Paikallisjoukkojen kunnian päivät

Tämä on vain puhtaasti minun oma veikkaus, ei edusta kenenkään muun mielipidettä.
Maanpuolustustusaate ja PR.

Mieti itse, joukkotuotettu yksikkö, jolle koulutetaan 5,5, 8,5 tai 11.5 kk sitä ensimmäistä tehtävää vai sekalaisesta sakista viikonloppuharjoituksilla koulutettava yksikkö?
Ymmärrän että MPK ja MAAKK aktiiveille asia on arka.

Onneksi reagointivalmiuteen on satsattu oikeasti 2010-luvulla, 2015 on ollut jo kohtalainen valmius reagoida nopeasti ja 2017 tilanne vaan parenee joukoilla, jotka ovat oikeasti osaavia siihen tehtävään.
Niille ei tarvitse viikonloppuisin opettaa perusteita vartioinnista, vaan ne osaavat toimia aktiivisesti vastatoimissakin.
Vihdoinkin meillä päästään lähemmäksi maita, joissa on ammattiarmeija. En halua vaihtaa nykyistä asevelvollisuusarmeijaa ammattiarmeijaan, mutta ra-valmius pitää olla ammattilaisten sekä valikoitujen ja tehtävään oikeasti koulutettujen asevelvollisten hoidossa. En haluisi ikinä nähdä tilannetta, jossa esim ra toimivaltuuksilla pitäisi MAAKK:laiselle antaa kovat patruunat ampumaradan ulkopuolella. SORRY.

Omasta mielestäni viestissäsi on paljon valideja pointteja.

Jos minulta kysyttäisiin mielipidettä kuinka asia pitäisi järjestää, niin omasta mielestäni paikallisjoukkoja pitäisi muodostaa suuria määriä, kymmeniä tuhansia nimenomaan vapaaehtoisista reserviläisistä joita voitaisiin käyttää suojajoukkoina muulle valmiuden kohottamiselle kriisitilanteessa. Se on halpaa valmiutta koska se perustuu vapaaehtoisuuteen ja vapaaehtoiset toimintaan sitouttamalla saadaan ihan oikeasti nopeasti koottua joukkoja tarvittaessa nopeasti, pakolla ja käskyllä sijoittamalla en usko sen onnistuvan yhtä hyvin. Edelleen mainitsen sen Eestin Kaitseliiton 02.12.2016 pidetyn valmiusharjoituksen, jossa Kaitseliit kokosi 88% miesvoimastaan kasaan yllätyksenä pidettyyn valmiudenkohotusharjoitukseen 24h kuluessa. Tämä siis noin miljoonan asukkaan maassa, josta koottiin tuossa ajassa aseisiin varmaan noin 20 000 miestä ja naista. Heillähän nimenoman Kaitseliit muodostaa kenttäarmeijan alueelliset ja paikalliset joukot, aktiiviyksiköiden muodostaessa operatiiviset yhtymät. Paljonko meiltä onnistuisi samassa ajassa?

Mutta paljon voisi muuttaa tämänhetkistä ja sitä pitäisikin myllätä kunnolla. Ja jos kunnolla myllättäisiin ja oman näkemykseni mukaan, niin se kyllä sitten mylläisikin joukkopoolia melkoisesti. Vapaaehtoiset pitäisi koota tiukasti aikaisemman koulutuksen perusteella oikeantyyppisiin osastoihin, siviilikoulutus huomioiden. Rekryyteille tietysti kirjalliset pääsykokeet ja kuntotestit ennen tätä. Ei varsinaista ikärajaa, mukaan vaan jos kondis riittää ja testit menevät läpi. Tähän kohdennettu koulutus päälle, että joukko osaa sen mitä sen halutaankin osaavan ja käytetään siihen pohjana varusmiesajan koulutusta ja siviiliosaamista siis. Valituille ja koulutuksen läpäisseille kaikki muu henkilökohtainen materiaali kotiin paitsi aseet, viestivälineet ja ajoneuvot. Käskettäessä pitäisi saapua käsketylle kokoamispaikalle 12-24h kuluessa, erillisellä kirjallisella käskyllä, joukkotiedotusvälineissä levitetyllä käskyllä tai jos näitä ei ehditä antaa ja maassa alkaa tapahtua kummia niin erikseen sovittuun tai käskettyyn paikkaan.

