Panssarivaunut

Mikä näiden 105 mm tykillä varustettujen, pyörillä kulkevien keveiden värkkien käyttötarkoitus on? MBT:t ei tipu tuolla tykillä edestä, ja vähän järeä bemarin torjuntaan.
Niitä voi käyttää mm. talojen/savimajojen räjäyttämieen Irakissa ja Afganistanissa.

Tällainen yhdeksän vuotta sitten Youtubeen ladattu video löytyi.
 
Mikä näiden 105 mm tykillä varustettujen, pyörillä kulkevien keveiden värkkien käyttötarkoitus on? MBT:t ei tipu tuolla tykillä edestä, ja vähän järeä bemarin torjuntaan.

Suora-ammunta kaikkea paitsi MBT:tä vastaan (edestä), maantiepartiointi, ilmakuljetteinen toiminta sekä liikkuminen sellaisessa maastossa mihin raskaalla panssarilla ei pääse. Liikkuvat moottoroidun jalkaväen tulitukena.

Kantomatka 105 mm tykillä on nelisen kilometriä ja läpäisee uudetkin tankit kyljestä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt särähti korvaan :D ainut mikä tulee mieleen on painorajoitetut sillat. muuten telat vie kyllä pyöriä 10 - 0 maastoliikkuvuudessa.

Painohan siinä on kyseessä, ja Stryker on myös pienempi pituus- ja leveyssuunnassa verrattuna Abramsiin. Vuoristossa ja viidakossa noita kevyempiä tankkeja on käytetty enemmänkin, muistaakseni Aasiassa ja Etelä-Amerikassa on se suurin käyttäjäkunta kun sieltä molempia olosuhteita löytyy.

Esim. jenkeillä ei taida tällä hetkellä olla mitään 105 mm telavehjettä palveluskäytössä, eli pyörällinen Stryker MGS on sitten se ainoa mahdollinen sellaisissa paikoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä näiden 105 mm tykillä varustettujen, pyörillä kulkevien keveiden värkkien käyttötarkoitus on? MBT:t ei tipu tuolla tykillä edestä, ja vähän järeä bemarin torjuntaan.
Ymmärtääkseni ranskalaiset (AMX-10RC) ja italialaiset (Centauro) kaavailivat omille vaunuilleen mm. jonkinlaista selustan turvaajan roolia. Nopealiikkeinen, tulivoimainen, halpa ylläpitää.

Moniko haluaa olla esim. t-72B3:ssa sisällä, kun sitä ammutaan tornin juureen 105mm HEAT-ammuksella? Osuman jälkeen, onko todennäköisempää että itävaunu ampuu takaisin, vai että tulee toinen 105mm kuti kylkeen? Kyllä 105mm:n pitäsi herättää jotain kunnioitusta panssarimiehissäkin.

Ukrainassa sodan molemmat osapuolet ovat käyttäneet 122 PSH 74:ää suora-ammuntaan. Väittävät, että välillä osuma on johtanut torninkin irtoamiseen. Kineettinen energia antaa vähintään kunnon tällin ja räjähdys rikkoo vaunusta jotain oleellista, vaikka läpäisyä ei saataisikaan. Omat tappiot ovat tietysti kovia, koska neukkuajan panssarihaupitsia ei ole tehty tuohon hommaan. AMX-10RC ja Centauro selviytyisivät varmasti paremmin.
 
Ymmärtääkseni ranskalaiset (AMX-10RC) ja italialaiset (Centauro) kaavailivat omille vaunuilleen mm. jonkinlaista selustan turvaajan roolia. Nopealiikkeinen, tulivoimainen, halpa ylläpitää.

Moniko haluaa olla esim. t-72B3:ssa sisällä, kun sitä ammutaan tornin juureen 105mm HEAT-ammuksella? Osuman jälkeen, onko todennäköisempää että itävaunu ampuu takaisin, vai että tulee toinen 105mm kuti kylkeen? Kyllä 105mm:n pitäsi herättää jotain kunnioitusta panssarimiehissäkin.

