Pakolaisuus

Tuo helvetin "hoivapalvelu" on kyllä nyt vastuussa alaikäisiin sekaantumisesta. Pikkarainen ja Nikkola, mitä ihmeen parittajia olette.

Ulkomaalaisia henkilöitä joiden taustoista ei tiedetä mitään ja sallitaan tuollainen.. Mikä tätä maata vaivaa??
 
Viimeksi muokattu:
Olisko "rajaton äärisuvaitsevaisuus"...? :rolleyes:

Mutta osataan tätä briteissäkin:
https://www.thesun.co.uk/news/20303...in-her-care-is-actually-a-21-year-old-jihadi/
" Cuckoo in the nest Migrant foster mum reveals her horror at discovering ’12-year-old refugee’ in her care is actually a 21-year-old Jihadi. Kind-hearted Rosie became suspicious when she noticed Afghan lad was 'hairy' and was 'adept at firing rifle'"

Käenpoikia, todellakin.

Viime aikoina on ollut aika paljon esillä Aleppo ja miten sieltä joutuu pakenemaan paljon ISIS-terroristeja ja länsimaista sinne päätynyttä väkeä. Nehän tulevat tarvitsemaan turvapaikkaa ja suojelua. Suomessa on varmaan SPR jo valmiina?

Sori tuplapostitus. Nämä jutut siitä miten ihmiset eivät erota kaksikymppistä 12 vuotiaasta. Ehkäpä ilmapiiri on ollut sellainen että asioita ei saa kyseenalaistaa jottei leimaannu rasistiksi. Tuntuu kuin kyseenalaistamattomuus ja sokeus olisi osa monikulttuurisuutta. Kyseinen ideologia on aivan kuin jokin uskonto.

Ei kyseenalaisteta motiiveja - jottei olla rasisteja eikä loukata ketään
Ei kyseenalaisteta ikää - jottei loukata ketään.
Ei saa epäillä islamistiksi vaikka olisi aihettakin - jottei vahingossakaan olla rasisteja
Hyväksytään valehtelu - jottei loukata valehtelijaa

On sanottu että ihmiset ovat yksilöitä eikä pitäisi leimata kokonaisia kansanryhmiä (tai ulkomaalaisia ryhmiä) mutta tuollainen toimintahan vahvistaa niitä ennakkoluuloja
 
Viimeksi muokattu:
Mutta osataan tätä briteissäkin:
https://www.thesun.co.uk/news/20303...in-her-care-is-actually-a-21-year-old-jihadi/
" Cuckoo in the nest Migrant foster mum reveals her horror at discovering ’12-year-old refugee’ in her care is actually a 21-year-old Jihadi. Kind-hearted Rosie became suspicious when she noticed Afghan lad was 'hairy' and was 'adept at firing rifle'"

Käenpoikia, todellakin.

Viime aikoina on ollut aika paljon esillä Aleppo ja miten sieltä joutuu pakenemaan paljon ISIS-terroristeja. Nehän tulevat tarvitsemaan turvapaikkaa ja suojelua. Suomessa on varmaan SPR valmiina?

Samasta jo aamulla postasinkin :rolleyes:

 
Forssasta poliisi on kirjannut kolme rikosilmoitusta. Ilmoituksia on kirjattu sekä forssalaisten että turvapaikanhakijoiden taholta.

Sosiaalisessa mediassa kiertäviä huhuja yön tapahtumista poliisi ei kommentoi.
 
Forssasta poliisi on kirjannut kolme rikosilmoitusta. Ilmoituksia on kirjattu sekä forssalaisten että turvapaikanhakijoiden taholta.

Sosiaalisessa mediassa kiertäviä huhuja yön tapahtumista poliisi ei kommentoi.

Saksankujan asukkaat häpeissään

Viikonloppuna Forssan keskustassa tapahtunut kahden seurueen välinen kahakka on suututtanut Saksankujan asukkaat. Heidän mielestään naisen lyöminen pitäisi tuomita ilman selittelyjä.

Loppu luettavissa Forssan lehdestä maksumuurin takaa.

Kovasti nämä on aina jälkikäteen häpeissään ainakin lehtien otsikoissa.
 
Tuo helvetin "hoivapalvelu" on kyllä nyt vastuussa alaikäisiin sekaantumisesta. Pikkarainen ja Nikkola, mitä ihmeen parittajia olette.

Ulkomaalaisia henkilöitä joiden taustoista ei tiedetä mitään ja sallitaan tuollainen.. Mikä tätä maata vaivaa??

Tästä tarvitaan paitsi päitä vadille niin myös huomattavia tarkennuksia ja tiukennuksia vastaanottokeskusten käytöntöihin kaikkialla.
 
