Pakko-otetun ajoneuvon sotavarustelu

Sitä ajattelin tuossa, kun mainitsin dieselin suluissa. Sinänsähän sitä adblueta ei paljoa kulu ja pitkälle pääsee täyttämällä sen säiliön rintamalle lähdettäessä, mutta nykydieselit ovat kuulemma allergisia pätkäajolle. Kesken kaiken alkavat regeneroinnit ym.:t ovat myös kivoja...

Tarkemmin ajateltuna, kyllähän muitakin systeemejä löytynee niin diesel- kuin bensiinikäyttöisistäkin autoista. Nykyäänhän ne usein suojelevat tekniikkaansa ja vievät tehot tai hyytyvät kokonaan vikatilanteessa, Sprinter-esimerkkisi pahimmasta päästä. Se ei sovi sotilaskäyttöön. Autolla pitää voida ajaa 5 km tai 10 km kaikki varoitusvalot vilkkuen, vaikka se tarkoittaisi, että moottori leikkaa kiinni sen jälkeen.
Toisaalta enää ei ole otto autoiksi sellaisia autoja joissa ei olisi näitä haasteita.
Siksi pitäisi huomioida tämä suunnitelmissa.
 
Ongelma on nämä EURO-päästörajat ja tiettyjen hankintaorganisaation henkilöiden haluttomuus hankkia sotavarusteita eikä perusautoja.

Voisin kirjoittaa pitkän tarinan A-maasta ja autojen hankinnasta sinne, mutta en jaksa näpytellä. Siinäkin hankinnassa EURO-päästöraja oli tärkeämpi kuin auton kyky liikkua ilman sähköä.
No on se hyvä, ettei a-maan ilmaa vahingossakaan pilattu vaan ajettiin vastuullisesti euro 4:lla. Taistelukestävyyden ja käyttäjien hengen uhallakin, ympäristöä suojellen. Kyllä nyt on talibaanin parempi olla.

En nyt tarkoita, että pitäisi ryssän tyylisesti olla välittämättä mistään ja rauhanajan käytössä on hyvä, että periaatteista ei tingitä. Sotatantereella sitten pitäisi ymmärtää luopua jostain ja mennä järki, eikä periaate ja direktiivit edellä.
 
En nyt tarkoita, että pitäisi ryssän tyylisesti olla välittämättä mistään ja rauhanajan käytössä on hyvä, että periaatteista ei tingitä. Sotatantereella sitten pitäisi ymmärtää luopua jostain ja mennä järki, eikä periaate ja direktiivit edellä.
Näin itse ajattelin myös, varsinkin kun speksatut autot mitä esitimme hankittavaksi ohitettiin Toyota pradoilla.
 
Iso tila-auto on tyhjää parempi, mutta henkilöautojen ongelma on iso lasipinta-ala ja siitä johtuva nopea jäähtyminen.
Mahdollisimman paljolti peltiseinillä oleva paku on eristettynä lämpötaloudellisempi ja sotakäytössä ulos viotava valosaaste pienempi.

Pakettiauton ongelma on se, että se vaatii erillisen lämmityslaitteen tavaratilaan, kun ohjaamon puhaltimet eivät puhalla sen väliseinän lävitse (eikä lämmityslaitteen teho riittäne muutoinkaan lämmittämään takatilaa, vaikka väliseinä poistettaisiin). Ihmisten kuljettamiseen tarkoitettu auto taas lämpenee minuuteissa, kun moottori käynnistetään ja lähdetään ajamaan, ja taka- ja sivulasit voi peittää esim. pahvilla ja foliolla.

Perinteistä tila-autoa parempi ratkaisu olisi kuitenkin varmaan VW Caravelle, taksi-Sprinter tms. pakettiauton alustalle rakennettu oikea pikkubussi. Niistä kun ottaa penkit pois, niin se on aika lähellä pakettiautoa tilojen puolesta (ja voi jättää jäljelle yhden/pari penkkiä lämärille ja "käveleville haavoittuneille"). Lisäksi niissä voi ehkä olla useammin webastoa ym. valmiiksi asennettuna? (Arvelen, en tiedä.)

