Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Poikkeuksellisen kokeneet ilmailijat

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja Vonka, 27.11.2016.

  1. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    16,457
    Tykkäykset:
    23,976
    Pisteet:
    1,286
    Minun mielestäni Lauri Pekuri on enemmän kuin Chuck Yeager.

    314 sotalentoa ja 18½ ilmavoittoa (Brewster, Messerschmitt 109). Vankina Spalernajassa. Painoi Suomeen tullessaan Hangon karanteenileirillä enää alle 50 kiloa, vaikka hänet oli ennen kotiuttamista lähetetty Tserepovetsin leirille "lihomaan". Ylitti yhden machin pystysyöksyssä ensimmäisenä Suomessa Gnatilla 1958. Ylitti ensimmäisenä suomalaisena 2 machia kokeillessaan Mirage III -hävittäjää. Tämä mies jäi eläkkeelle everstinä 52-vuotiaana ja oli nähnyt paljon.

    Muita hänen lentämiään koneita olivat ainakin MiG-15, MiG-19 ja tietysti MiG-21, johon hän sai ensimmäisten joukossa tyyppikoulutuksen ja Draken.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 27.11.2016
    TBman, Sarek1, Mikoyan ja 5 muuta jäsentä tykkää tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,027
    Tykkäykset:
    11,561
    Pisteet:
    1,286
    Olen kuullut tarinaa, että Pekuria pidettiin alaisten näkökulmasta aika v-mäisenä esimiehenä. Mutta ilmailusaavutukset ovat vailla vertaa, tietenkin.

    Siviilipuolelta pitäisi varmaan mainita pitkän linjan aviaattori Börje Hielm.

    http://ilmailumuseo.fi/kokoelmat-kertovat-11-2015/

    Niin, ja sitten näistä vielä keskuudessamme olevista miehistä kuvassa esiintyvä miekkonen on pakko nostaa esiin tällaisessa ketjussa.

    4_laukkanen_2.jpg
     
    TBman, Sarek1, Ikarus ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  4. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    16,457
    Tykkäykset:
    23,976
    Pisteet:
    1,286
    Jyrki Laukkanen on osunut silmiini Pirkkalassa ja Jämillä. Siellähän sinä juttelit hänen kanssaan? Hän on huolellinen mies. Pirkkalassa ei lentänyt, koska oli paha sivutuuli. Hän on järkimies. Monta koelentäjää tuli tonttiin, Paavo Janhunenkin.

    Varmasti elossa olevista ja vielä lentävistä kokenein. 1980-luvulla Laukkanen ja Janhunen saivat kutsun Neuvostoliittoon avaruuslentäjiksi. Pitkän koulutuksen jälkeen toinen lentäjistä olisi päässyt Vostok-aluksen kyytiin. Kolme vuotta politiikan, kielen ja tekniikan opiskelua Venäjällä ei houkutellut herroista kumpaakaan. Kieltäytymisen suurin peruste oli se, etteivät kokeneet siitä olevan hyötyä Ilmavoimille ja siten Suomelle.

    Konetyyppien määrä taisi olla aika huikea. Lentotuntien määrä lienee maailmanennätysluokkaa jo.
     
    TBman, Sarek1, Ikarus ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  5. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    16,457
    Tykkäykset:
    23,976
    Pisteet:
    1,286
    Yeager taas ei päässyt (tai mennyt) jenkkien avaruusohjelmaan, koska häntä pidettiin vaikeana ja itsepäisenä, tiukkana luonteena.

    Hänen mielestään avaruuslentäjän sijalla voisi olla apina. Hän halusi lentää. Tämä leffa tavoittaa hyvin, mistä on kyse.

     
    TBman, Sarek1 ja Mikoyan tykkäsivät tästä.
  6. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    16,457
    Tykkäykset:
    23,976
    Pisteet:
    1,286
    Ennen kuin koko leffa poistuu tekijänoikeussyistä, kannattaa katsoa:

     
    TBman, Sarek1, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  7. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,027
    Tykkäykset:
    11,561
    Pisteet:
    1,286
    Valiojoukko on ihan viihdyttävä elokuva ja hyvä ajankuva. Yeagerin roolia ja tekemisiä siinä tosin hieman muokkaillaan tarinaan paremmin sopivaksi. Esim. leffa antaa ymmärtää, että tämä olisi koko ajan palvellut vain ja ainoastaan Edwardsin koelentokoulussa. Näin ei ollut, vaan Yeager oli välillä komennettuna Eurooppaan ja 60-luvun jälkipuoliskolla Vietnamiin.