Olen kyllä samaa mieltä, että jos nykyään homma menee niin että viestimiehiä, tykäreitä, lentosotamiehiä ja pioneereja on sekaisin samassa yksikössä ja heille yritetään viikonloppukursseilla kouluttaa laajalla skaalalla jääkäri- tai spol taitoja niin eihän se kovin hyvältä kuullosta. Minun mielestäni sijoitusten pitäisi mennä melko tiukasti "suutari pysyköön lestissään" periaatteella. Pioneerikoulutettuja, metsureita, kaivinkonemiehiä ja rakennusalan ammattilaisia pioneerijoukkueeseen. Viestimiehiä ja teleasentajia viestiporukoihin. Suurtalouskokkeja ja talousmiehiä omiin hommiinsa huoltojoukkueisiin ja komppanioihin. Pelkästään terveydenhuoltoalan henkilöstöä kenttälääkinnän tehtäviin, ei nyt fysioterapeuttia LääkAU:ksi, mutta ensihoitoon erikoistunut lähihoitaja on siihen hommaan loistava valinta. Jalkaväkikoulutettua jääkäreitä, vihreää massaa koulutetaan niin paljon eri varuskunnissa että niistä riittää ukkoa ja akkaa varmasti jalkaväkiosastoihin jos eivät halua tulla rekrytoiduksi siviiliosaamisen perusteella johonkin muuhun tehtävään.

Jos homma menee nyt jo näin niin hyvä! Jos ei niin sen pitäisi ehdottomasti mennä niin.

Näistä vapaaehtoisista koottaisiin paikallisjoukkojen massamainen runko rutiinitehtäviin, suojaamaan operatiivisten joukkojen ja alueellisten joukkojen perustamista, siis lyhyellä varoitusajalla mieluiten alle 24h kuluessa. Nämä uudet perustettavat valmiusjoukot muodostaisivat sitten näiden "suojajoukkojen" operatiivisen nyrkin ja palokunnan.

Ja jos ammattiarmeija tulee, niin se jos mikä vaatii rinnalleen vapaaehtoisuuteen (= joka on ilmaista) perustuvaa nopean valmiuden reservijoukkoja, koska ammattiarmeijalla ei koskaan saada ylläpidettyä riittävää määrää joukkoja rivissä uhkaan vastaamiseen. Tulisi mielipuolisen kalliiksi.

Saa ja pitääkin olla kanssani eri mieltä jos tai kun on hyvät perusteet.
 
Ja miten MAAKK:ien olemassaolo estäisi muiden reservin joukkojen pitämistä vahvuudessa pidempään? Pelkäätkö että rynkyt ja kokardit loppuvat kesken?


Ei kukaan halua nähdä tuota tilannetta mutta mietippä sitä vaihtoehtoa. Kuten korvaisitko tappioita ennemmin nykyisestä täydennyspoliisi järjestelmästä. Miten hyvä peitto saadaan aikaiseksi? Logistiset ongelmat, jne.
MAAKK on minun mielestäni työläs yksikkö järjestelmälle, koska sille pitää kokoajan opettaa uusia sen tehtäviin kuuluvia asioita. Eikö sinun mielestäsi ole helpompi kouluttaa tehtävään JOTU:n kautta valmis yksikkö?
Onko MAAKK tappioden korvausyksikkö? En ymmärrä miten MAAKK liittyy tuohon kysymykseen, voitko vähän avata?
Täydennyspoliisijärjestelmä jäi täysin keskeneräiseksi, koska poliisilla ei ollut osoittaa resursseja siihen. PuMi J. Niinistö on esittänyt, että PV siirtää vanhimpia sotilaspoliisiyksiköitä sisäasiainministeriön käyttöön, joka olisi varmasti helpoin ja kustannustehokkain tapa hoitaa täydennyspoliisitoiminta. Spollarit on koulutettu jo varusmiehinä toimimaan poliisin KJ:n alaisuudessa, joten heistä on varmasti helpompi kouluttaa täydennyspoliiseja kuin sivan kassaneideistä.
 
