Perjantain mielenilmaus pysäyttää paljon

Esimerkkiisi on helppo vastata. Koska pystyt teettämään työn halvemmalla, voit myydä heidän panoksensa halvemmalla. Asiakkaasi taas voi myydä omaa tuotetaan halvemmalla vaikka ulkomaille. Näin koko maa hyötyy tästä. Tai yhteiskunta saa sen sairaalan remontin halvemmalla.
Joku huomauttaa tietysti, ettei niitä hintoja lasketa, vaan pahat työnantajat pitäjät pitävät rahat itsellään ja järjestävät kunnon bakkaanilt.
Heille huomautan, että markkinatalous pitää huolen hintojen laskusta.
Niin siis kenen hyöty se hintojen lasku, joka minulle tipahtaisi kouraan työntekijöiden "palkka-alen" johdosta oikein on? Ei ainakaan työntekijöiden? Kyllä minä asian vientiteollisuuden osalta ymmärrän, mutta kun se nyt sattuu olemaan vaan siivu koko potista(myönnettäköön että sillä saralla "duunareiden" palkat on yleisesti ottaen ok-tasolla). Mutta juuri kauppa.hoiva.palvelualat. Missä palkat muutenkin pieniä ja lisistä kertyy huomattava summa vuodessa?
Ja nythän ollaan yrittämässä viedä ensin esimerkin vuoks valtion virkamiehiltänaisilta.. Mitä luulet jos tällänen sanelupolitiikka kohdistettaisiin suoraan tyyliin: "tämä koskee vientiteollisuuden parissa työskenteleviä"? Hellurei.. Halvalla myymisestä ei hyödy tällä taloudellisella elintasolla kukaan. Kiinasta karkaa jo suorittavan.tason duunia halvempiin maihin ja mekö siinä teennäisellä 5% tehokkuuslisäyksellä laitetaan vienti vetämään? Ei.
Halvemmalla tekeminen&myyminen ei nyt yksinkertaisesti ole kuin harvojen etu tässä maassa.
Olen talkoissa mukana. Yli 4k bruttona ansaitsevilta voi viedä sieltä täältä ja tuolta yht 5%. 2k ansaitsevilta ei missään nimessä. Jos näytät kaavan jolla verrata pienituloisten ostovoiman supistumisen koko kotimarkkinoihin&työllisyyteen&hyvinvointiin niin lähetä se Ruotsiin ja nappaa talouden Nobel..
Ja huomhuom, tämä tuottavuuden nostoidea sinänsä ok. Eniten itseä kismittää edes idea sairauspäiväkarenssista.. Sitä täs eniten.
 
Myös ay-liike oli aikoinaan kannattamassa Suomen jäsenyyttä euroalueessa, ja hyväksyi rahaliittoon luonnollisena osana kuuluvan sisäisen devalvaation mahdollisuuden. Nyt sitten onkin itku ja hammasten kiristys, kun tämä mahdollisuus on oikeasti konkretisoitumassa.

Jep. Tämä on surullista. Kun valuuttakurssi ei jousta, on sopeutus pakko tehdä tällaisten toimien kautta. Lisäksi Euron ongelmat ovat Euroopan laajuisen taantuman ja kysyntälaman taustalla.

Säädytön murhenäytelmä. Ihmiset syyttelevät toisiaan eikä muisteta miettiä miksi tässä tilanteessa ollaan.
 
Niin siis kenen hyöty se hintojen lasku, joka minulle tipahtaisi kouraan työntekijöiden "palkka-alen" johdosta oikein on? Ei ainakaan työntekijöiden? Kyllä minä asian vientiteollisuuden osalta ymmärrän, mutta kun se nyt sattuu olemaan vaan siivu koko potista(myönnettäköön että sillä saralla "duunareiden" palkat on yleisesti ottaen ok-tasolla). Mutta juuri kauppa.hoiva.palvelualat. Missä palkat muutenkin pieniä ja lisistä kertyy huomattava summa vuodessa?
Ja nythän ollaan yrittämässä viedä ensin esimerkin vuoks valtion virkamiehiltänaisilta.. Mitä luulet jos tällänen sanelupolitiikka kohdistettaisiin suoraan tyyliin: "tämä koskee vientiteollisuuden parissa työskenteleviä"? Hellurei.. Halvalla myymisestä ei hyödy tällä taloudellisella elintasolla kukaan. Kiinasta karkaa jo suorittavan.tason duunia halvempiin maihin ja mekö siinä teennäisellä 5% tehokkuuslisäyksellä laitetaan vienti vetämään? Ei.
Halvemmalla tekeminen&myyminen ei nyt yksinkertaisesti ole kuin harvojen etu tässä maassa.
Olen talkoissa mukana. Yli 4k bruttona ansaitsevilta voi viedä sieltä täältä ja tuolta yht 5%. 2k ansaitsevilta ei missään nimessä. Jos näytät kaavan jolla verrata pienituloisten ostovoiman supistumisen koko kotimarkkinoihin&työllisyyteen&hyvinvointiin niin lähetä se Ruotsiin ja nappaa talouden Nobel..
Ja huomhuom, tämä tuottavuuden nostoidea sinänsä ok. Eniten itseä kismittää edes idea sairauspäiväkarenssista.. Sitä täs eniten.