Noi vaan. Oliko sitä nuorisotyöttömyyttä vai ei?

Sijoittajilta kerätään miljoonia maahanmuuttajien työllistämiseen – valtio hakee 28 miljoonan euron säästöjä

Sijoittajilta kerätyt miljoonat säästäisivät valtiolta pitkän pennin. Pelkästä hyväntekeväisyydestä ei ole kyse, sillä maahanmuuttajien työllistyessä myös sijoittajat tienaisivat.

Varainhoitoyhtiö FIM on keräämässä yksityisiltä sijoittajilta rahoitusta hankkeelle, jonka tavoitteena on maahanmuuttajien nopeampi työllistyminen. Työ- ja elinkeinoministeriön ja Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran ideoima hanke tähtää vähintään 2 000 maahanmuuttajan työllistymiseen kolmessa vuodessa.

FIM ja vaikuttavuussijoitusyhtiö Epiqus ovat hakemassa sijoittajilta noin 15 miljoonan euron panostusta, joka suunnataan maahanmuuttajien kouluttamiseen. Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK kertoi tänään ensimmäisenä lähtevänsä mukaan miljoonan euron sijoituksella.

Mikäli hanke onnistuu, valtion kirstuun kilahtaa 28 miljoonaa euroa säästöinä työmarkkinatuessa, kotouttamiskoulutuksen kustannuksissa ja kasvaneena verokertymänä. Siitä osa maksetaan tuottona hankkeen sijoittajille, kertoo FIM:n toimitusjohtaja Teri Heilala.

– Tuottotavoite hankkeelle on noin 8 prosenttia. Valtio maksaa vain tuloksista, jotka ovat mitattavissa hankkeeseen osallistuneiden verotettavien tulojen perusteella, Heilala sanoo.

Vauhtia kotoutumiseen

Tuloksia tarkastellaan peilaamalla hankkeeseen osallistuneiden verotietoja ja työllistymistä verrokkiryhmään. Normaalisti kotouttamiskoulutus kestää vuodesta puoleentoista, ja työllistyminen tapahtuu keskimäärin vasta kolmen vuoden kuluttua koulutuksen päättymisestä. Käynnistyvässä hankkeessa pyritään työllistymiseen jo neljä kuukautta koulutuksen alkamisesta. Koulutus jatkuisi työn ohessa työpaikalla.

Heilalan mukaan sijoittajien kanssa käydään tällä hetkellä keskusteluja laajalla rintamalla. Sijoituksia kerätään suomalaisilta säätiöiltä, eläkeyhtiöiltä ja yrityksiltä. Ensimmäisten sijoitusten tultua hankkeen koulutukset ovat käynnistymässä kuukausien sisällä.

– Kouluttamisesta vastaavat yhtiöt, jotka ovat järjestäneet vastaavia koulutuksia aiemminkin. Kursseja suunnitellaan yhteistyössä viranomaisten kanssa, Heilala kertoo.

Hanke on esimerkki niin sanotusta vaikuttavuusinvestoinnista, jonka tarkoituksena on kerätä yksityistä pääomaa yhteistä hyvää edistäviin hankkeisiin. Sovittujen tavoitteiden toteutuessa sijoitukset ovat samalla myös tuottoisia.

http://yle.fi/uutiset/3-9248469
 
Lisää €uroja. Sijoittamiseen keskittyvässä trooli.fi sivustolla on julkaistu Migrin ja Uudenmaan SPR:n välinen sopimus vastaanottopalveluiden järjestämisestä. Sopimuksen oikeellisuudesta ei ole missään toistaiseksi vahvistusta. Jokainen voi alkuu itse arvioida.

Sopimus on allekirjoitettu vasta maaliskuussa 2016, Jorma Kuuluvaisen toimesta. Uudenmaan SPR:lle sopimuksen mukaan arviona on maksettu vuodessa yli 60m€, siis vain SPR ja Uusimaa. Arvio näyttäisi perustuvan julkisuudessakin esitettyyn "tavoitekustannustasoon" noin 30€/vrk/henkilö, joka on julkisuudessa olevien tietojen mukaan yritetty yleisesti kaksinkertaisena.

Migrin Kuuluvainen on julkisuudessa aina puolustellut kalliita sopimuksia kiireellä. Tämä sopimus on alkanut syyskuussa 2015, mutta allekirjoitettu maaliskuussa 2016. Olisiko kuitenkin ollut aikaa "viilata" sopimusta?

