Paikallisjoukkojen taistelu

Onhan se ihan mahdollista, että ajoneuvoja löytyy ihan tehtävää myöten. Jos esim. sotilaspoliisikomppania tarvitsee Juankoskella Paseja, niin ne toimitetaan sinne. Tai jos tarvitaan Leopardeja Kyyjärvellä syystä tai toisesta, niin rekan lavetillahan ne sinne tulee.

Ei kaluston liikuttaminen ole mitään rakettitiedettä ja tuskin mikään vihollinen pystyy estämään absoluuttisesti kaiken liikenteen kaikilla teillä.

Minkä tahansa suurenkin sotavaltion erikoisjoukkojen volyymilla on rajansa, eikä yksikään sotavaltio sijoita -kaikkia- joukkojaan yhteen kohteeseen. Nykyaikainen malli suosii sitäpaitsi erikoisjoukkojen toimintaa jonkinlaisena keihäänkärkimallina. Missä painopiste, siellä on myös erikoisjoukkoja. Sirottelu ja levittäminen ei ole tätä päivää, jos eihän se ole myöskään pois suljettu mahdollisuus.

Osa paikallisjoukkojen tehtävistä on varmasti tarkoitus hoitaa ihan "oikealla sotavarustuksella", osa voidaan hoitaa vaikka linja-autoilla tai sillä pahamaineisella traktorilla sontakärreineen. :rolleyes:
 
osa voidaan hoitaa vaikka linja-autoilla tai sillä pahamaineisella traktorilla sontakärreineen. :rolleyes:

Valmet on moderni suomenhevonen. Sturm-joukolta sontakärryporukka ei varmaan näytä, mutta siinä, missä maastokuorma-autokin juuttuu, traktori vääntää aika mukavasti. Riippuu, mikä on kohde ja tehtävä. Kalustoa saa evakuoitua: pakettiautoja, kuorma-autoja, nelivetoja, mönkijöitä, moottoripyöriä, polkupyöriä.
 
Taktiikasta en puhu mitään tässä ketjussa. Sen vain sanon, että paikallispataljoonien tehtäväkenttä on hyvin laaja. Siihen kuuluvat paikallispuolustus, joukkojen perustaminen, alueen valvonta, kohteiden suojaaminen, erikoisjoukkojen vastainen toiminta, yhteistoiminta siviiliviranomaisten kanssa sekä muiden joukkojen tukeminen ja paikallishuolto.

Ei se mitään joulupukkipataljoonan hommaa ole. Vaatii niin komentajalta kuin miehiltäkin. Lisäksi paikallispataljoonia on kai vain yksi maakuntaa kohti tällä hetkellä. Miettikää kohdaltanne, paljonko yksistään suojattavia kohteita omassa maakunnassa on. Mitä jättäisitte tekemättä ja mitä pitäisitte prioriteettina? Älkää kuitenkaan alkako tänne luetella mitään. Sen kuin mietitte itseksenne.
 
Paikallispataljoonat koostuvat maakuntakomppanioista, sotilaspoliisikomppaniasta, esikunta- ja viestikomppaniasta, huoltokomppaniasta ja useista hajautetuista perustamiskeskuksista.

Komppanian taistelu on mitä todennäköisimmin kohteensuojauksen ja aluepartioinnin yhteydessä tapahtuvia kahakoita. Toisaalta paikallispataljoona voi joutua ainakin määräaikaiseen torjuntatehtävään vastuualueellaan.
 
