Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Valistumaton veikkaus: Pieni tilaus Puolustusvoimille kansainvälisiin tehtäviin.
Taisi mennä lapsia pesuveden mukana kun ketjuja yhdisteltiin.. ;)

Ottamatta kantaa miksi hankitaan tai hankitaanko millä rahalla, mutta jos halutaan myydä ulkomaille on käytännön pakko saada myytyä edes muutama kappale PV:lle. Nykyään on käytännössä kaikissa materiaali kaupoissa hankittavien tuotteiden oltava käytössä jollain asevoimilla ennen hankintaa. Pahat kielet kertoo, että Puolan vaatimus siitä että AMV on oltava operatiivissa käytössä valmistajamaassa on syy miksi PV:lla on muutama hassu XA-360 vaikka oikeastaa niitä ei haluttu edes ostaa hinnan takia...
 
Taisi mennä lapsia pesuveden mukana kun ketjuja yhdisteltiin.. ;)
Taisipa mennä, juu. :rolleyes: Joku kauppa misulle tarvitaan, jotta vaunun voidaan sanoa olevan käytössä ja hyväksi havaittu. Kansainvälisissä tehtävissä käyttäminen on itsessään markkinointia. Pasikin päätyi useamman maan YK-ajoneuvoksi. Taitaa olla, että AMOS-vaunut reissaavat osin samasta syystä mukana kv-sotaharjoituksissa.

AMV-tilauksen taustalla oli myös eduskuntavaalit. Paavo Lipponen kävi ennen vaaleja Patrian tehtaalla kertomassa duunareille, että Patrialta hankitaan AMV:ita. Muistelen, että puhe oli sadasta kappaleesta. Myöhemmin alkoi tippua tietoa, ettei kauppa ollut oikein missään vaiheessa vielä. Liekö edes PV:n hankintaosastolla tiesivät ostaneensa... Lopulta sitten päädyttiin tuohon mihin päädyttiin.
 
AMV-tilauksen taustalla oli myös eduskuntavaalit. Paavo Lipponen kävi ennen vaaleja Patrian tehtaalla kertomassa duunareille, että Patrialta hankitaan AMV:ita. Muistelen, että puhe oli sadasta kappaleesta. Myöhemmin alkoi tippua tietoa, ettei kauppa ollut oikein missään vaiheessa vielä. Liekö edes PV:n hankintaosastolla tiesivät ostaneensa... Lopulta sitten päädyttiin tuohon mihin päädyttiin.
Juuri näin. Ja tämä poliittinen "ostopäätös" etukäteen aiheutti sen että kappale hinta nousi järjettömäksi. Järjetön hinta taas aiheutti sen että määrä jäi naurettavaksi eikä vaunuja saatu aseistettua torneilla kuten piti. MAAVMATLE:ssa koko projektiiin oltiin erittäin turhautuneita kun jokaiseen hakintaneuvotteluissa tehtyyn Patrian tarjoaman kokoonpanon muutospyyntöön tuli vastaus "käy kyllä, mutta maksaa xxx xxx eur lisää..." lopulta torniprojektin järkyttävä Patrian kotiinpäinveto suututti MAAVMATLE:n niin pahoin, että koko torniproggiksesta luovuttiin...tosin "kostoksi" Patrian oma RWS ei kelvannut MATLE:lle vaan Patria pakotettiin hankkimaan kalliisti Protectorit kilpailijaltaan...

...nämähän on toki vaan huhuja eikä varmastikaan perustu todellisuuteen :eek:o_O:cool:
 
Tää on niin vitun tätä... Käytännössä kaksi valtion instanssia kiskoo yleistä seteliä kahtia. Tähän työllisyyden ja teollisuuden tukemiseen voisi laittaa paukkujakin, mutta ne rahat pitäis ihan järjestään tulla 100% työllisyyden ja teollisuuden tukirahoista, ei PLM:n budjetista. Tai sitten sinne laitettais pennilleen saman verran lisää, mitä homma maksaa...
 