Yksi ongelma voi kuitenkin olla ajoneuvon vetotapa. Luulen, että nelivetoisia pikkubusseja (ja tila-autoja) voi olla aika heikosti saatavilla. Nelivetoisia pakettiautoja lienee paljon enemmän.

Mutta kun maastoambulansseista puhutaan, niin mitenköhän isohko citymaasturi (esim. XC90) toimisi tässä käytössä? Kaadetaan puoli takapenkkiä ja lykätään potilas takaluukusta sisään pää edellä. Lämäri voi istua siinä pystyssä olevalla takapenkin puolikkaalla turvavöissä, ja kuljettajan viereen etupenkille mahtuu istumaan vielä yksi lievemmin haavoittunut. Toki kuljetuksen aikana ei paljoa voi hoitotoimenpiteitä suorittaa...
 
Pakettiauton ongelma on se, että se vaatii erillisen lämmityslaitteen tavaratilaan, kun ohjaamon puhaltimet eivät puhalla sen väliseinän lävitse (eikä lämmityslaitteen teho riittäne muutoinkaan lämmittämään takatilaa, vaikka väliseinä poistettaisiin). Ihmisten kuljettamiseen tarkoitettu auto taas lämpenee minuuteissa, kun moottori käynnistetään ja lähdetään ajamaan, ja taka- ja sivulasit voi peittää esim. pahvilla ja foliolla.

Perinteistä tila-autoa parempi ratkaisu olisi kuitenkin varmaan VW Caravelle, taksi-Sprinter tms. pakettiauton alustalle rakennettu oikea pikkubussi. Niistä kun ottaa penkit pois, niin se on aika lähellä pakettiautoa tilojen puolesta (ja voi jättää jäljelle yhden/pari penkkiä lämärille ja "käveleville haavoittuneille"). Lisäksi niissä voi ehkä olla useammin webastoa ym. valmiiksi asennettuna? (Arvelen, en tiedä.)

Yksi ongelma voi kuitenkin olla ajoneuvon vetotapa. Luulen, että nelivetoisia pikkubusseja (ja tila-autoja) voi olla aika heikosti saatavilla. Nelivetoisia pakettiautoja lienee paljon enemmän.

Mutta kun maastoambulansseista puhutaan, niin mitenköhän isohko citymaasturi (esim. XC90) toimisi tässä käytössä? Kaadetaan puoli takapenkkiä ja lykätään potilas takaluukusta sisään pää edellä. Lämäri voi istua siinä pystyssä olevalla takapenkin puolikkaalla turvavöissä, ja kuljettajan viereen etupenkille mahtuu istumaan vielä yksi lievemmin haavoittunut. Toki kuljetuksen aikana ei paljoa voi hoitotoimenpiteitä suorittaa...
No spekulaatiotahan nämä.

Tuo iso SUV toimii yhdellä paaripokalla. Taas tyhjää parempi.

Edit: sillä ertuksella, että niihin ei ole kiinnikkeitä paareille, potilas heiluu kuin hullun mulkku mielipuolen perseessä
 
Pakettiauton ongelma on se, että se vaatii erillisen lämmityslaitteen tavaratilaan, kun ohjaamon puhaltimet eivät puhalla sen väliseinän lävitse (eikä lämmityslaitteen teho riittäne muutoinkaan lämmittämään takatilaa, vaikka väliseinä poistettaisiin). Ihmisten kuljettamiseen tarkoitettu auto taas lämpenee minuuteissa, kun moottori käynnistetään ja lähdetään ajamaan, ja taka- ja sivulasit voi peittää esim. pahvilla ja foliolla.

Perinteistä tila-autoa parempi ratkaisu olisi kuitenkin varmaan VW Caravelle, taksi-Sprinter tms. pakettiauton alustalle rakennettu oikea pikkubussi. Niistä kun ottaa penkit pois, niin se on aika lähellä pakettiautoa tilojen puolesta (ja voi jättää jäljelle yhden/pari penkkiä lämärille ja "käveleville haavoittuneille"). Lisäksi niissä voi ehkä olla useammin webastoa ym. valmiiksi asennettuna? (Arvelen, en tiedä.)