Siksi tuo Rannarin linkittämä lomake on niin monelle ammattisotilaalle tuttu. Ammatinvalintakysymys varmaan :D

Tiedän ilmiön ja se on todella valitettavaa. Eikä se viinakaan tavaton ilmestys ole minkään ammattiryhmän miehille kun muija lähtee.

Kun duunit on mitä on komennusten suhteen ja sen aiheuttama stressi ja paine parisuhteille on niin yleisesti tiedossa, niin kyllä omasta mielestäni työnantaja voisi kustantaa tarvittaessa pariterapiaa. Ettei niitä suhteita nyt ihan tarpeettomasti päättyisi ja perheitäkin hajoaisi. Enemmän kun kohtuullista olisi. Toimiva parisuhde on ihmiselle mieletön voimavara josta ammentaa paljon.
 
Tiedän ilmiön ja se on todella valitettavaa. Eikä se viinakaan tavaton ilmestys ole minkään ammattiryhmän miehille kun muija lähtee.

Kun duunit on mitä on komennusten suhteen ja sen aiheuttama stressi ja paine parisuhteille on niin yleisesti tiedossa, niin kyllä omasta mielestäni työnantaja voisi kustantaa tarvittaessa pariterapiaa. Ettei niitä suhteita nyt ihan tarpeettomasti päättyisi ja perheitäkin hajoaisi. Enemmän kun kohtuullista olisi. Toimiva parisuhde on ihmiselle mieletön voimavara josta ammentaa paljon.

Viinan osuus työajalla on historiaa. Muistan 2000-luvulta koulutustapahtumia, joissa kouluttajina olleet korkkasivat joka päivä klo 16.
Onneksi työnantaja on tuohon puuttunut rankalla kädellä. Käsittääkseni MPK kursseillakin on nykyisin nollatoleranssi?
 
Viinan osuus työajalla on historiaa. Muistan 2000-luvulta koulutustapahtumia, joissa kouluttajina olleet korkkasivat joka päivä klo 16.
Onneksi työnantaja on tuohon puuttunut rankalla kädellä.

Juu en työaikaan viitannutkaan, vaan loma-aikoihin, viikonloppuihin ja muihin vapaisiin kun nimenomaan se työ ja sen mukanaan tuoma nollatoleranssi ei ole pidäkkeenä pitämässä korkkia kiinni. Tämä ongelma halkileikkaa varmaan kaikki suomalaiset ammattiryhmät enkä usko ammattisotilaiden olevan siitä poikkeus. Inhimillinen tragedia joka kuuluu yhteiskuntaamme.
 
Juu en työaikaan viitannutkaan, vaan loma-aikoihin, viikonloppuihin ja muihin vapaisiin kun nimenomaan se työ ja sen mukanaan tuoma nollatoleranssi ei ole pidäkkeenä pitämässä korkkia kiinni. Tämä ongelma halkileikkaa varmaan kaikki suomalaiset ammattiryhmät enkä usko ammattisotilaiden olevan siitä poikkeus. Inhimillinen tragedia joka kuuluu yhteiskuntaamme.
Hain 0,7 l jallupullon iltapäivällä, olen siitä onnistunut ehkä 1/4 osan juomaan illan aikana.
 
Ei MAAKK:ja tarvitse lopettaa, mutta koska niiden asema valmiudessa on "historiaa", pitäisi miettiä myös niiden tehtäviä.
Ra-virka-apuun MAAKK:aa ei ole taidettu Nokian jälkeen käyttää ja sekin oli PR-tempaus, koska vesihuollosta vastaavalla viranomaisella ei ole lain mukaan mahdollisuutta pyytää virka-apua.
Virka-apu perustuu lakiin, eli jostain pitää löytyä peruste virka-avun pyytämiselle ja antamiselle. Esim kaupungin rakennusvirasto ei saa lumitöihin yhtään varusmiestä virka-apuna. Jos PV moiseen osallistuu, niin kyse on laskutettavasta työvoima-avusta.
Heinäkuusta 2017 alkaen valmiusyksiköt voivat korvata MAAKK:t vaihtoehtoisena virka-apuresursseina tilanteissa, joissa normaali varusmiesvirka-apuosasto pitää korvata tehtävän pitkittymisen takia. Veikkaan että valmiusyksiköt vastaavat muutenkin virka-apuvuoroista useammin kuin muut varusmiehet.
MAAKK:lla oli tärkeä rooli silloin, kun kertausharjoituksee voitiin köskeä joukkoja vain 3kk varoitusajalla. Silloin oli muitakin joukkoja, joissa ressut olivat sitoutuneet samaan, mutta niistä ei pidetty meteliä.
Ei myöskään tarvittu varmuusvarastoja, huomattavasti tavallista enemmän verenluovuttajia, väestönsuojia, kaasunilmaisimia, jne.

