Paikallisjoukkojen kunnian päivät

Jotenkin tuntuu, että aika monelta puuttuu kokonaiskuvan hahmottaminen, tuijotetaan vain jotain netistä löytyviä organisaatiokaavioita ja rekrytointiin tarkoitettuja esittelyjä.
Ihan kuin kiellettäisiin kaikki muu asiasta oleva julkinen fakta ja uskotellaan 2005 kerrotun asian olevan edelleen voimassa.
Näin varmasti onkin.
Se johtuu siitä, että suurella osalla suomalaisista asevelvollisista oma tietopohja on jämähtänyt takavuosille ja pelkästään sen ymmärtämiseen jokainen on käyttänyt sen ajan minkä itse on saanut irti. Netissä oleva tietokin PV:n taholta ei merkittävästi muuta näitä luutuneita omia käsityksiä. Resreviläiskirje oli hyvä mutta on vasta puolikas aikaansaannos. Uusiutuminen ja viimeaikaiset muutokset eivät tavoita suurta joukkoa suomalaisia asevelvollisia muuten kuin lähemmän kouluttautumisen kautta. Tarvitaan toinen reserviläiskirje.

Henkilön tiedon lisäämiseksi tarvitaan:
  • selkeä puhuttelu isänmaahan kohdistuvista uhkista
  • PV:n toiminnasta kertomisen päivitys henkilölle
  • henkilölle esitetty motivaatiokysymys - oletko valmis
  • henkilölle esitetty polku henkilökohtaisten sotilastaitojen ylläpitämiseksi + organisaation paikka missä näitä taitoja käytetään
Ei tämä sen monimutkaisempi korjausliike ole. Porukat on vaan toistaiseksi aika pihalla.

.
 
Kyllähän tosiasia on, että PV:n tiedoittelu ressuille on aika perseestä.

Toisaalta taas ressuille annettava yksityskohtainen tieto on kohta naamakirjassa tai täällä.

Joten suo siellä, vetelä täällä.
 
Tapa miten asioista kerrotaan ja missä vaiheessa on silti ihan päätettävissä.
Ongelma minun mielestäni on PV:n etäisyys asevelvollisista.

Totuushan on, että kantahekilökunta elää edelleen 1918-ajassa. Ainakin kaikenlaisten sotakoulujen pahemmin pilaamat. :D
 
Kyllähän tosiasia on, että PV:n tiedoittelu ressuille on aika perseestä.

Toisaalta taas ressuille annettava yksityskohtainen tieto on kohta naamakirjassa tai täällä.

Joten suo siellä, vetelä täällä.
Tuota on vähän hankala ulkopuolisten arvioida koska ei voi tietää mitä sellaista tietoa on annettu mistä ollaan hiljaa. En ole ainakaan itse nähnyt mitään sellaista netissä mistä meille erikseen korostettiin ettei saa ottaa kuvia tai kertoa nettiin.
 
Tuota on vähän hankala ulkopuolisten arvioida koska ei voi tietää mitä sellaista tietoa on annettu mistä ollaan hiljaa. En ole ainakaan itse nähnyt mitään sellaista netissä mistä meille erikseen korostettiin ettei saa ottaa kuvia tai kertoa nettiin.

Tämäkin totta. Mutta mielestäni asioista voisi kertoa hieman avoimemminkin.

Kyllähän ressuissa on suuri osa sellaista porukkaa joka "ei baarissa leveile" tiedoillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itselleni ei ole koskaan auennut tuo että mikä väärä mielikuva itsestä ja omista kyvyistä saa osan ihmisistä joiden "parasta ennen etulinjaan" on jo historiaa luulemaan että heidän pitäisi ehdottomasti olla siellä itseään 20vuotta nuorempien miesten seassa. Itsellä 40v rajapyykki lähestyy ja nykyisellään ollaan jo tiukasti pelkissä koulutustehtävissä jonka jälkeen varmaan jos en jaksa pitää ammattitaitoani ihan itse yllä niin enää huoltotehtävät odottaa. Tämä kuitenkin ehdottoman tärkeä homma vaikka duunini olisi pitää soturit patruunoissa, sopassa ja puhtaissa kalsareissa. Sen nimittäin nuorena urhona oppi että jos taustalla on koulutus ja logistiikka kussut, ei enää pelkällä innolla ja fysiikalla kauheesti tehtäviä toteutettu.

