Paikallisjoukkojen taistelu

Lisätään maakuntakomppanioiden määrää noin sadalla komppanialla. Kai näihin halukkaita löytyy yllinkyllin, vaikka niistä ketkä hamuavat kodinturvajoukkojen perustamista tai suojeluskuntien uudelleen tuloa.
Kait sitä kaikenlaista mouhoojaa löytyy,tekijöitä vähemmän. Tämän päivän suojeluskunta touhu menisi lähinnä näin että silloin kun ohjelmassa on ammuntaa on mukana kaikki vanhat muoritkin räiskimässä vähiä patruunoita pitkin metsiä. Kun vuorossa olisi parinkymmen kilometrin marssi räntäsateessa niin osallistujia on sen verran että muonitukseksi riittää litra hernesopaa. Muutama innokas häipyy heti kun niille selviää että vastassa on ryssä eikä se 72-vuotias paikkalisen meijerin entinen pääluotto. Suomalaiset ovat muuttuneet viimeisen seitsemän vuosikymmenen aikana, eivätkä kaikilta osin parempaan suuntaan.
Nykysysteemi vaikuttaa järkevältä, mainostaa voisi enemmän ellei tarkoitus ole haalia mukaan vain kaikkein innokkaimpia.
Itse tietysti olen huono arvostelemaan kun en ole mitenkään mihinkään osallistunut.
 
Kapiukkojen kurssit reserviläisenä kertausharjoituksena ovat varsin mielekkäitä tapahtumia, koska kurssit tapahtuvat yleensä ei-SH:na eli 0800-1600 välisenä aikana.
 
Tämän päivän suojeluskunta touhu menisi lähinnä näin että silloin kun ohjelmassa on ammuntaa on mukana kaikki vanhat muoritkin räiskimässä vähiä patruunoita pitkin metsiä.
Ei menisi.
Keski-Suomessa jouduttiin perumaan useimmat Taistelijan testiammunta -kurssit (maakunnan ainoat toiminnalliset by MPK) osanottajakadon vuoksi.
Eli, ne "massat" ovat todelisuudessa hyvin harvalukuiset, ja jo nyt toiminnassa mukana. Moni lähtee käskettynä, mutta että vapaaehtoisena...meikäläiset ovat harvassa.
 
Ei menisi.
Keski-Suomessa jouduttiin perumaan useimmat Taistelijan testiammunta -kurssit (maakunnan ainoat toiminnalliset by MPK) osanottajakadon vuoksi.
Eli, ne "massat" ovat todelisuudessa hyvin harvalukuiset, ja jo nyt toiminnassa mukana. Moni lähtee käskettynä, mutta että vapaaehtoisena...meikäläiset ovat harvassa.
Eli paikalla olivat asialle omistautuneet ne joihin kannattaa panostaa. Tarkoitin viestissä tuota vanhan suojeluskunta systeemin palautus haaveilijoita siis henkilöitä jotka kaipaavat jotain pitäjä kohtaista toimintaa mutta eivät voi osallistua nykyiseen systeemiin.
 
Eli paikalla olivat asialle omistautuneet ne joihin kannattaa panostaa. Tarkoitin viestissä tuota vanhan suojeluskunta systeemin palautus haaveilijoita siis henkilöitä jotka kaipaavat jotain pitäjä kohtaista toimintaa mutta eivät voi osallistua nykyiseen systeemiin.
Kun olisikin joku paikallisuuteen keskittyvä sotilaallinen juttu, johon voisi värvätä kuin suojeluskuntaan ikään. Usko pois, minä saisin monta puhuttua mukaan.
 
Kun olisikin joku paikallisuuteen keskittyvä sotilaallinen juttu, johon voisi värvätä kuin suojeluskuntaan ikään. Usko pois, minä saisin monta puhuttua mukaan.
En minä vastusta. Pitäisi vain sitten olla sellainen seula ettei vähiä resursseja tuhlata niihin jotka ovat Ruotsissa sitten kun tarvitaan tai muuten kykenemättömiä tositoimiin. Eli ampua ei saa jos ei jaksa omin jaloin ampumaradalle.
 
