Perjantain mielenilmaus pysäyttää paljon

Suomi on Euroopan hännillä työllisyyden kehittymisessä. Suomessa supistuu, lähes kaikkialla muualla se kasvaa. Jotain tarttis tehrä.

nayttokuva_2015-09-17_kello_15.06.22.png
 
Pointti on se, että nyt meillä on melkoinen hyvinvointitappio suuren työttömyyden myötä. Laskemalla hiukan palkkoja me saadaan porukkaa siirrettyä työttömistä työllisiksi. Tämä parantaa kokonaiselintasoa. Nykyiset työtätekevät voivat hiukan menettää eduissa, mutta vastaavasti eivät joudu maksamaan niin korkeita tulonsiirtoja verojen kautta työttömille. Eli todellisuudessa menetys ei ole iso myöskään heille.
Tätä itse ihmettelen. Palkkoja alentamalla lisää työllisiä? Jos esim minun työntekijöiden palkkoja alennettaisiin niin mikä takaa sen että myyntini kasvaa ja palkkaisin uusia käsiä&päitä? En ymmärrä yhtälöä.. Ok kyllä ymmärrän isommassa mittakaavassa koko kansantaloudessa että näin asian pitäisi mennä mutta kun se ei ole ihan näin yksinkertaista..
Esim jos lafkani on lähes täystyöllistetty ja tavara menee kaupan tämän hetkisillä hinnoilla. Kustannukset työntekijöistä laskee vaikka sen 5%. Kelle se säästetty 5% kilahtaa? Minulle. Ja minä en tarvitse sitä kun olen jo riittävästi saanut.
Sama isommassa mittakaavassa pörssiyhtiöillä. Taitaisi kilahtaa isoilta osin osinkoina osakkeennomistajien pussiin..?
Joku voi taas korjata kuinka hakoteillä olen. Kirjottakaa oikeen fiksu A4/selle mahtuva juttu jonka näytän työntekijöilleni.. Ajattelisivat todennäköisesti että oöen yht.äkkiä sairastunut vakavaan mielenterveyssairauteen...
Yrittäjien näkökulmaa.
Yle:

Näistä syistä emme palkkaa, vaikka tarvetta olisi – yrittäjät kertovat
Mikäli yritysten kilpailukykyä halutaan parantaa, hallituksen esittämät keinot ovat yrittäjien mukaan hyvä alku. Tarvitaan kuitenkin paljon muutakin.
Moni yrittäjä tarvitsisi lisää työvoimaa, kertoo Yle Uutisten yrittäjäkysely. Päteviä työnhakijoita on markkinoilla runsaasti, mutta heitä ei voida nykytilanteessa palkata. Mikä estää? Yrittäjät vastaavat.

1. Työllistämisen sivukulut
Palkkaaminen on niin kallista, että moni sinnittelee mieluummin yksin. Matkailuyrittäjä Matti Kuosmanen antaa laskuesimerkiksi siivoojalle maksettavan 11 euron tuntipalkan, joka on todellisten kulujen jälkeen 18,70 euroa. Arvonlisäveron jälkeen summa nousee 23 euroon.

Tässä tilanteessa on järkevämpää ottaa vähemmän tilauksia vastaan ja sinnitellä olemassa olevalla henkilökunnalla

– Minna Rossi



– Se on vasta työntekijän kulut, eli sen päälle autot, vehkeet, tilat, työnjohto ynnä muut. Jos hintana asiakkaalle on 30 euroa, sitä kauhistellaan. Toisin päin ajatellen: jos siivooja haluaisi siivoojan kotiin, niin hänen pitäisi tehdä 3,5 tuntia töitä ostotuntia vastaan, Kuosmanen havainnollistaa.

Pesulayrittäjä Minna Rossi laskee, että hänen yrityksensä pitäisi kasvattaa liikevaihtoa noin 100 000 euroa, että yhden työntekijä palkkaaminen olisi kannattavaa.