Olen siis hyvin tietoinen sellaisesta faktasta että umpinoviisi katsoo ulkokuorta, amatööri katsoo taktiikkaa, vähän perehtynyt strategiaa ja ammattimies logistiikkaa. Suosittelen tämän sisäistämistä kaikille ikääntyville ressuille jotka toiminnassa mukana. Tästä syystä on todella hyvä että organisaatiossa on vanhempaa väkeä arvokkaissa koulutus ja huoltotehtävissä mahdollistamassa nuorten urhojen touhuamiset. En ymmärrä missä kohtaa korvien väliä on vikaa jos ei ymmärrä tekevänsä kokonaisuuden kannalta todella merkittävää työtä vaikka onkin fyysisesti jo melko "suffelihommissa" ja käyttää vain lähinnä päätään & tietojaan tekemisessään. Tämä kannattaa myös pitää parikymppisten vouhottajien mielessään jos ihmettelette mitä nuo vanhat jarrut leikkii täällä harjoituksissa kurkkusalaateissaan vaikka cooperikin jää alle kolmentonnin.
Itse haaveilen että pääsen livahtamaan miinanipun ja r-aineilla täytetyn rinkan kanssa vihollisen sekaan, mikäli tilanne niin vaatii ja 6-kympin rajapyykki vapauttaa varsinaisesta reservistä :) kenttälapio piilopoteron tekoon, runsaasti evästä, radiokalustoa ja makuupussi pitää mahduttaa varustukseen. Noh. Ei ihan kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti :D
 
Kyllähän tosiasia on, että PV:n tiedoittelu ressuille on aika perseestä.

Toisaalta taas ressuille annettava yksityskohtainen tieto on kohta naamakirjassa tai täällä.

Joten suo siellä, vetelä täällä.

Tuon takia kyselin niistä turv.selleista ja vaitiolositoumuksista, mutta se leimattiin tietojen kalasteluksi. Ei tietoa tarvitse kalastella, riittää kun seuraa mitä nettiin suolletaan, saa ihan liikaakin tietoa.
 
Itse haaveilen että pääsen livahtamaan miinanipun ja r-aineilla täytetyn rinkan kanssa vihollisen sekaan, mikäli tilanne niin vaatii ja 6-kympin rajapyykki vapauttaa varsinaisesta reservistä :) kenttälapio piilopoteron tekoon, runsaasti evästä, radiokalustoa ja makuupussi pitää mahduttaa varustukseen. Noh. Ei ihan kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti :D
Mitä sillä radiokalustolla teet, paljastat oman sijaintisi?
 
Jotenkin tuntuu, että aika monelta puuttuu kokonaiskuvan hahmottaminen, tuijotetaan vain jotain netistä löytyviä organisaatiokaavioita ja rekrytointiin tarkoitettuja esittelyjä.
Ihan kuin kiellettäisiin kaikki muu asiasta oleva julkinen fakta ja uskotellaan 2005 kerrotun asian olevan edelleen voimassa.
Nuo julkisuuden organisaatiomallit ovat esimerkillisiä kokoonpanoja, joita tuskin missään semmoisena muodostetaan. Tehtävät ja alueen luonne taitaa tarpeetkin määrittää?
 
Tuon takia kyselin niistä turv.selleista ja vaitiolositoumuksista, mutta se leimattiin tietojen kalsateluksi. Ei tietoa tarvitse kalastella, riittää kun seuraa mitä nettiin suolletaan, saa ihan liikaakin tietoa.

Tämä on toiminut ihan hyvin omalla kohdalla:

vaitiololupaus_zpsrzqkjyqv.jpg


Tuossa on muutamia aika kylmääviä seikkoja ja ajatus jopa "ajatuspoliisista"...
 
Mitä sillä radiokalustolla teet, paljastat oman sijaintisi?
Otan vastaan tietoa ja skännään ympäristön liikennettä ...Normi amatöörihommaa ;) hamssille.
Opettelen lisää merkkejä että cv-kusoilukin onnistuu.
Edit: suuntaavat antennit säteilee vain haluttuun suuntaan ja yhteydenpito onnistuu nykyisin myös mW tehoilla :) mikä minimoi paljastumisriskin.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko varma, ettei sellaista henkilösijoittelua olisi tehty? Ensihoidon ja terveysalan ihmisillä saattaa olla työnantajan hakema VAP, joka hankaloittaa sijoittamista.

Näin on tehty jonkin verran, mutta ei tarpeeksi. Ongelmana on se, että joukkotuotannossa lääkintäpuolen tehtäviin komppaniatasolle koulutetaan pääosin maallikoita, ja valmistuminen esimerkiksi ensihoitajan tai sairaanhoitajan ammattiin tapahtuu vasta joukkotuotannon jälkeen, useamman vuoden viiveellä.