Huomaa sivun 3 maininta palveluiden tarjoamisesta kielteisen päätöksen saaneille, kunnes he ovat poistuneet maasta..

http://trooli.fi/SopimusSPRHUP.pdf

Pitkään kiinteistöalalla työskennellyt mies kertoo MTV Uutisille, että hänen mukaansa vastaanottokeskusten tiloista maksetaan tällä hetkellä kohtuuttomia vuokria. Yhdeksi esimerkiksi hän nostaa Evitskogin vastaanottokeskuksen Kirkkonummella.

Yhä useampi yritys on lähtenyt mukaan vastaanottokeskusbisnekseen, ja moni arvelee yritysten käärivän toiminnasta hyvät voitot. Keskusten ylläpitoa ei ehditä kilpailuttaa, vaikka summa yleensä ylittää hankintalain kilpailutusrajana olevan 134 000 euroa.

– Maahanmuuttoviraston (Migri) pääjohtaja Jorma Kuuluvainen, maksaako Migri ylihintaa vuokraamistaan kiinteistöistä? Miten varmistetaan, että maksettu hintataso on järkevä?

– Pääsääntöisesti tilat vuokraa palvelujen tuottaja (SPR, kunta, muu yhteisö tai yksityinen palveluntuottaja). Tilojen katselmuksen yhteydessä selvitetään myös vuokrataso ja se on ollut vähintäänkin kohtuullinen. Ylihintaisia kiinteistöjä ei ole vuokrattu. Jos on vuokrattu asuntoja, ne ovat yleensä kunnallisia vuokra-asuntoja, joissa on edullinen vuokrataso. Jos vuokrataso osoittautuu korkeaksi, ei vuokraukseen lähdetä.

– Senaatin omistamat tilat Migri vuokraa suoraan itse (Senaatin periaate). Lisäksi Migri on joutunut nopeissa hätämajoitusratkaisuissa tekemään suoraan sopimuksen kiinteistön omistajan tai sen edustajan kanssa, ja toiminnan operoija on tullut mukaan sen jälkeen. Esimerkiksi Evitskog oli tällainen kohde.

– Kuinka hyvin kiireessä pystytään selvittämään, mikä olisi kussakin kiinteistössä järkevä vuokrataso? Olisiko tarjoukset mahdollista kilpailuttaa?

– Käytämme etukäteen asetettua vaihteluväliä vuokratasossa, jonka perusteella edetään tai hylätään harkinnassa oleva kohde. Kiireessä kilpailutusmenettely ei onnistu. Toisaalta tilat ovat hyvin erilaisia (selvät asunnot, asuntolat, laitostilat, hallitilat jne.) ja käsittävät erilaisia muita kuin pelkkään majoitukseen tarkoitettuja tiloja. Vertailu saattaa olla vaikeata.

– Kuinka paljon Migri on saanut tarjouksia vuokrattavista tiloista? Onko vastaanottokeskus tällä hetkellä lottovoitto kiinteistönomistajille?

– Erilaisia tilatarjouksia on tullut runsaasti. Ensisijaisesti on haettu riittävän majoituskapasiteetin (väh. 150 paikkaa) mahdollistavia tiloja. Jos on pienempi kapasiteetti, silloin tulee olla yhdistämismahdollisuus johonkin jo toiminnassa olevaan yksikköön. Vältetään pieniä erillisiä yksiköitä. En sanoisi varsinaiseksi lottovoitoksi. Tietenkin tyhjänä olevien tilojen käyttöön saaminen tai konkurssikypsän hotellin majoituskapasiteetin uudelleen käyttö saattavat merkitä jonkinlaista lottovoittoa, mutta ei mitään jättipottia.

– Evitskogin KN Keskuksella on netissä huoneiden vuokrahinnasto, jonka mukaan huoneiden kuukausivuokran 300 henkilölle voisi ajatella olevan vajaa 70 000 euroa (tähän esimerkkilaskelmaan on laskettu huonevuokrat, lisävuoteet ja liinavaatteet, ei ruokaa tai muita menoja). Sanoitte Evitskogin vastaanottokeskuksen infotilaisuudessa, että hintataso keskuksessa on noin 30 euroa henkilöltä vuorokaudessa. Näin ollen kiinteistöstä maksettaisiin yhteensä noin 270 000 euroa kuukaudessa. Pitääkö tämä summa paikkansa ja onko järkevää maksaa sellaista hintaa, jos tilat olisi saanut huomattavasti edullisemmin vuokraamalla huoneet turvapaikanhakijoiden käyttöön? Ruoka ei varmaankaan voi maksaa tuota väliin jäävää 200 000 euroa?

