överiksi? Ihan hienosti tehty video. Siinä on sitä amerikan meininkiä.

Itse kyllä pidän enemmän sellaisista vähän arkisemmista videoista, mutta tälläisille videoille on paikkansa ja katsojansa.
 

Tuo MU90 "euro" torpedo on passelin kokoinen. Sitä voisi jopa miettiä F35 ruumaan taikka lennokilla kannettavaksi.
 
Mitkä olisivat parhaat vaihtoehdot NH90 -jatkokäytölle? Hekojahan on nyt liikaa, mitkä voisivat olla vaihtoehtoja?

Itse näkisin niitä seuraavia:

a) Pidetään kaikki rivissä virallisesti. Käytännössä rivissä pidetään muutama, loput ovat varastoituna. Poliittisesti helpoin ratkaisu ja todennäköisesti säästäisi roiman euromäärän vuodessa. Kun Harmaassa Vaiheessa (tm) rahahanat aukeavat laitetaan loputkin riviin. Ehkä jo käytössä.

b) Myydään tai lahjoitetaan kaikki ulkomaille ja hankitaan korvaavaksi hekoksi muutamia eri tyypin koptereita. Poliittisesti vaikein vaihtoehto, vaikka saattaisi olla järkevä. Lahjoittaminen saattaisi tulla halvemmaksi kui myyminen jos ostajaa joutuu odottamaan.

c) Myydään tai lahjoitetaan osa ulkomaille. Poliittisesti hankala vaihtoehto mutta ehkä jonkinlaisen älyllisen kärrynpyörän kautta tehtävissä. Ehkä yhdistettävissä johonkin AMV-kauppaan tms.

d) Keplotellaan osa Merivoimille. Hyvä ratkaisu Maavoimille, lisäsuorituskykyä (ja rahareikä) Merivoimille. Patrian etu, sillä konversio jonkinlaiseen meritoimintastandardiin nielisi rahaa. Poliittisesti helppo ratkaisu, sillä näyttäisi että kaikki voittaisivat. Maavoimat, Merivoimat ja Patria.

e) Joku muu, mikä?
 
Millä mittapuulla noita on liikaa?
Kustannustenko kannalta? Ihme janaamista ja mustamaalaamista.
Kalustoa ei ole liikaa. Rahaa on rajoitetusti ja sitä sopisi siellä ääniuurnilla vaatia lisää.

3-4 voisi olla ihan fiksua valjastaa Merivoimien tarpeisiin?
 
Millä mittapuulla noita on liikaa?
Kustannustenko kannalta? Ihme janaamista ja mustamaalaamista.
Kalustoa ei ole liikaa. Rahaa on rajoitetusti ja sitä sopisi siellä ääniuurnilla vaatia lisää.

3-4 voisi olla ihan fiksua valjastaa Merivoimien tarpeisiin?

Liikaa vain erikoisjoukkojen käyttöön ja erityistarpeisiin. Liian vähän ilmamekanisoidulle joukolle (mikä oli alkuperäinen tarkoitus). Rahaa ei ole liikaa, joten rahaa makaa NH90 -kalustossa tarpeettomasti. Ihannetilassa toki NH90 hekoja olisi ilmamekanisoidun prikaatin tarpeisiin.

PV:n oman kustannuslaskelman mukaan NH90 -kaluston lentotunti maksaa 15900 euroa (vrt. Hornet-tunti 9250). Lentotunteja on tarkoitus kerryttää 2017 1650, eli 82,5 per heko kokonaiskustannuksella 26,235 miljoonaa euroa, tai 151 650 kertausharjoitusvuorokautta. (esim. 15000 reserviläistä kertautettuna a 10 päivää.).
 
Aikanaan tuli nähtyä Turun ilmatilassa Mi-8 koptereita enemmän kuin nykyään NH90 vispilöitä. Kertoo omaa karua kieltään siitä miten paljon noilla lennellään suhteessa kopterimäärään. Helvetin vähän. Lada oli parempi kuin Mersu tässä kohtaa.
 
Liikaa vain erikoisjoukkojen käyttöön ja erityistarpeisiin. Liian vähän ilmamekanisoidulle joukolle (mikä oli alkuperäinen tarkoitus). Rahaa ei ole liikaa, joten rahaa makaa NH90 -kalustossa tarpeettomasti. Ihannetilassa toki NH90 hekoja olisi ilmamekanisoidun prikaatin tarpeisiin.

PV:n oman kustannuslaskelman mukaan NH90 -kaluston lentotunti maksaa 15900 euroa (vrt. Hornet-tunti 9250). Lentotunteja on tarkoitus kerryttää 2017 1650, eli 82,5 per heko kokonaiskustannuksella 26,235 miljoonaa euroa, tai 151 650 kertausharjoitusvuorokautta. (esim. 15000 reserviläistä kertautettuna a 10 päivää.).
Valmiuden kannalta ideaalistahan olisi, jos meillä olisi vaikkapa korkeaa valmiutta ylläpitävä sopimussotilaista koottu ilmarynnäkköpataljoona (vähän kuin itänaapurin sopimussotilasjoukot), jolla pääkalustona siis olisi NH90 ja tukikalustona jotain taisteluhelikoptereita ja MD500:t. Tällöin hybridisodankäynnin sotilaalliset keinot olisivat huomattavasti nykyistä vaikeampia toteuttaa, kun "ratsuväki" saapuisi paikalle hetkessä jopa pataljoonan vahvuisena.

No, aina voi unelmoida ja jossitella sillä, jos rahaa olisi.
 
Back
Top