– Töitäkin olisi yhdelle käsiparille enemmän, mutta valitettavasti ei niin paljoa, että tuo 100 000 liikevaihdon lisääminen toteutuisi. Joten tässä tilanteessa on järkevämpää ottaa vähemmän tilauksia vastaan ja yrittää sinnitellä olemassa olevalla henkilökunnalla.

– Lukuisissa pienissä yrityksissä olisi tarve palkata ihmisiä töihin, mutta riskit palkkaukseen liittyen ovat liian suuret. Väärä rekrytointi voi tulla todella kalliiksi ja jopa tuhota koko yrityksen, lisää Markku Kontila Suora Lähetys Oy:sta.

2. Väärän rekrytoinnin pelko
Väärät rekrytoinnit ovatkin hyvin monen vastaajan pelkona. Jälkikäteen tehty havainto voi olla kiusallinenkin, ja osa yrittäjistä halusikin vastata kyselyyn nimettömänä.

Epäonnistunut rekrytointi voi tuhota koko yrityksen

– Jorma Laitinen



– Harmittaa, kun löytyi aivan mahtava työntekijä mutta kun kerran olet ottanut vakituiseksi jonkun, jonka työmotivaatio on hiipunut olemattomiin. Pitäisi olla oikeus sanoa irti työntekijä helpommin ja lupa ottaa innokas työntekijä tilalle. Samoinhan asiakkaidenkin on oikeus vaihtaa ostopaikkaa, jos palvelua ei saa rahoille vastineeksi – miksi työnantajan pitää kitisijöitä pitää töissä, kun palkanmaksun vastineeksi ei saa työpalvelua? Eihän tässä enää ketään uskalla ottaa vakituisesti töihin, harmittelee nimettömänä pysyttelevä savolaisyrittäjä.

– Nykyään epäonnistunut rekrytointi voi pahimmillaan tuhota koko yrityksen. Pienyrittäjä on tämän päivän torppari tehdessään taksvärkkipäiviä eli työntekijän sairauspoissaoloja, harmittelee puualan yrittäjä Jorma Laitinen.

3. Virherekrytointia on hankala purkaa
Ratkaisuna rekrytoinnin sitovuuden ongelmaan moni näkee koeajan pidentämisen. Moni nostaisi ajan kuuteen tai jopa kahteentoista kuukauteen. Myös koeajan jälkeistä irtisanomista tulisi helpottaa, sillä nyt yrittäjä on lähes lainsuojaton.

Mahdollisuus purkaa epäonnistunut rekrytointi antaisi rohkeutta tarjota työtä

– Lea Säisä



– Työntekijä voi käyttäytyä miten tahansa ja jopa vaarantaa yritystoiminnan. Kuitenkaan koeajan jälkeen yrittäjällä ei ole käytännössä mitään mahdollisuuksia saada tällaista työntekijää pois. Hyvin herkästi ovat ammattiliitot yrittäjältä vaatimassa kaikenlaisia selvityksiä. Oikeusteitse asian vieminen on monesti pk-yrittäjälle liian kallista plus vie maineen, hoiva-alan ketjujohtaja Satu Jäntti sanoo.

– Uskoisin että mahdollisuus purkaa epäonnistunut rekrytointi antaisi rohkeutta tarjota työtä. Työntekijää, joka vaatii paljon perehdyttämistä, ei välttämättä haluta palkata heti täydellä palkalla. Määräaikaisia työntekijöitä voisi palkata yrityksen työtilanteen mukaan joustavammin, apteekkari Lea Säisä miettii.

Monien mielestä yrittäjän riskiä pitäisi siirtää enemmän työntekijän ja yhteiskunnan harteille.