Ukrainassa sodan molemmat osapuolet ovat käyttäneet 122 PSH 74:ää suora-ammuntaan. Väittävät, että välillä osuma on johtanut torninkin irtoamiseen. Kineettinen energia antaa vähintään kunnon tällin ja räjähdys rikkoo vaunusta jotain oleellista, vaikka läpäisyä ei saataisikaan. Omat tappiot ovat tietysti kovia, koska neukkuajan panssarihaupitsia ei ole tehty tuohon hommaan. AMX-10RC ja Centauro selviytyisivät varmasti paremmin.

Oman käsitykseni mukaan päinvastoin. Vaunuja käytetään väkivaltaiseen tiedusteluun ja ratsuväki juttuihin mitä Suomessa ei ollenkaan tehdä. Idea on tuoda raskas vaikutus nopeasti sinne missä sitä tarvitaan ja esimerkiksi tieto siitä että venäläisten tiedustelukomppanioihin ja pataljooniin ei kuulu tstvaunuja orgaanisesti edes auttaa Centauroja sun muita selviämään. Tuliylläkkö Centauroilla ja irti? Ei ne selustassa pyöri vaan sivustoilla tai reippaasti edessä.
 
Ymmärtääkseni ranskalaiset (AMX-10RC) ja italialaiset (Centauro) kaavailivat omille vaunuilleen mm. jonkinlaista selustan turvaajan roolia. Nopealiikkeinen, tulivoimainen, halpa ylläpitää.

Moniko haluaa olla esim. t-72B3:ssa sisällä, kun sitä ammutaan tornin juureen 105mm HEAT-ammuksella? Osuman jälkeen, onko todennäköisempää että itävaunu ampuu takaisin, vai että tulee toinen 105mm kuti kylkeen? Kyllä 105mm:n pitäsi herättää jotain kunnioitusta panssarimiehissäkin.

Ukrainassa sodan molemmat osapuolet ovat käyttäneet 122 PSH 74:ää suora-ammuntaan. Väittävät, että välillä osuma on johtanut torninkin irtoamiseen. Kineettinen energia antaa vähintään kunnon tällin ja räjähdys rikkoo vaunusta jotain oleellista, vaikka läpäisyä ei saataisikaan. Omat tappiot ovat tietysti kovia, koska neukkuajan panssarihaupitsia ei ole tehty tuohon hommaan. AMX-10RC ja Centauro selviytyisivät varmasti paremmin.

Se 105mm HEAT voi tuurilla läpäistä, mutta tod.näk valintana olisi joku nuoli. Kummankaan läpäisy ei ole kirkossa kuulutettu, mutta tuurilla voi mennä läpikin.
En haluaisi saada osumaan mistään, mutta jos saa valita mielummin 105mm, kuin 120mm.

Kevyiden pyörävaunujen etu on sekä taktinen-, että strateginenliikkuvuus.

Tornin irtoamiseen kineettisen energian voimalla on vaikea uskoa. Kuvittelisin syynä olleen läpäisevä osuma kylkeen ja a-tarvikeiden räjähdyksen.
Vaurioita 105mm osuma tietysti aiheuttaa, mutta sille on syynsä, että on siirrytty 120mm kanuunaan.
 
Ei ne selustassa pyöri vaan sivustoilla tai reippaasti edessä.
Niin, no.. selustalla tarkoitin sivustaa.. :oops: AMX:n "RC" tarkoittaa "Reconnaissance", joten en kiistä, etteikö vaunua käytettäisi tiedusteluun, väkivallalla tai ilman.

Alla kuvaus siitä, miten AMX-10 RC:iä käytettiin Irakin sodassa (=sivustan suojaamiseen vastahyökkäyksiä vastaan):
The 96 AMX-10 RCs were the most numerically important armored component of the 6th Light Armored Division. The division covered the left flank of the invasion force, protecting the Coalition forces against an enemy counter-attack. During the attack, also named Operation Daguet, the French forces clashed with the Iraqi 45th Infantry Division, which was defeated. The French also captured the As-Salman airfield.

The results of the fighting are impressive. Almost 3000 Iraqis were captured, with twenty enemy tanks being destroyed and two captured. Multiple other light vehicles and artillery pieces were destroyed or captured. The French didn’t lose a single vehicle, and no losses were suffered due to enemy action.
 