MAAKK on minun mielestäni työläs yksikkö järjestelmälle, koska sille pitää kokoajan opettaa uusia sen tehtäviin kuuluvia asioita. Eikö sinun mielestäsi ole helpompi kouluttaa tehtävään JOTU:n kautta valmis yksikkö?
Tämä vaatisi joukkotuotannon leikkaamista jostakin muusta. Ja MAAKK pystyy nykyään hyvin pitkälti kouluttamaan itse itsensä kun kouluttajien kouluttaminen on saatu toimimaan. Järjestelmän ajaminen alas tässä vaiheessa tarkoittaisi käytännössä että sodanajan vahvuutta leikataan taas ja vaikuttaisi resurssien tuhlaamiselta.
SPOLK:ita voisi tietysti pitää pidempään SA-sijoituksella kuten ennen vanhaan mutta se on erillinen kysymys.

Onko MAAKK tappioden korvausyksikkö? En ymmärrä miten MAAKK liittyy tuohon kysymykseen, voitko vähän avata?
Tappioita yleensä korvataan reservistä.

Täydennyspoliisijärjestelmä jäi täysin keskeneräiseksi, koska poliisilla ei ollut osoittaa resursseja siihen. PuMi J. Niinistö on esittänyt, että PV siirtää vanhimpia sotilaspoliisiyksiköitä sisäasiainministeriön käyttöön, joka olisi varmasti helpoin ja kustannustehokkain tapa hoitaa täydennyspoliisitoiminta. Spollarit on koulutettu jo varusmiehinä toimimaan poliisin KJ:n alaisuudessa, joten heistä on varmasti helpompi kouluttaa täydennyspoliiseja kuin sivan kassaneideistä.
Niinpä.

Oletus siitä että pahemmat skenaariot eivät tule toteutumaan on toivoa strategiana. Mitä sitten kun paremmin soveltuvat joukot eivät riitä? Hyväksymmekö esimerkiksi että täydentävän iskun kohteeksi joutuvat pelastustoimen yksiköt tuhoutuvat vai rajoitetaanko niiden toimintaa? Onko osan valvonta ja viestiverkosta tuhoutuminen vain hyväksyttävä jos vaihtoehtona olisi sen suojaaminen epätäydellisesti?
Kuinka hyvin voidaan estää junamiinoja asentavan vihollisen toimintaa? Kuinka paljon kantaverkkoa voidaan suojata? Jne.
Varusmiesten käyttöä rajoittaa saapumiserien koko ja vastuualuetta on se 338 424 km². Maakkeja ei tarvita rajatun kriisin hoitamiseen mutta valtakunnallinen menee täysin eri kategoriaan.
Öitä.
 
Jos tässä nyt tulee jonkinlainen suuri Paikallispuolustus-uudistus, niin säilyykö MAAK? Miksi sen pitäisi säilyä?

Tässä kun on monen kapiaisen tekstiä aiheesta tavannut ajan kuluessa, niin kaikenlaista pikkuongelmaa tuntuu nousevan esille. Vieläpä hyvin perustellusti. Älkää pyytäkö listaamaan niitä, nyt puhun enemmän mielikuvasta.
Maakkilaiset voivat olla perustellusti eri mieltä, mutta PV:n mielipidehän asiassa ratkaisee.

