Onnellisuus ja onnellisuusindeksi

Ihan asiaa kirjoitit mutta ennenkaikkea tuo sairaspäivärahan suuruus on matala. Sen pitäisi olla 70% palkasta mutta kymmenen pinnaa lähtee vielä kaikista ihme vähennyksistä.
Isyysvapaa on aivan naurettava. Suosittelevat paljon sen ottamista mutta itselläni ei ollut mahdollisuutta pitää sitä. Joka penni menee elämiseen ja se isyyspäiväraha on myös tuon sairaspäivärahan suuruinen. Ruotsissa muistaakseni saman verran kuin mitä saisivat palkkaakin. Sellaisessa tilanteessa sitä kannattaakin mainostaa.
Mutta mitäs tässä valitan. Joskus olisi kannattanut käydä koulut paremmin ettei tarvitsisi olla matalapalkkatyössä. Oma vika.

Mitä tuohonkaan voi sanoa, kun yhtään ei tiedä taustoja.

Ei siis mitenkään sinuun kohdistettuna, mutta yleisellä tasolla voi kysyä esim:

Onko asumiskulut järkevät? Onko kulutusluotoilla velkaantumista? Onko ammatti sellainen, että täysipäiväiset työt ovat todennäköisiä? Onko kerätty puskuria hyvinä aikoina? Mikä on ennuste työkyvyn palaamiselle? Opiskelumahdollisuudet? Onko puoliso työelämässä? Onko lapsia ja minkä ikäisiä? Jne jne.

On selvää, että vaikka kuinka olisi hoitanut nuo rastit kunnolla, niin aina voi pudota johonkin loukkoon vaikkapa terveyden pettämisen johdosta.

Jos kuitenkin on omilla valinnoilaan jättänyt vaikkapa koulut käymättä tai haluaa asua jossakin selkoskylän perukoilla ilman töitä, niin se on kyllä oma murhe, ei yhteiskunnan viallisuuden syytä.
 
Syrjäytyminen on minusta eri asia ja liittyy sosiaaliseen puoleen, eikä niinkään siihen, ettei rahaa ylipäänsä ole. Se myös liittyy osaltaan siihen, mitä kirjoitin, eli jos syrjäytyneillä elämänhallinta on sekaisin, niin he voivat tosiaan joutua siihen tilanteeseen, että jääkaappi on tyhjänä ja rahaa tulee vasta viikon päästä.

Juuri noin! Opiskelijoilla ei yleensä ole todellakaan massia oikein edes köyhyysrajalle asti, mutta eivät he siltikään yleensä kai ole syrjäytyneitä.

Syrjäytyneisyys on ennemmin ongelmia mielenterveydessä, päihteidenkäytössä, työttömyyttä jne ja yleensä vielä kaikki yhdessä. Siihen ei auta edes sosiaalitukien tuplaaminen.
 
Ei minusta. Juuri tästä syystä kaipasin sitä perinpohjaista tutkimusta siitä, mihin köyhien rahat menevät, koska se ja vain se pystyisi vastaamaan siihen, ovatko leipäjonot olemassa oikeasti siksi, että muuten ihmiset nääntyisivät nälkään vai siksi, että niiden ansiosta köyhien on mahdollista ohjata osa tuloistaan asioihin, jotka eivät liity perustoimeentuloon.

Sossun asiakkaiden täytyy nykyisinkin toimittaa kuitit rahankäytöstään toimistolle. Pankkisalaisuus purettiin sossun asiakkaiden kohdalta jo yli vuosikymmen sitten ja sieltä kyllä tarkastellaan rahavirtoja. Kannattaa myös muistaa, että köyhätkin tarvitsevat rahaa muuhunkin kuin ruokaan. Työssäkäyvälle pesukoneen hajoaminen, lääkekuuri, poliklinikkamaksu tai vaikka talvitakin tai kenkien ostaminen ei tarkoita sitä, että pitäisi pärjätä viikko tai kaksi ilman ruokaa.

Syrjäytyminen on minusta eri asia ja liittyy sosiaaliseen puoleen, eikä niinkään siihen, ettei rahaa ylipäänsä ole. Se myös liittyy osaltaan siihen, mitä kirjoitin, eli jos syrjäytyneillä elämänhallinta on sekaisin, niin he voivat tosiaan joutua siihen tilanteeseen, että jääkaappi on tyhjänä ja rahaa tulee vasta viikon päästä.

Tulee mieleen erään suomalaisen toimittajan kokeilu, jossa hän kokeili viikon verran kodittomuutta. Etukäteen toimittaja oli miettinyt, että hän aikoo kierrellä museoita ja viettää aikaansa kirjastossa. Kokeen aikana totesi, että kahden ensimmäisen päivän jälkeen vaatteet ja olemus oli niin rähjäinen, että kirjastoissa ja museoissa ei voinut käydä koska tiloissa oleskelu aiheutti ei toivottua huomiota ja vihamielisyyttä ihmisissä. Kauppakeskuksessakaan ei viitsinyt käydä kun vartijat sai kannoilleen alta aikayksikön. Kas perkelettä, oli aika ikävä huomata miten muutamassa päivässä oli luisunut yhteiskunnan paaria luokkaan.

Muutaman päivän jälkeen toimittaja myönsi, että jos joku olisi tarjonnut viinaa, pilveä tai pameja, niin varmasti olisi maistunut. Oleskelu kodittomana kun olikin aika raskasta ja pienikin vapautus loputtomasta juurettomasta haahuilusta oli tervetullut.
 
Sossun asiakkaiden täytyy nykyisinkin toimittaa kuitit rahankäytöstään toimistolle. Pankkisalaisuus purettiin sossun asiakkaiden kohdalta jo yli vuosikymmen sitten ja sieltä kyllä tarkastellaan rahavirtoja.