– Jos työntekijä on luonteeltaan lusmuilija tai krooninen sairastelija, ei mielestäni kuulu työnantajan vastuulle elättää tällaista henkilöä. Toisaalta jos työntekijä on ahkera ja tuottava, olen valmis maksamaan reilustikin enemmän palkkaa kuin mitä pitäisi. Hyvä työntekijä on yritykselle kullan arvoinen, huono taas voi viedä koko yrityksen turmion tielle, kuvailee tilitoimistoyrittäjä Jani Juntunen.

4. Kannustinloukut
Niin kutsutut kannustinloukut ovat edelleen vahvasti todellisuutta Suomessa. Yrittäjien mukaan etenkin lyhyisiin työsuhteisiin on hankala saada työvoimaa.

Liiton korvaus saattaa katketa puoleksitoista kuukaudeksi viikon työn takia

– Jari Tikkanen



– Tekijät eivät lähde töihin, koska silloin menee työttömyyskassan päiväraha. Tähän pitäisi saada kompensointia, jotta kumpikin osa puoli voittaa pienissäkin työsuhteissa, Juha Pakarinen Juptek Oy:sta toivoo.

– Nyt viikon työsuhde ei ole järkevä, koska työntekijä saa valtavasti vaivaa selvitellessään tuloja ja työtuntejä. Saattaa liiton korvaus katketa puoleksitoista kuukaudeksi viikon työn takia. Eivät ole halukkaita lähtemään, eikä ole halukkuutta ottaa töihin, kun tietää ettei he siinä ainakaan voita, toteaa monialayrittäjä Jari Tikkanen.

5. Kaiken voi ulkoistaa
Onko työntekijöiden palkkaaminen edes välttämätöntä? ICT-konsultointiyrittäjä Jari Soinisen mukaan asiantuntijan näkökulmasta paras tapa työllistyä on perustaa pieni yritys, työllistää vaikka pelkästään itsensä.

Kaikille Suomen kansalaisille toiminimiyrittäjästatus

– Nimetön vastaaja



– Jos vaikkapa puolet kaikista työttömistä huippuasiantuntijoista pystyisi työllistämään itsensä, sillä olisi luultavasti erittäin merkittävä vaikutus Suomen työllisyysasteeseen.

Vielä pidemmälle ajattelussaan menee nimettömänä pysyttelevä monitoimiyrittäjä. Ehdotuksena on työnteon äärimmäinen ulkoistaminen.

– Kaikille Suomen kansalaisille toiminimiyrittäjästatus. Kun kansalaisen liikevaihto ylittää 100 000 euroa vuodessa, pakollinen rekisteröityminen yhtiöksi. Toisin sanoen yritykset palkkaavat pienyrityksiä eli kansalaiset palkkaavat kansalaisia.

Hallituksen työehtoremontti on tervetullut
Kyselyyn vastanneiden mukaan hallituksen jo esittämät keinot yritysten kilpailukyvyn parantamiseksi nauttivat laajaa suosiota. 70 prosenttia vastaajista uskoo, että ehdotetuilla keinoilla on vähän tai selvästi positiivista vaikutusta omaan toimintaan. Sunnuntai-, arkipyhä- ja lisätyökorvausten leikkaus nähdään hyvinä keinoina. Erityisen paljon kiitosta saa ensimmäisen sairauslomapäivän karenssi.

– Loppuvat turhat yhden päivän sairaslomat. On turha väittää etteikö tätä ole käytetty hyväksi, tylyttää vähittäiskauppias Heikki Riekkinen.

Yrittäjän omien sairaspäivien omavastuu on neljä päivää

– Irja Pursiainen



Osa olisi valmis pidempäänkin karenssiin.

– Yrittäjä itse tekee illat ja sunnuntait työtä, eikä koskaan saa siitä erillistä korvausta. Samoin yrittäjän omien sairaspäivien omavastuu on neljä päivää. Ja aina kun menee huonommin, yrittäjä karsii omasta palkastaan ensimmäisenä, että saa velvoitteensa maksettua, huomauttaa painoyrittäjä Irja Pursiainen.