Joten, jos paikallispuolustusta kehitetään "pohjoismaalaisen mallin" mukaan, niin ohjataanko koko aktiivireservin tarmo sen tyyppisiin joukkoihin, jotka eivät heti ole tekemässä sellaisia tehtäviä, joissa olisi ongelma mm. virkamiehen puuttuminen kokoonpanosta tms. mitä on mainittu. Tyyliin, että ähtäriläiset aktiiviressut harjoittelisivat Ähtärin 416. Liikenteenohjausjoukkueen tehtävää, ja yksikkö olisi viimeisten käskytyserien joukossa?
Ihan vain tällaista out of the box -kehitelmää, näin Maak-ulkopuolisena.
Mutta nyt lähden nukkumaan, katsotaan aamulla, mitä on käynyt koukkuun :).
Tässä keskustelussa on sein ja sollen sekaisin, eli on ja pitäisi olla.

Kokoonpanot ovat vaihdelleet aikojen kuluessa ja tulevat vaihtumaan. Myöskään PowerPointin mukainen paikallispataljoonaa ei ole mikään ikuisuusratkaisu.

Jos haetaan merkittävästi lisää aktiivireserviläisiä, rakenteet muuttuvat pakosti.

Olen huolestunut jos henkilökunnan asenne on että kaikki viisaus löytyy henkilökunnasta. Kuten aiemmin kirjoitin, törmäsin tuollaiseen viimeksi 1988. Sen jälkeen olen kokenut toiminnan molemminpuolisesti asialliseksi. Ressujohtajat eivät ole luulleet olevansa äijää mutta henkilökunta ei myöskään ole väheksynyt. Sääli jos olemme palanneet vuosikymmeniä takaisinpäin.

Luultavasti näin ei kuitenkaan ole.
 
Kannattaa lukea mitä @Valmius kirjoittaa.
 
Aika harva yksikkö harjoittele kovalla SA-materiaalillaan, .
No kyllä tuo mitä pitäisi olla ja mitä on selviää kahdesta eri taulukosta.

Niillekin on omat sanat.

Mutta ei väännetään rautalangasta..
 
Tämä on juuri sitä mitä tarkoitan.

Kautta rantain kuulin eräästä MaakK:ista. Olivat tottuneet harjoittelemaan jokaisen harjoituksen parhaalla materiaalilla mitä harjoitusta tukeva prikaati pystyi antamaan tukipyynnön perusteella. Eli juurikin jotu-materiaalia (varusmiesten) jakolinjalta.

Närkästys ja tyrmistys oli ollut toisilla melkoinen, kun olikin paljastunut että tosipaikassa virvet ja muut näppärät käsiradiot vaihtuvat venttiseiskoihin ja pkm:ien sijalle tulevat kvkk:t. 2010-luvun jotu-kaluston sijasta jaetaankin 80-luvun jotu-kalustoa eli oletettavasti komposiititkin vaihtuvat peltikypäriin ja m05 liivipohjat m85 tetsareihin.
Wannaberambot prkl.

Nuorena kundina katsottiin kun meillä oli reservin harjoituksissa M62:setai ja rynkyt, mutta "vanhoilla äijillä" oli harmaat vormut ja Suomi kp:t.

Tosin omissa tehtävissä ei koskaan ole kaunisteltu jakomatskusta.

Drakassa kun palveli, niin jostain syystä siellä oli vanhin ja paskoin matsku ja kledjut. Ja olen muutamassa muussa paikassa palvellut ja kerrannut.

Ei se vermeistä ole kiinni.
 
Onhan se turhauttavaa, jos ei tulla kotoa hakemaan.

Kannattaa ottaa yhteyttä aluetoimistoon aktiivisesti ja tarjota itseään.

Itse olen ollut jopa ulkomailta hyvissä kirjoissa ja vietin useammankin viikon esim. ressukirjeiden postituksessa esikunnassa.
 
Helpompi ja HALVEMPI tapa olisi sijoittaa toisen tai kolmannen kierroksen joukoista PAIKP:aan MAAKK:n tilalle yksikkö, jonka voisi yhdellä kertausharjoituksella kouluttaa tehtävään.
MAAKK voisi pysyä taustalla kodinturvajoukkojen kaltaisena koulutusorganisaationa aktiivisille reserviläisille, joilla ei ole sijoitusta jostain syystä.
Ongelmana on että toisella tai kolmannella kierroksella kohteena ei ole parikymppiseiä vaan elämää nähneitä, joista saadaan joukkona irti paras teho vain jos ovat myötämielisiä.