Tornin irtoamiseen kineettisen energian voimalla on vaikea uskoa. Kuvittelisin syynä olleen läpäisevä osuma kylkeen ja a-tarvikeiden räjähdyksen.
Kommentti oli allaolevasta tekstistä lainattu, sekin tietty perustuu sotilaiden omiin kertomuksiin ja voi olla värittynyttä tietoa. Huomattava myös, että siellä on ollut paljon vanhempaa kalustoa, t-54/55 jne.

FogV3jg.png
 
Kommentti oli allaolevasta tekstistä lainattu, sekin tietty perustuu sotilaiden omiin kertomuksiin ja voi olla värittynyttä tietoa. Huomattava myös, että siellä on ollut paljon vanhempaa kalustoa, t-54/55 jne.

Epäilen silti, mutta ainahan kaikki on mahdollista.
T-55 kalustolla tietysti asia on uskottavampi.

Kimmo
 
Iipot hankkivat satoja aktiivisuoja järjestelmiä. Jokainen linjalta ulos tuleva merkava varustetaan järjestelmällä. Uskon, että tämä tulee olemaan uusi normi 2030-lukua kohti mennessä.

Israel’s Ministry of Defense (IMOD) plans to continue the acquisition of Trophy active protection systems (APS), to equip every new Merkava 4 tank and Namer Heavy Armored Personnel Carrier (APC) with active protection, providing significant additional protection for every tank and APC. MOD Director General, Gen. (res) Udi Adam, instructed the Directorate of Production and Procurement (DOPP) to purchase hundreds of additional from Rafael Advanced Defense Systems.
http://defense-update.com/20161110_...sustain-ongoing-and-new-afv-acquisitions.html

namer_trophy_1021.jpg

Namer varustettuna APSllä

namer_trophy_spotlite_725.jpg
 
Leopard 2 koeajossa
http://www.suomensotilas.fi/leopard-2-koeajossa/



Puolustusvoimien Alankomaista hankkimat Leopard 2A6NL -taistelupanssarivaunut ovat alkuperäisiä Leopard 2ANL -vaunuja, joihin on jälkikäteen tehty ensin suojaa ja johdettavuutta parantava KWS II- ja myöhemmin vielä tulivoimaa parantava KWS I -modernisaatiot. Leopard 2ANL on komposiittipanssaroitu, konseptiltaan klassinen panssarivaunu, jossa miehistötila ja torni sijaitsevat vaunun etu- ja keskiosassa ja takaosassa moottori voimansiirtoineen. Vaunun ajaja on sijoitettu vaunun etuosaan keskilinjasta oikealle ja vaununjohtaja, ampuja ja lataaja on sijoitettu torniin. Vaunussa on sen ohjattavuutta olennaisesti helpottava, pitkälle automatisoitu rattiohjaus. Vaunu on varustettu 1990- ja 2000-lukujen taitteen parhailla eurooppalaisilla ammunnanhallinta-, tähtäys-, valvonta-, viesti- ja johtamisjärjestelmillä. Tämän modernimpaa vaunukalustoa lännestä ei ole saatavilla.

