Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Trangia on pomminvarmaa teknologiaa, Jetboil vitun hyvä, kevyt ja nopea, ruotsalaisilla on mälliämp... vessa CV:ssä, vedenkeitin ajoneuvossa on hyvä juttu mutta aiheuttaa suunnittelutyötä, lämpötähystykseltä suojautumiseen pitää kiinnittää huomiota, spadejen pönttösafkahuollon piirissä metsäyönsä viettäneillä ei ole perusteita arvioida lämpimän veden tarvetta TST-muonan kanssa toimivien joukkojen osalta, toisten edessä paskomisessa on kynnys jos et ole sitä tottunut tekemään, metsässä on kiva paskoa mutta RYNNPSV:ssä se sujuu paremmassa suojassa, modernilla taistelukentällä nyt vaan tarvii virtaa akuille eikä se tee kenestäkään mäkkifägiä, säännöt, käskyt ja käytäntö harvoin muodostavat suorakulmaisen kolmion ja mitähän näitä vielä oli...

Palataanko takaisin MiSuun? Aloitan kysymällä, että millasia MiSuja teidän mutsinne ovat?

Henkilökohtaisesti omista lähtökohdista, jos jätetään lisävaatimukset huollolle ja rahoitukselle sikseen, ottaisin omalle joukolle RG:itä, Paseja, MiSuja ja AMV:itä tosi mieluusti kaikkien peltipakujen tilalle. Kehälavettia tai Protectoria kummempaa tuskin laittaisin niihin, mutta jälkimmäiseen integroidusta lämppäristä olisi helvetin iso hyöty.

Sori kevyestä ot:sta, jatkakaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta hieman outoa tämä, että vaunu koetaan kuin liikkuvaksi sotkuksi, katetuksi käymäläksi tai majapaikaksi. Sotaharjoittelu, varusmiesajat tai kansainvälinen partiohomma on eri asia mutta kotimaan puolustuksessa tiukan paikan tullen kukaan ei halua viipyä pysähtyneen vaunun sisällä yhtään ylimääräistä minuuttia. Ja vaunun liikkuessa siellä voi olla vain vöissä.

Mitään leppoisia kaffetaukoja sateensuojassa ei ole luvassa ja kuuman veden sijasta jokaisella on huoli hengestään. Etenkin vaunun sisällä. Ulkona metsässä saattaa olo olla rauhallisempi, ruoka maistua ja paskakin kulkee. Ainakin hetkittäin.
 
Minusta hieman outoa tämä, että vaunu koetaan kuin liikkuvaksi sotkuksi, katetuksi käymäläksi tai majapaikaksi. Sotaharjoittelu, varusmiesajat tai kansainvälinen partiohomma on eri asia mutta kotimaan puolustuksessa tiukan paikan tullen kukaan ei halua viipyä pysähtyneen vaunun sisällä yhtään ylimääräistä minuuttia. Ja vaunun liikkuessa siellä voi olla vain vöissä.

Mitään leppoisia kaffetaukoja sateensuojassa ei ole luvassa ja kuuman veden sijasta jokaisella on huoli hengestään. Etenkin vaunun sisällä. Ulkona metsässä saattaa olo olla rauhallisempi, ruoka maistua ja paskakin kulkee. Ainakin hetkittäin.

Itse koen metsän turvaksi, ajoneuvo on arkku ja vaikka ihailenkin panssareita niin en itse sellaisessa haluaisi istua.
 
Minusta hieman outoa tämä, että vaunu koetaan kuin liikkuvaksi sotkuksi, katetuksi käymäläksi tai majapaikaksi. Sotaharjoittelu, varusmiesajat tai kansainvälinen partiohomma on eri asia mutta kotimaan puolustuksessa tiukan paikan tullen kukaan ei halua viipyä pysähtyneen vaunun sisällä yhtään ylimääräistä minuuttia. Ja vaunun liikkuessa siellä voi olla vain vöissä.

Mitään leppoisia kaffetaukoja sateensuojassa ei ole luvassa ja kuuman veden sijasta jokaisella on huoli hengestään. Etenkin vaunun sisällä. Ulkona metsässä saattaa olo olla rauhallisempi, ruoka maistua ja paskakin kulkee. Ainakin hetkittäin.

