Prätkä - King of the Road!

@YliKoo , vesipyssy uskoakseni oli paljonkin parempi ajaa, kuin sen kilpailija vastaava 2-t Kawasaki, jolla oli leskentekijän maine. Suzukin vesipyssyllä luullakseni saattoi päästellä sen minkä siitä irti sai, ilman alituista hengenlähdön uhkaa.

Samoihin aikoihin vesipyssy kanssa tuli markkinoille 4 t Honda CB 750 Four, onko tästä sinulla kokemusta ja kuinka se poikkesi ajoltaan Suzukin vesipyssystä?

CB 500 itselleni tuttu ja kokeillutkin sitä olen. Muutama muukin pyörä on tullut kokeiltua, mm. Möhkö, ja joitakin pyöriä myös omistettua.

Ehkä sähäkimmät lähdöt kokeilluista oli CBR 600:n kahvoissa, ei Z 1300 huonosti liikkunut sekään. Möhkössä ehkä hienointa on sen kuutosen karjunta:). CBR 1000 on myös koeajettu.
 
Honda CB 750 Four eli Tuutti oli ensimmäinen superpyörä, tuli markkinoille 1969.

Tarinan mukaan lempinimen antoi savolainen asentaja. Maahantuoja Otto Brandt oli melko pieni firma ja asentajat kuulivat johdon puheita, jotka ruotsiksi ja englanniksi hoitivat asioita ja pyöristä puhuttiin kuutioiden mukaan. Savolaisen suussa se sitten vääntyi muotoon seventivörttivemttituutti. Kehä-Kesoililla tai nykyisin Nesteellä on ainakin joskus ollut seinällä Tuutti ja tarina on kerrottu siellä, ja vahvistettu läsnäolleiden allekirjoituksilla.

En ole Tuuttia ajanut, mutta kyllä sillä tietämäni mukaan pystyi hyvin ajamaan sen mitä se kulki, ja mutkatielläkin pärjäsi. Kawasakien Mach IV oli puolenkymmentä hevosvoimaa tehokkaampi. Vielä kevyempänä huippunopeutta oli parikymmentä enemmän kuin Hondalla tai Suzukilla. Painoa oli ilmeisesti säästetty rungossa, koska se alkoi woblaamaan jo paljon ennen huippuja.

Möhköhän oli aikanaan hurja tykki, vaikka nykypyöriin verrattuna tehot eivät mitään käsittämättömiä olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kawasaki Z1 900 ja sen seurannaiset 70-luvulla on miun mieleen The Bike.
Näähän on makuasioita.
Tuntuu kuitenkin että Honda Tuutista puhuu moni mutta Z/KZ900 mainitaan huomattavasti vähemmän, vaikka siinäkin on tuutit.

Katotaans kuvaa vielä.......no hemmetti kun on nätti ja just tuollaisena tumman punaisena (y)



1714159693577.png

Ai saakeli. Nyt pakko laittaa classic bike välilehti kiinni jottei väännetä puukkoa haavassa.

.
 

Honda CB 750 Four eli Tuutti oli ensimmäinen superpyörä, tuli markkinoille 1969.

Tarinan mukaan lempinimen antoi savolainen asentaja. Maahantuoja Otto Brandt oli melko pieni firma ja asentajat kuulivat johdon puheita, jotka ruotsiksi ja englanniksi hoitivat asioita ja pyöristä puhuttiin kuutioiden mukaan. Savolaisen suussa se sitten vääntyi muotoon seventivörttivemttituutti. Kehä-Kesoililla tai nykyisin Nesteellä on ainakin joskus ollut seinällä Tuutti ja tarina on kerrottu siellä, ja vahvistettu läsnäolleiden allekirjoituksilla.

