NUOREHKO RESERVI-HUOMIO

baikal

Supreme Leader
Meillä pannaan katto korkealle. Olen kiinnostunut tietämään, millainen res-toiminta puhuttelisi / houkuttelisi 20-40 vuotiasta reserviä?

Omassa yhdistyksessä on suunniteltu kanootti- soutuvene-jalkapartio yms. tapahtumia. Jokainen tapahtuma sisältäisi jonkun sotilaallisen osion. Hinta pidetään alhaisena vaikka kirveellä. Tarkoitus on, että MPKY ei "tue" toimintaa mitenkään. Eli luvassa ei ole kh-päiviä eikä gloriaa. Kouluttajina ja päävetäjinä evp-ups:ta ja kulloisenkin tapahtuma-aiheen erityisolosuhdeosaajia.

Onko näille jutuille tilausta, mitä arvelette?
 
baikal kirjoitti:
Meillä pannaan katto korkealle. Olen kiinnostunut tietämään, millainen res-toiminta puhuttelisi / houkuttelisi 20-40 vuotiasta reserviä?

Omassa yhdistyksessä on suunniteltu kanootti- soutuvene-jalkapartio yms. tapahtumia. Jokainen tapahtuma sisältäisi jonkun sotilaallisen osion. Hinta pidetään alhaisena vaikka kirveellä. Tarkoitus on, että MPKY ei "tue" toimintaa mitenkään. Eli luvassa ei ole kh-päiviä eikä gloriaa. Kouluttajina ja päävetäjinä evp-ups:ta ja kulloisenkin tapahtuma-aiheen erityisolosuhdeosaajia.

Onko näille jutuille tilausta, mitä arvelette?

En taida enää kuulua ihan kohderyhmään, mutta muistan vielä jotain ajasta jolloin olin 20-30v (nyt 35).

Minua ei tuon ikäisenä kiinnostanut makkaranpaistot eikä muutkaan keskustelutilaisuudet. Eikä kiinnostanut luennot tai bussilla tehtävät vierailut taistelupaikoille tai museoihin.

Kiinnostavaa oli sellainen fyysinen toiminta johon vanhat (yli viiskymppiset) tai lihavat ei pystyneet. Kiinnostavaa oli myös käsitellä aseita, ampua ja räjäytellä. Myöskin "erikoisjoukkojen" hommat kuten köysilaskeutuminen, laskuvarjohypyt, yms. extreme oli jees.

Etenkään noista extreme -jutuista ei varmaan ole suoranaisesti sotilaallista hyötyä. Kuitenkin voisi kuvitella jotain "porkkanaakin" tarvittavan nuorten houkuttelemiseksi. Jotain sellaista miehekästä tai muuten kivaa mitä siviilissä ei ole tullut tehdyksi.

Yhteenvetona siis sellaiset tapahtumat joissa on:
*fyysinen osuus esim. suunnistus/vaellus/hiihto/melonta
*aseosuus (ammunta, räjäytys tai vaikkapa värikuulasota)
*joku extreme-kokemus josta voi kertoa jätkille ja naisille seuraavalla viikolla, että "olinpa tällaista tekemässä"

Voi olla, että pitäs kysellä vinkkejä jossain amiksen tai ammattikorkean pihalla. Täällä maanpuolustuspalstalla saattaa otos olla vääristynyt.

Ihan jees kun edes yritätte.

Kim
 
KIM kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Meillä pannaan katto korkealle. Olen kiinnostunut tietämään, millainen res-toiminta puhuttelisi / houkuttelisi 20-40 vuotiasta reserviä?

Omassa yhdistyksessä on suunniteltu kanootti- soutuvene-jalkapartio yms. tapahtumia. Jokainen tapahtuma sisältäisi jonkun sotilaallisen osion. Hinta pidetään alhaisena vaikka kirveellä. Tarkoitus on, että MPKY ei "tue" toimintaa mitenkään. Eli luvassa ei ole kh-päiviä eikä gloriaa. Kouluttajina ja päävetäjinä evp-ups:ta ja kulloisenkin tapahtuma-aiheen erityisolosuhdeosaajia.

Onko näille jutuille tilausta, mitä arvelette?

En taida enää kuulua ihan kohderyhmään, mutta muistan vielä jotain ajasta jolloin olin 20-30v (nyt 35).

Sama vika, mutta vastaan silti.

KIM kirjoitti:
Kiinnostavaa oli sellainen fyysinen toiminta johon vanhat (yli viiskymppiset) tai lihavat ei pystyneet. Kiinnostavaa oli myös käsitellä aseita, ampua ja räjäytellä. Myöskin "erikoisjoukkojen" hommat kuten köysilaskeutuminen, laskuvarjohypyt, yms. extreme oli jees.

Ei nyt ainakaan mitään wannabe-ramboilua!