Hyöty syntyy työpaikkojen myötä. Kun vientiteollisuudella menee hyvin se tuo maahan työta ja rahaa. Vanhan sanonta, Suomi elää viennistä pitää käsittääkseni edelleen paikkansa.
Kun vientiteollisuuden kulut kotimaassa laskevat, on tänne houkuttelevampaa investoida.

Hoitajat eivät ole mitään matalapalkka ihmisiä, palkka ei toki ole päätä huimaava, mutta ei ihan huonokaan. Sehän on kiinni mihin verrataan.
Pointti on ettei hoitajan peruspalkka laske lainkaan. Loma lyhenee hiukan, mutta kuten sanottua jää sitä vielä kuusi viikkoa. Luulisi sillä pärjäävän.
Sairausloma taas on vastuu kysymys, miksi työnantajan pitäisi kantaa koko vastuu terveydestäsi? Eikö edes osa siitä kuuluisi työntekijälle. Muista, että pitkän sairausloman kohdalla vaikutus on pienempi. Pahiten tuo koittelee sellaisia, joilla paljon lyhyitä saikkuja(1-9päivää). Vastoin vasemmistolaisten väitteitä kukaan ei pakota ihmistä, tai edes hoitajaa töihin kipeänä. Itsellä ongelma ei esiinny kuin pari kertaa vuoden aikan, joten voin helposti olla kotona.
Todellisuutta on kuitenkin, että sairauslomaa käytetään väärin, vaikka tätä ei saisikaan sanoa ääneen, mutta silti osa ihmisistä tekee niin. Tuo osa ihmisistä on ehkä vähemmistö, mutta silti ongelma.

Olen kuitenkin henk.koht. sitä mieltä, ettei pyhälisää tarvitsisi laskea alle 100%, 200-300% on liikaa, mutta 100% on mielestäni sopiva.

Ongelma on, että kaikilta viedään, ihan kaikilta, silloin myös ne joilla on pieni palkka menettävät.
 
Hyöty syntyy työpaikkojen myötä. Kun vientiteollisuudella menee hyvin se tuo maahan työta ja rahaa. Vanhan sanonta, Suomi elää viennistä pitää käsittääkseni edelleen paikkansa.
Kun vientiteollisuuden kulut kotimaassa laskevat, on tänne houkuttelevampaa investoida.

Hoitajat eivät ole mitään matalapalkka ihmisiä, palkka ei toki ole päätä huimaava, mutta ei ihan huonokaan. Sehän on kiinni mihin verrataan.
Pointti on ettei hoitajan peruspalkka laske lainkaan. Loma lyhenee hiukan, mutta kuten sanottua jää sitä vielä kuusi viikkoa. Luulisi sillä pärjäävän.
Sairausloma taas on vastuu kysymys, miksi työnantajan pitäisi kantaa koko vastuu terveydestäsi? Eikö edes osa siitä kuuluisi työntekijälle. Muista, että pitkän sairausloman kohdalla vaikutus on pienempi. Pahiten tuo koittelee sellaisia, joilla paljon lyhyitä saikkuja(1-9päivää). Vastoin vasemmistolaisten väitteitä kukaan ei pakota ihmistä, tai edes hoitajaa töihin kipeänä. Itsellä ongelma ei esiinny kuin pari kertaa vuoden aikan, joten voin helposti olla kotona.
Todellisuutta on kuitenkin, että sairauslomaa käytetään väärin, vaikka tätä ei saisikaan sanoa ääneen, mutta silti osa ihmisistä tekee niin. Tuo osa ihmisistä on ehkä vähemmistö, mutta silti ongelma.