Tää nyt taas meni ihan persiilleen, kun kerrankin koittaa jotain järkevää keksiä niin siitä tehdään vitsi ja 10 sivua OT:ta. Jääkärin paikka on se metsä, mutta kunnolla varustettu ajoneuvo pitää lippaat ja vatsan täynnä, jotta molemmat voi sitten tyhjentää pitkin metsiä. Muutenkin jos miettii hyökkäyksellistä operaatiota niin eka harjoitellaan jossain 200km päässä, sit ajetaan 199km, jalkaudutaan, edetään varmuusetäisyyksien mukaan. PASI/MISU/AMV/mönkkäri tuo lisää patruunaa ja kessejä sekä vie haavoittuneet taakse, jos tavoitteeseen päästään niin joko ryhmitytään puolustukseen tai siirrytään väistöön tai jatketaan hyökkäystä. Tärkeimmät kohdat ajoneuvolle on siirtyminen ettei siihen mene neljää tuntia vaan vain kaks ja puol. Jos vihollinen ampuu vastavalmistelua ryhmittyvää joukkoa vastaan, saadaan sirpalesuojaa ajoneuvoista jne.
 
Mielestäni MiSulle löytyy erinomainen rooli pienempimuotoisten vihollisen erikoisjoukkojen aiheuttamien konfliktien hoitamisessa etelän asutuskeskuksissa ja strategisten kohteiden puolustamisessa. Eikö olisi realistista, että etelän varuskuntiin (Santahamina, Dragsvik, Utti,...) perustettaisiin uusia uhkakuvia myötäillen todella alhaisen lähtökynnyksen omaavia liikkuvia ja tulivoimaisia torjuntayksiköitä? MiSun kehuttuja ominaisuuksiahan on mm. parempi ketteryys kaupunkiympäristössä ja nopeampi liikkuvuus nimenomaan tieverkostoa käyttäen. Etelässä vaatimattomammatkin maasto-ominaisuudet riittävät. Olettaen myös, että nykyinen PaSi kalusto on kiinni muissa tehtävissä ja uutta kalustoa tarvitaan.

Itselleni tulee mieleen seuraava kohtalaisen tulivoimainen "vihreitten miesten" torjuntajoukkueen kokoonpano, miehistö suluissa:
  • 1 kpl MiSu + Kongsberg Protector (10)
  • 2 kpl MiSu miehistönkuljetus (24)
  • SiSu 8x8 + Nemo-kontti (n)
  • 2-3 kpl SiSu 4x4/6x6 huoltoa varten (n)
Täysin uuden kaluston hankintakustannukset julkisuudessa olleiden tietojen mukaan jäisivät alle 4 m€
 
Etelässä vaatimattomammatkin maasto-ominaisuudet riittävät.

Mutta näillä perusteillahan sitä voisi hankkia vaikka kaikille rannikolla toimiville joukoille, ja kyllä, pääkaupunkiseutukin on rannikolla ja etelässä. Aika iso joukko hyötyisi näillä perusteluilla Misuista.

Toisaalta, ennen kuin saamme kunnon infoa Misun maastoliikkuvuudesta verrattuna Pasiin voimme vain spekuloida miten Misulla kykenee liikkumaan vain tietä pitkin.

Ei tuollaisessa ole nähdäkseni järkeä. Vakio kokoonpanot ja tehtävän vaatima organisaatio kootaan valmiina olevista osista.
 
Eniten misussa arveluttaa tuo huono näkyvyys eteen alas. Kyllä mm siviilien seassa liikkuen pitäisi päästä havainnoimaan ko sektoria muutenkin kuin kameralla. Tuon asian voisi korjata.
 
Eniten misussa arveluttaa tuo huono näkyvyys eteen alas. Kyllä mm siviilien seassa liikkuen pitäisi päästä havainnoimaan ko sektoria muutenkin kuin kameralla. Tuon asian voisi korjata.

Ergonominen kärkiaura töntämään innokkaampia sivuun?
 
Toisaalta... Tuolla voisi ehkä paremmin ajaa ohuen puuston seassa. Muistan kuulleeni sellaisen säännön, että 1cm halkaisija per tonni pystyy ajamaan puusta läpi autolla/vaunulla. Painon puolesta toisaalta ihan sama, mutta voisiko pitempi keula vaikuttaa asiaan...

Kevyt OT, mutta A4 voi käyttää metsän kaatamiseen ja tieltä työntämiseen minkä jälkeen siitä voi ajaa läpi vaikka kuorma-autoilla. Pari vaunua niin kyetään pyöräajoneuvoilla ajamaan siellä missä ei ennen voinut kuvitellakaan.
 