Muistelen tässä jokin aika sitten (varmastikin yli vuosi) olleen juttua, että paikallisjoukkojen tilanne olisi ollut hieman "epäselvä", pl. maakuntakomppaniat. Pääluku oli siis tiedossa, mutta ilmeisesti mitään muuta tietoa ei ollut.
Homma on vaikuttanut hyvin suunnitellulta ja suunnitelman mukaan etenevältä siltä osin, mitä olen sivusta päässyt seuraamaan. Selvät vaiheet toiminnassa on havaittavissa, ensin (ilmeisesti) päivitettiin operatiiviset suunnitelmat, sen jälkeen luotiin alueellisten joukkojen konsepti ja sitten noin 2013-2015 paikallisjoukot. Nyt taitaa olla vuorossa operatiiviset joukot.
 
Kun olisikin joku paikallisuuteen keskittyvä sotilaallinen juttu, johon voisi värvätä kuin suojeluskuntaan ikään. Usko pois, minä saisin monta puhuttua mukaan.

Miksi et saa puhuttua heitä MPK:n touhuun kokeilemaan ja hivuttaa toimijoiksi? Mikä estää?
 
Homma on vaikuttanut hyvin suunnitellulta ja suunnitelman mukaan etenevältä siltä osin, mitä olen sivusta päässyt seuraamaan. Selvät vaiheet toiminnassa on havaittavissa, ensin (ilmeisesti) päivitettiin operatiiviset suunnitelmat, sen jälkeen luotiin alueellisten joukkojen konsepti ja sitten noin 2013-2015 paikallisjoukot. Nyt taitaa olla vuorossa operatiiviset joukot.

Tuo pitkälti selittäisi miksi täällä ei kukaan ei tiedä tai kerro.
 
Miksi et saa puhuttua heitä MPK:n touhuun kokeilemaan ja hivuttaa toimijoiksi? Mikä estää?
Olen aikoinani puhunut kahdeksan henkilöä MPK:n aktiivihenkilöiksi. Mitä vielä vaadit, ihmeitäkö? :)
Loin kurssit tyhjästä ja värväsin sinne kouluttajat. Seitsemän vuotta. Sitten päätin pitää taukoa. Kunnes äskettäin aktivoiduin uudestaan.
Edit: kaksi heistä jatkaa vieläkin, pitäjän ydinhenkilöinä. Muut lopettivat, kun minä lopetin.
 
Viimeksi muokattu:
Olen aikoinani puhunut kahdeksan henkilöä MPK:n aktiivihenkilöiksi. Mitä vielä vaadit, ihmeitäkö? :)
Loin kurssit tyhjästä ja värväsin sinne kouluttajat. Seitsemän vuotta. Sitten päätin pitää taukoa. Kunnes äskettäin aktivoiduin uudestaan.
Edit: kaksi heistä jatkaa vieläkin, pitäjän ydinhenkilöinä. Muut lopettivat, kun minä lopetin.

Eli vapaaehtoisuus perustuu henkilökulttiin? Paikallisjoukot pitää erottaa omaksi puolustushaarakseen Puolan mallin mukaan ja joku karismaattinen populistinen kenraali niitä johtamaan niin johan alkaa tapahtumaan. Paikallisjoukoista pitää tehdä Suomen Kaarti suojaamaan sisäiseltä turmiolta ja valtiovallan vankkumaton suojelija. Oppi haetaan Saudi-Arabiasta.
 
-
Olen aikoinani puhunut kahdeksan henkilöä MPK:n aktiivihenkilöiksi. Mitä vielä vaadit, ihmeitäkö? :)
Loin kurssit tyhjästä ja värväsin sinne kouluttajat. Seitsemän vuotta. Sitten päätin pitää taukoa. Kunnes äskettäin aktivoiduin uudestaan.
Edit: kaksi heistä jatkaa vieläkin, pitäjän ydinhenkilöinä. Muut lopettivat, kun minä lopetin.

Ite olen kokeillut kysellä kuinka mukaan pääsisi.