Valmistusmaa: Länsi-Saksa
Palveluskäytössä: vuodesta 2001 alkaen
Miehistö: 4 (vaununjohtaja, lataaja, ampuja ja ajaja)
Taistelumassa: 60 200 kg
Kokonaispituus: 10,97 m (ml. kanuunan putki)
Kokonaisleveys: 3,47 m
Korkeus: 2,87 m
Maavara: 0,5 m
Pääase: vakautettu 120 mm rihlaton Rheinmetall-kanuuna, 55 pituuskaliiperin putkella, 42 laukausta
Latausjärjestelmä: manuaalinen
Ammusvalikoima: alikaliiperiset nuoliammukset, sirpaloituvalla kuorella varustettu onteloammus, monikäyttöammus panssaroimattomia kohteita ja elävää voimaa vastaan
Ampujan tähtäin: vakautettu tähtäin päiväkanavalla ja lämpökameralla, laseretäisyysmittari
Vaununjohtajan tähtäin: 360˚ kääntyvä vakautettu panoraamatähtäin päiväkanavalla ja lämpökameralla
Muu aseistus: 2 kpl 7,62×51 mm FN konekivääri
Moottori: MTU MB873-Ka501 46 600 cm3 kaksoisturboahdettu nestejäähdytteinen nelitahtinen monipolttoaineinen dieselmoottori, 1 500 hv (1 104 kW) @ 2 600 rmp
Vaihteisto: Renk HSWL 354 hydrostaattinen/hydrodynaaminen planetaarinen vaihdelaatikko, 4 vaihdetta eteen ja 1 peruutusvaihde
Maksiminopeus: 72 km/h eteen, 31 km/h taakse
Toimintaetäisyys: 500 km
Esteiden ylityskyky: pituussuuntaisesti 60˚ ja sivusuuntaisesti 30˚ rinne, 1,1 m korkea este, 3,0 m leveä kaivanto
Telasto: johtopyörä edessä, 7 telapyörää, vetopyörä takana
Jousitus: vääntösauvajousitus, 3 etummaisessa ja 2 taaimmaisessa telapyörässä iskunvaimennus
Polttoainetilavuus: 1 200 l


Suomen puolustusvoimien uusi Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunu Parolannummella
 
Mitä kaikkea voi Leon tankkiin laittaa? Pitääkö jotakin säädellä kun vaihtaa polttoainettatyyppiä?
 
Brittiläinen Army Intelligence Report tarjoaa levottomuutta lisäävän arvion Venäjän uusista T-14 Armata taistelupanssarivaunuista.
Useimmat US puolustusanalyytikot ovat kuitenkin paljon maltillisempia arvioissaan.

Mukava juttu lukea.

Russia’s New Tank Is Not Quite a Revolution
It’s pretty good, but beware hyperbolic claims
by DAVE MAJUMDAR

A British Army intelligence report offers an alarmist assessment of Russia’s new T-14 Armata main battle tank. Most U.S. defense analysts, however, are much more measured in their analysis of the new Russian machines.

While the T-14 will likely be an excellent tank when it becomes operational, it is not quite the “revolution” that the British claim it to be. Moreover, it is far too expensive to produce in mass numbers.

1*sM5KaHIm9YBzwgMbVv8RNg.png

“Without hyperbole, Armata represents the most revolutionary step change in tank design in the last half century,” states a British Army intelligence report cited by The Telegraph.

But most U.S. assessments suggest that’s exactly what the British report is — hyperbole.

As The Telegraph notes, the British intelligence document questions the U.K. Ministry of Defense’s current defense strategy, which does not call for Great Britain to plan for a new combat vehicle to replace its Challenger 2 main battle tank.

“Are we on the cusp of a new technological arms race? Has an understandable focus on defeating the single threat of IEDs distracted Western military vehicle designers? Challenger 2, with life extension programmes, is currently due to remain in service until 2035. Is it time to rethink?” the report asks.

To be sure, the report does have some valid points. The T-14 does have some very impressive features.

1*Qfx0ImQrxSgot_fhcqI0vw.jpeg

A T-14 Armata in May 2016. Vitaly V. Kuzmin photo
“As a complete package, Armata certainly deserves its billing as the most revolutionary tank in a generation,” the intelligence brief states according to The Telegraph. “For the first time, a fully automated, digitised, unmanned turret has been incorporated into a main battle tank. And for the first time a tank crew is embedded within an armoured capsule in the hull front.”

While the report excerpts in The Telegraph don’t mention it, U.S. analysts note that many of the Armata’s advanced survivability features are drawn from the Israeli Merkava series. Nonetheless, the Russian seem to have advanced the state-of-the-art in terms of reactive armor and active protection.

Indeed, if the Russian Afghanit active protection system works as advertised, the Armata could prove to be a serious problem for the West if it were ever produced in numbers. However, most Western analysts — government and private sector — are dubious about Russian claims that their APS can defeat kinetic energy rounds.