Millä sossutantat mitään syynäävät, kun nostaa rahat käteiseksi? Ei mitään tietoa, meneekö rahat soppaan ja saippuaan vaiko päihteisiin.
 
Se, ettei kerta kaikkiaan pysty tyydyttämään perustarpeitaan.



Millä perusteella? Se, että ilmaisen avun vastaanottajia löytyy, ei minusta ole merkki mistään muusta kuin siitä, että ihmiset ovat rationaalisia. Siitä, missä oloissa nämä ihmiset joutuisivat elämään ilman leipäjonoja, ei tuo kerro oikeastaan mitään. Ajattele, että olet köyhä yksinhuoltajaäiti, jolla on 100 euroa rahaa. Voit käyttää sen kokonaan lapsille ruuan ostamiseen tai sitten käyttää 50 euroa siitä siihen, että ostat lapsille jotain kivoja leluja ja käyt sitten täydentämässä ruokaostoksiasi leipäjonosta. Kumpi sinusta olisi rationaalista? Minusta jälkimmäinen. Osoittaako leipäjonon olemassaolo sen, että kyseinen perhe elää sellaisessa kurjuudessa, ettei äiti pysty ruokkimaan lapsiaan. Ei minusta. Juuri tästä syystä kaipasin sitä perinpohjaista tutkimusta siitä, mihin köyhien rahat menevät, koska se ja vain se pystyisi vastaamaan siihen, ovatko leipäjonot olemassa oikeasti siksi, että muuten ihmiset nääntyisivät nälkään vai siksi, että niiden ansiosta köyhien on mahdollista ohjata osa tuloistaan asioihin, jotka eivät liity perustoimeentuloon.



Syrjäytyminen on minusta eri asia ja liittyy sosiaaliseen puoleen, eikä niinkään siihen, ettei rahaa ylipäänsä ole. Se myös liittyy osaltaan siihen, mitä kirjoitin, eli jos syrjäytyneillä elämänhallinta on sekaisin, niin he voivat tosiaan joutua siihen tilanteeseen, että jääkaappi on tyhjänä ja rahaa tulee vasta viikon päästä.

No kyllä avun vastaanottajia ei saisi olla, tällä Kansan verotuotolla, vaan meillä on mainostettu valtiovallan taholta iätajat, että pidämme heikoimmista huolta. Tästä voit katsoa mitä tarkoittaa köyhyys, virallisesti. Tämä on virallinen totuus, Tästä näet mitä on syrjäytyminen, virallisesti. Tätä on taas äärimmäinen köyhyys, sitäkin ilmenee meilläkinpäin, vaikkei siitä haluta virallisesti puhua mitään. :)
Eli käsitänkö Sinun tekstistä pointtisi oikein, että meillä oleva köyhyys on jotain muuta, kuin köyhyyttä? Tyhmyyttä? Mitä olisi tehtävä?
:)
 
Millä sossutantat mitään syynäävät, kun nostaa rahat käteiseksi? Ei mitään tietoa, meneekö rahat soppaan ja saippuaan vaiko päihteisiin.

Ei taida se täti olla niin tyhmä, ettei erota kaupan ja alkon kuittia toisistaan?
 
Kokeen aikana totesi, että kahden ensimmäisen päivän jälkeen vaatteet ja olemus oli niin rähjäinen.....
Mitä ihmettä hän touhusi?! Asui viemärissä?
En minä kyllä vaihda päällysvatteita monta kertaa kertaa kuussa enkä käy suihkussa joka päivä enkä silti näytä rähjäiseltä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmettä hän touhusi?! Asui viemärissä?
En minä kyllä vaihda päällysvatteita monta kertaa kertaa kuussa enkä käy suihkussa joka päivä enkä silti näytä rähjäiseltä.

Nukutko sinä vaatteet päällä kadulla?
 
Ei taida se täti olla niin tyhmä, ettei erota kaupan ja alkon kuittia toisistaan?

Mitä kuittia? Ei sossuun kauppakuitteja viedä vaan tiliotteet. Tiliotteella näkyy käteisnosto ja siihen ne jäljet päättyvät.

Ja mitä sitten vaikka olisi alkon ostoja tiliote täynnä? Toimeentulotuen minimi on lakisääteinen ja se on kansalaisen oma asia mihin sen käyttää. Ei sossutantalla siinä mitään harkintavaltaa ole.

Oletko sinäkin niitä, joiden mielestä Ranelle pitäisi maksaa lisää diskorahaa, jos on kuukauden toimeentulotuet tuhlannut jo kahden viikon jälkeen? Sitten taas lisää jne jne. Sitten haukut oikeistolaisiksi niitä, jotka haluavat viheltää pelin poikki?
 
Mitä kuittia? Ei sossuun kauppakuitteja viedä vaan tiliotteet. Tiliotteella näkyy käteisnosto ja siihen ne jäljet päättyvät.

Aika yleinen luulo. Käytännössä perheelliset ihmiset joutuvat tekemään hyvinkin tarkkaa selkoa siitä mihin rahat menevät. Käytännössä tarkoittaa kuittien viemistä tai sitten käsketään maksamaan kortilla, että voidaan seurata mihin rahan menevät.

Ja mitä sitten vaikka olisi alkon ostoja tiliote täynnä? Toimeentulotuen minimi on lakisääteinen ja se on kansalaisen oma asia mihin sen käyttää. Ei sossutantalla siinä mitään harkintavaltaa ole.

Oikea sananmuoto on oli. Nykyisin sitäkin voidaan leikata.

Oletko sinäkin niitä, joiden mielestä Ranelle pitäisi maksaa lisää diskorahaa, jos on kuukauden toimeentulotuet tuhlannut jo kahden viikon jälkeen? Sitten taas lisää jne jne. Sitten haukut oikeistolaisiksi niitä, jotka haluavat viheltää pelin poikki?

Olkinukke.
 