Osa olisi valmis luopumaan myös sairaan lapsen hoitamiseen liittyvistä korvauksista.

– Jos vanhempi joutuu olemaan poissa sen takia, kuuluu Kelan korvata päivät niin, että vanhempi hakee itse korvauksen Kelalta. Ehkä kynnys poissaoloon nousee, ehdottaa kahvilayrittäjä Leena Heikkinen.

Vastaajien mukaan työllistämistä voitaisiin helpottaa hallituksen jo esitettyjen keinojen lisäksi muun muassa pekkaspäivistä sekä lomarahoista luopumalla. Palkankorotukset pitäisi laittaa jäihin, ja arvolisäveron alarajaa tulisi nostaa nykyisestä. Työaikapankki nähdään ratkaisuksi etenkin sesonkiluontoisilla aloilla. Paljon puhuttua sääntelyn vähentämistä odotetaan myös kovasti.

Yle Savon maanantain ja tiistain aikana tekemään kyselyyn vastasi 276 yrittäjää Pohjois-Savosta.
Äärimmäisessä&yllättävässä tilaustulvassa saan vuokratyöfirmojen kautta ammattisähkäreitä n. 20€/h. Ja olemme pks:än jälkeen Suomen roisiksi matalimmalla työttömyysalueella. Itse asiassa en tiedä ollaanko täälä suomenruotsalaisella alueella jo porhallettu työllisyydessä ykköseksi. Kuitenkin joka paikkaan ja alasta riippumatta päteviä&ylipäteviä hakijoita löytyy pilvinpimein.
Esimerkkinä juuri vuokratyöfirmojen kautta saatavat ammattilaiset(halvempia kuin omat vakkarit). Toisenna valtionhommista täälä. Verosihteerin(=lue valtion toimistoduunari) virkaan, alkupalkka 2050€ hakee oikeustieteiden tohtoreita&lisensiaatteja.. Maistereineen, tradenomeineen..
Karkas vähä asiasta mutta joko tuonkaltaiset yrittäjät ovat a) itse "kädettömiä" b) ahneita.
Noista nimittäin mikään ei pidä paikkansa. Ainakaan noin kärjistetysti..
Ja vielä sellanen juttu että pliis älkää pelotelko mahdollisia tulevia yrittäjiä tuollaisella pskalla. Katsokaa yrittäjät peiliin jos hommat ei luista.
5%.. Hohhoijaa...!
 
Tätä itse ihmettelen. Palkkoja alentamalla lisää työllisiä? Jos esim minun työntekijöiden palkkoja alennettaisiin niin mikä takaa sen että myyntini kasvaa ja palkkaisin uusia käsiä&päitä? En ymmärrä yhtälöä.. Ok kyllä ymmärrän isommassa mittakaavassa koko kansantaloudessa että näin asian pitäisi mennä mutta kun se ei ole ihan näin yksinkertaista..
Esim jos lafkani on lähes täystyöllistetty ja tavara menee kaupan tämän hetkisillä hinnoilla. Kustannukset työntekijöistä laskee vaikka sen 5%. Kelle se säästetty 5% kilahtaa? Minulle. Ja minä en tarvitse sitä kun olen jo riittävästi saanut.
Sama isommassa mittakaavassa pörssiyhtiöillä. Taitaisi kilahtaa isoilta osin osinkoina osakkeennomistajien pussiin..?
Joku voi taas korjata kuinka hakoteillä olen. Kirjottakaa oikeen fiksu A4/selle mahtuva juttu jonka näytän työntekijöilleni.. Ajattelisivat todennäköisesti että oöen yht.äkkiä sairastunut vakavaan mielenterveyssairauteen...