Itse "jouduin" pitkään ressuhommaan koska en tehnyt vain mitä käskettiin. Toisen ja kolmannen kierroksen porukkaa voidaan "käskeä" tai saada vapaaehtoisesti toimeen. Ja tämä ei koske "aktiivireserviläisiä".
 
Itse ainakin tulkitsen, että kyse onkin vain pelosta, että tuo poliittinen vas ja vihr siipi reagoisivat jotenkin, jos maahan perustettaisiin eräissä naapurimaissamme olevien kodinturvajoukkojen kaltaisia joukkoja.
Tuolla oletetulla "pelolla" on helppo jarruttaa asiaa.
Kodinturvajoukot on käsitteenä eri asia kuin alueellinen puolustus on aikanaan ollut.

Valitettava todellisuus on, ettei valtion kirstusta taida löytyä rahaa uuden alemman valmiuden luomiseen, kun korkeimmastakin joudutaan jatkuvasti leikkaamaan ja miettin
mään miten se ylläpidetään voimassa olevalla budjetilla.
Juuri tämän vuoksi diskurssia luodaan, joka on aivan erilainen ja vältetään vanhojen käsitteiden käyttöä. Ihan riippumatta siitä ovatko tehtävät samoja kuin SWE ja NOR kodinturvajoukkojen tehtävät.

Todellisuushan on että kodinturvajoukot ovat pirun halpoja riippumatta siitä miksi niitä kutsutaan.
 
Voin sanoa, että jokaiselle joka on res. au. tai res ups. on ajatus sijoituksesta. Se on ehkä 3. ryhmänjohtajana..tai 3. joukkueenjohtajana, mutta näitä asioita on esikunnassa pähkäilty.
 
Taannoin olin kohdennetulla MPK:n koulutuskurssisarjalla, ja siellä tämä salaus otettiin harjoituspuhuttelussa niin tosissaan että meille painotettiin ehdottomana että "kenellekkään ei saa kertoa missä on ja millä asialla". Ai siis ukkomiehetkin joutuu salaamaan akaltaan minne häviää viikonlopuksi? Sellaista mahtikäskyä ja suojaustolppaa ei olekkaan että menisi lävitse monelle emännälle "lähden tästä salaisille isänmaan asioille, nähdään sunnuntai-iltana". Tai että reissussa rähjääntyneenä selittää olleensa koko viikonlopun "hys-hys hommissa joista ei saa kertoa"... :eek::rolleyes:

Ehdottaisin aluetoimistoihin valmista lomakepohjaa, jonka harjoituksen johtaja antaa täytettynä ja leimattuna kotiinvietäväksi vaimolle sunnuntai-iltana. :p
Jos tuon ymmärtää noin ja akan kanssa menee noin, ehdotan että ottaa valmiiksi juristiin yhteyttä :(
 
Ei tuo ole ongelma, harjoituksen alussa kerrotaan joukolle jonkun firman puhelimen nro. Käsketään lähettämään se kotiin jos epäilee että joku kaipaa tai on tarve olla yhteydessä. Sillä firman puhelimella saa varmasti soittaa kotiin, jos tulee akuuttia asiaa.
Kovassa tilanteessakin puhelimet kerättäisiin pois operaatioturvallisuuden takia. Omat puhelimet ovat riski jo rauhan ajan toiminnassa, koska melko halvoilla välineillä on mahdollistaa paikka, jossa on lukuisia puhelimia = paikantaa joukkoja.
Oletko sitoutunut maanpuolustukseen oikeasti, voitko oikeasti olla kotoa poissa vaikka vaan kaksi viikkoa, ilman että siellä rutiinit on perseellään?
Tuota kannattaa jokaisen MAAKK ra-virka-apukutsuakin odottavan miettiä, miten asiat hoidetaan kotona isännän / emännän ilmoittaessa, lähden nyt enkä tiedä koska tulen takaisin.
Aivan, Ukrainassa ja Syyriassa löytyy sekä opsec että propagandan osalta esimerkit miten ei pidä toimia.