En ole Tuuttia ajanut, mutta kyllä sillä tietämäni mukaan pystyi hyvin ajamaan sen mitä se kulki, ja mutkatielläkin pärjäsi. Kawasakien Mach IV oli puolenkymmentä hevosvoimaa tehokkaampi. Vielä kevyempänä huippunopeutta oli parikymmentä enemmän kuin Hondalla tai Suzukilla. Painoa oli ilmeisesti säästetty rungossa, koska se alkoi woblaamaan jo paljon ennen huippuja.

Möhköhän oli aikanaan hurja tykki, vaikka nykypyöriin verrattuna tehot eivät mitään käsittämättömiä olekaan.
Saman tarinan olen kuullut.

Väitetään, että ilmestyessään Tuutti oli pyörä, joka työnsi silloin vielä yleiset britit historiaan ja raivasi muillekin japanilaisille polkua. Se oli vähän kuin vallankumous. Väki halusi pyörän, joka kulkee.
 
Ensimmäiset pidemmät ajot suoritettu eilen tälle kesälle. Vaikka niin paljon pidänkin lajista niin liittymästä liikenteen sekaan siirtyminen on edelleen semmonen vittumainen asia josta en ole koskaan pitänyt. Huomasin taas kun joku reikäpää tulikin yllättäen varmaan 150 lasissa ohi liittymistilanteessa....
 
Ensimmäiset pidemmät ajot suoritettu eilen tälle kesälle. Vaikka niin paljon pidänkin lajista niin liittymästä liikenteen sekaan siirtyminen on edelleen semmonen vittumainen asia josta en ole koskaan pitänyt. Huomasin taas kun joku reikäpää tulikin yllättäen varmaan 150 lasissa ohi liittymistilanteessa....
Käännän aina päätä, kerran per kaista. Matkapyörällä vähän helpompaa kuin kyykyllä, kun istuu selkä suorassa. Toisaalta prätkä antaa paremmin vapautta valita rakonen, johon menee. Helppo kiihdyttää ja voi mennä vähän pienempäänkin rakosen kuin autolla. Ei ehkä tyylikästä ohittaa kiihdytyskaistalla useampaa autoa oikealta, mutta mahtunee toleransseihin :rolleyes:
 
Saman tarinan olen kuullut.

Väitetään, että ilmestyessään Tuutti oli pyörä, joka työnsi silloin vielä yleiset britit historiaan ja raivasi muillekin japanilaisille polkua. Se oli vähän kuin vallankumous. Väki halusi pyörän, joka kulkee.
Ulkomuistista muistelen takavuosien mopolehden historiikkia Tuutista. Earls Courtin hallissa oli MP messut ja esillä Trumpin upouusi superpyörä. Samaan aikaan siellä oli Tuutti näytteillä. Honda 4 pyttyinen, Trumppa 3, Honda hienosti viimeistelty, Trumppa taas aikansa brittilaatua jne.. Lisäksi Tuutti maksoi noin puolet Trumpasta. Joku Trumpan johtaja totesi toiselle; me voidaan laittaa tehdas kiinni..

Tämähän toistui sitten länsimaissa vähän joka alalla, nyt vastassa on yli 10 kertaa suurempi Kiina.
 
Ulkomuistista muistelen takavuosien mopolehden historiikkia Tuutista. Earls Courtin hallissa oli MP messut ja esillä Trumpin upouusi superpyörä. Samaan aikaan siellä oli Tuutti näytteillä. Honda 4 pyttyinen, Trumppa 3, Honda hienosti viimeistelty, Trumppa taas aikansa brittilaatua jne.. Lisäksi Tuutti maksoi noin puolet Trumpasta. Joku Trumpan johtaja totesi toiselle; me voidaan laittaa tehdas kiinni..

Tämähän toistui sitten länsimaissa vähän joka alalla, nyt vastassa on yli 10 kertaa suurempi Kiina.
Kiina ei täysin ole tavoittanut japsien laatua, mutta katsellaan. X-Wedgessä on jo amerikkalaisen S&S Cyclesin moottori, vai lieneekö tuo lisenssillä tehty.

 
Kuinka monelle prätkämiehelle täällä Susikoski kilauttaa jotain kelloa?
 
Back
Top