Olen kuitenkin henk.koht. sitä mieltä, ettei pyhälisää tarvitsisi laskea alle 100%, 200-300% on liikaa, mutta 100% on mielestäni sopiva.

Ongelma on, että kaikilta viedään, ihan kaikilta, silloin myös ne joilla on pieni palkka menettävät.

Hyvä!
 
Mi

Mitäs sanot osa-aikaiselle kahden lapsen yksinhuoltajalle joka laittaa lapset isovanhemmille hoitoon sunnuntaisin saadakseen sen pakollisen tarpeellisen kasaan elättääkseen jotenkuten perheensä? Tiedätkö kuinka paljon jonkun perheen kk-budjettia yksi(kin) palkaton sairauslomapäivä voi heilauttaa?
Tässä tullaan taas siihen että vaikka hyvätuloinen (voi) hävitä euroissa enemmän, niin pienituloinen voi hävitä euroissa välttämättömän.
Olen keskivertoa paremmin toimeentulevasta perheestä ja kummasti meille(sisarukset) on opetettu ja tehty erittäin selväksi että meillä on, -ja on eettisesti oikein antaa siitä mitä on enemmän kuin keskivertotallari saa.
Tänäpäivänä oma perheeni on 'ns hyvintoimeentuleva'. Ottakoot meiltä jos on pakko ottaa. Meillä sentään on edes jotain mistä antaa..
Kuinkas mielipiteesi karenssipäivä&hoitoalayhdistelmästä? Laitanko avovaimoni räkimään ja sairastuttamaan alaisiaan ja asiakkaitaan yksityiseen hoitolaitokseen hänen 3x palkalla verrattuna jaksotyötä tekevään lähi/sairaanhoitajaansa? Pyydänkö häntä vahtimaan että lähihoitajat eivät vahingossakaan tule töihin sairaana(vaikka palkkansa menettävätkin) että eivät sairastuttaisi ikäihmisasiakkaita(mahdollisesti vakavasti)
Kuinkas sinun bisneksesi luistavat jos yksi köhijä köhii kahvipaussilla koko duunariporukan influenssaan tultuaan sairaana töihin? Etsit syyllisen ja annat potkut?
Nämä on erittäin niin ja näin ja kiikun ja kaakun asioita..
Vai?

Jaksa vastata kaikkiin kysymyksiisi.
Sen kuitenkin totean, että tässä maassa on laitettu työnantajalle liikaa velvollisuuksia. Edes minun kristillinen oikeustaju ei ymmärrä sitä, että työnantajan pitää maksaa työntekijän sairastaminen saati sitten työntekijän lapset. Miksi ei voisi olla niin päin, että työntekijä maksaa yrittäjälle 12000€ jokaisesta yrittäjän perheeseen syntyvästä lapsesta? Ihan yhtä pöljää se olisi kuin nykyinenkin käytäntö.

Meillä on tässä maassa lait jotka turvaavat työntekijän aseman vähintään riittävän hyvin. Jos jollakin työpaikalla sovitaan paremmista eduista niin sovitttakoon. Ay-liikkeiden kiristyksellä aikaansaamat tessit voitaisiin vetää pöntöstä alas.

Omassa kioskissani kuulin uusimman työntekijän kysyvän: "Ei kai täällä lakkoilla perjantaina?" Vastaus toiselta työntekijältä oli "No ei varmasti". Isännälle eli mulle tuli hyvä mieli.

Sunnuntain kovien palkkakertoimien tarkoitus on tietääkseni ollut vähentää sunnuntaityön teettämistä. Aloilla joissa on pakko jonkun olla töissä tuo kerroin on muodostunut isoksi lisäkuluksi. Esim. sairaalat pitää pyöriä pyhäisin, vaikka ne ei oikeastaan tuota mitään siinä mielessä kuin joku tehdas tai kauppa.