Muistan että eka kerta kun puhelimet kerättiin parkkiin huoneen ulkopuolelle oli kun mulla oli tämä
20170225_035113.png

Silloin puhelimen kauko-ohjaus tuntui scifiltä, mutta ne jätettiin kuitenkin parkkiin ulkopuolelle..
 
Valmius kirjoitti:
Kysyn kun en tiedä, onko kaikista MAAKK:laisista (2)tehty turvallisuusselvitykset säännöllisesti ja (1)onko kaikki allekirjoittaneet vaitiolositoumksen?


Tuostahan voi päätellä aikomuksen ;)

Jatkokysymykset:
1) Kuka/ketkä eivät ole tehneet vaitiolositoumksta? Miksi eivät? (kehen voi ottaa yhteyttä?)
2) Miten usein turvallisuusselvityksiä tehdään ja missä tapauksissa? Toistuuko? (milloin kannattaa ottaa yhteyttä ja painostaa/käyttää hyväksi?)

:cool::p:D
Nuo vaitiolositoumukset ovat hieman fuulaa..

Lainsäädäntö määrittelee vaitiolovelvollisuudet. Et voi välttyä rangaistuksena sanomalla "en tiennyt". Mutta kun olet allekirjoittanut vaitiolovelvollisuuden, mahdollinen rikos on raskaampi, koska tiedät velvollisuutesi..
 
Tämä on vain puhtaasti minun oma veikkaus, ei edusta kenenkään muun mielipidettä.
Maanpuolustustusaate ja PR.

Mieti itse, joukkotuotettu yksikkö, jolle koulutetaan 5,5, 8,5 tai 11.5 kk sitä ensimmäistä tehtävää vai sekalaisesta sakista viikonloppuharjoituksilla koulutettava yksikkö?
Ymmärrän että MPK ja MAAKK aktiiveille asia on arka.

Onneksi reagointivalmiuteen on satsattu oikeasti 2010-luvulla, 2015 on ollut jo kohtalainen valmius reagoida nopeasti ja 2017 tilanne vaan parenee joukoilla, jotka ovat oikeasti osaavia siihen tehtävään.
Niille ei tarvitse viikonloppuisin opettaa perusteita vartioinnista, vaan ne osaavat toimia aktiivisesti vastatoimissakin.
Vihdoinkin meillä päästään lähemmäksi maita, joissa on ammattiarmeija. En halua vaihtaa nykyistä asevelvollisuusarmeijaa ammattiarmeijaan, mutta ra-valmius pitää olla ammattilaisten sekä valikoitujen ja tehtävään oikeasti koulutettujen asevelvollisten hoidossa. En haluisi ikinä nähdä tilannetta, jossa esim ra toimivaltuuksilla pitäisi MAAKK:laiselle antaa kovat patruunat ampumaradan ulkopuolella. SORRY.
Taas lähdet siitä että ketään ei ole koulutettu eikä kukaan osaa mitään.

Kukaan ei kaipaa pyssymiesjoukkoja, mutta pitäisi sinun uskoa että muutkin kuin henkilökunta osaavat ajatella ja ovat saaneet jonkinlaisen koulutuksen. Henkilökunnan monivuotisen koulutusta en lähde haastamaan, mutta missä on se tilanne jossa luulet että valtio jakaa julkisen vallan käyttöä muille kuin henkilökunnalle. Sun on aika vastata eikä vain ŕeferoida ra-normeihin.

Haastoin sua aiemmin tuosta asenteesta ja valitsit ettet vastannut.
 
[QUOTE="AJJV, post: 452818, member: 1048".. muksu oli syntymässä..[/QUOTE]
Juuri, mulla oli vaimo laitoksella ja eräs julkisen vallan käyttäjä ei halunnut päästää mua meneillään olevasta zydeemistä. Itse en ollut kohteena, mutta naimaton, lapseton, naisjohtaja käytti julkista valtaa.
Ehdin kuitenkin, mutta...
 
Back
Top