Jos minä saisin päättää asioista, rekrytoisin ensiksi vapaaehtoisesti kaikki alle 40-vuotiaat, asepalveluksen suorittaneet, päivystyspoleilla työskentelevät sairaanhoitajat ja ensihoidossa työskentelevät perus- ja hoitotasoiset ensihoitajat suoraan komppaniatason tehtäviin ja sijoitettavaksi ensisijaisesti sidonta- ja ensihoitopaikkojen henkilöstöön. Jos rekrytointi ei auta niin sitten käsketään. Sama juttu alle 50-vuotiaille pataljoona- ja prikaatitason tehtäviin. Komppaniatasollakin on jotenkin hullunkurista miettiä nykyistä tilannetta. Jos esimerkiksi vakavasti loukkaantunutta hoitaa siviilisektorilla sairaalan päivystyksessä parhaimmillaan erikoiskoulutettu lääkäreistä ja hoitajista koulutettu traumatiimi, sodan ajan tilanteessa komppanian tasalla häärii kourallinen maalikoita joilla on pv:n antama koulutus asiaan, joko lääkintämiehen tai lääkintä au:n. Ensihoidossakin samaa potilasta auttaa vähintään kaksi ensihoitajaa tai palomiestä, usein toki myös ensihoitolääkäri ja ensihoidon kenttäjohtaja, jos niin hyvä tuuri on että heidät paikalle saatu. Ero on minun silmin jotu-mallissa ja siviilisektorin vastaavassa tehtäväsijoittelussa niin räikeä ja groteski, että asia pitäisi ehdottomasti hoitaa kuntoon, ihan jo veren säästämiseksi ja inhimillisen kärsimyksen lievittämiseksi sotatilanteessa. Ei mitään haparointia asian suhteen vaan organisoitua sijoittelua, halukkaita löytyy varmasti sosiaali- ja terveydenhoitoalan koulutuksen saaneista reserviläisistä.

Muistaakseni VAP myönnetään pelastuslaitoksilla muistaakseni pääosin yli 40-vuotiaille reserviläisille ainakin ensihoitajissa. Työnantaja hakee, pv myöntää jos myöntää. Minulle tuli yllätyksellinen ilmoitus työnantajalta joitain vuosia sitten, että minulle oltiin haettu VAP:ia työnantajani toimesta, mutta PV ei ollut sitä myöntänyt. Syykin löytyi reserviläiskirjeestä. Palomiehille menee nuorempanakin osalle. Poliiseille taitaa tulla kaikille automaattisesti?

Ja ne lääkärit siellä etulinjassa. Kaveri oli 2000-luvun alkupuolella Prikaati-90 kokoonpanossa kh:ssa. Pataljoonan lääkintäjoukkueessa oli kaksi lääkäriä. Toinen oli psykiatri, toinen ihotautilääkäri. Kummalla veikkaatte että on todennäköisesti paremmat tiedot ja taidot vaikeasti vammautuneen monivammapotilaan hoitamiseen sotatilanteessa? Psykiatrilla vai kokeneella ensihoitajalla?

EDIT: PV:n ohjeet henkilövarauksesta siitä kiinnostuneille. Oleellista on, että vapautus ei ole automaatio millään muotoa. Sitä pitää 1) Hakea erikseen 2) Aluetoimisto päättää asiasta

EDIT2: PV:llä on mahdollisuus purkaa varauksia niin halutessaan, eli VAP:it eivät sinällänsä olisi sijoittamisen esteenä. Tämä on loogista ja vastuullista lainsäädäntöä ja käytäntöä, koska olisi epätarkoituksenmukaista maan kamppaillessa olemassaolostaan, että joku hieroisi muniaan VAP:in turvin siviilissä, vaikka reserviläisen osaamiselle olisi tuikitarpeellista käyttöä maanpuolustuksellisissa tehtävissä.

http://puolustusvoimat.fi/asiointi/henkilovaraukset

Ps. Korjattua. VAPpia pääosin yli neljäkymppisille eh:ille, ei alle...
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tosiasia on, että PV:n tiedoittelu ressuille on aika perseestä.

Toisaalta taas ressuille annettava yksityskohtainen tieto on kohta naamakirjassa tai täällä.

Joten suo siellä, vetelä täällä.