Onnellisuus on päänsisäinen asia. "Valtio-onnea" tuo se, että kaikkein huonompiosaiset jotenkin hoidetaan. Muuten sääntelyn ja kyttäämisen sijasta voisi lisätä ihmisten vapauksia hiukan - ja aivan jonkin muun kuin vain viinan suhteen. On miljoona asiaa kuristamassa elämää. Nanny State ei ole sama asia kuin onnellisuus.

Yksilön onni lähtee vähään tyytymisestä ja kyvystä elää päivässä tyynenä. Totta kai vastuu omasta elämästä ja perheestä, taloudelliset huolet ym. vähentävät onnea. Työttömyys on vakava juttu. Monesti käy vielä niin, että kun köyhyys tulee ovesta sisään, rakkaus lentää ikkunasta ulos. Vaimo alkaa nalkuttaa ja katkeroitua. Mies kokee riittämättömyyttä. Onni ei ole päivän sana.

Virkamiesonni vaatii lippua ja lappua ja TE-keskusta kiinnostaa enemmän se, miten voidaan saattaa ihmisiä kuseen kuin oikeasti töihin. Päivät kuluvat metsästäessä niitä, joilta voitaisiin tuet ottaa pois. Ja päätöksissä mietitään, löytyykö mitään perustetta tehdä elämä vaikeaksi. Tulkinta tehdään aina kansalaisen tappioksi. Otetaan joku perusesimerkki.

Oletetaan, että olet töissä vuosikymmenet ja asuntovelallinen 55-vuotias nainen. Itseäsi kehittääksesi opiskelit iltaisin ja avoimessa sekä etänä. Työn loppuminen tulee kuin salamanisku. No, TE-keskus voi katsoa, että olet työtön, mutta se voi myös katsoa että oletkin opiskelija etkä oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyystukeen. Etkä muuhunkaan työttömyystukeen. Hae opintorahaa.

Joku 60-vuotias ikänsä konttorissa ollut sihteeri saa lähetteen hakea autonasentajan paikkaa. No, hän hymähtää eikä tee mitään. Mutta kauaa ei hymyile, kun tulee karenssi.

Pitää tehdä niin hullu hakemus että ettei varmasti pääse.

Me töissä olevat luulemme, että työtön lintsaa. Ei se niin ole. Ei kaikista ole kaikkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Sossun asiakkaiden täytyy nykyisinkin toimittaa kuitit rahankäytöstään toimistolle. Pankkisalaisuus purettiin sossun asiakkaiden kohdalta jo yli vuosikymmen sitten ja sieltä kyllä tarkastellaan rahavirtoja. Kannattaa myös muistaa, että köyhätkin tarvitsevat rahaa muuhunkin kuin ruokaan. Työssäkäyvälle pesukoneen hajoaminen, lääkekuuri, poliklinikkamaksu tai vaikka talvitakin tai kenkien ostaminen ei tarkoita sitä, että pitäisi pärjätä viikko tai kaksi ilman ruokaa.

Mihin tuo ensimmäinen lause perustuu? Käsittääkseni toimeentulotuen perusosalla saa elää ihan miten haluaa, vaikka panna sitten kaiken viinaan ja hankkia ruokansa marjoja poimimalla, jos siltä tuntuu. Rahavirtoja pankissa toki seurataan, mutta vain tulojen suhteen, eli jos sinne alkaa ilmaantua rahaa, niin sitten tuet pannaan poikki. Menoja sen sijaan ei sieltä pankkiotteesta todennäköisesti näe, tai ainakin kaikki ikävä on yksinkertaista peittää sillä, että käyttää käteistä.

Mitä pesukoneeseen tulee, niin käsittääkseni juuri tällaisiin välttämättömiin lisähankintoihin saa juuri toimeentulotuesta ekstraa. Eli toisin kuin työssäkäyvä taloutensa asuntolainalla kireäksi kuin viulun kieli virittäneellä, sossun varassa elävä marssii vain sossuun ja sanoo pesukoneen lauenneen ja saa sitten ostomääräyksen johonkin kodinkoneliikkeeseen. Työssäkäyvällä taas ei ole mitään tällaista hätävaraa. Tietenkin molemmille olisi järkevää, että koittaisi elää tavallista elämää niin, että joka kuu jää vähän patjan alle, josta voi sitten hätätilanteessa ammentaa. Juuri näin tein itse opiskelijana ja rahaa kertyi jopa vaivaisesta opintorahasta niin, että pystyin menemään ulkomaanmatkalle. Toki toimeentulotuen säännöt ovat siinä mielestäni huonot, että jos toimeentulotuensaaja tekee noin ja siten saa rahaa kertymään pankkitililleen, niin sossu sitten rankaisee tästä ja vähentää tukea, kun ennemminkin sen pitäisi tukea ihmisiä koittamaan saada itse kantamaan itsestään vastuuta ja varautumaan pahan päivän varalle.
 
Aika yleinen luulo. Käytännössä perheelliset ihmiset joutuvat tekemään hyvinkin tarkkaa selkoa siitä mihin rahat menevät. Käytännössä tarkoittaa kuittien viemistä tai sitten käsketään maksamaan kortilla, että voidaan seurata mihin rahan menevät.

Ok, ja mihin tätä tietoa oikein käytetään? Eikö toimeentulotuen perusosan saamisen ainoa edellytys ole tarpeeksi matalat tulot ja se, ettei ole onnistunut hankkimaan itseään karenssiin työnhaussa?

Oikea sananmuoto on oli. Nykyisin sitäkin voidaan leikata.

Ok, onko sinulla antaa se nykyinen sanamuoto ja kriteerit, joilla perusosaa voidaan leikata perustuen siihen, mihin tuen saajan rahat ovat menneet?
 
