Nyt olis lapiolla töitä - sotilaiden hautaaminen

Asiahan ei minulle kuulu, mutta kaikki sotaveteraanit eivät ehkä vain halunneet liiemmin tehdä numeroa omista saavutuksistaan. Siviilihautajaiset saattoivat siinä tapauksessa olla se luontevin valinta. Rauha hänen muistolleen.

Tästä tuli mieleen Adolf Ehrnrootin hautajaisissa puhuttanut "moka", kun Aatua ei kuljetettu tykin lavetilla. Mistäpä sen tietää mitä ukko oli toivonut.
 
Joo kyllä varmaan näin.... isäni joka oli juuri tehnyt kirjan 46sta kauhavalaisesta sotalentäjästä piti vapaasana vaiheessa puheen Taunon muistolle joten hänen "sotaisa" puolensakin tuli kaikille läsnäolijoille tutuksi. Blenheim laivueen komentaja muuten ajoi aina englantilaisilla autoilla...Fordeilla.
 
Tuli mieleen Wolf Halstin talvisota kirjasta kun hän etsii jotain varastointi tilaa ja löytää ladon. Kun pimeään latoon saadaan valo niin silmien edessä makaa tapuleihin kasattuja kuolleita meikäläisiä. Koko lato täynnä. Alainen rukoilee ettei hänen täytyisi latoa siivota.

Selkäpiitä kylmää jo ajatus tuommosen löydön tekemisestä.
 
Selkäpiitä kylmää jo ajatus tuommosen löydön tekemisestä.

Tässä kohtaa on hyvä muistaa, että lotat käsittelivät kaatuneet: pesivät veret pois, vaatettivat ja laittoivat arkkuun. Siinä on ollut sellainen homma, johon moni ei pystynyt. Ne jotka pystyivät eivät varmasti sitä koskaan unohtaneet, vaikka olisivat halunneet. Syvä arvostus ja kunnioitus lottien työlle.
 
Tässä kohtaa on hyvä muistaa, että lotat käsittelivät kaatuneet: pesivät veret pois, vaatettivat ja laittoivat arkkuun. Siinä on ollut sellainen homma, johon moni ei pystynyt. Ne jotka pystyivät eivät varmasti sitä koskaan unohtaneet, vaikka olisivat halunneet. Syvä arvostus ja kunnioitus lottien työlle.

Totta. Itseltäni on mennyt ohi saivatko KEK'ssä työskennelleet lotat -varsinkin pisimpään työskennelleet- minkäänlaisia kunniamerkkejä tai virallisia kiitoksia. Itse olin noiden lottien ikäisen, parikymppisenä työssä jossa jouduin käsittelemään ruumita niin, en voi kuin ihmetellä miten nuoret lotat kestivät. KEK'ssä palvelleet lotat olivat sanan varsinaisessa merkityksessä kovia . Henkinen paine on ollut helvetillinen.
 
Totta. Itseltäni on mennyt ohi saivatko KEK'ssä työskennelleet lotat -varsinkin pisimpään työskennelleet- minkäänlaisia kunniamerkkejä tai virallisia kiitoksia. Itse olin noiden lottien ikäisen, parikymppisenä työssä jossa jouduin käsittelemään ruumita niin, en voi kuin ihmetellä miten nuoret lotat kestivät. KEK'ssä palvelleet lotat olivat sanan varsinaisessa merkityksessä kovia . Henkinen paine on ollut helvetillinen.

Hyrynsalmella oli riihi, jossa lotta pesi ja arkutti talvisodan aikana Suomussalmen eteläosasta (kirkonkylä, Raatteen suunta) tulleet vainajat. Yksi tai kaksi siviilimiestä oli kaverina (en ulkomuistista muista tarkasti), kun kankeiden ruumiiden nosteluun ei oikein naisihmisen fyysiset voimat riittäneet. Kainuulaiselle lotalle sukulaiset, naapurit ja tuttavat olivat kova paikka, etenkin jos olivat pahasti silpoutuneita.

Maaliskuun puolivälin jälkeen oli kuulema takki aika tyhjä.
 
Back
Top