PS! Minulta ei kukaan ole koskaan tullut pyytämään palkankorotusta. Seuraan itse työn tuottavuutta ja jos huomaan, että työntekijä TUOTTAA enemmän kuin palkasta voisi olettaa niin huolehdin, että tuottavuus ja palkka on seuraavissa palkoissa tasapainossa. Ja en vähennä sitä tuottavuutta vaan nostan palkkaa. Toiseen suuntaan ei vaan sitten pysty joustamaan ja se saattaa joskus muodostua ongelmaksi kun ainoaksi vaihtoehdoksi jää irtisanominen seuraavassa alamäessä.
 
Yksityisellä
Eipä tässä kiristämisessä oikeen muuta vaihtoehtoa ole kuin taipua siihen että Suomessakin tulee saavuttaa muiden maiden kustannustaso vähän joka suunnassa, jotta täällä teollisuutta pyörii, vienti vetää ja uusia investointeja on kannattavaa tehdä. Nuo kun sakkaa, niin kaikki me ollaan hakemassa oravannahkoja metsistä taas. Kansainväliset markkinat määrittävät tuotteiden hintatason, se asia ei ole ollenkaan suomalaisten määrättävissä. Siksi kustannuksiin on taivuttava. Kyllä tosin hirvittää se, että jollekin palkka alenee parin tonnin tasolle ja siitä pitäisi elämä repiä. Pienipalkkaisilta en lähtisi tasoa alentamaan.

Valtion ja kuntien hallinto (poislukien terveys ja hoiva!)
Tällä hallinnon sektorilla on paljon karsittavaa. Meille on rakennettu systeemi jossa jokaiselle kansalaisen sormennostolle on jonkun lajin vahdin virka olemassa. Löytyy tutkija sitä ja tutkija tätä, monet aivan turhan tutkijoita. Rajoitteita väljemmäksi, sääntöjä pois ja tätä kautta vahtikoiran virkoja tarpeettomaksi ja lakkautukseen. Turhan tiedon tutkijat etsiköön tuottavampaa työtä. Veronmaksajat eivät ole valmiita maksamaan suuren hallinnon kustannuksia, eikä siinäkään nähdä mitään järkeä, että tuollainen työ rahoitetaan ottamalla ulkomailta velkaa jotta ne duunit tulevat maksetuiksi. Korkeasti koulutettu virkamies löytää kyllä muutakin työtä, koska koulutuksellaan ohittaa monet vähemmän koulutetut työmarkkinoilla. Pitää vaan rohkaistua tulemaan ulos suojatyöpaikoista.
Tällä myöskin sama, että hirvittää se, kun jollekin palkka alenee parin tonnin tasolle ja siitä pitäisi elämä repiä. Pienipalkkaisilta en lähtisi tasoa alentamaan.


Päätösten teon pitäisi olla aika helppoa kun vaihtoehtoja on vähän. Yksimielisyys taitaa vallita vain siitä että Suomi on saatava irti Kreikan tason taloustilanteesta todella nopeasti.


.
 
Esimerkkiisi on helppo vastata. Koska pystyt teettämään työn halvemmalla, voit myydä heidän panoksensa halvemmalla. Asiakkaasi taas voi myydä omaa tuotetaan halvemmalla vaikka ulkomaille. Näin koko maa hyötyy tästä. Tai yhteiskunta saa sen sairaalan remontin halvemmalla.
Joku huomauttaa tietysti, ettei niitä hintoja lasketa, vaan pahat työnantajat pitäjät pitävät rahat itsellään ja järjestävät kunnon bakkaanilt.
Heille huomautan, että markkinatalous pitää huolen hintojen laskusta.
Niin siis kenen hyöty se hintojen lasku, joka minulle tipahtaisi kouraan työntekijöiden "palkka-alen" johdosta oikein on? Ei ainakaan työntekijöiden? Kyllä minä asian vientiteollisuuden osalta ymmärrän, mutta kun se nyt sattuu olemaan vaan siivu koko potista(myönnettäköön että sillä saralla "duunareiden" palkat on yleisesti ottaen ok-tasolla). Mutta juuri kauppa.hoiva.palvelualat. Missä palkat muutenkin pieniä ja lisistä kertyy huomattava summa vuodessa?
Ja nythän ollaan yrittämässä viedä ensin esimerkin vuoks valtion virkamiehiltänaisilta.. Mitä luulet jos tällänen sanelupolitiikka kohdistettaisiin suoraan tyyliin: "tämä koskee vientiteollisuuden parissa työskenteleviä"? Hellurei.. Halvalla myymisestä ei hyödy tällä taloudellisella elintasolla kukaan. Kiinasta karkaa jo suorittavan.tason duunia halvempiin maihin ja mekö siinä teennäisellä 5% tehokkuuslisäyksellä laitetaan vienti vetämään? Ei.
Halvemmalla tekeminen&myyminen ei nyt yksinkertaisesti ole kuin harvojen etu tässä maassa.
Olen talkoissa mukana. Yli 4k bruttona ansaitsevilta voi viedä sieltä täältä ja tuolta yht 5%. 2k ansaitsevilta ei missään nimessä. Jos näytät kaavan jolla verrata pienituloisten ostovoiman supistumisen koko kotimarkkinoihin&työllisyyteen&hyvinvointiin niin lähetä se Ruotsiin ja nappaa talouden Nobel..
Ja huomhuom, tämä tuottavuuden nostoidea sinänsä ok. Eniten itseä kismittää edes idea sairauspäiväkarenssista.. Sitä täs eniten.
Hyöty syntyy työpaikkojen myötä. Kun vientiteollisuudella menee hyvin se tuo maahan työta ja rahaa. Vanhan sanonta, Suomi elää viennistä pitää käsittääkseni edelleen paikkansa.
Kun vientiteollisuuden kulut kotimaassa laskevat, on tänne houkuttelevampaa investoida.