Eipä ole tullut vastauksia
 
Olen aikoinani puhunut kahdeksan henkilöä MPK:n aktiivihenkilöiksi. Mitä vielä vaadit, ihmeitäkö? :)
Loin kurssit tyhjästä ja värväsin sinne kouluttajat. Seitsemän vuotta. Sitten päätin pitää taukoa. Kunnes äskettäin aktivoiduin uudestaan.
Edit: kaksi heistä jatkaa vieläkin, pitäjän ydinhenkilöinä. Muut lopettivat, kun minä lopetin.

Kysymys oli, että miksi heille ei nykyinen toiminta kelpaa, eli minkä asian pitäisi olla toisin.
 
Kysymys oli, että miksi heille ei nykyinen toiminta kelpaa, eli minkä asian pitäisi olla toisin.
Enpä osaa sanoa. Toiminnallisuuskaan ei välttämättä vedä.
Itse olen ajatellut, että jos olisi joku selkeä paikallispuolustustehtävä, niin se kiinnostaisi. Tyyliin tässä silta ja muuntaja-asema. Tämän pitäjän miehet vastaavat tästä ja tästä. Koulutus sitten sen mukaan.
Tuo ei kuitenkaan olisi enää MPK:ta... Moni puhuu, että lähtisi mielellään kertauksiin, mutta jos pitäisi lähteä vapaaehtoisesti ilman käskylappua päivän rk-ammuntoihin, niin ei sitten millään.
 
-

Ite olen kokeillut kysellä kuinka mukaan pääsisi.

Eipä ole tullut vastauksia
No joo, vähän samanlaiset kokemukset. Pääpaikka ei vastaa mihinkään sähköposteihin. Yksi puhelu kuitenkin selvitti, että mitä todistuksia (Kouluttajakurssi) tarvitaan. Toinen puhelu meni vastaajaan, eikä ole soitettu takaisin. Sähköpostia ei ole kuitattu. Tosin sähköinen MPK-kortti aukesi laajemmin, josta päättelen, että meni sentään perille.:) Korttiin ilmestyi melkoisia tehtäviä meikäläiselle, jotka sitten yhtä selittämättömästi katosivat.
No, täällä on tietyt aktiivit, itseni aikoinani värväämät, ja se lienee kunnossa, että voin autella heitä kursseilla. Se on päätavoite.
Ehkä uudistus aiheuttaa kitkaa kommunikaatiossa?
 
Eli vapaaehtoisuus perustuu henkilökulttiin? Paikallisjoukot pitää erottaa omaksi puolustushaarakseen Puolan mallin mukaan ja joku karismaattinen populistinen kenraali niitä johtamaan niin johan alkaa tapahtumaan.
Puolassa väkeä on siinä käsittäkseni aika paljon, joten jospa siellä vaikka tehdään jotain oikein.
Henkilökultista en tiedä, mutta kun tarvitsin väkeä, niin minä menin sopivaksi katsomani tyypin luo ja pyysin lähtemään. He yleensä lähtivät.
En pidä sitä ongelmana. Sillä tavoin saatiin töitä tekemään halukas ydinjoukko. En ole koskaan kysynyt vaihtuvuuden syytä.
 
Tällainen sanonta on ollut joskus: "Miehiä johdetaan esimerkillä ja magialla. Mitä vähemmän sinulla on jälkimmäistä, sen enemmän tulee käyttää edellistä. Magia koostuu persoonallisuudestasi, karismastasi ja ominaisuuksistasi."

Noin niinkuin kommenttina karismaattiseen populistiseen kenraaliin. :)
 
@JR49, mites toi PvMoodlen käyttö näyttäytyy ja olisiko osviittaa, että esim joukkueenjohtaja ja ylöspäin olisi harjoituksia jotka motivoisivat vapaaehtoistoimintaan? Ampumataito on ehdottomasti tärkeä taito sotilaalle, mutta johtajille kartta- ja käskynantoharjoitukset ovat tärkeitä. Varsinkin jos pääsee vertailemaan ja kommentoimaan muiden tuotoksia, se motivoi ja auttaa kehittämään taktillista ajattelua.
 
Back
Top