– Sopimus tehtiin periaatteella euroa päivässä henkilöä kohden. Se sisälsi majoitustilojen ja muiden tilojen käytön 300 henkilön majoittamiseksi (sis. majoitustilojen kalustuksen ja varustuksen, sähkön, veden ym.) sekä toimistotilat ym. tilat. Sopimus ei siis perustunut normaaliin tilavuokraan (€/m2), vaan vuorokausihintaan. Sopimus tehtiin 3 kuukauden määräajaksi, joka päättyy marraskuun puolivälissä. Tuo mainitsemasi 30 euroa henkilöltä vuorokaudessa oli noin arvio ja muistikuva koko ”paketista” mukaan lukien päivän ateriat, eikä ollut aivan oikeaan osunut.

– Miksi Migri maksaa vuokraa vastaanottokeskuksista periaatteella hlö/vrk? Olisiko edullisempaa vuokrata koko kiinteistö ja maksaa ruokailuista ja muista palveluista joku yksikköhinta?


– Pääosin Migri maksaa (tai operaattori maksaa) vuokraa koko kiinteistöstä periaatteella €/m2. Kaikki muut palvelut ovat sitten erikseen. Neliöhinnat vaihtelevat 5-6 eurosta 12 euroon/m2 riippuen siitä, mitä vuokra sisältää (sähkö, lämmitys, vesi, kiinteistöpalvelut jne.). Hlö/vrk –periaattetta on käytetty muutamissa nopeasti tehdyissä hotellityyppisissä hätämajoitusratkaisuissa.


http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/art...ista-ylihintaa-ei-ehdita-kilpailuttaa/5499708

Lisäksi Migrin tulossopimus:
http://www.migri.fi/download/64605_Tulossopimus_2016_Maahanmuuttovirasto_ja_SM.pdf?0c25855c9ee7d388
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko mahtaa olla saksassa porukkaa joilla olisi hinku päästä pohjolaan? Ajatellen vain sitä että jos rajatarkastukset loppuisivat...

EU jatkaa rajatarkastuksia sisärajoillaan
EU:n komissio suosittelee, että eräiden EU-maiden välisten rajojen rajatarkastuksia jatketaan kolmella kuukaudella. Tarkastukset oli määrä lopettaa vuodenvaihteessa, mutta nyt niitä jatketaan maaliskuun loppuun saakka.

EU:n sisäiset rajatarkastukset rikkovat unionin pääperiaatetta, kansalaisten vapaata liikkuvuutta. Eräät Schengen-alueen maat ottivat kuitenkin rajatarkastukset käyttöön, kun viime vuonna Lähi-idästä ja Afrikasta alkoi suuri pakolaistulva.

Tarkastuksia on Itävallan, Saksan, Tanskan ja Ruotsin rajoilla.

– Olemme tehneet kovasti työtä, jotta saisimme Schengen-alueen jälleen toimimaan normaalisti. Olemme myös saavuttaneet merkittäviä tuloksia, mutta vielä emme ole valmiita, sanoi komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans.

Komissio perustelee päätöstään sillä, että Kreikassa ja muissa EU-maissa on edelleen suuri määrä rekisteröimättömiä turvapaikan hakijoita. Jos tämä joukko lähtee liikkeelle, voi se aiheuttaa jälleen kaaosta.

Komissio toteaa, että Kreikkaan tulevien turvapaikan hakijoiden määrä on vähentynyt selvästi.

Lähteet: AFP
http://yle.fi/uutiset/3-9251657
 
Paljonko mahtaa olla saksassa porukkaa joilla olisi hinku päästä pohjolaan? Ajatellen vain sitä että jos rajatarkastukset loppuisivat...

EU jatkaa rajatarkastuksia sisärajoillaan
EU:n komissio suosittelee, että eräiden EU-maiden välisten rajojen rajatarkastuksia jatketaan kolmella kuukaudella. Tarkastukset oli määrä lopettaa vuodenvaihteessa, mutta nyt niitä jatketaan maaliskuun loppuun saakka.

EU:n sisäiset rajatarkastukset rikkovat unionin pääperiaatetta, kansalaisten vapaata liikkuvuutta. Eräät Schengen-alueen maat ottivat kuitenkin rajatarkastukset käyttöön, kun viime vuonna Lähi-idästä ja Afrikasta alkoi suuri pakolaistulva.

Tarkastuksia on Itävallan, Saksan, Tanskan ja Ruotsin rajoilla.

– Olemme tehneet kovasti työtä, jotta saisimme Schengen-alueen jälleen toimimaan normaalisti. Olemme myös saavuttaneet merkittäviä tuloksia, mutta vielä emme ole valmiita, sanoi komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans.

Komissio perustelee päätöstään sillä, että Kreikassa ja muissa EU-maissa on edelleen suuri määrä rekisteröimättömiä turvapaikan hakijoita. Jos tämä joukko lähtee liikkeelle, voi se aiheuttaa jälleen kaaosta.