Yksi ongelma voi kuitenkin olla ajoneuvon vetotapa. Luulen, että nelivetoisia pikkubusseja (ja tila-autoja) voi olla aika heikosti saatavilla. Nelivetoisia pakettiautoja lienee paljon enemmän.

Mutta kun maastoambulansseista puhutaan, niin mitenköhän isohko citymaasturi (esim. XC90) toimisi tässä käytössä? Kaadetaan puoli takapenkkiä ja lykätään potilas takaluukusta sisään pää edellä. Lämäri voi istua siinä pystyssä olevalla takapenkin puolikkaalla turvavöissä, ja kuljettajan viereen etupenkille mahtuu istumaan vielä yksi lievemmin haavoittunut. Toki kuljetuksen aikana ei paljoa voi hoitotoimenpiteitä suorittaa...
Tässä voisi jopa todeta, että nykyaikaisen pakettiauton ongelma on lämmön riittäminen. Itsellä teini-ikää lähestyvä karvalakkipakettiauto ja yksilössä on tehdasasenteinen ECU-integroitu Webasto joka parhaimmillaan on käynnistynyt automaattisesti jo Etelä-Suomen elokuisessa illassa moottorin lisälämmön tarpeen vuoksi. Väliseinä on paikallaan ja talvella tilanne vielä huonompi.

Väliseinä lähtee ronskeilla otteilla vartissa, tod näk pultti/niitti yhdistelmällä kiinni.

Noita nelivetoisia minibusseja on harvassa verrattuna pakettiautoversioihin, ja niidenkin nelivedot on harvinaisia vajaavetoisiin nähden. MB Vito etuveto 43000€, nelikko 60000€, pikkubussi vajaavetoisena 100000€.

Pikkubussinkaan lämpöeristys ei ole kummoinen ja sen parantaminen vaatii taas työlästä sisustan purkamista. Pakettiauton lisäeristää puolessa päivässä. Pikkubussia kun purat hieman vauhdikkaammin ja sohaiset väyläsähkönippuun, on mukava yllätys kun seuraavalla viikolla sähkökäyttöinen ovi ei aukeakaan tai automaatti ei anna ajaa kun ”ovi on auki”

Paljaalle kankaalle on paras maalata jos värejä vaan löytyy.

Tuo iso SUV toimii yhdellä paaripokalla. Taas tyhjää parempi.

Edit: sillä ertuksella, että niihin ei ole kiinnikkeitä paareille, potilas heiluu kuin hullun mulkku mielipuolen perseessä
En usko että paarikiinnikkeiden laitto olisi ylivoimainen homma jos tarve tulee. Selkänojan saa suhteellisen helposti pultattua lattiaan kiinni - omaa vanhaa farmaria pakuksi muuttaessa tein niskatukien reiistä raudat istuinosan kiinnikkeisiin, kun reikänauha on vähän metsäläisten metodi. Paarikiskot voi sit läpipultata kaadettuun selkänojaan. Seppä tekee puoleen tuntiin.
 
Ottokalustolle ei ole varsinaista omaa lankaa vissiin? Olisiko paikallaan nimetä tämä ketju ihan yleisesti ”Ottokalusto”?

Laitan nyt tänne kun en viitsi omaakaan lankaa asialle avata.

Tuli äsken mieleen sellainen asia kuin dronet. Mahdollistaako laki lennokkien ottamisen pv käyttöön sota-aikana? Jos ei niin pitäisikö lakia päivittää tarvittavin osin?

Ammattikäyttöön tarkoitettuja korkeamman suorituskyvyn droneja lienee maassamme satoja. Harraskäyttöön tarkoitettujen lennokkien määrä pyörii varmaan kymmenissä tuhansissa. Pv on sekin ostanut kaupallisia laitteita omaan käyttöön, joten maassamme olevan lennokki-varaston hyödyntämisessä olisi järkeä kun joka joukko-osastolle ei tarvittaviin portaisiin ole varmaankaan varaa sellaista pv:n varastoista jakaa.