Äärimmäisessä&yllättävässä tilaustulvassa saan vuokratyöfirmojen kautta ammattisähkäreitä n. 20€/h. Ja olemme pks:än jälkeen Suomen roisiksi matalimmalla työttömyysalueella. Itse asiassa en tiedä ollaanko täälä suomenruotsalaisella alueella jo porhallettu työllisyydessä ykköseksi. Kuitenkin joka paikkaan ja alasta riippumatta päteviä&ylipäteviä hakijoita löytyy pilvinpimein.
Esimerkkinä juuri vuokratyöfirmojen kautta saatavat ammattilaiset(halvempia kuin omat vakkarit). Toisenna valtionhommista täälä. Verosihteerin(=lue valtion toimistoduunari) virkaan, alkupalkka 2050€ hakee oikeustieteiden tohtoreita&lisensiaatteja.. Maistereineen, tradenomeineen..
Karkas vähä asiasta mutta joko tuonkaltaiset yrittäjät ovat a) itse "kädettömiä" b) ahneita.
Noista nimittäin mikään ei pidä paikkansa. Ainakaan noin kärjistetysti..
Ja vielä sellanen juttu että pliis älkää pelotelko mahdollisia tulevia yrittäjiä tuollaisella pskalla. Katsokaa yrittäjät peiliin jos hommat ei luista.
5%.. Hohhoijaa...!
Et nähtävästi tunne pienen katteen yritysten arkea. Noista väitteistä jokaiselle löytyy katetta luonnossa, ei tietenkään kaikille kohdille eikä kaikissa yrityksissä mutta mikään ei ole väärin.

Menkää peilin eteen, monella olisi asiaa mutta monet käyvät siellä öisinkin valvoessa kurkistelemassa. Kaikki alat eivät vaan ole sillä tavalla kannattavia, että hyväkään yrittäjä niistä kaksin käsin kultaa vuolisi. Jos itsellä on tällaiset kyvyt ja ala, niin erittäin hieno juttu mutta halveksia tuohon malliin kapeammassa rakosessa toimivia, ei mielestäni ole asiallista.

Yritykset eivät jakaudu yrittäjän kykyjen mukaan kahteen kategoriaan, erittäin kannattaviin viisaiden yrittäjien yrityksiin ja kannattamattomiin kädettömien yrityksiin. On muitakin, ehkäpä suurin osa on näitä muitakin. Itse ilmeisesti kuulut tuohon ensimmäisee kategoriaan, onnittelut siitä.

Pitäisikö tuollaiset alhaisen katteen palveluyritykset sitten lopettaa kokonaan?
 
Suhteellista. Yksi menää räkimään töihin(ja nämä on yleensä niitä ettei edes kättä suun eteen saa). Yksi päivä palkasta pois on sille Sari-sairaanhoitajalle ~100e, 5% kk-palkasta. Kelle 100e on vähän, kelle ei. Minulle 50e on ihan kiva lappu lompakossa, vaikka niitä olisi kiinni taloissa, mökeissä, varastoissa, pankkitilillä.. Monelle(syytä olis arvostaa satkua sen verran että kaikille) satku on iso raha. Esim itse emme
(4henkilön talous) perjantaikaupassa pe-ma ruokaostoksia ym, vaikka hintojen perään ei tarvitsekaan katsoa, kuluta juuri tuota 100e enempää. Satanen on rahaa ainakin meille yht ~200k e+ kotitaloudelle niin voin hyvin kuvitella paljonko se on ns pienituloiselle.
Minä nyt en vaan tajua tätä juttua että ihmiset +75k e vuosituloilla ei ymmärrä esim tämän satasen arvoa. Lyökääpä kaikki se "vain 100€" vaikka vapaaehtoisjärjestölle nyt tulevien pakolaisten avittamiseen ja ennen joulua vähävaraisten perheiden jeesaamiseen. En tiedä ollaanko huonoja pikkuvarakkaita, mut kakskymppisen "vaan" keräyksiin jotka tarpeellisiksi näen lahjoitan. . .