1978-Ford-Van_000WQ_460x345.jpg


Odotin ajoneuvolistauksesta koko ajan tämän tulevan seuraavana... :D

Kyllähän aika paljon osaava autokorjaamo voi tehdä parannuksia perusHilux yms kalustolle jos sillä vaan materiaalia tehdä. Keskiverto suomalainen autokorjaamo on kyllä kuin leikkausali verrattuna noihin lähi-idän kriisialueella kameliaitauksen perällä romulaarista kasatuista. En tiedä eikä minun kuulukaan tietää asiasta mitään mutta voisin kuvitella että meilläkin jotain kykyä suunnattu SA-tilanteessa otto-kaluston paranteluun jos ei muuta niin maalaus sopivampaan naamioväriin ja esim radiolaitteille, miksei siinä samalla osa voisi saada muitakin modiksiakin. Ilmeisesti paikallispataljoonissa tämä otto-kaluston rooli melkoisen suuri. Jos olen kuutamolla kuin lumiukko niin saa toki laittaa ruotuun.:)
 
1978-Ford-Van_000WQ_460x345.jpg


Odotin ajoneuvolistauksesta koko ajan tämän tulevan seuraavana... :D

Kyllähän aika paljon osaava autokorjaamo voi tehdä parannuksia perusHilux yms kalustolle jos sillä vaan materiaalia tehdä. Keskiverto suomalainen autokorjaamo on kyllä kuin leikkausali verrattuna noihin lähi-idän kriisialueella kameliaitauksen perällä romulaarista kasatuista. En tiedä eikä minun kuulukaan tietää asiasta mitään mutta voisin kuvitella että meilläkin jotain kykyä suunnattu SA-tilanteessa otto-kaluston paranteluun jos ei muuta niin maalaus sopivampaan naamioväriin ja esim radiolaitteille, miksei siinä samalla osa voisi saada muitakin modiksiakin. Ilmeisesti paikallispataljoonissa tämä otto-kaluston rooli melkoisen suuri. Jos olen kuutamolla kuin lumiukko niin saa toki laittaa ruotuun.:)
Jossain Markku Mäkipirtin kirjassa oli CAD-kuvia ottokalustolle suunnitelluista muutoksista. Näki, että asiaa oli mietitty!
 
Itse en käsitä miksi paikallispataljoonat eivät pärjäisi täysin ottokalustolla.
Miksi joukkue pitäisi saada siirtymään mahdollisimman vähällä kalustolla? Jos joukkoja on rajatusti minnekään ja partioidakin pitäisi niin nimenomaan maastohenkilöautot ovat hyvää kalustoa.
 
Julkisia kuvia menneiltä vuosilta.

Raaseporin komppania treenaili joskus Georgian sodan aikoihin.

tasi.jpg


Normaali suojavaatetus, jota riittää jaettavaksi, on tietysti ysiykkönen.

1205nalliKF.jpg



Vastaosastona CMC-krihakoulutukseen 2009 eli pienet vihreät miehet. Nohevia Varkauden ressuja. Eikös tuo takana oikealla olkin kuin ilmetty Viktor Vladimirov -vainaa?


CMC_Harjoitus_241009.JPG


Keski-Suomen KOTU tutkii karttaa. A2-keltainen liikkuu jossain.

MPK_IMGP3502_web.jpg
 
Pohjanmaan poikia Lohtajalla. Perkele notta vaan se, joka osuu korpin silmähän viidestäsaraasta, saa tätä alkaa kantamahan! (Mittaamattomien peltoaukeiden kohteensuojauksen varoetäisyydet ovat huomattavat ja ainahan voi kysyä jälkeenpäin, että millä asioilla liikutahan).

9d812915-19c3-4647-9fb7-d9f0764142c3_672378.jpg
 
Itse en käsitä miksi paikallispataljoonat eivät pärjäisi täysin ottokalustolla.
Miksi joukkue pitäisi saada siirtymään mahdollisimman vähällä kalustolla? Jos joukkoja on rajatusti minnekään ja partioidakin pitäisi niin nimenomaan maastohenkilöautot ovat hyvää kalustoa.
Siksi koska kuten @kertakenttään aiemmin totesi. Paikallisjoukot ovat korkeimmassa valmiudessa heikoimmin varustettuina. harmaassa vaiheessa oto ajonruvot ovat hankalia jos valmiuslakeja eiole otettu käyttöön. Kuiteniin paikallispuollustus toimii jo ennen tätä.
 