Joskus tulee sellainen tunne, että annetaanko ulkomaisille sotilasorganisaatioille ja sotilasasiamiehillekkin tietoa avoimemmin mm. kansainvälisten tietojenvaihtosopimusten nojalla, kun mitä annetaan reserviläisille?

Toinen asia mitä olen miettinyt on se, että tarvitseeko ihan kaikkea kategorisesti salata? Jos esimerkiksi MaakK:iin kuuluville reserviläisille paljastetaan että teidät varustetaan sotatilassa M85 taisteluvöillä, "Valmetin pipoilla", RK56 tp:illä, kvkk:illa, kenttäkeittimillä M29 ja ottokuorma-autoilla, niin vaarantuuko maanpuolustus sittä merkittävästi ja vuodetaanko siinä merkittäviä sotasalaisuuksia julki? Yksittäisille reserviläisille tällä tiedolla saattaisi olla suurikin merkitys omalla pienellä henkilökohtaisella tasollaan.

Meinaan monessa organisaatiossa tämmöisiä perustavanluonteisia ja aika itsestäänselviä tietoja ei katsota tarpeelliseksi salata reserviläisiltä, eikä myöskään viholliselta.

EDIT: Hyvä että PV salaa tehokkaasti ja paljon asioita, mutta joskus jonkin pienen sinällänsä merkityksettömien asioiden kertominen asianomaisille reserviläisille saattaisi buustata merkittävästi omaa motivaatiota ja tunnetta tehtävän mielekkyydestä.
 
Jos esimerkiksi MaakK:iin kuuluville reserviläisille paljastetaan että teidät varustetaan sotatilassa M85 taisteluvöillä, "Valmetin pipoilla", RK56 tp:illä, kvkk:illa, kenttäkeittimillä M29 ja ottokuorma-autoilla, niin vaarantuuko maanpuolustus sittä merkittävästi ja vuodetaanko siinä merkittäviä sotasalaisuuksia julki? Yksittäisille reserviläisille tällä tiedolla saattaisi olla suurikin merkitys omalla pienellä henkilökohtaisella tasollaan.
Just noin. Tää olis aivan kohdallaan monelle muullekin kuin minulle. Just noin.
 
Joskus tosiaan aikasemmin kuuntelin tiettyjen MaakK aktiivien manailua siitä, että Nokian vesikatastrofin yhteydessä annettu virka-apu oli "ihan paskaa" ja kuinka MaakK:iin ei olla liitytty sen vuoksi että tämmöisiä hommia joudutaan hoitamaan. Samaa kommentointia samoilta henkilöiltä olisi varmaan kuulunut tästäkin. Olisi varmaan pitänyt päästä valonvahvistimen kanssa tappamaan läjäpäin spetsnazeja pitkin metsiä ja rakennuksia vyöryttäessään...

Sanoin heille että ettekö te ymmärrä miten paljon ihmiset auttajiaan arvostivat ja edellämainittujen kaltainen työ oikeasti konkreettista auttamista joka jo ihan kyynisestikin ajateltuna tuo mielettömästi hyvää PR:ää muun kansan parissa tälle asialle.

Minä taas ymmärrän enemmän kuin hyvin niitä maakkilaisia jotka eivät kaipaa tuollaisia siviilivirka-aputehtäviä. En sano, että oli väärin käyttää Nokialla maakkia veden jakoon, mutta käsi ylös jonka mielestä veden jako kansalaisille rauhan aikana kuuluu sotilaille. Aivan.

Minä en koskaan allekirjoittanut virka-apusitoumusta. En vaikka siihen kehoitettiin. Kuten olen toistanut jo moneen niin minä harjoittelin maakkissa sotilaaksi. Kissojen etsintään, veden ja kalsareitten jakoon ei ole minkäänlaista kiinnostusta. Jos joku vesilaitos sössii jonkun vedenpuhdistamonsa kanssa niin miksi ihmeessä minun pitäisi lähteä talkoilla jakamaan puhdasta vettä? On varmaan joutilaampiakin. Ja halvempia. Tällä hetkellä minun työstäni suostutaan maksamaan yli 170€. Tunnilta. Onko järkevää, että lähden talkoilla virka-aikaan tekemään vedenjakoa tms. muiden töppäyksen takia? Sotaan minä sen sijaan olen aina valmis. Siitä en laske kustannuksia tai vaivaa. Katson sen velvollisuudekseni. Ja sitä varten olen treenannut vuosikymmeniä. Samaten lähden aina pyydettäessä auttamaan ketä tahansa joka on hengenhädässä jos minulla on realistisia mahdollisuuksia auttaa. Minut on palkittu urhoollisuudesta ja auttamisesta. Useasti. En siis ole välinpitämätön. Tai itsekäs. Minusta vaan on tuntunut aina siltä, että minun osaltani on tarpeeksi talkoiltu kun teen parhaani ollakseni hyvä sotilas suomen armeijassa. Ja minun parhaani ei ole ihan vähän. Se tarkoittaa pariakymmentä kertauspäivää/vuosi ja omatoimista ammunta- ja juoksuharjoittelua satoja tunteja vuodessa. Ja kuten olen kehunut jo vuosia niin varusmiehet jää yhä keskimäärin cooperissa sen 2 kierrosta (edellyttäen, että en kompastu harmaaseen partaani).