Aika yleinen luulo. Käytännössä perheelliset ihmiset joutuvat tekemään hyvinkin tarkkaa selkoa siitä mihin rahat menevät. Käytännössä tarkoittaa kuittien viemistä tai sitten käsketään maksamaan kortilla, että voidaan seurata mihin rahan menevät.
Voi olla paikkakuntakohtaisia eroja. Toimeentulotukilaki säätelee, paikkakunnan sosiaaliviraston työntekijät soveltavat lakia mielivaltansa tai mielialansa mukaan. Varmasti jotkut virkailijat pyytävätkin kuitteja. Ei se ole tyhmä joka pyytää. :D
 
No kyllä avun vastaanottajia ei saisi olla, tällä Kansan verotuotolla, vaan meillä on mainostettu valtiovallan taholta iätajat, että pidämme heikoimmista huolta.

Luitko lainkaan, mitä kirjoitin? Miksei ilmaisen ruuan saisi olla, jos joku sellaista jakaa? Ihan riippumatta siitä, mikä ottajien tulotaso on.

Tästä voit katsoa mitä tarkoittaa köyhyys, virallisesti.

Tuossa mainitaan Euroopan Komission köyhyysraja, joka on 60% mediaanituloista. Ymmärrät varmaan, että tämän rajan alle on mahdollista pudota, vaikka kaikki ajelisivat mersuilla timanttisormukset sormissaan, jos vain mediaanitulo nousee tarpeeksi korkeaksi. Tuo määritelmä on suhteellisen köyhyyden määritelmä ja siitä voidaan tietenkin keskustella erikseen, mutta minusta tämä on täysin eri keskustelu kuin se, että onko maassa absoluuttista köyhyyttä. Käsittääkseni kv-keskusteluissa köyhyysrajana pidetään sitä, että joutuu elämään alle $2:n tuloilla päivässä. Kaikille on päivänselvää, ettei Suomessa kukaan joudu elämään näin alhaisilla tuloilla, jos vaan mitään yhteiskunnan tukijärjestelmää tajuaa käyttää.

Tämä on virallinen totuus, Tästä näet mitä on syrjäytyminen, virallisesti. Tätä on taas äärimmäinen köyhyys, sitäkin ilmenee meilläkinpäin, vaikkei siitä haluta virallisesti puhua mitään. :)

Tuossa äärimmäisen köyhyyden kohdalla mainitaan luku $1.25 päivässä. Näytä minulle ihminen Suomesta, joka on hyödyntänyt kaikki tarjolla olevat yhteiskunnan tuet ja silti ei pääse tuolle tasolle. On tietenkin mahdollista, että jos henkilö ei ole hakenut mitään tukia (pitää itseään liian ylpeänä elää muiden kustannuksella), niin voi jäädä tuon alle, mutta tällaisia ihmisiä ei kyllä voida auttaa parantamalla tukijärjestelmiä, koska määritelmällisesti he eivät hae tukia.

Eli käsitänkö Sinun tekstistä pointtisi oikein, että meillä oleva köyhyys on jotain muuta, kuin köyhyyttä? Tyhmyyttä? Mitä olisi tehtävä?
:)

Ensinnäkin, minun tekstini tärkein pointti oli se, että haluaisin, että suomalaista köyhyyttä järjestelmällisesti tutkittaisiin, jotta selviäisi, a) miten paljon köyhät saavat tukirahaa ja b) mihin tämä raha oikein menee. Jos tämän tutkimuksen tulos on sitten se, että vaikka selvästi eläisi niukasti, niin rahat on mahdotonta saada riittämään perustoimeentuloon tarvittaviin asioihin, niin hyväksyn, että meillä oikeasti voi olla köyhyysongelma, joka olisi mahdollista korjata lisäämällä tukia. Mahdollisena toisena tuloksena pidän kuitenkin sitä, että koettu köyhyys johtuu pitkälti siitä, että kyseisten henkilöiden elämänhallinta ei ole kunnossa, minkä vuoksi tehdään "tyhmiä" päätöksiä, mistä taas sitten seuraa se, että rahat eivät riitä. Jos tämä on tulos, niin sitten minun on vaikea nähdä, että ongelmaa voisi korjata vain kaatamalla lisää tukia näille ihmisille. Pahimmassa tapauksessa se aiheuttaisi jopa vain haittaa (kun hyvin tulee toimeen panematta elämäänsä kuntoon ja menemättä töihin, niin miksipäs sitä jaksaisi vaivautua). Tätä porukkaa pitäisi auttaa jotenkin ihan toisella tavoin, esim. siten, että heille opetetaan taloudenpitoa ihan kädestä pitäen.

Itse kannatan sitä, että koko tukisysteemi muutetaan perustulosysteemiksi, jossa rahanjako automatisoituu ja se sossutyöntekijöiden armeija, joka nyt syynää ihmisten tukihakemuksia, voidaan jalkauttaa konkreettisesti auttamaan niitä, joilla elämänhallinta näyttää pettäneen. Perustulosysteemin toinen etu nykysysteemiin verrattuna on se, että se palkitsee paljon enemmän siitä, että ylipäänsä ryhtyy itse tekemään jotain oman elintahonsa kohottamiseksi. Nykysysteemi taas vain rankaisee tästä leikkaamalla tukia.
 
Luitko lainkaan, mitä kirjoitin? Miksei ilmaisen ruuan saisi olla, jos joku sellaista jakaa? Ihan riippumatta siitä, mikä ottajien tulotaso on.



Tuossa mainitaan Euroopan Komission köyhyysraja, joka on 60% mediaanituloista. Ymmärrät varmaan, että tämän rajan alle on mahdollista pudota, vaikka kaikki ajelisivat mersuilla timanttisormukset sormissaan, jos vain mediaanitulo nousee tarpeeksi korkeaksi. Tuo määritelmä on suhteellisen köyhyyden määritelmä ja siitä voidaan tietenkin keskustella erikseen, mutta minusta tämä on täysin eri keskustelu kuin se, että onko maassa absoluuttista köyhyyttä. Käsittääkseni kv-keskusteluissa köyhyysrajana pidetään sitä, että joutuu elämään alle $2:n tuloilla päivässä. Kaikille on päivänselvää, ettei Suomessa kukaan joudu elämään näin alhaisilla tuloilla, jos vaan mitään yhteiskunnan tukijärjestelmää tajuaa käyttää.