Mielestäni MiSulle löytyy erinomainen rooli pienempimuotoisten vihollisen erikoisjoukkojen aiheuttamien konfliktien hoitamisessa etelän asutuskeskuksissa ja strategisten kohteiden puolustamisessa. Eikö olisi realistista, että etelän varuskuntiin (Santahamina, Dragsvik, Utti,...) perustettaisiin uusia uhkakuvia myötäillen todella alhaisen lähtökynnyksen omaavia liikkuvia ja tulivoimaisia torjuntayksiköitä? MiSun kehuttuja ominaisuuksiahan on mm. parempi ketteryys kaupunkiympäristössä ja nopeampi liikkuvuus nimenomaan tieverkostoa käyttäen. Etelässä vaatimattomammatkin maasto-ominaisuudet riittävät. Olettaen myös, että nykyinen PaSi kalusto on kiinni muissa tehtävissä ja uutta kalustoa tarvitaan.

Itselleni tulee mieleen seuraava kohtalaisen tulivoimainen "vihreitten miesten" torjuntajoukkueen kokoonpano, miehistö suluissa:
  • 1 kpl MiSu + Kongsberg Protector (10)
  • 2 kpl MiSu miehistönkuljetus (24)
  • SiSu 8x8 + Nemo-kontti (n)
  • 2-3 kpl SiSu 4x4/6x6 huoltoa varten (n)
Täysin uuden kaluston hankintakustannukset julkisuudessa olleiden tietojen mukaan jäisivät alle 4 m€

En halua nähdä, kun ammut raskaalla kranaatinheittimellä asutuskeskuksessa, jota ei ole evakuoitu. Sotku voi olla melkoinen...

Vihreät miehet tykkäävät hengailla siellä, missä siviilitkin: lentoasemilla, kunnantaloilla, toreilla ja vastaavilla paikoilla. Näissä oloissa panostaisin ennemmin suora-ammuntatulivoimaan ja etenkin riittävään miesmäärään. Joukkueella kun lähtee putsaamaan vaikka Haminaa, niin ei siitä tule mitään.

https://meduza.io/en/galleries/2015/03/11/the-little-green-men
 
Ei tuollaisessa ole nähdäkseni järkeä. Vakio kokoonpanot ja tehtävän vaatima organisaatio kootaan valmiina olevista osista.

Luonnollisesti torjuntajoukkueet ovat osana uusia valmiusjoukkoja, mitkä tullaan kokoamaan varsin luovasti eri aselajien kyvykkyyksiä yhdistelemällä. Emme vielä tiedä näiden tarkkoja kokoonpanoja, mutta tässä olisi yksi vaihtoehto yhteen tehtävään (="vihreiden miesten" nopea ja tehokas poistaminen Suomen rajojen sisältä)

En halua nähdä, kun ammut raskaalla kranaatinheittimellä asutuskeskuksessa, jota ei ole evakuoitu. Sotku voi olla melkoinen...

Vihreät miehet tykkäävät hengailla siellä, missä siviilitkin: lentoasemilla, kunnantaloilla, toreilla ja vastaavilla paikoilla. Näissä oloissa panostaisin ennemmin suora-ammuntatulivoimaan ja etenkin riittävään miesmäärään. Joukkueella kun lähtee putsaamaan vaikka Haminaa, niin ei siitä tule mitään.

Krimillä vihreät miehet tulivat pikkuhiljaa - ensin muutamia kymmeniä, loppuvaiheessa tuhansia. Ongelma pääsi siis eskaloitumaan juuri sen takia ettei Ukrainalla ollut tarvittavia alhaisen lähtökynnyksen joukkoja (toki se poliittinen päätöskin olisi tarvittu). Nämä joukot olisivat iskeneet heti alussa riittävällä voimalla. Krimillä oli myös varsin myötämielinen siviiliväestö, mikä mahdollisti soluttautumisen siviilien joukkoon siinä vaiheessa kun miehiä oli jo satoja ja tuhansia. En usko Suomessa tällaisen onnistuvan, vaan vihreät miehet tulisivat rannikolta ja ilmasta ottaen ensin haltuunsa ja tuhoten kriittisiä infrakohteita suurten asutuskeskusten ulkopuolella.