Komissio toteaa, että Kreikkaan tulevien turvapaikan hakijoiden määrä on vähentynyt selvästi.

Lähteet: AFP
http://yle.fi/uutiset/3-9251657

Saksassa pelkästään "satojatuhansia" laittomia heeboja.
Näin suhteellisen tuoreen otsikon perusteella (itse juttu maksullinen)

Flüchtlinge: Hunderttausende Illegale leben in Deutschland - WELT
 
"Ulkomaan kansalaisten" tekemät seksuaaliset ahdistelut nousivat 400 % vuodessa ja raiskaukset 59 %

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/art...kijana-entista-useammin-ulkomaalainen/6133812

"Ulkomaan kansalaiset" tekevät jo lähes yhtä paljon seksuaalisia ahdisteluita kuin suomalaiset (ja "suomalaisistakin" "tekijämiehistä" suhteettoman suuri osa ei ole suomalaisia).

Terveisiä sinne Bagdadiin tekijämiesten äideille, vaimoille ja siskoille ... mahdatte olla ylpeitä "miehistänne" ?
 
AHAHAHHAHAH!! NIMBY-Granilaiset saavat maistaa omaa lääkettään... tunnen ton mestan kun kasvoin Viherissä paskalaakson toisella puolen mamuperheessä. Toivon vilpittömästi kaikkea pahaa noille itsertiitoisille kusipäille ja äpärälapsilleen, jotka ovat toivottavasti pian uhreja.

Kauniainen asuttaa “afgaanipojat” miljoonataloon!
Kauniaisiin hintapyynnöltään lähes miljoonan euron (995 000) taloon muuttaa Helsingin Diakonissalaitoksen ylläpitämään perheryhmäkotiin joulukuun alussa yhdeksän "afgaanilasta ja -nuorta".


Naurattaa vieläkin noiden vitun hurrien NIMBY-reaktio... :):):):):)!

 
Vittu tätämaata ja meidän päättäjiä...
Ihmettelen suunnattomasti tätä menoa. Suomalaisilla ei ole mitään väliä, "kustaan" suomalaisten päälle päättäjien taholta päätöksestä toiseen, että milloin pinna katkeaa joillan ryhmillä!!!
 
Onkohan varatuomarin naapuriin VOKki tulossa. Mikä on virkamiehen vastuu Suomessa, kuullostaa salaliittohöpinöiltä.

lokakuu 21, 201513:12 https://www.suomenuutiset.fi/kantel...esten-korvata-valtiolle-aiheutuneet-vahingot/
Kantelu: Jos oleskelulupia annettu väärin perustein, pitäisikö virkamiesten korvata valtiolle aiheutuneet vahingot?
MARKKU ULANDER

turvapaikkakeskustelu29142426.jpg

Maahanmuuttovirasto esitteli medialle tarkoitetussa taustatilaisuudessa Helsingissä 15. huhtikuuta 2015 puhuttelutapahtuman, jonka Suomesta turvapaikkaa hakeva henkilö käy läpi. Tilanne on näytelty. Kuvassa lavastettu puhuttelupöytäkirja.
Muut uutiset

Valtiontalouden tarkastusvirastolle jätetyssä kantelussa pyydetään selvittämään, minkälaisia seurauksia julkisen vallan taloudelle aiheutuu, jos turvapaikanhakijoille myönnetään oleskelulupia entiseen tapaan. Eläkkeellä olevan varatuomari Lauri Nordbergin jättämässä kantelussa kysytään, pitäisikö perusteettomia oleskelulupapäätöksiä tekeviltä virkamiehiltä vaatia korvausta valtiolle aiheuttamistaan vahingoista.

Varatuomari, vanhempi hallitussihteeri Lauri Nordbergin tekemässäkantelussa moititaan erityisesti maahanmuuttoviraston (Migri) käytäntöä, jonka mukaan Irakin pääkaupungista Bagdadista tai Somalian Mogadishusta tuleville myönnetään oleskelulupa lähes automaattisesti. Kantelu on tehty ennen Migrin eilen ilmoittamaa Irakin turvallisuusarvion tarkistusta.

Nordberg kirjoittaa:

”Migri on katsonut, että tietyt maakunnat Irakissa ovat vaarallisia ja niiltä kotoisin oleville on myönnetty oleskelulupa lähes automaattisesti tutkimatta, kohdistuuko hakijaan henkilökohtaista vaaraa. Näihin alueisiin kuuluvat muun muassa yli seitsemän miljoonan asukkaan Bagdad lähiympäristöinen ja pohjoisen kurdialueella oleva miljoonakaupunki Kirkuk (HS 26.92015).