Siksi koska kuten @kertakenttään aiemmin totesi. Paikallisjoukot ovat korkeimmassa valmiudessa heikoimmin varustettuina. harmaassa vaiheessa oto ajonruvot ovat hankalia jos valmiuslakeja eiole otettu käyttöön. Kuiteniin paikallispuollustus toimii jo ennen tätä.


Siinä vaiheessa on jakaa vaikka mitä käyttöön, ne voikin sitten luovuttaa pois kun tuunattuja hiluxeja rupeaa tulemaan.
 
Hain MPKK -julkaisuarkistosta hakusanoilla "ottoajoneuvo", ei yhtään osumaa. Sitten hain sanalla traktori, neljä osumaa. Eikö nuoria upseerintekeleitä kiinnosta PV:n logistiikan selkärangan tutkiminen, häh?
 
Hain MPKK -julkaisuarkistosta hakusanoilla "ottoajoneuvo", ei yhtään osumaa. Sitten hain sanalla traktori, neljä osumaa. Eikö nuoria upseerintekeleitä kiinnosta PV:n logistiikan selkärangan tutkiminen, häh?
Kokeile hakusanalla "Hilux".... :)
 
Hain MPKK -julkaisuarkistosta hakusanoilla "ottoajoneuvo", ei yhtään osumaa. Sitten hain sanalla traktori, neljä osumaa. Eikö nuoria upseerintekeleitä kiinnosta PV:n logistiikan selkärangan tutkiminen, häh?

Laitokset antavat aiheet mistä valita.

Siksi koska kuten @kertakenttään aiemmin totesi. Paikallisjoukot ovat korkeimmassa valmiudessa heikoimmin varustettuina. harmaassa vaiheessa oto ajonruvot ovat hankalia jos valmiuslakeja eiole otettu käyttöön. Kuiteniin paikallispuollustus toimii jo ennen tätä.

Yksi mitä mietin on kaluston jakaminen kahdelle joukolle. Maakeille jaetaan jollekin kohtuullisen myöhemmin perustettavan joukon materiaalia ja kun materiaalin oikea omistaja perustetaan se saa sen materiaalin. Osa ei välttämättä koskaan saavuta sitä myöhemmin perustettavaa, mutta ei ainakaan ole maannut toimettomana varastossa.
 
Kokeile hakusanalla "Hilux".... :)

No löytyihän sieltä hieman juttua Hiluxin tuunaamisesta.

Kuvassa 3 on meksikolaisen huumekartellin panssaroima avolava-auto. Kuvasta on haasteellista arvioida kuinka paksuja auton päällä olevat teräslevyt ovat, mutta voidaan olettaa etteivät ne käytännön syistä ole yhtä senttimetriä paksumpia. Teräs kuitenkin painaa n. 7800kg/m3 eli 7,8g/cm3 [9]. Toyta Hiluxin pelkistetty pinta-ala on 282691cm2 [28]. Näin ollen jos oletetaan teräslevyjen olevan sentin paksuisia, on vaadittu teräksen tilavuus yhtä suuri kuin pinta-ala ja massa 2204kg. Siten ollaan jo pelkällä panssaroinnilla sallittujen maksimimassojen ylärajoilla[28]. Tähän kun lisätään vielä matkustajat varusteineen, on ajoneuvo jo äärirajoillaan. Senttimetrin paksuinen teräspanssarointi ei suojamateriaaliluvussa tehtyjen johtopäätösten mukaan välttämättä riitä pysäyttämään lähtönopeudellaan kulkevaa 7,62x39mm luotia. Kauempaa tulleen luodin panssarointi saattaisi kuitenkin pysäyttää, sillä jo sadassa metrissä luodin liike-energia on pudonnut neljänneksen ja 200m:ssä melkein puoleen. Lisäksi kun otetaan huomioon että luodin osumakulma vaikuttaa läpäisyyn, voidaan todeta panssaroinnin suojaavan todennäköisesti sadan metrin päästä ammutun luodin.
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/119908/SALONEN_HM.pdf?sequence=2
 
Jos pitäisi käydä tappelukseen omilla kotinurkilla, niin saisi kyllä jälkeä aikaan paljon helpommalla kuin jossain toisella nurkalla Suomea.

