Omat keksinnöt PV:lle

koponen kirjoitti:
Tähän idea-innovaatio -keskusteluun olen ajautunut usein vuosien varrella. Siihen kaupalliseen (tai vaikka aatteelliseen, joskus) hyödynnettävyyteen eli innovaatioon asti pääsemisessä ei pelkkä keksijän rooli riitä. Joskus yhdistyy yhteen henkilöön useampiakin rooleja, usein ei. Pääoma- tai muun sijoittajan kannalta kun tarkastelen, niin tiimi eli hyvien roolin haltijoiden yhdistelmä on todella suuressa arvossa kun innovaatioon pohjautuvaa liiketoimintaa arvioidaan. Harvoin löytyy "emoa" eli organisaatiota johon voisi suoraan pudottaa uutta kukoistamaan.

Alkuperäiseen asetelmaan, kovin suppea on markkinanäkymä jos Puolustusvoimat on kohdemarkkina ja suomalainen puolustusvälineteollisuus potentiaalinen kanava. Rohkeasti vain isoille ja ennen kaikkea aktiivisille markkinoille, jos tuntuu keksinnöllisyyttä löytyvän.
IDEA/OIVALLUS >> INVENTIO/KEKSINTÖ >> RATKAISU/SOVELLUS >> INNOVAATIO >> LIIKETOIMINTA/ANSAINTA

Näinhän se homma etenee jos on toimiakseen..
Suomesta on vaikea ponnistaa militaaritekniikan puolella, kun on vain kovasti kilpaillut kotomarkkinat. (vahvensin oleelliset) Ainoastaan jomman kumman suuremman toimijan kanssa liittoutumalla voi onnistua myös kansainvälisemmillä foorumeilla.
 
KorpiSISSI kirjoitti:
koponen kirjoitti:
Tähän idea-innovaatio -keskusteluun olen ajautunut usein vuosien varrella. Siihen kaupalliseen (tai vaikka aatteelliseen, joskus) hyödynnettävyyteen eli innovaatioon asti pääsemisessä ei pelkkä keksijän rooli riitä. Joskus yhdistyy yhteen henkilöön useampiakin rooleja, usein ei. Pääoma- tai muun sijoittajan kannalta kun tarkastelen, niin tiimi eli hyvien roolin haltijoiden yhdistelmä on todella suuressa arvossa kun innovaatioon pohjautuvaa liiketoimintaa arvioidaan. Harvoin löytyy "emoa" eli organisaatiota johon voisi suoraan pudottaa uutta kukoistamaan.

Alkuperäiseen asetelmaan, kovin suppea on markkinanäkymä jos Puolustusvoimat on kohdemarkkina ja suomalainen puolustusvälineteollisuus potentiaalinen kanava. Rohkeasti vain isoille ja ennen kaikkea aktiivisille markkinoille, jos tuntuu keksinnöllisyyttä löytyvän.
IDEA/OIVALLUS >> INVENTIO/KEKSINTÖ >> RATKAISU/SOVELLUS >> INNOVAATIO >> LIIKETOIMINTA/ANSAINTA

Näinhän se homma etenee jos on toimiakseen..
Suomesta on vaikea ponnistaa militaaritekniikan puolella, kun on vain kovasti kilpaillut kotomarkkinat. (vahvensin oleelliset) Ainoastaan jomman kumman suuremman toimijan kanssa liittoutumalla voi onnistua myös kansainvälisemmillä foorumeilla.

Joo..itse olen kokeillut hakea apua TEKESilta ja näiltä ELY keskuksilta..rahaa ovat vain tähän mennessä vaatineet kommenteistaan.

Muutama seikka..jos esittelet idean ja sitä ei ole patentoinut se voidaan varastaa..mutta jos olet sen esitellyt sulla on oikeus siihen senkinjälkeen kun joku on sen varastanut ! On nimittäin vaara jos jollekin hiiskut asiasta se viedään saman tien ja sulla ei ole sen jälkeen edes oikeuksia siihen !

Itse olen viimeksi kehitellyt lihas-/aurinkopaneleilla toimivaa 5 paikkaista "autoa"..speksit indikoivat 100 mph huippunopeudeksi ( siis huippu syklisteillä ja optimaalisella aurinkoenergialla ).

Avainsanat on keveys ja aerodynamiikka.

10 vuotta sitten esittelin täällä kännykän ( siis idean ) jossa olisi ollut kineettinen paristo..nykyään sveitsiläinen firma myy sellaista 170 000 € / kpl.

Paljon auttaa jos ensin teet sellaisen ja todistat..tosin 400 euron työkkärikorvauksilla / kk monella ei ole siihen varaa.

Se mitä huomaan tuetun on esimerkiksi vanhusten perunannostoa helpottava 4 pyöräinen teline ( jossa maataan ) jne. Eli nämä keksintösäätiöt ovat hieman selleisessa maolais-/leninistisessä agraarikomennossa (vielä)..= kepu ? Heti jos siinä on joku termi vaikka ilmanvastuskerroin ( Cd ) tms jota ei ymmärretä loppuu kiinnostus..paitsi jos se on elektroniikkaa jota tuetaan kritiikittä !!

Tämä on tietty vain mun suppea näkemys asiasta.
 

Liitteet

  • human_drag_chart.jpg
    human_drag_chart.jpg
    109.8 KB · Luettu: 41
No niin, nyt on ensimmäinen askel otettu ja kyselty asiasta ja viety asiaa eteenpäin. Ainakin heti tuli jonkunlaista vastausta, mutta odottelen vielä jos pääsisin istumaan alas jonkun porukan kanssa ja esittelemään keksintöni ja keskustelemaan niistä. Jos ei tätä kautta aukea, niin täytyy koittaa sitten jotain muuta reittiä.
 
Suomensissi7 kirjoitti:
No niin, nyt on ensimmäinen askel otettu ja kyselty asiasta ja viety asiaa eteenpäin. Ainakin heti tuli jonkunlaista vastausta, mutta odottelen vielä jos pääsisin istumaan alas jonkun porukan kanssa ja esittelemään keksintöni ja keskustelemaan niistä.
Onnittelut siitä ensimmäisen askeleen ottamisesta. Toivottavasti keksintö etenee ja menestystä tulee.

Itsellänikin on ideoita, ja yksi mielestäni oikeinkin hyvä ja toteutettavissa. Mutta minulla ei ole teknistä osaamista tehdä härvelistä protoversiota, eikä draivia ryhtyä opiskelemaan asioita. Muutenkin kyseessä on sen tyyppinen laite, että sillä ei kukaan tee isoja rahoja, eikä sitä voi näyttää paraatissa tai esitellä lehdissä. Salaperäinen viitta & tikarilaite siis.

Uskoisin että monen keksinnön tausta ja kohtalo on sama. Kaupalliset ehdot eivät täyty (vrt. koposen kirjoitus). Laajemmille markkinoille ei aina kannata hakeutua - rahalliset näkökohdat eivät aina paina eniten. Riski keksinnön väärinkäytöstä on myös olemassa jne.
 
Back
Top