Tuossa äärimmäisen köyhyyden kohdalla mainitaan luku $1.25 päivässä. Näytä minulle ihminen Suomesta, joka on hyödyntänyt kaikki tarjolla olevat yhteiskunnan tuet ja silti ei pääse tuolle tasolle. On tietenkin mahdollista, että jos henkilö ei ole hakenut mitään tukia (pitää itseään liian ylpeänä elää muiden kustannuksella), niin voi jäädä tuon alle, mutta tällaisia ihmisiä ei kyllä voida auttaa parantamalla tukijärjestelmiä, koska määritelmällisesti he eivät hae tukia.



Ensinnäkin, minun tekstini tärkein pointti oli se, että haluaisin, että suomalaista köyhyyttä järjestelmällisesti tutkittaisiin, jotta selviäisi, a) miten paljon köyhät saavat tukirahaa ja b) mihin tämä raha oikein menee. Jos tämän tutkimuksen tulos on sitten se, että vaikka selvästi eläisi niukasti, niin rahat on mahdotonta saada riittämään perustoimeentuloon tarvittaviin asioihin, niin hyväksyn, että meillä oikeasti voi olla köyhyysongelma, joka olisi mahdollista korjata lisäämällä tukia. Mahdollisena toisena tuloksena pidän kuitenkin sitä, että koettu köyhyys johtuu pitkälti siitä, että kyseisten henkilöiden elämänhallinta ei ole kunnossa, minkä vuoksi tehdään "tyhmiä" päätöksiä, mistä taas sitten seuraa se, että rahat eivät riitä. Jos tämä on tulos, niin sitten minun on vaikea nähdä, että ongelmaa voisi korjata vain kaatamalla lisää tukia näille ihmisille. Pahimmassa tapauksessa se aiheuttaisi jopa vain haittaa (kun hyvin tulee toimeen panematta elämäänsä kuntoon ja menemättä töihin, niin miksipäs sitä jaksaisi vaivautua). Tätä porukkaa pitäisi auttaa jotenkin ihan toisella tavoin, esim. siten, että heille opetetaan taloudenpitoa ihan kädestä pitäen.

Itse kannatan sitä, että koko tukisysteemi muutetaan perustulosysteemiksi, jossa rahanjako automatisoituu ja se sossutyöntekijöiden armeija, joka nyt syynää ihmisten tukihakemuksia, voidaan jalkauttaa konkreettisesti auttamaan niitä, joilla elämänhallinta näyttää pettäneen. Perustulosysteemin toinen etu nykysysteemiin verrattuna on se, että se palkitsee paljon enemmän siitä, että ylipäänsä ryhtyy itse tekemään jotain oman elintahonsa kohottamiseksi. Nykysysteemi taas vain rankaisee tästä leikkaamalla tukia.

Aivanaivan. Mutta kumminkin, tässä on dokumentti (pro gradu) jossa kerrotaan köyhyyden perityvyydestä ja joka usein on tuloköyhyyttä laajempi asia. Tämä Pro Gradu työssä on käytetty KONSE tietoa (konsensuaalista köyhyyttä ja hyvinvointieroja kartoittavia kyselyaineistoja) joka on reaalinen ja laajasti tunnustettu tosiasia suomessa.
Sinulla on hyviä pointteja tuossa perustelussasi mutta jos ihminen ei hae automaattisesti kaikkia sosiaalitukia ja etuisuuksia, joihin olisi oikeutettu, niin siitä huolimatta lasken ihmisen köyhäksi.
Laitoin nuo linkit äärimmäisestä köyhyydestä ja eri asteisista köyhyyden esiintymistä siksi, että kun olen esim. Pakistanissa, Indonesiassa, Filippiineillä sekä lukuisissa afrikan maissa työtäni tehnyt ja nähnyt oikeaa köyhyyttä, niin meillähän köyhyys ei "esiinny" kuten siellä oleva äärimmäinen köyhyys on (se 1,25$/päivä/kapita) vaan se on tätä kotoperäistä ja ihmisiä eroittelevaa köyhyyttä...
Mutta mitä tälle tehtäisiin? Ehdotat kansalaispalkkaa, se voisi todellakin toimia, ainakin saisimme valtakuntamme menobudjetista pois valtavan summan palkkamenoa, kun kaikki sosiaalihenkilöt, jotka työskentelevät juurikin sosiaalietuuksien parissa poistuisivat vapaille työmarkkinoille. Sama kävisi kelassa, jossa vapautuisi osaaja-armeija todellisia pilkunviilaajia vapaille markkinoille. :)
Minä ehdotan kansalaistyötä, josta saisi kansalaispalkan. En tiedä toimisiko se edes, vai syöksisikö minun ajatukseni maan työmarkkinat kurimukseen ja aiheutettaisiin vain vahinkoa??!!
 
Ensinnäkin, minun tekstini tärkein pointti oli se, että haluaisin, että suomalaista köyhyyttä järjestelmällisesti tutkittaisiin, jotta selviäisi, a) miten paljon köyhät saavat tukirahaa ja b) mihin tämä raha oikein menee. Jos tämän tutkimuksen tulos on sitten se, että vaikka selvästi eläisi niukasti, niin rahat on mahdotonta saada riittämään perustoimeentuloon tarvittaviin asioihin, niin hyväksyn, että meillä oikeasti voi olla köyhyysongelma, joka olisi mahdollista korjata lisäämällä tukia. Mahdollisena toisena tuloksena pidän kuitenkin sitä, että koettu köyhyys johtuu pitkälti siitä, että kyseisten henkilöiden elämänhallinta ei ole kunnossa, minkä vuoksi tehdään "tyhmiä" päätöksiä, mistä taas sitten seuraa se, että rahat eivät riitä. Jos tämä on tulos, niin sitten minun on vaikea nähdä, että ongelmaa voisi korjata vain kaatamalla lisää tukia näille ihmisille.