However, even if the Armata was as dangerous as the British report claims, Russia is not likely to be able to afford the expensive new machine in the huge quantities.

Using the British reports own numbers — 120 Armata tanks produced per year — CNA Corporation research scientist Mike Kofman, a prominent Russian military affairs expert in Washington, noted it would take nearly 21 years to replace Russia’s 2,500 operational tanks with T-14s.

That’s if the Kremlin has the financial wherewithal to buy that many Armata tanks — which is somewhat dubious.

Kofman noted that the Russians simply do not have the money to afford a huge fleet of T-14 tanks nor has the Armata family completed development.

“There is an irony to the British report, and similar such publications by military establishments bemoaning their land forces, in that the Russian Ministry of Defense can no more afford to replace its armor fleet with Armatas than anyone else,” Kofman said.

Most analysts tracking the Kremlin’s military developments agree that the principal tank used by the Russian Ground Forces through the 2020s will be the relatively cost effective T-72B3. Even the T-90A is too expensive.

“In the coming years the principal battle tank that NATO will have to face in Europe is not even the T-90A, it is the T-72B3, which Western counterparts can handle,” Kofman said.

“There are still years of field trials ahead for the Armata — tinkering, and changes, with lingering questions on the final version and what the Russian military will ultimately be able to afford in quantity versus for arms expo shows.”

https://warisboring.com/russias-new-tank-is-not-quite-a-revolution-c51f29e378#.6ra0gqcjq
 
Muistaakseni panssari-lehdestä 3/2015 löytyvä prikaatikenraali Pekka Toverin arvio Armatasta oli varsin maltillinen ja tähän asti tiedettyjä faktoja korostava.

Nopeasti tiivistettynä: Armata ei ole mikään täysin taistelukenttää muuttava ihmekone, vaan edistys verrattuna venäläisten vanhoihin vaunuihin. Tosin kyseinen panssarivaunu on silti tunnustettava vastus kunhan ilmaantuvat käyttöön.
 
Muistaakseni panssari-lehdestä 3/2015 löytyvä prikaatikenraali Pekka Toverin arvio Armatasta oli varsin maltillinen ja tähän asti tiedettyjä faktoja korostava.

Nopeasti tiivistettynä: Armata ei ole mikään täysin taistelukenttää muuttava ihmekone, vaan edistys verrattuna venäläisten vanhoihin vaunuihin. Tosin kyseinen panssarivaunu on silti tunnustettava vastus kunhan ilmaantuvat käyttöön.

Tuskin se niin kehittynyt ihmevehje on tosiaan, eikä siitä kauheana vielä tiedetä muuta kuin annetut mainoslauseet. Paperilla tietenkin on helppo vertailla speksejä, mutta käytännön todellisuus voi olla erilainen.

Mutta luulen kyllä että tuo miehittämätön torni yleistyy muissakin tulevissa panssareissa, siinä mielessä jotain "uutta" kyseisessä vehkeessä.
 
Mikä näiden 105 mm tykillä varustettujen, pyörillä kulkevien keveiden värkkien käyttötarkoitus on? MBT:t ei tipu tuolla tykillä edestä, ja vähän järeä bemarin torjuntaan.

Kiinalaiset suunnittelevat käyttävänsä VT-5 vaunua Tiibetissä ja muissa paikoissa missä isommat ja painavammat eivät pärjää. Kyllähän 105mm tykillä on erillainen vaikutus kohteisiin kuin jollain bemarin 30mm konetykillä.
 
PSV:n maavarasta puheenollen. Me käytiin P-kaudella Kainuun prikaatilla kouluttaumassa panssarivaunuja vastaan. Yksi koulutustekniikoista oli koulutus panssarikauhua vastaan. Eli äijät makuulle tielle ja T-54:lla ajetaan varovasti yli. Muistan kun eräällä kaverilla oli pakki + sadepuku sidottu vähän paksunlaisesti tetsarin (se 50-luvun malli) selkäpuolelle. Äijä jäi kiinni Nikitan alle. Ammattiväki joutu aprikoimaan vähän aikaa, että miten saadaan varusmies irti tankin alta ilman vahinkoja.
 
Back
Top