Kaikenlaiset räjähteet ja aseet pois!

Niitähän on turkasen vaikea edes toteuttaa. Turvamääräykset vievät terän pois kaikesta räjäyttelystä, eikä se paukuttelu edes onnistu reserviläisten kesken, sopivien harjoitusalueiden puutteesta puhumattakaan.


KIM kirjoitti:
Etenkään noista extreme -jutuista ei varmaan ole suoranaisesti sotilaallista hyötyä. Kuitenkin voisi kuvitella jotain "porkkanaakin" tarvittavan nuorten houkuttelemiseksi. Jotain sellaista miehekästä tai muuten kivaa mitä siviilissä ei ole tullut tehdyksi.

Joku laskuvarjo- tai sukelluskurssi on toki aivan ok. Olen suorittanut molemmat, mutta ei niistä mitään erityistä kicksejä irtoa.

Useimmat tuollaiset extremenä pidetyt toiminnot ovat vielä sellaisia, ettei turvallinen suoritus onnistu yhden reserviläisillan puitteissa, vaan edellyttää pitempiaikaista kurssittamista.

Kysymys on kuitenkin siinä, että mihin niissä sitä reserviläisyhdistystä kaivataan? Toki paikallisen laskuvarjo-/sukellusseuran kurssille voidaan mennä reserviläisporukkana tai jopa tilata ressuporukalle oma kurssinsa, mutta silloinkaan käytännön toteutus ei ole reserviläispumpulla.

KIM kirjoitti:
*fyysinen osuus esim. suunnistus/vaellus/hiihto/melonta

Kannatetaan! Porukalla vaikkapa iltarasteille tai pidemmällekin jotokselle.

Meitä reserviläisiä lienee paljon, jotka olemme muuttaneet aikanaan esim. opiskelujen takia täysin vieraaseen pitäjään. Siinä vaiheessa vain kaikkein aktiivisimmat liikkujat siirtyvät saumattomasti uusiin piireihin.

Uskallan väittää, että meistä rivikuntoilijoista iso osa jää siinä taitteessa pois, palatakseen joskus reilun 30 vuoden iässä.

Itse olen ollut parissakin partiolippukunnassa epävirallisena jäsenenä ja Lapin vaellukset on saatu toteutettua sitä kautta. Ressuporukka olisi ollut varsin hyvä vaihtoehto siihenkin.


Sitten vielä kaino toivomus.. Se ylenmääräinen sotilaallisuus, siis omissa wirallisen kuosin mukaisissa maastopuvuissa pasteeraaminen ja oman sotilasarvon jatkuva esille tuominen saati tulokkaan sotilasarvon tivaaminen on takuuvarma keino saada kääntymään kannoiltaan.
 
Minusta tuntuu että nuorta porukkaa (itse 30v) kiehtoo erityisesti kaksipuoleinen toiminta. Nuo on just etenkin nuorten "vasta" kotiutuneiden kavereiden kyllästämiä tapahtumia mm MPK:n kursseilla.

Toki noiden järjestäminen on ongelmallista. Tarvittaisiin Paintball-mutkat tai airsoft-pyssykät, toisaalta nykyään noita vuokraavia firmoja on aika paljon ja jos osallistujia on vajaa 20 niin... No vuokrahinnoista en mene sanomaan mitään kun en tiedä.

Noidenhan ei tosiaan tarvitse olla mikään järin keskeinen juttu. Mutta esim tauoilla joku 30-60 minuutin "taukojumppa", mihin sitten sisällytetään vähän sotilaallista puolta, esim tuliylläköitä ja niin reagoimista ja sitten vaikka vapaamuotoisempaa lipun ryöstämistä tai vastaavaa. Jos mutkia hommataan vaikka vain puolille osallistujista (halvempaa) niin silloin järjestetään lyhempiä muutaman minuutin sessioita että kaikki ehtii tiheästi käydä kokeilemassa, veri kiertää ja tauoilla juttu kulkee. Tällöin todella mielenkiintoinen juttu on nuo tuliylläköt ja esim hyökkäykset. Tilanteet vaihtelee paljon ja toiminta on nopeaa. Lipusryöstelyt ja vastaavat helposti venähtää ja ne jotka ei pääse osallistumaan kyllästyvät.

Veikkaan että noista tulisi reissun ykkösjuttu hyvin helposti. Joskus olen ollut järjestämässä nuorisokotinuorille "seikkailurataa" ja noilla lyhyetkin miekkailu-matsit (kaksipuoleista kontaktia pehmustetuilla miekoilla) on aika hyvässä suosiossa ja hyviä hengen kohottajia joista puhutaan vielä seuraavanakin päivänä. Voisiin kuvitella että airsoft ja splättis molemmat toimii vastaavalla tavalla.