Hoitajat eivät ole mitään matalapalkka ihmisiä, palkka ei toki ole päätä huimaava, mutta ei ihan huonokaan. Sehän on kiinni mihin verrataan.
Pointti on ettei hoitajan peruspalkka laske lainkaan. Loma lyhenee hiukan, mutta kuten sanottua jää sitä vielä kuusi viikkoa. Luulisi sillä pärjäävän.
Sairausloma taas on vastuu kysymys, miksi työnantajan pitäisi kantaa koko vastuu terveydestäsi? Eikö edes osa siitä kuuluisi työntekijälle. Muista, että pitkän sairausloman kohdalla vaikutus on pienempi. Pahiten tuo koittelee sellaisia, joilla paljon lyhyitä saikkuja(1-9päivää). Vastoin vasemmistolaisten väitteitä kukaan ei pakota ihmistä, tai edes hoitajaa töihin kipeänä. Itsellä ongelma ei esiinny kuin pari kertaa vuoden aikan, joten voin helposti olla kotona.
Todellisuutta on kuitenkin, että sairauslomaa käytetään väärin, vaikka tätä ei saisikaan sanoa ääneen, mutta silti osa ihmisistä tekee niin. Tuo osa ihmisistä on ehkä vähemmistö, mutta silti ongelma.

Olen kuitenkin henk.koht. sitä mieltä, ettei pyhälisää tarvitsisi laskea alle 100%, 200-300% on liikaa, mutta 100% on mielestäni sopiva.

Ongelma on, että kaikilta viedään, ihan kaikilta, silloin myös ne joilla on pieni palkka menettävät.
Juu juu mut vientisektori ei enää ole painoarvoltaan riittävän merkittävä hinatakseen yleisellä palkka-alella, ostovoiman pienennyttyä imussaan koko kansantaloutemme nousu-uralle. Tod.näk toisin päin. Työnantajana katson että sairauspäiviltäkin tulee maksaa palkka koska a) Se nyt on vaan moraalikäsitykseni mukaan oikein. Kiskon työntekijöistäni mahdollisimman paljon irti ja he ovat hyvin tietoisia siitä. Sitten kun ihminen on sairas niin kiinnostukesi häneen lopahtaa koska hän ei ole hetkellisesti minulle tuottava?! Ei se nyt niin mene että valitsen maksettavaksi vain ne päivät kuin hyöty on minun.
B) Työntekijä voi luottaa&laskea tulevaisuuttaan sen varaan että palkkapussi on saman suuruinen riippumatta hänen mahdollisesta sairastumisestaan.
Väittäisin että muutaman päivän sairauspoissaolot saadaan vähenemään ihan sillä että lääkärintodistus kouraan heti ensimmäisestä saikkupäivästä lähtien. Itse en ymmärrä tätä muutaman päivän saikuttamista omalla omallatunnolla&omalla amatööridiagnoosilla. Lekuriin vaan jos ei työkykyiseksi itseään koe. Tärkeintä ettei kukaan tule sairastuttamaan muita, saati minua. Ja mitä prosentteihin tulee. Minun ei ole pakko pyytää työntekijöitä ylitöihin lauantaina ja siihen päälle vielä sunnuntaina. Jos lasken sen itselleni kannattavaksi niin sitten. . .
Ja vaikka nuori olenkin olen näköjään sen verran vanhanaikainen että sunnuntai on pyhäpäivä ja siitä on saatava "kipukorvaus" jos.sen töissä kuluttaa vaikka saisisin viikolla korvaavan vapaapäivän. Mitä sillä vapaapäivällä viikolla tekee kun puoliso on töissä ja lapset koulussa? Eli sunnuntailisä on mielestäni "kipukorvausta" koko sunnuntaityötätekevän perheelle menetetystä yhteisestä ajasta...
 