Irakin länsiosan sunnialueilla ISIS-järjestö käy aseellista taistelua Irakin hallitusta vastaan. Taistelut eivät missään vaiheessa ole yltäneet lähellekään Bagdadia. ISIS ei edes pyri saamaan tätä voimakkaasti shiiaenemmistöistä suurkaupunkia haltuunsa, vaan haluaa perustaa ”kalifaatin” Syyrian ja Irakin sunnienemmistöisille alueille.

ISIS-järjestön ja ehkä muidenkin sunnien ääriainesten toimesta on kuitenkin aika ajoin räjäytetty itsemurhaajien pommeja shiiamuslimien kaupunginosien toreilla ja moskeijoissa. Shiiat eivät ole vastanneet tähän samalla tavalla. Jos yli seitsemän miljoonan asukkaan kaupungissa räjähtää pommi silloin tällöin, ehkä useastikin, onko siellä silloin aseellinen selkkaus? Ruotsi, Tanska ja ilmeisesti muutkin EU-maat katsovat, että näin ei ole ja palauttavat turvapaikanhakijoita Bagdadiin.

Vielä vähemmän kai voidaan katsoa aseellista selkkausta olevan se, että henkilön joku sukulainen on murhattu tai kadonnut taikka että henkilöä itseään on uhattu. Nämä ovat poliisiasioita, jotka kuuluvat valtion poliisiviranomaisten selvitettäviksi. Irakissa on nyt Haider Abadinjohtama kansainvälisesti tunnustettu hallitus, joka on ryhtynyt määrätietoisiin toimiin shiia- ja sunnimuslimien välisten ristiriitojen vähentämiseksi. Ei ole mitään syytä olettaa, että palatessaan kotimaahansa tavallista bagdadilaista uhkaisi kuolemanrangaistus, teloitus, kidutus tai muu epäinhimillinen tai ihmisarvoa loukkaava kohtelu tai rangaistus.

Suomi on kuitenkin katsonut, että Bagdadissa on aseellinen selkkaus, sieltä kotoisin oleva on lähes automaattisesti saanut oleskeluluvan eikä Bagdadiin ole palautettu ketään. Bagdadissa on siis yli seitsemän miljoonaa ihmistä, joilla on potentiaalinen mahdollisuus saada Suomesta oleskelulupa. Tämä on arabiankielisen Facebookin ja muiden internetin keskustelupalstojen välityksellä laajalti irakilaisten tiedossa.

Yhtä selkeän esimerkin tarjoaa Kirkuk. Tämä kurdien suurin kaupunki on jo pitkään ollut käytännössä heidän hallitsema, vaikka kaupungissa on myös arabeja, turkmeeneja ja muita vähemmistöjä. Väestöryhmien välillä ei ole ollut taisteluja. Kun ISIS viime vuonna valtasi Mosulin ja Irakin armeija pakeni etelään, kurdien peshmerga-joukot ottivat myös sotilaallisesti haltuunsa Kirkukin. Enää ei voida perustellusti väittää, että siellä olisi meneillään aseellinen selkkaus. Kirkuk on vakaasti kurdien hallinnassa ja aseellinen selkkaus ISIS-järjestön kanssa on paljon lännempänä. Kurdien hallitsemilla alueilla on myös pakolaisleirejä, joilla on paljon sunnimuslimiarabeja, mikä viittaa samaan.

Somalian pääkaupungissa, Mogadishussa, ei myöskään voida katsoa olevan aseellista selkkausta. Kaupunkiin on sijoitettu Afrikan unionin rauhanturvajoukkoja, jotka ovat onnistuneet pääpiirteissään rauhoittamaan kaupungin. Silloin tällöin al-Shabaab-järjestö räjäyttää pommin jossain hallituksen rakennuksessa tai ulkomaalaisten käyttämässä hotellissa, mutta EU-maissa katsotaan kaiketi yleisesti, ettei kaupungissa enää ole aseellista selkkausta. Suomessa Mogadishusta kotoisin oleville myönnetään lähes automaattisesti oleskelulupa eikä Somaliaan palauteta ketään.

Kantelussa moititaan myös Migrin käyttämiä asiantuntijoita:

”Migri on linjauksensa tueksi viitannut UNHCR:n, Human Rights Watch’in ja Amnesty Internationalin raportteihin (HS 17.9.2015). Nämä järjestöt tarkastelevat kuitenkin asiaa omista näkökulmistaan eikä niiden arvioita sen vuoksi aina voida pitää objektiivisina eivätkä kaikki maat niitä orjallisesti noudatakaan. Myös yksittäiset Irak-asiantuntijoina esiintyvät henkilöt ovat usein itse entisiä pakolaisia (HS 26.9.2015), mikä vähentää heidän objektiivisuuttaan.”

