Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Ekan lauseen allekirjoitan, mutta jälkimmäisestä en ole ihan varma mitä meinaat. Jos mietitään esim. Ällin riittävän hyvin toimivaa telapyörä- ja vetojärjestelmää, niin mikä tuossa olisi hintaan nähden niin hyvää, että sellainen kannattaisi valmistaa? Ja missä vaunussa on vetopyörät edessä ja takana? Mitä järkeä kuvailemassasi järjestelmässä on ylipäätään? Ei nyt olla etsimässä TM:n 100.000km kestotestin voittajaa tai pisaralla-pisimmälle ajoneuvoa.

No kuvailemani järjrstelmä on erään kokeellisen laitoksen toimesta valmistetun kokeellisen nopean telalaitteen speksiä. Täysin etäohjattava/autonoomiseen toimintaan tähtäävä laite jolla vanhoja uskomuksia telavedon mutkikkuudesta romutetaan... ;)
peli on siis kevyt ja muistaakseni 500 heppainen bensakasi tahdittajana zf laatikkona ja voiman jako/säätö on myös zf.n käsialaa... nimenomaan vedon ohjaus maksaa.
joskus katseltiin kundien kanssa testivideoita tästä, enkä todellakaan ollut uskoa silmiäni, laite taisi ponnistaa 0-60 mph pitkästi alle 10 sekunnin... rapa lensi, kun se vaihtoi asemaa vittikkoisen pellon poikki ja asemanvaihto kesti muutaman sekunnin...
kyllä näitä järjestelmiä on ja niitä käytetään... :)
 
No kuvailemani järjrstelmä on erään kokeellisen laitoksen toimesta valmistetun kokeellisen nopean telalaitteen speksiä. Täysin etäohjattava/autonoomiseen toimintaan tähtäävä laite jolla vanhoja uskomuksia telavedon mutkikkuudesta romutetaan... ;)
peli on siis kevyt ja muistaakseni 500 heppainen bensakasi tahdittajana zf laatikkona ja voiman jako/säätö on myös zf.n käsialaa... nimenomaan vedon ohjaus maksaa.
joskus katseltiin kundien kanssa testivideoita tästä, enkä todellakaan ollut uskoa silmiäni, laite taisi ponnistaa 0-60 mph pitkästi alle 10 sekunnin... rapa lensi, kun se vaihtoi asemaa vittikkoisen pellon poikki ja asemanvaihto kesti muutaman sekunnin...
kyllä näitä järjestelmiä on ja niitä käytetään... :)

Mitenköhän tämä liittyi varsinaiseen aiheeseen.....?

Missä sarjatuotetussa laitteessa ko. järjestelmää käytetään?
 
Mitenköhän tämä liittyi varsinaiseen aiheeseen.....?

Missä sarjatuotetussa laitteessa ko. järjestelmää käytetään?
Ei vielä missään, mutta näin ne hyvät systeemit tulevat sarjatuotantoon..
tela-alusta on hyvä, mutta jos sitä yrittää tehdä tarpeeksi simppeliksi, niin siitä tuppaa tulemaan kömpelö ja epäluotettava. Nyt kun tela-alustaa tehdään erittäin kultivlituneeksi, niin siitä tuppaa tulemaan taas kallis ja joiltain osin epäluotettavakin...
 
Howe and Howe Technologies on tuon vehkeen tehnyt, ripsaw nimeltään ja tais ne sitä us armylle esitellä
Tässä toinen heidän tekele
 
Briteillä taitaa ihan oikeasti olla vedenkeitin Warrior-vaunuissaan, teen tekemistä varten.

Jeps, muistin oikein:

https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_vessel

The principal use of the BV is to heat ration pouches; the hot water is then used for making drinks. The BV has recently been designated "Cooking Vessel FV706656" or "CV". It runs off the 24 Volt electrical system of the vehicle and is manufactured by Electrothermal Engineering Ltd in Rochford, Essex. Vehicles fitted with the BV include Challenger 2 tanks, MAN trucks, and Warrior, Warthog, Mastiff, Jackal and Foxhound armoured fighting vehicles.[6] It is common practice for a junior member of a vehicle crew to be unofficially appointed "BV Commander", responsible for making hot drinks for the other soldiers.[7]

Ehdottomasti erikoisimman tee hetken olen kokenut kyseisessä vaunussa ja tee keitettiin juuri tuollaisella keittimellä. Tunnelma oli aika erikoinen. Oli keskiyö ja lunta tuli vaakatasossa. Briteiltä oli loppunut vesi ja muonat, hekolla ei voinut huoltaa kelin takia. Vietiin sitten jalkapatikkassa täydennystä. Oli kaverit ihmeissään millä oltiin sinne päästy ja kiitollisia vedestä/muonasta. Kiitokseksi keittivät teetä, joka oli muistaakseni hyvää erittäin likaisista mukeista huolimatta. :D

Tuo vedenkeitin idea on minusta aivan erinomainen. Itse en keksi mitään syytä miksi ei hyödynnettäisi. Se että näyttää epäsotilaalliselta juoda kahvia odotellessa, ei ole mikään syy. ;) Eikö sodat ole kumminkin suurimmaksi osaksi juuri odottelua.
 