Tajuathan, että niillä 75k/vuosi ihmisillä se päivän palkka on enemmän kuin 100€.
Se kuinka paljon sairaanhoitaja menettää poissaolollaan, riippuu työvuorosta. Sunnuntaina me menettää enemmän. Eihän se Sari ole joka kuukausi poissa, eihän? Joten ansion menetys ei ole joka kuukausittaista.
Riippumatta siitä menettääkö ihminen 50€, vai 100€, miksi työnantajan pitäisi menettää se? Nythän on kyse siitä, että jaetaan sairastamisen kustannuksia.
 
Harmi, kukaan ei ole ymmärtänyt, että Suomessa ei osata myydä tuotteita, palveluita ja innovaatioita ulkomaille. Missä Suomalaiset myyntimiehet? Onko niitä olemassakaan?
Minä en paljoa näistä asioista ymmärrä, mutta samaa olen mielessäni tuumaillut.
Euroalueen vienti nousi heinäkuussa ennätyslukemiinsa, teollisuuden työn kustannukset ovat Suomessa uudehkon tilaston mukaan Saksan tasolla tai jopa alemmalla tasolla. Suomen vienti ei silti vedä?!
Maallikkona päädyn samoihin ajatuksiin: 1. Onko meillä ylipäätään tarjota myyntiin mitään, mille olisi ulkomailla kysyntää?
2. Jos on, niin osataanko niitä tuotteita myydä, vai odotellaanko ostajaa passiivisena kuin automyyjä lasikopissaan suomalaisessa autokaupassa?

Pahoin pelkään vastausten olevan:
1. Ei ole juuri mitään myytävää, jolle olisi kysyntää.
2. Niitä harvoja tuotteita/palveluita joille olisi kysyntää ei myydä aktiivisesti.
 
Tässä täytyy nyt kertoa ihan omakohtaiset kokemukset kustannusloikan otosta. Meillä laskettiin palkkoja noin 20%. No sitten meni taas vaihteeksi hyvin ja keskijohtoon palkattiin vähän kavereita. Tuotantoa päätettiin laajentaa ulkomaille hommaan meni xxx xxx summa mitään ei tullut valmiksi. Otettiin siten pari kaveria lisää ja muutaman vuoden kuluttua uutta maailmanvalloitusta tappioissa päästin sitten jo yli millin. Tämän jälkeen todettiin että johtoa pitää vähän vahvistaa lisähenkilöillä.
Jutussa oli muutama muukin surkuhupainen käänne mutta jätän ne kertomatta.

Kuulostaa tutulta, ei nykyisellä työnantajalla mutta muuan isossa konsernissa. "Soutajia" hitoille, 10 kertaa vuosisäästön verran palkkioita konsulteille ja lisää johtoa sisään niin ettei meinaa oviaukosta sisään mahtua... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Paikallisia tuttuja on mennyt suurmielenilmaukseen.
Yksi heistä oli mennyt jo eilen yöksi kalliiseen hotelliin Hesassa. Aamulla lähetteli sitten terveisiä aamupalapöydästä ja terassilta.
Että näin meillä päin, riistetty työväestö nousee barrikadeille nousee raastamaan riistoporvarit maahan, kun etuja meinaavat riistää. Pekonirasvasta poski kiiltäen.
Tämäkin tyyppi on eräässä isossa ylimaakunnallisessa yhtiössä töissä, joka on suosittu työpaikka hyvien palkkojensa ja etujensa vuoksi. Kuka kerran tulee taloon, jää sieltä käytännössä eläkkeelle, vieläkin.

Jotenkin tämä hyvinvoiva vasemmistohenkinen työmies symboloi minulle sitä, mikä Suomessa mättää.
 
En ymmärtänyt tekstiäsi.
Näistä syistä emme palkkaa, vaikka tarvetta olisi – yrittäjät kertovat
Otetaanpa uudelleen.