Juuri näin. Ja tämä poliittinen "ostopäätös" etukäteen aiheutti sen että kappale hinta nousi järjettömäksi. Järjetön hinta taas aiheutti sen että määrä jäi naurettavaksi eikä vaunuja saatu aseistettua torneilla kuten piti. MAAVMATLE:ssa koko projektiiin oltiin erittäin turhautuneita kun jokaiseen hakintaneuvotteluissa tehtyyn Patrian tarjoaman kokoonpanon muutospyyntöön tuli vastaus "käy kyllä, mutta maksaa xxx xxx eur lisää..." lopulta torniprojektin järkyttävä Patrian kotiinpäinveto suututti MAAVMATLE:n niin pahoin, että koko torniproggiksesta luovuttiin...tosin "kostoksi" Patrian oma RWS ei kelvannut MATLE:lle vaan Patria pakotettiin hankkimaan kalliisti Protectorit kilpailijaltaan...

...nämähän on toki vaan huhuja eikä varmastikaan perustu todellisuuteen :eek:o_O:cool:

Joo eihän tuollaista voi elävässä elämässä tapahtua. Ei ainakaan verovaroilla pelattaessa. :mad:

Se alkuperäinen ajatus eli 100 AMV:tä joista kymmenissä 30mm tykkitorni kuulosti ihan kohtuulliselle. Ei sitten ihan sellaisenaan kuitenkaan toteutunut.
 
AMV hankinta on mennyt kyllä ihan päin persettä. Tuli tuossa vaan mietittyä kylmien väreiden kanssa, että millainen Maavoimat olisi nyt jos arvon Hägglundin fantasiat olisi menneet läpi.... Mutta se siitä, ei liittynyt enää Protolabiin mitenkään :D
 
Laitetaan tämä nyt tännekin:

Huippunopeus 110 km/h! Tällainen on uusi suomalainen panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo MiSu


Julkaistu: 14.11. 20:59

Espoolaisen Protolabin MiSu-miehistönkuljetusajoneuvoa esiteltiin yleisölle toissa viikonloppuna.

PERINTEISEEN Panssari-Sisuun eli Pasiin verrattuna suomalainen Protolab PMPV 6x6 eli MiSu vaikuttaa ylelliseltä. Matkustamon jousitetuilla penkeillä mahtuu istumaan suorassa 10 henkeä. Jousitus ei tosin ole matkustusmukavuuden vuoksi, vaan miinaräjähdyksen varalta.

Vuonna 2009 alkunsa saanut projekti on nyt koeajovaiheessa. Ensimmäinen valmistunut ajoneuvo on saanut lempinimekseen Misu. Miehistönkuljetusajoneuvo on espoolaisen Protolab Oy:n työtä.

Ajoneuvon miehistö on suojattu luodeilta, sirpaleilta sekä miinoilta niin panssarilevyillä kuin muilla ratkaisuilla.

– Misun etuakseli on reilusti ohjaamon etupuolella. Miinan räjähtäessä etupyörän alla miehistö ei ole suoraan yläpuolella, Mikko Autio ajoneuvoa esittelevästä Teknavi Oy:stä kertoo.


PANSSARIAJONEUVON varustusta on helppo vaihdella ja siksi se suoriutuu monenlaisista tehtävistä. Kuormaa se voi kantaa 10 000 kiloa.

Misu on hyvin suorituskykyinen maastoajossa. Ajoneuvon kuudesta pyörästä jokainen on vetävä, ja etummaiset ja takimmaiset pyörät kääntyvät. Pohjan kaventuva muoto jättää runsaasti tilaa jousitukselle sekä ohjaa miinan räjähdysvoimaa ajoneuvosta poispäin.

– Panssaroinnista johtuen ohjaamosta on heikko näkyvyys. Näkyvyyttä on parannettu kamerajärjestelmällä sivuille ja taakse. Lämpökameralla tunnistaa etenkin jalankulkijat ajoneuvon edessä, Autio mainitsee.

3ba7639aad2b4adbab68fa639ebfdf59.jpg


Tieolosuhteissa Misun huippunopeus on 110 kilometriä tunnissa.

PMPV 6x on suunniteltu kansainvälisille markkinoille. Protolab ei vielä halua kommentoida mahdollisia tilauksia. Hinnaksi on ilmoitettu 500 000 euroa.