Vihollisen toimijoilla ei kuitenkaan olisi koko henkilöstö ollut uinuvina, vaan joutuisivat tukeutumaan korkeintaan muutamaan opastajaan, pahimmillaan vain paikallisesti hankittuun tietoon. Oma porukka taas olisi perehtynyt vuosia - vuosikymmeniä alueeseen, paikallisväestöön jne. Lisäksi tuttujen / verkoston tuki olisi huomattavan vahva henkilökohtaisten siteiden kautta. Myös "joustava resursointi" eli hyvinkin monipuoliset paikallishankinnat romppeista ja palveluista onnistuisivat takuuvarmasti.
 
Jos pitäisi käydä tappelukseen omilla kotinurkilla, niin saisi kyllä jälkeä aikaan paljon helpommalla kuin jossain toisella nurkalla Suomea.

Vihollisen toimijoilla ei kuitenkaan olisi koko henkilöstö ollut uinuvina, vaan joutuisivat tukeutumaan korkeintaan muutamaan opastajaan, pahimmillaan vain paikallisesti hankittuun tietoon. Oma porukka taas olisi perehtynyt vuosia - vuosikymmeniä alueeseen, paikallisväestöön jne. Lisäksi tuttujen / verkoston tuki olisi huomattavan vahva henkilökohtaisten siteiden kautta. Myös "joustava resursointi" eli hyvinkin monipuoliset paikallishankinnat romppeista ja palveluista onnistuisivat takuuvarmasti.
Noin oli ennen. Mutta eikös paikallispuolustus 90-luvun malliin ole purettu? Nyt suhteellisen harvalukuiset paikallispataljoonat vastaavat isoista maakunnista. Tuskin on edes kaikista kunnista edustus. Ja näilläkään välttämättä ole kovin vahvaa verkostoitumista, ei se ainakaan minään kriteerinä ole valinnoille.
 
Hyvää paikallistuntemuksessa on myös se, että tosiaan tiedetään mistä saadaan mitäkin. Tiedetään, että Maken firmalla on bobcat millä saadaan asvalttiin miinasijat, Peralta löytyy eräliike ja sieltä metsästyskameroita, Jormalta saadaan koukkulavallinen auto ja kaks konttia. Firmalla ei ole tarvetta ikälopuille Hiluxeille ja Lantikoille niin se -91 Hilux saattaa jopa jäädä omaan käyttöön. Kaikkien pitäisi vaan ostaa joku halpis Dacian maastoauto.
 
No onhan meillä vielä noita aluellisia joukkoja, eikä jossain länsirajan läheisyydessä tarvitse toivon mukaan olla mitään kovin kummoisia joukkoja.

Merivoimilla on kymmeniätuhansia miehiä rannikolla ja ilmavoimillakin on ainakin aisti-ilmavalvontajoukkoja koko valtakunnan alueella. Varsinkin päätukikohdat on tehokkaasti suojattu ja hätätilanteessa sieltä voidaan irroittaa helposti vaikka 400 sotilaspoliisia ja suojausmiestä, jos vihollinen tekee maahanlaskun tai jos paikallispataljoona joutuu tiukkoihin taisteluihin suuremman desanttiosaston kanssa.

Hiluxithan pääsi jonkinasteiseen kuuluisuuteen kun amerikkalaiset erikoisjoukot käytti niitä Afganistanin sodan alussa. Toki silloin osa erikoisjoukoista käytti jopa hevosia kulkuneuvoina. Ehkä meidänkin kannattaisia harkita ratsuväkeä tai edes rakuunoita? Ois komea näky kun rakuunat karauttaisivat rynnäkköön pellon yli ja raskas liekinheitin tukisi tätä rynnäkköä!:rolleyes:

tumblr_m9yskkluo61rvf4d3o1_1280_1.jpg


4638a741a2af072d486253dc2c8d8033.jpg
 
Back
Top