Nemo-kontti olisi yksi nopeasti liikuteltava komponentti kokonaisarsenaalissa, mitä voisi käyttää tarvittaessa. Ne ovat hyviä esim. infrakohteiden suojaamiseen hyökkäystä vastaanotettaessa tai vasta ryhmittyvien kokoonpanojen hajoittamisessa. Yhdessä toimivia joukkueita pitää tietenkin lähettää tarvittava määrä suhteessa vastapuolen resursseihin.
 
Nemo-kontti olisi yksi nopeasti liikuteltava komponentti kokonaisarsenaalissa, mitä voisi käyttää tarvittaessa. Ne ovat hyviä esim. infrakohteiden suojaamiseen hyökkäystä vastaanotettaessa tai vasta ryhmittyvien kokoonpanojen hajoittamisessa. Yhdessä toimivia joukkueita pitää tietenkin lähettää tarvittava määrä suhteessa vastapuolen resursseihin.

Tuo ja jotakin tavallista tarkempaa A-tarviketta (siis GPS ohjattu tai laser:iin hakeutuva). Mielellään myös muitakin kuin vain iskusytytteisiä ammuksia, joskin pitää huomata että tälläiset ammukset eivät ole niin kriittisen tarpeellisia KRH:lle. Mutta kuitenkin tälläisen kriisin alkuvaiheilla kaikenlaiset erikoisammukset jotka vähentävät oheisvahinkoja ja siten vähentävät käyttökynnystä ovat hyödyllisiä.
 
MISU bongattu! - Tänään aamulla MISU kruisaili aamuruuhkassa Munkkivuoressa Helsingissä. Sinällään ei ihmeempää, mutta oli ihan hauskaa nähdä härveli livenä. Se oli siromman näköinen kuin kuvissa, mm. keula ei näyttänyt niin suurelta kuin kuvista on saanut vaikutelmaksi. Kaikkinensa antoi hyvin kuorma-automaisen vaikutelman, mikä tietysti pitää paikkansakin.
 
MISU bongattu! - Tänään aamulla MISU kruisaili aamuruuhkassa Munkkivuoressa Helsingissä. Sinällään ei ihmeempää, mutta oli ihan hauskaa nähdä härveli livenä. Se oli siromman näköinen kuin kuvissa, mm. keula ei näyttänyt niin suurelta kuin kuvista on saanut vaikutelmaksi. Kaikkinensa antoi hyvin kuorma-automaisen vaikutelman, mikä tietysti pitää paikkansakin.

Joku ostanut jo itselleen halvan ja vähän syövän kauppakassin?
 
MISU bongattu! - Tänään aamulla MISU kruisaili aamuruuhkassa Munkkivuoressa Helsingissä. Sinällään ei ihmeempää, mutta oli ihan hauskaa nähdä härveli livenä. Se oli siromman näköinen kuin kuvissa, mm. keula ei näyttänyt niin suurelta kuin kuvista on saanut vaikutelmaksi. Kaikkinensa antoi hyvin kuorma-automaisen vaikutelman, mikä tietysti pitää paikkansakin.
No miltä se vaikutti kuskin osalta. Oliko eteen kuinka iso katve kuskin suoralta katsekontaktilta?
 
No miltä se vaikutti kuskin osalta. Oliko eteen kuinka iso katve kuskin suoralta katsekontaktilta?
Vaikea ihan suoraan vastata, kun näin Misun ainoastaan vastaantulijan kaistalla. Minusta vaikutelma tosiaan oli hyvin kuorma-automainen, kuten vaikkapa nokallinen Scania. Vaikutti joka tapauksessa pienemmältä kuin esimerkiksi KrAZ (en kylläkään ole katsonut kummankaan mittoja, voi olla, että kyseessä oli ainoastaan vaikutelma).
 
Nostetaas tätä ketjua, onko kellään mitään tietoa Misun kohtalosta?
Ehhhee...Ei nämä kuulkaa ole kuukausien tai usein edes vuosien vaan vuosikymmenen projekteja. Kunhan tuo firma nyt saisi oikeasti toimivan ja edes yhden läkkipellin sijaan panssariteräksestä tehdyn ajoneuvon ulos niin kattelaan uudestaan...
 
Ehhhee...Ei nämä kuulkaa ole kuukausien tai usein edes vuosien vaan vuosikymmenen projekteja. Kunhan tuo firma nyt saisi oikeasti toimivan ja edes yhden läkkipellin sijaan panssariteräksestä tehdyn ajoneuvon ulos niin kattelaan uudestaan...
Hmmm... Kerro lisää.
 
Back
Top