Ajoneuvo on moottoria vaille kotimaista tekoa. Ajoneuvon kulmakivenä toimiva akselisto on Sisun toimittama. Voimanlähteenä toimii yhdysvaltalaisen Cumminsin moottori.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001953548.html
 
Hienoa nähdä, että kotimaista osaamista ja yrittäjähenkeä löytyy. Ajoneuvo itsessään on varmasti oiva menopeli, mutta mahtaako tulla myyntimenestystä kuitenkaan. PV:llä tuskin riittää rahat kovinkaan moneen, jos edes on tarvetta, ehkä kriisinhallintaan, mutta sielläkin taitaa jo olla jos jonkinlaista kalustoa käytössä. EU:ssa on sitten ne markkinat pitkälti, kun EU:n ulkopuolella lobataan omia firmoja ja päätökset on myös osittain poliittisia. Varmasti joitakin asiakkaita löytyy "eksoottisemmistakin" maista, onhan AMV:tä myyty Arabiemiraatteihin ja Etelä-Afrikkaankin.
Taitaa silti markkinat jäädä pieniksi.
 
Suomi, Ruotsi ja lähi-itä voisivat ostaa suuren määrän aluksi.

Sitten naton vapaamatkustajat (pahimmat on Islanti, Luxemburg, Unkari, Albania, Espanja, Belgia ja Tsekki) voisivat käyttää lisäbudjettiiaan näihin, koska Trump vaatii lisäämään kuluja.
Oheisilla mailla taso on 0.5 - 1.1 %
 
Ja mikäs tässä nyt on idea? Että akselit heikot vai huonot vai että kaikki on taas niin paskaa? :mad:
Kyllä sitä muutkin osaa!;)

Ymmärtääkseni tämän tyyppisissä ajoneuvoissa akselistot on suunniteltu hajoamaan.
Eli miinaan räjähtäessä kulkuneuvon alla renkaat ja akselistot lentävät suunnitellusti ja päästävät paineen pois ajoneuvon alta.
 
No kertokaa nyt maallikollekin, mikä vika Sisun akselistossa on, muihin vastaaviin verrattuna?
Vai onko nuo ojaan ajojen kuskit jo alkaneet miettimään tulevaa lomapätkää?

Ihan silkka sipulin ja kaalinhajuinen trollaus tuossa vain tuli, ei mitään muuta. Kyllä niitä on ojassa ollut mersujakin ja paljon ja upotettukin vaunuja.

Etenkin Venäjällä. Vai mitä @rukkaskikka ? Muistan kun puolustusministeri Yazoville Rehn kertoi vakavasta onnettomuudesta Taipalsaarella ja kysyi, onko Venäjällä ollut vastaavia... Yazov nauroi räkäisesti ja sanoi, että joka päivä, tänäänkin upposi vaunu mutaan, mitä akka kyselet.
 
Hienoa nähdä, että kotimaista osaamista ja yrittäjähenkeä löytyy. Ajoneuvo itsessään on varmasti oiva menopeli, mutta mahtaako tulla myyntimenestystä kuitenkaan. PV:llä tuskin riittää rahat kovinkaan moneen, jos edes on tarvetta, ehkä kriisinhallintaan, mutta sielläkin taitaa jo olla jos jonkinlaista kalustoa käytössä. EU:ssa on sitten ne markkinat pitkälti, kun EU:n ulkopuolella lobataan omia firmoja ja päätökset on myös osittain poliittisia. Varmasti joitakin asiakkaita löytyy "eksoottisemmistakin" maista, onhan AMV:tä myyty Arabiemiraatteihin ja Etelä-Afrikkaankin.
Taitaa silti markkinat jäädä pieniksi.
Yksi etu mikä tuolla on muihin vastaaviin ajoneuvoihin verrattuna on että se on ainoa joka ui.
Varsinkin poliisien erikoisosastoille tuo voi olla huomattava etu.
 
Uiva PASI löytyy Suomessa poliisille lähimmästä varuskunnasta;)
 
Back
Top