Sisäisen paon mahdollisuus
Ulkomaalaislaissa on määritelty sisäisen paon mahdollisuus. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka lähtömaan joillain alueilla olisi turvatonta, voisivat turvapaikanhakijat siirtyä turvallisille alueille oman maansa sisällä. Nordbergin mukaan Suomen tulisi käyttää tätä mahdollisuutta enemmän, eikä myöntää oleskelulupia entiseen tapaan.

Nordbergin kirjoitus jatkuu:

”Jos turvapaikanhakija on kotoisin alueelta, jolla vallitsee aseellinen selkkaus, sen ei välttämättä tarvitse johtaa siihen, että oleskelulupa on myönnettävä. EU:n direktiivi ja ulkomaalaislaki tuntevat nimittäin käsitteen ”sisäisen paon mahdollisuus” (88 e §). Oleskelulupaa ei tarvitse myöntää, jos turvapaikanhakijalla olisi mahdollisuus siirtyä johonkin toiseen osaan kotimaassaan, missä hänen ei tarvitse pelätä joutuvansa vainotuksi tai toissijaiseen suojeluun oikeuttavaan todelliseen vaaraan, ja missä hänen voidaan kohtuullisesti edellyttää oleskelevan.

Irakissa on kaikille etnisille ja uskonnollisille pääryhmille (sunnit, shiiat, kurdit) soveltuvia suhteellisen rauhallisia alueita, joilla nämä voisivat oleskella oman etnisen ja uskonryhmänsä piirissä ja suojeluksessa, kunnes pääsevät palaamaan kotipaikkakunnalleen. Usein siirtymistä toiselle alueelle oman maan sisällä voidaan pitää täysin kohtuullisena. Niinpä esimerkiksi kurdi, joka on joutunut pakenemaan Mosulista, voisi aivan hyvin elää jossain kurdien itsehallintoalueella tai Kirkukissa, missä ihmiset kuuluvat samaan etniseen ja uskonnolliseen ryhmään ja puhuvat samaa kieltä kuin hän. Irakiin on myös paennut ainakin 200 000 ihmistä Syyriasta, todennäköisesti valtaosa sunneja, jotka ovat sijoittuneet Irakin sunnialueille. Maan sisäinen pako on itse asiassa henkilön itsensäkin kannalta järkevämpi vaihtoehto kuin muuttaa kauas ankeisiin sääolosuhteisiin vieraan kielen ja vieraan uskonnon keskelle.

Ei ole tiedossa, kuinka paljon Migri käyttää maan sisäisen paon mahdollisuutta oleskeluluvan epäämisen perusteena. Sitä voitaisiin ja olisi perusteltua käyttää huomattavan monissa tilanteissa. Migrin lupakäytännön läpinäkyvyyttä tulisi tältä osin parantaa.”

Virkamiehet vastuuseen tekemistään päätöksistä?
Nordberg esittää valtiontalouden tarkastusviraston selvitettäväksi seuraavia asioita:

  1. Onko Migrin käytäntö määritellä ns. turvattomia alueita, joilta tuleville turvapaikanhakijoille myönnetään oleskelulupa lähes automaattisesti, perusteltu, etenkin huomioon ottaen, että turvattomat alueet poikkeavat muissa EU-maissa yleisesti noudatetuista ja että päätöstä päivitetään harvoin?
  2. Onko Migri riittävässä määrin käyttänyt hyväkseen ulkomaalaislain 88 e §:n suomaa mahdollisuutta evätä oleskelulupa, jos hakijalla olisi mahdollisuus siirtyä toiselle alueelle saman maan sisällä?
  3. Onko Migri riittävässä määrin käyttänyt ulkomaalaislain 107 ja 108 §:ien mahdollisuuksia suojelun lakkauttamiseen ja peruuttamiseen?
  4. Onko perusteltua, että Migri myöntää oleskelulupia pelkästään hakijan oman kertomuksen perusteella tarkistamatta esitettyjen väitteiden todenperäisyyttä?
  5. Onko perusteltua myöntää oleskelulupia, vaikka kielitesti osoittaa hakijan valehtelevan asuinpaikastaan, jos Migri ei itse pysty osoittamaan oikeaa asuinpaikkaa?
  6. Onko syytä vaatia, että virkamies, joka lainvastaisella tai selvästi perusteettomalla oleskelulupapäätöksellä on aiheuttanut valtiolle vahinkoa, korvaisi valtiolle aiheutetut menetykset?
  7. Onko Migrin lupakäytäntö riittävän läpinäkyvää, jotta valtion päättäjillä ja kansalaisilla olisi mahdollisuus seurata päätösten taloudellisia vaikutuksia?
Turvapaikanhakijoista miljardiluokan lasku
Nordberg muistuttaa, että turvapaikanhakijoista ja turvapaikkahakemusten käsittelystä on tänä ja ensi vuonna arvioitu valtiolle koituvan yhteensä 450 miljoonan euron kustannukset.