Niin siis kenen hyöty se hintojen lasku, joka minulle tipahtaisi kouraan työntekijöiden "palkka-alen" johdosta oikein on? Ei ainakaan työntekijöiden?
Teollisuus ja työnantaja hyötyvät kun kustannukset ovat alhaisia. Se mahdollistaa työn pysyvyyden seudulla. Vaihtoehto on lappu luukulle ja ihmisille potkut eli ei mitään työtä.

Halvalla myymisestä ei hyödy tällä taloudellisella elintasolla kukaan. Halvemmalla tekeminen&myyminen ei nyt yksinkertaisesti ole kuin harvojen etu tässä maassa.
Halvalla on pakko myydä jos markkina niin sanoo. Suomalaiset eivät päätä markkinahinnoista vaan sellainen hintataso muodostuu eri tekijöiden summana. Esimerkki: suomalaisten firmojen on vaikeaa jo nyt tarjota kuljetuksia Baltiaan, itäiseen Eurooppaan ja Venäjälle koska sikäläiset kuljetusliikkeet ajavat suomalaisia halvemalla. Suomalainen teollisuus on valinnut käyttöönsä niitä ulkolaisia yrityksiä, koska se mahdollistaa teollisuudelle omien kustannusten pitämisen alhaisena. Suomalaiselle kuljetusliikkeelle jää vaihtoehdoksi taipua markkinahintaan tai laittaa lappu luukulle. Suomalainen yritys voi tietysti pitää oman korkeamman hintansa, mutta autot sitten seisovat pihassa ja kulut kerääntyvät ja konkurssi häämöttää. Kaikilla aloilla sama tilanne.

Eniten itseä kismittää edes idea sairauspäiväkarenssista.. Sitä täs eniten. Työntekijä voi luottaa&laskea tulevaisuuttaan sen varaan että palkkapussi on saman suuruinen riippumatta hänen mahdollisesta sairastumisestaan.
Väittäisin että muutaman päivän sairauspoissaolot saadaan vähenemään ihan sillä että lääkärintodistus kouraan heti ensimmäisestä saikkupäivästä lähtien.
Tässä olen samaa mieltä. Työnantajaan sitoutunutta yksilöä ei saa rangaista sairastumisesta. Malli tosiaan voisi olla valinnainen; palkka säilyy jika päivältä jos tuot ekasta päivästä läääkärinlapun. Jos ei jaksa mennä lääkäriin, niin hyväksyt sitten sen että heti leikatan päiviä pois palkasta. Tosiasiahan se on kuitenkin että niin monet lepäilee palkallisilla vapaapäivillä "sairastumiseen" vedoten vaikka asia on aivan bull shit. Kaiken maailman kankkusta kyllä riittää ja korkin aiheuttamaa väsymys halutaan nukkua pois firman piikkiin. Tällainen työntekijä ei ole niin lojaali ja sitoutunut työnantajaa kohtaan.


.
 
Hallitus haluaa työllistää suomalaisia matalan tuottavuuden aloille, halpatyöhön. Tätä sanotaan myös Saksan-malliksi.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015091520353254_uu.shtml?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter


Stubbi puhui suupielet hunajaa valuen, että hallituksen toimenpiteillä on tulossa kymmeniätuhansia työpaikkoja (bull shittiä) suomeen... mutta näillä katteettomilla lupauksilla ei kerrottu millainen palkkataso tulee kaiken vatuloinnin jälkeen työväestöllä olemaan...?
 