Tässä täytyy olla jotain takana. On todennäköistä, että eläkeläiset ja työttömät, jotka eivät saa luottoa normipankeista, turvautuvat kalliisiin pikalainoihin. Siitä kierteestä ei oikein helpolla selvitä ja moni häpeilee tilannettaan.

Viime lokakuussa maksuhäiriöisiä oli jo 370 000. Se on hurja määrä. Luottotietorekisteillä "ulkoistetaan" satoja tuhansia ihmisiä sossun asiakkaiksi. Yksikin merkintä luottotiedoissa saattaa suistaa koko perheen sivuraitelle. Tämä ei ole kenenenkään etu - ei velkojien, ei yhteiskunnan, eikä velallisen. Jos yrittäjänä investoit velkarahalla ja valtio tai pankki aiheuttaa sinulle maksuvaikeuksia, pisimmät kärsimykset ovat jopa 25 vuotta tai pitempään (edellisen laman oppi).

Toisaalta, täytyyhän joku seuranta olla, mutta olisiko järkevämpiä mahdolisuuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Viime lokakuussa maksuhäiriöisiä oli jo 370 000.
Olisi jännä tietää mikä näiden maksuhäiriöisten koostumus on. Ovatko ne opiskelijoita jotka eivät kykene maksamaan opintolainaansa, vaiko konkurssin tehneitä yrittäjiä, vaiko syntyköyhiä joita ei voisi vähempää kiinnostaa osallistua eläkeponziin, vaiko jotain muuta. Köyhät ovat koeteltua porukkaa eikä päämäärätön työnteko varsinaisesti helpota stressiä. Olisiko ongelma päämäärien ja tavoitteiden puute?

Taisin myös joskus tokaista että asuntolainan takaisinmaksu kestää väh. 10 vuotta mutta nykytekniikalla talomateriaalit ja omakotitalon voi tuottaa viikoissa tai kuukausissa...
 
Aivanaivan. Mutta kumminkin, tässä on dokumentti (pro gradu) jossa kerrotaan köyhyyden perityvyydestä ja joka usein on tuloköyhyyttä laajempi asia. Tämä Pro Gradu työssä on käytetty KONSE tietoa (konsensuaalista köyhyyttä ja hyvinvointieroja kartoittavia kyselyaineistoja) joka on reaalinen ja laajasti tunnustettu tosiasia suomessa.

En epäile lainkaan, etteikö köyhyys periytyisi, mutta tämä asia ei minusta liity tässä keskusteltuun asiaan oikein mitenkään.

Sinulla on hyviä pointteja tuossa perustelussasi mutta jos ihminen ei hae automaattisesti kaikkia sosiaalitukia ja etuisuuksia, joihin olisi oikeutettu, niin siitä huolimatta lasken ihmisen köyhäksi.

Ok, olen samaa mieltä, että tällainen henkilö on köyhä, mutta itse sanoisin, että hän on ennemminkin "elämäntapaköyhä" kuin "aito" köyhä siinä mielessä, että hän on omalla valinnallaan valinnut niukan toimeentulon, eikä se johdu siitä, etteikö hänellä olisi mahdollista saada yhteiskunnan tukea, jos hän sitä vain hakisi. Tällainen ihminen ei mitenkään välttämättä ole edes erityisen onneton. Esim. itse elin juuri silloin opiskeluaikaan takuulla kaikkien köyhyysrajojen alla tulojeni suhteen, mutten silti tuntenut eläväni kurjuudessa. Toki opiskelijalla tämä tunne johtunee osin siitä, että hän tietää tilanteen olevan väliaikainen ja sitten opintojen päätyttyä tulojen nousevan reilusti, kun taas pitkäaikaistyöttömällä on vaikeampi nähdä valoa tunnelin päässä, vaikka paperilla opiskelijaa enemmän rahaa tilille joka kuukausi kilahtaakin.

Laitoin nuo linkit äärimmäisestä köyhyydestä ja eri asteisista köyhyyden esiintymistä siksi, että kun olen esim. Pakistanissa, Indonesiassa, Filippiineillä sekä lukuisissa afrikan maissa työtäni tehnyt ja nähnyt oikeaa köyhyyttä, niin meillähän köyhyys ei "esiinny" kuten siellä oleva äärimmäinen köyhyys on (se 1,25$/päivä/kapita) vaan se on tätä kotoperäistä ja ihmisiä eroittelevaa köyhyyttä...

Voitko hieman laajentaa, mitä tuolla oikein tarkoitat?

En epäile lainkaan, etteikö Suomessa esiintyisi suhteellista köyhyyttä ja että myös se on yhteiskunnallinen ongelma, mutta kuten sanoin, tämä on minusta ongelmana ihan eri tyypin juttu kuin se, että ihmisillä ei riitä rahat perustoimeentuloon. Minusta meidän pitää ensin päättää, kummasta oikein keskustelemme, absoluuttisesta vai suhteellisesta köyhyydestä. Näiden välillä pomppiminen vain sekoittaa keskustelua.