Kallista mutta palkitsevaa, sanoisinko. Nuo kun yhdistetään vaikka melontaan, suotamiseen ja "marsseihin" niin hyvä tulee, sitten maastossa toimintaa muutenkin esim naamioinnin, kohteen tiedustelun/hiipimisen, ruuanvalmistuksen (onko kalastus mahdollista?), nuo kun vielä saadaan jotenkin sidottua yhteen airsoftin tai splättäämisen kanssa niin ainakin näin ulkopuolisen silmin paketti vaikuttaisi aika hyvälle paketille joka houkuttaa niin sotilaallisesta toiminnasta, eräelämästä, kuin seikkailusta kiinnostuneita kavereita.

Se vain että että pitäisikö sitten profiloitua selkeästi sotilaalliseen toimintaan ja miten tuo paikallisesti toimii? MPK on siitä pirullisen hyvä juttu että tämmöinen pohjanmaalainen kaveri katsoo netistä että pohjoiskarjalassa järjestetään sotilaallinen vaelluskurssi ja jopa hiirikäsi vie kursorin kohtaan "ilmoittaudu kurssille". Sitten taas vaellus on aika varmasti vielä extremempää hommaa kuin sotilaallinen toiminta, eli paikallistasolla ei välttämättä se sotilaallisuuden vähentäminen mainonnassa/toiminnassa toimi yhtään sen paremmin, jopa huonommin. Mielestäni esim MPK:lta ei löydy vastaavan kaltaisia sillisalaattikursseja ja tuon voisi kuvitella olevan plussaa, mutta teikäläisten kurssi ei siis MPK:n tietokantoihin menekään?

Mutta joo, hankala on sanoa mitään enkä edes usko että osaan mitään oikeasti hyödyllistä sanoa. Minulla on kokemusta lähinnä nuorten (siis 13-17 vuotiaiden) kanssa tuohuamisesta ja luulen että liikaa peilaan heidän kauttaan tätä hommaa. Osallistujathan ovat 10 vuotta vahempia... Osalla on jo lapsia, talo ja autot, aivoerokin, osa on vielä liki lasten kengissä. Ei muuten välttämättä mikään ihan helpoin ikähaarukka! Siis minulla ei ole kokemusta yhtään sotilaallisten tapahtumien järjestämisestä, alkaapa olemaan 10 vuotta siitä kun viimeksi olen ylipäätään minkään tapahtuman järjestämisessä ollut mukana. Sanottakoon vielä sekin että loppukin uskottavuus menee. :)

Itseäni kiinnostaisi ehkä ennenkaikkea wanhojen ja viisaiden näkemykset, peilaten meikäläisen herännyttä vaellusviettiä, halua oppia wanhoista taidoista ja -tiedoista. Ja kun sydän sykkii sotilaalliselle kaksipuoleiselle toiminnalle. Tuossa olisi mahdollista oppia suurikin määrä tietoa koskien eräelämää yleensä. Mutta en tiedä houkuttaako se kovin montaakaan kaveria mukaan... Kilpaurheilusuoritteet suorastaan ällötää, niiden kanssa kun voi kikkailla vaikka kotona yksinään jos haluaa. Siis henkilökohtaisena mielipiteenä.
 
baikal kirjoitti:
Meillä pannaan katto korkealle. Olen kiinnostunut tietämään, millainen res-toiminta puhuttelisi / houkuttelisi 20-40 vuotiasta reserviä?

Omassa yhdistyksessä on suunniteltu kanootti- soutuvene-jalkapartio yms. tapahtumia. Jokainen tapahtuma sisältäisi jonkun sotilaallisen osion. Hinta pidetään alhaisena vaikka kirveellä. Tarkoitus on, että MPKY ei "tue" toimintaa mitenkään. Eli luvassa ei ole kh-päiviä eikä gloriaa. Kouluttajina ja päävetäjinä evp-ups:ta ja kulloisenkin tapahtuma-aiheen erityisolosuhdeosaajia.

Onko näille jutuille tilausta, mitä arvelette?

Onneksi itse kuulun tuohon "nuoreen" reserviin pari kuukautta, joten voin vastailla.

Tuollainen baikalin esittämä tapahtuma ainakin kiinnostaisi itseänikin.

Itse olen suunnitellut jotakin sotilaalisempaa noin kolmenpäivän pituista lääkintäkoulutusta, homma on suunnitteluasteella ja kouluttajina olisi päteviä henkilöitä joista jotkut saattavat olla tuttuja joillekkin tälläkin palstalla.
Mutta pitää katsoa mitä siitä oikein tulee.

Tälläviikolla olikin sitten vanhan sissin sydäntä lämmittävää toimintaa, kun sai olla vihollisen erikoisjoukkosotilaana varusmiehiä vastaan. Mutta se olikin PV:n järjestämää, joten sellaista ei oikein omin resurssein voi järjestää.
 
Back
Top