Pa
Jaksa vastata kaikkiin kysymyksiisi.
Sen kuitenkin totean, että tässä maassa on laitettu työnantajalle liikaa velvollisuuksia. Edes minun kristillinen oikeustaju ei ymmärrä sitä, että työnantajan pitää maksaa työntekijän sairastaminen saati sitten työntekijän lapset. Miksi ei voisi olla niin päin, että työntekijä maksaa yrittäjälle 12000€ jokaisesta yrittäjän perheeseen syntyvästä lapsesta? Ihan yhtä pöljää se olisi kuin nykyinenkin käytäntö.

Meillä on tässä maassa lait jotka turvaavat työntekijän aseman vähintään riittävän hyvin. Jos jollakin työpaikalla sovitaan paremmista eduista niin sovitttakoon. Ay-liikkeiden kiristyksellä aikaansaamat tessit voitaisiin vetää pöntöstä alas.

Omassa kioskissani kuulin uusimman työntekijän kysyvän: "Ei kai täällä lakkoilla perjantaina?" Vastaus toiselta työntekijältä oli "No ei varmasti". Isännälle eli mulle tuli hyvä mieli.

Sunnuntain kovien palkkakertoimien tarkoitus on tietääkseni ollut vähentää sunnuntaityön teettämistä. Aloilla joissa on pakko jonkun olla töissä tuo kerroin on muodostunut isoksi lisäkuluksi. Esim. sairaalat pitää pyöriä pyhäisin, vaikka ne ei oikeastaan tuota mitään siinä mielessä kuin joku tehdas tai kauppa.


PS! Minulta ei kukaan ole koskaan tullut pyytämään palkankorotusta. Seuraan itse työn tuottavuutta ja jos huomaan, että työntekijä TUOTTAA enemmän kuin palkasta voisi olettaa niin huolehdin, että tuottavuus ja palkka on seuraavissa palkoissa tasapainossa. Ja en vähennä sitä tuottavuutta vaan nostan palkkaa. Toiseen suuntaan ei vaan sitten pysty joustamaan ja se saattaa joskus muodostua ongelmaksi kun ainoaksi vaihtoehdoksi jää irtisanominen seuraavassa alamäessä.
Palkka-asioissa ollaan sentään samaa mieltä.. Paitsi että kioskissasi on paljon paremmat palkat jos 12000e työntekijältäsi olisi ok nyhtää aina yhdestä uudesta lapsestasi, vaikka pöljää olisikin. Meillä kuuluisi ihan työsuhde-etuihin palkallinen vapaa lapsen sairastaessa. Kukaan täyspäinen ei ole mielellään pois töistä kotona neljän seinän sisällä sairaan lapsen kanssa..

Ajatuserojamme voi toki selittää että ehdin tehdä jonkin aikaa töitä 'duunaritasolla' josta käsitksekseni jäi että duunari on palkkansa ansainnut;)
 
Stubbi puhui suupielet hunajaa valuen, että hallituksen toimenpiteillä on tulossa kymmeniätuhansia työpaikkoja (bull shittiä) suomeen... mutta näillä katteettomilla lupauksilla ei kerrottu millainen palkkataso tulee kaiken vatuloinnin jälkeen työväestöllä olemaan...?
Uusi yhteiskuntaluokka, joka tekee töitä mahdollisimman halvalla.

Sosiaaliturvaa ja palkkaa yhdistetään. Ei vaan nautita jommasta kummasta.
 
Hallitus haluaa työllistää suomalaisia matalan tuottavuuden aloille, halpatyöhön.
Näin on toimittava siihen saakka kun Suomessa aletaan valmistaa korkeamman jalostusasteen tuotteita joista saa myytäessä korkeamman hinnan. Suomea on moitiitu siitä että toimitamme maailmalle enimmäkseen metsäteollisuuden puolijalosteita. Niitä voidaan valmistaa vain alhaisella kustannustasolla.
Näin se sama alhaisen kustannuksen vaatimus on levitettävä myös muuhunkin toimintaan. Kun suomalaiset uudet innovaatiot tulevat esille ja niistä alkaa suurmenestys Nokian malliin, niin silloin on mahdollista taas korottaan palkkoja ja lisätä muitakin etuja, Toistaiseksi se ei käy ja pääasia on saada porukat edes johonkin töihin. Siksi matalapalkkaiset alat - maksu siitä että autetaan kaverille takki päälle.

.
 