Jos olen jonkun mielestä itsekäs paskiainen kun virka-apu ei kiinnosta niin pyydän anteeksi, etten pysty parempaan.
 
Itse haaveilen että pääsen livahtamaan miinanipun ja r-aineilla täytetyn rinkan kanssa vihollisen sekaan, mikäli tilanne niin vaatii ja 6-kympin rajapyykki vapauttaa varsinaisesta reservistä :) kenttälapio piilopoteron tekoon, runsaasti evästä, radiokalustoa ja makuupussi pitää mahduttaa varustukseen. Noh. Ei ihan kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti :D
Uskoisin jos olisit listannut massiiviset piilopullot mutta tuollaisenaan menee hyvästä vitsistä! :D
 
Jos olen jonkun mielestä itsekäs paskiainen kun virka-apu ei kiinnosta niin pyydän anteeksi, etten pysty parempaan.

Ei sen tarvitsekkaan kiinnostaa, ei siinä väärää ole. Jos kuitenkin sitoutuu toimintaan johon virka-apu kuuluu, niin turha siitä on narista kun sopparin mukaista toimintaa tulee vastaan. Joka leikkiin lähtee niin se leikin kestäköön.

Fiksuimmat ymmärsivät että "vedenjakokeikka" oli mitä mainioin tilanne tutustua toisiinsa oman ryhmänsä ja joukkueensa kesken tehden samalla mielekästä hommaa jolla oli joku tarkoitus. Hitsaantua yhteen joukkona. Ja apuahan ne paikalliset siellä tarvitsivat ja siitä olivat kiitollisia, vaikka ehkä auttajataho olikin ehkä väärä. Ei ihmisten juoma- ja talousveden tarve häviä sillä aikaa yhtään mihinkään, kun kiistellään siitä kenelle heidän auttaminen kuuluu ja kuka on vastuussa toiminnasta ja sen kustannuksista?
 
Joskus tulee sellainen tunne, että annetaanko ulkomaisille sotilasorganisaatioille ja sotilasasiamiehillekkin tietoa avoimemmin mm. kansainvälisten tietojenvaihtosopimusten nojalla, kun mitä annetaan reserviläisille?

Toinen asia mitä olen miettinyt on se, että tarvitseeko ihan kaikkea kategorisesti salata? Jos esimerkiksi MaakK:iin kuuluville reserviläisille paljastetaan että teidät varustetaan sotatilassa M85 taisteluvöillä, "Valmetin pipoilla", RK56 tp:illä, kvkk:illa, kenttäkeittimillä M29 ja ottokuorma-autoilla, niin vaarantuuko maanpuolustus sittä merkittävästi ja vuodetaanko siinä merkittäviä sotasalaisuuksia julki? Yksittäisille reserviläisille tällä tiedolla saattaisi olla suurikin merkitys omalla pienellä henkilökohtaisella tasollaan.

Meinaan monessa organisaatiossa tämmöisiä perustavanluonteisia ja aika itsestäänselviä tietoja ei katsota tarpeelliseksi salata reserviläisiltä, eikä myöskään viholliselta.

EDIT: Hyvä että PV salaa tehokkaasti ja paljon asioita, mutta joskus jonkin pienen sinällänsä merkityksettömien asioiden kertominen asianomaisille reserviläisille saattaisi buustata merkittävästi omaa motivaatiota ja tunnetta tehtävän mielekkyydestä.

Ulkomaalaisille ei tasan anneta enemmän tietoa.

Siitä ollaan samaa mieltä, että joissain asioissa ressun tulisi tietää enemmän tehtävästään.

Yksiköiden varustus ja kokoonpano on täysin salattua kamaa.
 
Back
Top