Nokia palaa kännykkämarkkinoille

Niinhän siinä taisi käydä, valitettavasti:
http://www.hs.fi/talous/a1464141679454
Hitusen korjataan, Surface-hommat siis jatkuu, mutta ei Suomessa vaan Redmondissa:
Kun Microsoft ilmoitti irtisanomisistaan,useimmat uutislähteetotsikoivat, että Microsoft lopettaamatkapuhelinten kehittämisen.

Ei lopeta.

Microsoft fokusoi puhelinliiketoimintojaan tavalla, jossa lähes kaikki suomalaiset saavat potkut. Yhtiö aikoo jatkaa muulla.

Seuraavassa ote yhtiön sisällä liikkuneesta kirjeestä: "Jatkamme Lumioiden ja OEM-kumppaneidemme puhelinten tukemista, ja kehitämme hienoja uusia laitteita.”

Ja tässä lainaus lehdistötiedotteesta: ”Microsoft jatkaa Windows 10 -käyttöjärjestelmän kehittämistä pienille näytöille, Lumia-puhelinten ja laitevalmistajakumppaneiden puhelinten tukemista ja uusien laitteiden kehittämistä.”

Kehitämme hienoja uusia laitteita… Jatkamme uusien laitteiden kehittämistä…Tulkinta siitä, että Microsoft lopettaisi kännyköiden kehittämisen, on vähintäänkin erikoinen. Ehkä meistä suomalaisista vain tuntuu lohdullisemmalta ajatus, että Microsoft luopuu kännyköistä kokonaan, ja että tämän viikon uutinen olisi Microsoftillekin mobiilimaailman loppu.

Totuus on tuskallisempi. Kuten kerromme tämän päivän Talouselämä-lehdessä, suomalaiset kännykkäkehittäjät hävisivät yhtiön sisäisen kilpailun.

Oma käsitykseni on, että jatkossa kännykät kehittää Yhdysvaltojen Redmondissa toimiva Surface-tiimi. Vuonna 2012 markkinoille tuodut Surface-tabletit ovat olleet Microsoftille pienimuotoinen menestystarina. Tietokoneen ja tabletien ominaisuuksia yhdistelevien Surface-laitteiden myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 44 prosenttia yli 700 miljoonaan dollariin.

Microsoft on siis kasvattanut tableteista muutamassa vuodessa miljardibisneksen – samaan aikaan kun sen ostama kännykkäliiketoiminta on kutistunut suunnilleen samaan kokoluokkaan.

Suomalaiset hävisivät kilpailun, mutta olosuhteetkaan eivät olleet otolliset. Microsoftin Nokialta ostama puhelinliiketoiminta oli viritetty kokonaisten tuoteperheiden kehittämiseen, myyntiin ja markkinointiin – ja toisaalta niitä suunnattiin niin köyhille kuin rikkaillekin.

Jatkossa Microsoftin tavoite on suppeampi. Yhtiö keskittyy yritysasiakkaisiin. Ja yrityskäyttäjiä varten Surface on paljon Lumiaa vahvempi brändi.

Tietenkin näitä tulevia Surface-puhelimia, joiden olemassaoloa yhtiö ei siis ole virallisesti varmistanut, olisi voitu kehittää myös Suomessa. Sen sijaan yhtiö houkuttelee nyt huippuosaajia muuttamaan Redmondiin.
http://www.talouselama.fi/uutiset/k...n-valmistusta-totuus-on-tuskallisempi-6554590
 
Back
Top