Yksityisellä
Eipä tässä kiristämisessä oikeen muuta vaihtoehtoa ole kuin taipua siihen että Suomessakin tulee saavuttaa muiden maiden kustannustaso vähän joka suunnassa, jotta täällä teollisuutta pyörii, vienti vetää ja uusia investointeja on kannattavaa tehdä. Nuo kun sakkaa, niin kaikki me ollaan hakemassa oravannahkoja metsistä taas. Kansainväliset markkinat määrittävät tuotteiden hintatason, se asia ei ole ollenkaan suomalaisten määrättävissä. Siksi kustannuksiin on taivuttava. Kyllä tosin hirvittää se, että jollekin palkka alenee parin tonnin tasolle ja siitä pitäisi elämä repiä. Pienipalkkaisilta en lähtisi tasoa alentamaan.

Valtion ja kuntien hallinto (poislukien terveys ja hoiva!)
Tällä hallinnon sektorilla on paljon karsittavaa. Meille on rakennettu systeemi jossa jokaiselle kansalaisen sormennostolle on jonkun lajin vahdin virka olemassa. Löytyy tutkija sitä ja tutkija tätä, monet aivan turhan tutkijoita. Rajoitteita väljemmäksi, sääntöjä pois ja tätä kautta vahtikoiran virkoja tarpeettomaksi ja lakkautukseen. Turhan tiedon tutkijat etsiköön tuottavampaa työtä. Veronmaksajat eivät ole valmiita maksamaan suuren hallinnon kustannuksia, eikä siinäkään nähdä mitään järkeä, että tuollainen työ rahoitetaan ottamalla ulkomailta velkaa jotta ne duunit tulevat maksetuiksi. Korkeasti koulutettu virkamies löytää kyllä muutakin työtä, koska koulutuksellaan ohittaa monet vähemmän koulutetut työmarkkinoilla. Pitää vaan rohkaistua tulemaan ulos suojatyöpaikoista.
Tällä myöskin sama, että hirvittää se, kun jollekin palkka alenee parin tonnin tasolle ja siitä pitäisi elämä repiä. Pienipalkkaisilta en lähtisi tasoa alentamaan.


Päätösten teon pitäisi olla aika helppoa kun vaihtoehtoja on vähän. Yksimielisyys taitaa vallita vain siitä että Suomi on saatava irti Kreikan tason taloustilanteesta todella nopeasti.


.
Et ole kovin hyvin kärryillä näköjään valtionhallinnon viimevuosina toteuttamista tehostamistoimista.. Noh omat tiedot jää veroviraston, avin ja elyn tasolle mutta niissä ainakin tehdään töitä ihan oikeesti..
 
Massatyöttömyys ja paljon maahanmuuttajia, tarkoittaa että palkkoja voidaan polkea todella alas, kun yleissitovuus katoaa ja paikallisesti sovitaan. Työttömät pääsevät kohta moppaamaan tehtaan lattioita ja kuuraamaan metroaseman vessoja.
 
Jos työnhinta tippuu 5 %, alentaa se tuotteen maailmanmarkkinahintaa 1,5 prosenttia, silläkö vienti saadaan nousuun? (palkkakustannukset tuotteen hinnasta n. 30%)
 
Jep. Tämä on surullista. Kun valuuttakurssi ei jousta, on sopeutus pakko tehdä tällaisten toimien kautta. Lisäksi Euron ongelmat ovat Euroopan laajuisen taantuman ja kysyntälaman taustalla.

Säädytön murhenäytelmä. Ihmiset syyttelevät toisiaan eikä muisteta miettiä miksi tässä tilanteessa ollaan.
Mutta auttaako tässä tilanteessa tulonsiirto palkoista työnantajille? Ongelmana ei ole yritysten kassa vaan heikko kysyntä ja investointikohteiden vähyys. Viime keväänä maksettiin ennätyssuuria osinkoja, koska investointikohteita ei ole vaikka raha on ilmaista. Yllättävän vähälle huomiolle on jäänyt työnantajien sosiaaliturvamaksun alennus joka aiheuttaa 850 miljoonan euron vajeen jo valmiiksi alijäämäisen valtiontalouteen.

Rakenteelliset uudistukset kuten ylipitkien lomien leikkaus ja sunnuntailisien kohtuullistaminen ovat tervetulleita. Sunnuntaikorvauksen lasku pitäisi tosin korvata peruspalkassa.
 
Back
Top