Kuulostaa samalta kuin Nokian toiminta ennen romahdusta, Emme tuo uusinta tekniikkaa kun vanhalla kaavalla tulee hyvät tulot ja pienet kulut, tässä tietenkin on sama ongelma kuin Nokialla loppu häämöttää.
Jos yrityksellä on tarvetta työvoimalle silloin yleensä kannattaa laajentaa jos kysyntää on tai voi tietenkin pysytellä nykyisessä tilanteessa, ensimmäinen on riskialttiinpi vaihtoehto ja viimeksimainittu on riskittömämpi vaihtoehto näin se äkkiseltään vaikuttaa, mutta jos kilpailija laajentaa tai kehittää kustannustehokkaanmman vaihtoehdon molemmissa tapauksissa yrittäjä joka pyrkii säilyttämään asemansa on varma häviäjä.

Tässä tullaan yhteyteen Nokian kanssa, Nokia yritti säilyttää silloisen asemansa se onnistui hetken mutta rohkeammat ja innovatiivisemmät kilpailijat peittosivat sen, sitä ei tehnyt Elop vaan edellinen johto joka luukutti rahaa kehittämättä yhtiötä kunnes kukaan ei enään halunnut yhtiön tuotteita. Tietenkin tämän toteaminen tarkoittaa sitä että Nokialaiset huippujohtajat eivät olleet huippujohtajia vaan kompasttuivat ahneuteensa.
 
Hyvä että Paperiliiton pojat on huumorilla liikkeellä

Huumoria hyvinkin.

Kävin muuten iltapäivällä kylällä shoppalemassa ja täytyy sanoa, että en ole nähnyt kaupan kassajonoja aikaisemmin niin tyhjinä. Gigantissa taas kun näki myyjiä, niin ne oli yleensä kolmen ryhmissä!
 
Euroalueen vienti nousi heinäkuussa ennätyslukemiinsa, teollisuuden työn kustannukset ovat Suomessa uudehkon tilaston mukaan Saksan tasolla tai jopa alemmalla tasolla. Suomen vienti ei silti vedä?! Pahoin pelkään vastausten olevan: 1. Ei ole juuri mitään myytävää, jolle olisi kysyntää. 2. Niitä harvoja tuotteita/palveluita joille olisi kysyntää ei myydä aktiivisesti.

Suomen vienti Eurooppaan vetää, mutta sieltä tuonti ei ole samalla volyymillä. Jos otetaan huomioon kaikki vienti maapallolle ja verrataan sitä takavuosiin, niin voidaan sanoa että yleisesti vienti ei vedä samaan malliin kuin takavuosina.
1) tuotteet joita myymme, ovat muille enimmäkseen investointituotteita, esim. rakentamiseen. Menekkiä on sen verran kun investoidaan. Paperitehtaiden muuttaminen kartonkitehtaiksi on hyvä juttu koska nettikauppa on lisääntynyt vauhdilla ja valmistamaamme pahvia tarvitaan entistä enemmän. Uusi kartonkitehdas aloittaa Varkaudessa lähiaikoina.
2) Ostajat tietävät mitä ostavat, joten siellä ei kauheesti näistä perustuotteista tarvita enempää myyjiä mitä nyt jo on. Hinta on ratkaisevaa koska samoja tuotteita tehdään myös manner-Euroopassa noin miinus 10-15% halvemmalla. Suomea rasittavat kuljetuskustannukset. Myyjiä tarvitaan tietysti niille uniikkituotteille joita ei muualta saa ja joista pitää kertoa ulkomaailmaan......niitähän koko yhteiskuntamme on valjastettu nyt keksimään.
 
Minä en paljoa näistä asioista ymmärrä, mutta samaa olen mielessäni tuumaillut.
Euroalueen vienti nousi heinäkuussa ennätyslukemiinsa, teollisuuden työn kustannukset ovat Suomessa uudehkon tilaston mukaan Saksan tasolla tai jopa alemmalla tasolla. Suomen vienti ei silti vedä?!
Maallikkona päädyn samoihin ajatuksiin: 1. Onko meillä ylipäätään tarjota myyntiin mitään, mille olisi ulkomailla kysyntää?
2. Jos on, niin osataanko niitä tuotteita myydä, vai odotellaanko ostajaa passiivisena kuin automyyjä lasikopissaan suomalaisessa autokaupassa?