”Todelliset kustannukset alkavat kuitenkin vasta siitä hetkestä, kun asianomainen saa oleskeluluvan. Silloin hän pääsee täyden asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin. Hän voi itse päättää, mihin kuntaan hän haluaa asettua asumaan. Siellä hänelle on osoitettava asunto. Tähän asti noin puolet oleskeluluvan saaneista on hakeutunut pääkaupunkiseudulle, loput pääosin suuriin kaupunkeihin. Jos arvioidaan, että puolet tämän vuoden hakijoista eli 25 000 hakijaa saa myönteisen päätöksen, asuntojen rakentaminen näille tulee maksamaan karkeasti arvioiden yhden miljardin. Mikäli ensi vuonna myönteisen päätöksen saaneita tulee vielä 40 000, tarvitaan vajaa 2 miljardia euroa lisää. Asumisen kustannukset maksetaan valtion ja kuntien kukkarosta. Kansainväliseen suojeluun perustuvan oleskeluluvan saaneet eivät yleensä itse maksa asumisestaan mitään.

Tämän lisäksi tulevat oleskeluluvan saaneiden elatuskustannukset, terveydenhoito, päivähoito- ja koulukustannukset, tulkkaukset, kielenopetus ja muu kotouttaminen ym. Kokonaiskustannukset tästä noussevat useisiin miljardeihin euroihin. Huomattava on, että suuri osa kustannuksista lankeaa kuntien maksettavaksi, mikä lisää monissa kunnissa painetta veroäyrin korottamiseen. Asumisperusteisen sosiaaliturvan korvaaminen jollakin muulla, valtiolle ja kunnille halvemmalla ratkaisulla on useiden perustuslakiasiantuntijoiden mielestä syrjintää ja siten perustuslain vastaista. Näin ollen on epävarmaa, saadaanko sitäkään kautta helpotusta julkisen talouden kustannuksiin. Joka tapauksessa tällaisen uudistuksen valmistelu, säätäminen ja voimaan saattaminen veisi pitkän ajan.

Julkisen talouden kustannuksia lisää myös mahdollisuus pitkäaikaiseen, joskus toista vuotta kestävään vitkutteluun kielteisen oleskelulupapäätöksen toimeenpanossa käyttämällä hyväksi kaikki mahdolliset valitustiet ja lykkäyskeinot. Myös turvapaikanhakijoiden asianajokustannukset maksaa valtio. Kaikkia näitä kustannuksia voitaisiin pienentää rajoittamalla valitukset yhteen valitusportaaseen, hovioikeuteen. Pitäisi myös harkita, olisiko syytä antaa jollekin valtiontaloutta valvovalle elimelle, esimerkiksi valtiovarainministeriölle, valitusoikeus Migrin myönteisistä oleskelulupapäätöksistä. ”

Syyrian kriisin kestämätön nykylinja
Syyrian sotaa on joutunut pakenemaan naapurimaihin yli neljä miljoonaa ihmistä.

– Suomi on keskittynyt auttamaan, ei hätää kärsiviä syyrialaisia, vaan niitä irakilaisia, joilla on ollut rahaa ja voimia matkustaa koko Euroopan läpi päästäkseen maahan, jossa he saavat oleskeluluvan kaikkein helpoimmin. Tämä merkitsee lähivuosina usean miljardin euron menoerää valtiolle ja kunnille. Turvapaikanhakijoille ja erityisesti oleskeluluvan saaneille erilaisin perustein annettu tuki on räikeässä epäsuhteessa siihen, miten Suomi auttaa Syyrian sodasta kärsimään joutuvia paikan päällä.

Nordbergin mukaan kustannustehokkaampi, tasa-arvoisempi, ja moraalisempi sekä ekologisesti kestävämpi tapa olisi ohjata apu, minkä Suomi pystyy antamaan, sinne missä sitä eniten tarvitaan, Syyrian naapurimaiden pakolaisleireille.

Massamaahanmuutto ei ekologisesti perusteltua
Nordberg on ympäristöministeriöstä eläkkeelle jäänyt virkamies. Hän on poliittisesti sitoutumaton, mutta aatteellisesti ”paloheimolainen” vihreä.

– Erosin Vihreistä samoihin aikoihin kuin ex-kansanedustaja Eero Paloheimo ja samasta syystä: massamaahanmuutto Eurooppaan ei ole kestävän kehityksen mukaista ja ekologisesti perusteltua, hän kuvailee omaa taustaansa.

MATIAS TURKKILA
 
Back
Top