Mutta mitä tälle tehtäisiin? Ehdotat kansalaispalkkaa, se voisi todellakin toimia, ainakin saisimme valtakuntamme menobudjetista pois valtavan summan palkkamenoa, kun kaikki sosiaalihenkilöt, jotka työskentelevät juurikin sosiaalietuuksien parissa poistuisivat vapaille työmarkkinoille. Sama kävisi kelassa, jossa vapautuisi osaaja-armeija todellisia pilkunviilaajia vapaille markkinoille. :)

Voitaisiin heidät toki potkia pellollekin, mutta minusta sosiaalipuolella riittäisi ihan työnsarkaa juuri niiden ihmisten auttamisessa, joilla elämänhallinta on mennyt. Toki ensimmäinen ongelma heidän auttamisessa olisi se, että heidät saataisiin itse myöntämään, että elämä on niin sekaisin, että tuollaista apua tarvitaan. On aikuiselle aika kova paikka myöntää sitä, että ottaisi mielellään sellaista apua vastaan, jossa häneen itseensä suhtaudutaan kuin lapseen, jonka ei vielä voikaan olettaa pystyvän huolehtivansa omista talousasioistaan.

Minä ehdotan kansalaistyötä, josta saisi kansalaispalkan. En tiedä toimisiko se edes, vai syöksisikö minun ajatukseni maan työmarkkinat kurimukseen ja aiheutettaisiin vain vahinkoa??!!

Niin, minusta ei ole järkeä sotkea työmarkkinoita tähän. Jos nyt vaikka julkiset instanssit (valtio ja kunnat) velvoitettaisiin palkkaamaan kaikki halukkaat tekemään jotain, niin tästä seuraisi se, että näiden instanssien palveluksessa olisi sitten kahden tason väkeä. Niitä, jotka on palkattu sinne siksi, että valtio tai kunta oikeasti tarvitsee niiden työpanosta ja joille siten maksetaan kilpailukykyistä palkkaa ja sitten sillä kansalaispalkalla töitä tekeviä, joita valtio tai kunta ei oikeastaan tarvitse, mutta heille nyt pitää keksiä jotain tekemistä, eli siis eräänlainen aikuisten päivähoitopaikka. On selvää, että työntekijäjärjestöt nousisivat tällaisesta takajaloilleen, koska ne näkisivät, että tällä systeemillä valtio ja kunnat voisivat siirtää entistä enemmän palkkatöitä näiden kansalaistyötä tekevien harteille ja potkia ulos oikeita palkollisia. Toinen ongelma on sitten työhaluttomat (tai sanotaan niin, että henkilöt, jotka kyllä tekisivät jotain mielekästä työtä, mutta halukkuus sen kansalaistyön tekemiseen on nollassa). Kun tällaisia sinne työpaikalle raahautuisi, niin mitä heille pitäisi tehdä? Ei heitä voisi poiskaan potkia, jos laissa sanotaan, että kaikille pitää työpaikka tarjota, mutta ei heistä mitään hyödyllistä saisi irtikään. Heidän siellä työpaikalla roikottaminen olisi siis suunnilleen samanlaista resurssien hukkaamista kuin vaikkapa ne pakkokoulutukset, joihin työttömiä joskus passitetaan.

Minusta parempaan tulokseen päästään sillä, että meillä olisi perustulosysteemi, joka takaisi kaikille niukan perustulon. Sen päälle voisi jokainen hankkia töitä tekemällä lisätuloja tietäen, että jokainen palkkaeuro nostaa omaa elintasoa toisin kuin nykyisin, kun palkkaeurot syövät tukieuroja. Etenkin pätkä- ja osa-aikatyötä tekeville tämä olisi parempi vaihtoehto kuin nykysysteemi, jossa pitää joko olla työtön tai sitten työllinen, eikä välillä ole oikein mitään kategoriaa, joka kattaisi nämä ryhmät, jotka kyllä tekevät jonkun verran töitä, mutta eivät niin paljoa, että pystyisivät sillä kokonaan itsensä elättämään. Opiskelijat ovat vuosikausia eläneet tässä systeemissä ja hyvin on toiminut. He nostavat talven opintorahaa ja tekevät opintojen ohessa osa-aikatöitä ja sitten kesällä kesätöitä, joilla täydentävät tulojaan. Ero työttömiin heillä on siinä, että työnteko ei laske heidän saamiaan tukirahoja (elleivät tulot nouse liian korkeiksi), minkä vuoksi se on erityisen houkuttelevaa.
 
En epäile lainkaan, etteikö köyhyys periytyisi, mutta tämä asia ei minusta liity tässä keskusteltuun asiaan oikein mitenkään.



Ok, olen samaa mieltä, että tällainen henkilö on köyhä, mutta itse sanoisin, että hän on ennemminkin "elämäntapaköyhä" kuin "aito" köyhä siinä mielessä, että hän on omalla valinnallaan valinnut niukan toimeentulon, eikä se johdu siitä, etteikö hänellä olisi mahdollista saada yhteiskunnan tukea, jos hän sitä vain hakisi. Tällainen ihminen ei mitenkään välttämättä ole edes erityisen onneton. Esim. itse elin juuri silloin opiskeluaikaan takuulla kaikkien köyhyysrajojen alla tulojeni suhteen, mutten silti tuntenut eläväni kurjuudessa. Toki opiskelijalla tämä tunne johtunee osin siitä, että hän tietää tilanteen olevan väliaikainen ja sitten opintojen päätyttyä tulojen nousevan reilusti, kun taas pitkäaikaistyöttömällä on vaikeampi nähdä valoa tunnelin päässä, vaikka paperilla opiskelijaa enemmän rahaa tilille joka kuukausi kilahtaakin.



Voitko hieman laajentaa, mitä tuolla oikein tarkoitat?

En epäile lainkaan, etteikö Suomessa esiintyisi suhteellista köyhyyttä ja että myös se on yhteiskunnallinen ongelma, mutta kuten sanoin, tämä on minusta ongelmana ihan eri tyypin juttu kuin se, että ihmisillä ei riitä rahat perustoimeentuloon. Minusta meidän pitää ensin päättää, kummasta oikein keskustelemme, absoluuttisesta vai suhteellisesta köyhyydestä. Näiden välillä pomppiminen vain sekoittaa keskustelua.