Ihan täysillä leluilla ei tietenkään mitään tee. Mutta vaikka sadalla 8km toimintasäteen laitteella pystyisi valvomaan koko rajan mitalta.
 
Tuli äsken mieleen sellainen asia kuin dronet. Mahdollistaako laki lennokkien ottamisen pv käyttöön sota-aikana? Jos ei niin pitäisikö lakia päivittää tarvittavin osin?
Vain, jos lennokkien omistajat niin sallivat, tai jos lennokit ovat evakuoitavalla alueella. Ajoneuvojen lunastamista koskee kokonaan oma pykälänsä valmiuslaissa, jonka nojalla se voidaan tehdä,
 
Vain, jos lennokkien omistajat niin sallivat, tai jos lennokit ovat evakuoitavalla alueella. Ajoneuvojen lunastamista koskee kokonaan oma pykälänsä valmiuslaissa, jonka nojalla se voidaan tehdä,
Valmiuslain 110 pykälä

Tavaroiden luovutusvelvollisuus​


Sotilaallisen puolustusvalmiuden kohottamiseksi tai ylläpitämiseksi 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa puolustusvoimat voi päätöksellään velvoittaa jokaisen luovuttamaan puolustusvoimien hallintaan sellaisia tavaroita, jotka ovat välttämättömiä joukkojen majoittumisen, linnoittamisen tai energiahuollon turvaamisen kannalta, taikka muita puolustusvalmiuden kohottamisen ja ylläpitämisen kannalta välttämättömiä tavaroita.

Jos dronet ovat välttämättömiä puolustusvalmiuden kohottamiseksi tai ylläpitämiseksi, on niiden pakko-ottoon laillinen peruste.

Vamiuslain 112 pykälä on "Ajoneuvojen, alusten ja ilma-alusten luovutusvelvollisuus" Tämän pykälän perusteella Puolustusvoimat voi määrätä käyttöön annettavaksi mm. ilma-aluksia puolustusvalmiuden kohottamiseksi tai ylläpitämiseksi, eikä ilma-alusten tarvitse edes olla "välttämättömiä" puolustusvalmiudelle. EU-pakotteiden yhteydessä pakotteissa mainittujen ilma-alusten on uutisten mukaan katsottu käsittävän myös kuluttajadronet.

Eli kyllä dronet voidaan määrätä puolustusvoimien käyttöön, jos kyseiset valmiuslain pykälät on otettu käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Ottokalustolle ei ole varsinaista omaa lankaa vissiin? Olisiko paikallaan nimetä tämä ketju ihan yleisesti ”Ottokalusto”?

Laitan nyt tänne kun en viitsi omaakaan lankaa asialle avata.

Tuli äsken mieleen sellainen asia kuin dronet. Mahdollistaako laki lennokkien ottamisen pv käyttöön sota-aikana? Jos ei niin pitäisikö lakia päivittää tarvittavin osin?

Ammattikäyttöön tarkoitettuja korkeamman suorituskyvyn droneja lienee maassamme satoja. Harraskäyttöön tarkoitettujen lennokkien määrä pyörii varmaan kymmenissä tuhansissa. Pv on sekin ostanut kaupallisia laitteita omaan käyttöön, joten maassamme olevan lennokki-varaston hyödyntämisessä olisi järkeä kun joka joukko-osastolle ei tarvittaviin portaisiin ole varmaankaan varaa sellaista pv:n varastoista jakaa.

Ihan täysillä leluilla ei tietenkään mitään tee. Mutta vaikka sadalla 8km toimintasäteen laitteella pystyisi valvomaan koko rajan mitalta.
500metrin kantama on ihan hyvä vartiopaikalla jossain takamaastossa tai vielä kauempana linjoista.
 
500metrin kantama on ihan hyvä vartiopaikalla jossain takamaastossa tai vielä kauempana linjoista.
Juu, leluilla tarkoitin lähinnä niitä 100-200m droneja, joissa ei luoteetavasti kulje edes huonolaatuinen kuva ja lentoaika on 5 minuuttia.