Voisi kuvitella että virolaisessa on painopiste hiukan alempana koska niiden minitankissa on kaikki koneisto mahdutettu telojen sisälle kun taas tässä ylläolevassa on koneistot telojen välissä.

Virolainen versio.
1%2529.jpg
 
Voisi kuvitella että virolaisessa on painopiste hiukan alempana koska niiden minitankissa on kaikki koneisto mahdutettu telojen sisälle kun taas tässä ylläolevassa on koneistot telojen välissä.

Virolainen versio.
1%2529.jpg


Niinpä olikin, virolainen tuossa jo heti parempi mielestäni.
 
Niinpä olikin, virolainen tuossa jo heti parempi mielestäni.

Melko stabiilin oloinen vehe on.
Se mitä meidän porukalle oli esitelty oli jokin sellainen ratkaisu, että sitä pystyi kaukokäyttämään, mutta jos yhteys häiriintyi, laite pystyi löytämään takaisin lähtöpaikkaansa... tai siis lähetyspaikkaansa.
 
Niinkai, siksi hurreilla onkin CV:ssä paskahuussi. siinä takatilassa a-tarvikelaatikoiden päällä on mukava tehdä toimitus, kun panssarijääkäriryhmä tuijottaa ja pisteytyää suoritusta.

Kai sitä pitää verrata vaihtoehtoihin.
Ulkona sateessa vs sisällä lämöisessä

Puhumattakaan jos sattuu keskityksessä vetämään mahan löysäksi, on hiukan inhottavaa mennä ulos.:p
 
Onko kukaan päässyt tutustumaan vielä Misuun? Onko moottorissa SRC- ja DEF-järjestelmät?
 
Onko kukaan päässyt tutustumaan vielä Misuun? Onko moottorissa SRC- ja DEF-järjestelmät?

Siinähän tuo vitsi onkin, kyseistä laitetta on tiettävästi tehty yksi proto.
Niitä joilla voi sanoa olevan edes sen verran kokemusta, että on käynyt sisällä, ajamisesta puhumattakaan taitaa olla vain kourallinen.
Silti täällä puhutaan syvällä rintaäänellä vaunun ominaisuuksista.:oops:
 
Kai sitä pitää verrata vaihtoehtoihin.
Ulkona sateessa vs sisällä lämöisessä

Puhumattakaan jos sattuu keskityksessä vetämään mahan löysäksi, on hiukan inhottavaa mennä ulos.:p


Jos ei oma ajoneuvo ole suoraan vihollisen tulen kohteena tai istuta keskellä miinakenttää niin en ikinä antaisi kenenkään paskoa toisten kanssa suljetussa tilassa.
Jos ajoneuvosta poistuminen räntään vääntämään paskat on liian kova rasti niin sitten voi olla muutkin asiat.
 
Jos ei oma ajoneuvo ole suoraan vihollisen tulen kohteena tai istuta keskellä miinakenttää niin en ikinä antaisi kenenkään paskoa toisten kanssa suljetussa tilassa.
Jos ajoneuvosta poistuminen räntään vääntämään paskat on liian kova rasti niin sitten voi olla muutkin asiat.

No näin. Ja jos istutaan paikalleen juuttuneena tulen alle miinakentässä, niin paskanhaju on pienin murheista siinä kohtaa.
 
Siinähän tuo vitsi onkin, kyseistä laitetta on tiettävästi tehty yksi proto.
Niitä joilla voi sanoa olevan edes sen verran kokemusta, että on käynyt sisällä, ajamisesta puhumattakaan taitaa olla vain kourallinen.
Silti täällä puhutaan syvällä rintaäänellä vaunun ominaisuuksista.:oops:

Luulisi Protolabin pukkaavan niitä muutaman ulos ainakin piakkoin, jos esim. PV näitä haluaisi näitä ehkä jostain syystä testata...

Jos ei oma ajoneuvo ole suoraan vihollisen tulen kohteena tai istuta keskellä miinakenttää niin en ikinä antaisi kenenkään paskoa toisten kanssa suljetussa tilassa.
Jos ajoneuvosta poistuminen räntään vääntämään paskat on liian kova rasti niin sitten voi olla muutkin asiat.

Ja miksiköhän suomalaisista CV:istä tämä ominaisuus puuttuu...?:)
 
Eikö miehistötilassa voisi olla lattialuukku?
 
Back
Top