Voitaisiin heidät toki potkia pellollekin, mutta minusta sosiaalipuolella riittäisi ihan työnsarkaa juuri niiden ihmisten auttamisessa, joilla elämänhallinta on mennyt. Toki ensimmäinen ongelma heidän auttamisessa olisi se, että heidät saataisiin itse myöntämään, että elämä on niin sekaisin, että tuollaista apua tarvitaan. On aikuiselle aika kova paikka myöntää sitä, että ottaisi mielellään sellaista apua vastaan, jossa häneen itseensä suhtaudutaan kuin lapseen, jonka ei vielä voikaan olettaa pystyvän huolehtivansa omista talousasioistaan.



Niin, minusta ei ole järkeä sotkea työmarkkinoita tähän. Jos nyt vaikka julkiset instanssit (valtio ja kunnat) velvoitettaisiin palkkaamaan kaikki halukkaat tekemään jotain, niin tästä seuraisi se, että näiden instanssien palveluksessa olisi sitten kahden tason väkeä. Niitä, jotka on palkattu sinne siksi, että valtio tai kunta oikeasti tarvitsee niiden työpanosta ja joille siten maksetaan kilpailukykyistä palkkaa ja sitten sillä kansalaispalkalla töitä tekeviä, joita valtio tai kunta ei oikeastaan tarvitse, mutta heille nyt pitää keksiä jotain tekemistä, eli siis eräänlainen aikuisten päivähoitopaikka. On selvää, että työntekijäjärjestöt nousisivat tällaisesta takajaloilleen, koska ne näkisivät, että tällä systeemillä valtio ja kunnat voisivat siirtää entistä enemmän palkkatöitä näiden kansalaistyötä tekevien harteille ja potkia ulos oikeita palkollisia. Toinen ongelma on sitten työhaluttomat (tai sanotaan niin, että henkilöt, jotka kyllä tekisivät jotain mielekästä työtä, mutta halukkuus sen kansalaistyön tekemiseen on nollassa). Kun tällaisia sinne työpaikalle raahautuisi, niin mitä heille pitäisi tehdä? Ei heitä voisi poiskaan potkia, jos laissa sanotaan, että kaikille pitää työpaikka tarjota, mutta ei heistä mitään hyödyllistä saisi irtikään. Heidän siellä työpaikalla roikottaminen olisi siis suunnilleen samanlaista resurssien hukkaamista kuin vaikkapa ne pakkokoulutukset, joihin työttömiä joskus passitetaan.

Minusta parempaan tulokseen päästään sillä, että meillä olisi perustulosysteemi, joka takaisi kaikille niukan perustulon. Sen päälle voisi jokainen hankkia töitä tekemällä lisätuloja tietäen, että jokainen palkkaeuro nostaa omaa elintasoa toisin kuin nykyisin, kun palkkaeurot syövät tukieuroja. Etenkin pätkä- ja osa-aikatyötä tekeville tämä olisi parempi vaihtoehto kuin nykysysteemi, jossa pitää joko olla työtön tai sitten työllinen, eikä välillä ole oikein mitään kategoriaa, joka kattaisi nämä ryhmät, jotka kyllä tekevät jonkun verran töitä, mutta eivät niin paljoa, että pystyisivät sillä kokonaan itsensä elättämään. Opiskelijat ovat vuosikausia eläneet tässä systeemissä ja hyvin on toiminut. He nostavat talven opintorahaa ja tekevät opintojen ohessa osa-aikatöitä ja sitten kesällä kesätöitä, joilla täydentävät tulojaan. Ero työttömiin heillä on siinä, että työnteko ei laske heidän saamiaan tukirahoja (elleivät tulot nouse liian korkeiksi), minkä vuoksi se on erityisen houkuttelevaa.
Tämä perustulo ja sen ohella tienaaminen on kyllä varmaan eräs vaihtoehto, mutta mitähän sanoo verottaja? Tosin jotta perustulo saataisiin edes johonkin malliin, niin paljon pitää varmaan tapahtua suomalaisessa päättämisessä. :)
Elämäntapaköyhä on köyhä, vaikka kuinka asiaa katsoisi tavasta, jolla köyhyyteen ajautuu, näin mina asian näen. Meikäläinen köyhä ei suinkaan ole köyhä jonkun filippiinien tulotason mukaan, eli voisimme puhua suhteellisesta köyhyydestä. Suomessa on todellakin, yhä enenevissä määrin, niitä ihmisiä ja perheitä, jotka eivät tule toimeen "normaalisti", vaan kokonaisuutena eletään jo niin vakavan tilanteen äärellä, että esim. lapsille ei ole voitu ostaa uusia vaatteita vaikkapa pariin vuoteen, vaan kirppiksiltä hankitaan vaatekerrat. Heidän tulotasonsa ei riitä perustoimeentuloon. Toisilla ei edes välttämättöminpään. Tietysti voidaan sanoa, että tupakointi ei ole pakoillista ja että syödä voi joka toinen päivä, kun kerran hanasta tulee puhdasta vettä, mutta meidän yhteiskuntamme keskiverotulolla pitäisi todellakin tällainen segmentti ihmisistä puuttua täysin ja nyt puhutaan sitten onnellisesta yhteiskunnasta, onnellisuusindeksistä...
Minäkin/perheemme jäsenet tunnemme monia köyhiä perheitä ja huonosti toimeen tulevia perheitä ja olemme osaltamme pyrkineet siihen, että ainakaan heidän lapset ei näkisi nälkää (Lastemme koulukavereina ja ystävinä on muutamia), kasvavina tarvitsevat pöperöä säännöllisesti ja riittävästi. Siksi olen tästä onnellisuudesta ja köyhyydestä hieman vertailua mietiskellyt...
 
Back
Top