Vähän huonosti muotoilin tuossa, tarkoitus ei ollut leimata alle 8km droneja leluiksi vaan siinä oli kaksi ääripäätä samassa kappaleessa.
 
Juu, leluilla tarkoitin lähinnä niitä 100-200m droneja, joissa ei luoteetavasti kulje edes huonolaatuinen kuva ja lentoaika on 5 minuuttia.

Vähän huonosti muotoilin tuossa, tarkoitus ei ollut leimata alle 8km droneja leluiksi vaan siinä oli kaksi ääripäätä samassa kappaleessa.
parhaimmat dronet sinne missä niitä tarvitaan, kaikki huonotkin toissijaisiin kohteisiin. Vaikka ei tulisi kuvaa lainkaan vihollinen joutuu kuitenkin varautumaan kunnolliseen.
 
Valmiuslain 110 pykälä

Jos dronet ovat välttämättömiä puolustusvalmiuden kohottamiseksi tai ylläpitämiseksi, on niiden pakko-ottoon laillinen peruste.

Vamiuslain 112 pykälä on "Ajoneuvojen, alusten ja ilma-alusten luovutusvelvollisuus" Tämän pykälän perusteella Puolustusvoimat voi määrätä käyttöön annettavaksi mm. ilma-aluksia puolustusvalmiuden kohottamiseksi tai ylläpitämiseksi, eikä ilma-alusten tarvitse edes olla "välttämättömiä" puolustusvalmiudelle. EU-pakotteiden yhteydessä pakotteissa mainittujen ilma-alusten on uutisten mukaan katsottu käsittävän myös kuluttajadronet.

Eli kyllä dronet voidaan määrätä puolustusvoimien käyttöön, jos kyseiset valmiuslain pykälät on otettu käyttöön.
Hyvä täsmennys, erityisesti tuo droonien tulkitseminen ilma-aluksiksi, sillä se tosiaan oikeuttaa niiden lunastamiseen PV:n käyttöön varsin yksinkertaisella menettelyllä.
 
Pakko-ottopakuihin on olemassa nelipaikkainen paariteline. Kaksi slottia vierekkäin ja kaksi päällekkäin, jos oikein muistan. Ihan simppeli teräskehikko, jonka voinee pultata melkein minkä tahansa pakun peräkammariin. Tämä lääkintä-au:n bongauksena kertausharjoituksesta. Kalmokandidaatit eivät siis pyöri lattialla siltä osin, kuin kalustoa riittää.
Tuo on varmaan ollut sama jota Merivoimat on testannut Jurmossa.

Kuva Rannikon puolustaja 2011/2-lehden sivulla 14
 
Laitetaan vaikka tänne... Eli internetin ihmeellisestä maailmasta löytyi tällaisia retrofit-panssarointeja. Toki varmaan tarkoitettu lähinnä kriisialueilla operoiville journalisteille ja avustusjärjestöille, mutta kyllähän näistä voi ammentaa köyhän valtion ottoajoneuvoihinkin.

Scantex Seat Protection

Scantex Seat Protection




Scantex Seat Protection is a personal protection item that covers the back and the lower part of the body from shrapnel from small anti-personnel landmines, hand grenades and small arms fire.

There will be a loose foot well blanket for each Scantex Seat Protection that helps to protect feet and lower legs. We can remove the blanket and fit in seconds and can also be interchangeable between vehicles.


Scantex Side Protection

Scantex Side Protection




The Scantex Side Protection is a retrofit solution to protect the sides of a soft skinned vehicle. When the door is prepared with carryings studs, the flexible panels can be attached and removed within seconds making it possible to equip the vehicle for the trip if protection is considered advisable.

The Scantex Side Protection is designed to offer a high level of protection against the fragments from a Road Side Bomb detonating next to the vehicle. They are tailor-made for the actual door model. In addition it defeats rounds from an AK47 rifle fired at close range and all short handguns.

 
En nyt parempaakaan löytänyt niin laitan tähän. Eli myös raskasliikenne sähköistyy ja sillä on suuri merkitys tulevaisuudessa puolustusvoimien ottoajoneuvo kantaan
 
Back
Top