    60-luvun alussa oli kylläkin USAF:n Test Pilot Schoolin pomo. Elokuvassa esitetään tuo Yeagerin ennätyksenrikkomislento Starfighterilla hieman totuutta muokaten. Todellisuudessa miehellä ei todellakaan ollut kovin suuria intohimoja päästä NASA:n astronautiksi, eikä häntä olisi sinne kelpuutettukaan. Yliopistotutkinto näet puuttui. Lentäjänä tämä toki oli ilmiömäinen, mutta enemmän ns. "perstuntumalla" (stick and rudder) operoiva. Tämä tuli esiin juuri tuossa Starfighter -kaputissa.

    Kone oli modattu NF-104, joka oli varustettu rakettimoottorilla. Tälle lennettiin inertianousuja niin korkealle, että perinteisillä ohjainpinnoilla ei ollut mitään tehoa. Koneessa oli tyhjiössä lentämisen mahdollistavat ohjausraketit. Ja näiden käyttö vaati osaamista ja aerodynamiikan lakien syvällistä ymmärtämistä. Ks. tarkemmin linkki (klikkaa The Mission ja sen jälkeen luku 16. Yeager's view in review).

    http://www.nf104.com/
     
    TBman, Sarek1, Leaderdog ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  8. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    16,457
    Tykkäykset:
    23,976
    Pisteet:
    1,286
    Jotta emme olisi aivan miessovinistisia, mainitaanpa siviilipuolelta lentokapteenit Orvokki Kuortti ja Kirsi Arve-Inkinen. Arve-Inkisen kone oli aluksi Fokkeri, jolla hän lensi kotimaan lentoja. Koneissa ei ollut autopilottia tai nykykoneiden mukavuuksia. Kone oli myös kylmä työpaikka. Kapteenina hän aloitti DC-9 -koneissa. En ole varma, mutta hän saattaa lentää vieläkin, olisiko 1958 syntynyt.

    Orvokki Kuortti ei ollut liikennelentäjä, vaan lennonopettaja. Hän oli perheellinen 36 -vuotias, kun ilmoittautui lentokurssille. Sai paljon aikaan. Motivaatio oli kohdallaan ja hän valmistui kurssinsa parhaana. Vuonna 1969 hän oli nopein naislentäjä England–Australia Air Racessa. Hän lensi yksimoottorisilla koneilla viiteen maanosaan ja takaisin sekä ylitti yksimoottorisilla koneilla Atlantin ilma-aluksen päällikkönä 17 kertaa, joista yksin yhdeksän kertaa. Hänen Piper Cherokeensa on ilmailumuseossa Vantaalla.

    Vuonna 1977 Kuortin Lake Buccaneerinsa moottori sammui Atlantilla Islannin lähellä. Hän teki hallitun pakkolaskun melko tuulisessa kelissä. Amerikkalaiset olivat kuulleet hätäviestin ja onnistuivat pelastamaan Kuortin.


    [​IMG]
     
    TBman, tulikomento, Leaderdog ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  9. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,027
    Tykkäykset:
    11,561
    Pisteet:
    1,286
    Ei nyt välttämättä ilmailusaavutuksiltaan mitään varsinaista kärkipäätä, mutta viimeisen päälle isänmaanystävä ja todellinen herrasmies, kenraaliluutnantti evp. Rauno Meriö.

    On ollut ilo tavata mies ja jutella hänen kanssaan ilmavoimista, sen historiasta ja toki myös käytössä olleesta lentokalustosta. Rauno Meriö koki nuorena lentoupseerina ilmavoimien sotia seuranneen alennustilan. Määrärahat olivat olemattomalla tasolla ja konekalusto vanheni käsiin. Suureksi harmikseen tämä kertoi, että Bf 109:t ehtivät juuri poistua käytöstä kun oma lentoupseerin ura urkeni. Sen sijaan Valmet Vihuri tuli tutuksi. Meriön mielestä kone oli huonoa mainettaan parempi. Se soveltui hävittäjätaktiikan opetukseen ja suurin osa onnettomuuksista johtuikin lentäjien omista virheistä. Potkurikonekauden jälkeen Meriö lensi myös Vampireilla.

    Yliäänikoneista MiG:it jäivät pintapuolisen tutustumisen asemaan, sillä 60-luvun alkupuolella eri sotakoulut ja esikuntakurssit veivät miestä. 70-luvulla Meriö oli omalta osaltaan vaikuttamassa Draken-hankintaan ja tämä pitääkin kauppaa osoituksena siitä, että Suomi halusi tehdä hajurakoa Neuvostoliittoon. Drakenien tulon myötä Meriö siirtyi ensiksi Lapin Lennoston komentajaksi ja pian sen jälkeen ilmavoimien komentajaksi.

    Pitkällä sotilasurallaan Rauno Meriö näki ilmavoimien kehityksen kaksitasoisten lentävien kangaspuiden aikakaudelta kahden machin kalustolla operoivaksi puolustushaaraksi.

    2.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 27.11.2016
    TBman, Sarek1, Vonka ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.

Jaa tämä sivu