Pahoin pelkään vastausten olevan:
1. Ei ole juuri mitään myytävää, jolle olisi kysyntää.
2. Niitä harvoja tuotteita/palveluita joille olisi kysyntää ei myydä aktiivisesti.

Valoa näkyy jo tunnelin päässä. Eli "jotain" on myyty.

mata_2015_05_2015-07-10_tie_001_fi_002.png
 
Yrittäjänä ( tai sellaisen jatkajana) kun toimii niin oli mukava nähdä kaikki miehet työpaikalla normaalisti ja hommat hoitui kuten ennenkin. Osa kyllä kuuluu liittoon, mutta sanoivat että omaa jalkaansa sahaavat tuolla lakkoilulla. Kahvitunnille piti hakea oikein kunnon hillomunkit ja loppupäivästä hallikin tuli pestyä. Nykyään taitaa olla taloon päin kallella olevat työntekijät vähissä ja moiset ovat painonsa arvoisia kullassa. Tosin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä voidaan toimia enemmän kuin perheenä kuin "pomo ja alaiset" asenteella.

Suomalainen yritysjohtaminen on yleisesti aika kaameaa koska euroopasta haettuja oppeja sovelletaan todella jyrkästi ja se luo negatiivista ilmapiiriä todella nopeaa. Terve vuorovaikuttaminen ja keskustelu loistaa poissaolollaan, jauhetaan paskaa kehityskeskusteluissa josta kukaan ei pidä ja muutenkin kyräillään tuottavuusindeksejä ihan liikaa. Hyvällä yhteishengellä työpaikalla vapaapäivistä pystyy sopia ja ei tule motivaatiosaikkuja tai muutakaan kun työntekijöillä on hyvät oltavat, palkka tulee kuten kuuluukin ja työelämän ulkopuolella olevaa aktiviteettia on muulloinkin kuin pikkujouluruokailu s-ryhmän ravintolassa. Hyvää työntekijää pitää osata arvostaa. Homma toimii kumpaankin suuntaan. :)
 
Olisi kahvit mennyt näppäimistölle jos olisin kahvia sattunut juomaan sillä hetkellä.....

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/116021-ay-pomot-suututtanut-nainen-hammentyi-mitahan-tasta-seuraa

Strategiakonsultti ja hallitusammattilainen Minna Isoaho jatkaa ammattiyhdistysliikkeen toimien kommentointia Puheenvuoron blogissaan. Hän sanoo päättyvän viikon olleen hämmentävä.

-Maassa osoitetaan mieltä vaaleilla valittua, toimivaltansa puitteissa toimivaa hallitusta vastaan. Ennenvanhaan piti vaikuttaa äänestämällä, jos hallituksen linja ei miellyttänyt. Nyt voi siis vaikuttaa vaalien välilläkin. Mitähän tästä seuraa? Toivottavasti painostus ja kiristäminen eivät ole syrjäyttämässä demokratiaa, Isoaho kirjoittaa.

Onko konsultin mielestä painostus (eli lobbaus) sallittu vai luetaanko sekin painostukseksi?
Onhan se nyt p****e itsestäänselvää että myös vaalien välilläkin pitää yrittää vaikuttaa maan politiikkaan jos siltä tuntuu! Missä kuplassa tuokin konsultti on elänyt.
Jos tuo on yleinen mielipide niin voi sanoa että demokratia on kaukana Suomesta, ettäkö vain vaalipäivänä voi vaikuttaa ja sen jälkeen istut hiljaa kammarissa sen neljä vuotta ja otat vastaan mitä tahansa.
 
Back
Top