miheikki
Greatest Leader
Tällainen rajun näköinen erikoisajoneuvo on kehitetty Suomessa
Jaa artikkeli:
Luotu:
30.9.2015 11:05 http://www.uusisuomi.fi/autot/120460-tallainen-rajun-nakoinen-erikoisajoneuvo-kehitetty-suomessa
Jaa artikkeli:
Luotu:
30.9.2015 11:05 http://www.uusisuomi.fi/autot/120460-tallainen-rajun-nakoinen-erikoisajoneuvo-kehitetty-suomessa
-
Protolab PMPV 6x6 on tarkoitettu muun muassa miehistönkuljetusajoneuvoksi, rauhanturvatehtäviin ja viranomaiskäyttöön erilaisissa kriisitilanteissa.
- AUTOT|
AUTOUUTUUDET
Suomalainen Protolab Oy on kehittänyt huippusuojatun miehistönkuljetusajoneuvon puolustus- ja kriisinhallintakäyttöön.
Protolab PMPV 6x6 on valmistajan mukaan liikkuvuudeltaan ja kantavuudeltaan kilpailukykyinen, mutta samalla kustannuksiltaan edullinen monikäyttöajoneuvo, jonka vahva miina-, luoti- ja sirpalesuojaus täyttävät puolustus- ja viranomaiskäytön edellyttämät nykyaikaisen kriisinhallinnan vaatimukset.
- Vuonna 2009 alkanut projekti on edennyt nyt koeajovaiheeseen, jossa ensimmäisellä prototyypillä ajetaan maantie- ja maastotestejä kertoo Protolab Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Kemppainen.
Korkeaan kotimaisuusasteeseen perustuvan ajoneuvon suunnittelussa on hyödynnetty Protolabin monipuolista osaamista suojattujen erikoisajoneuvojen suunnittelussa ja valmistamisessa. Tuotekehitys on tapahtunut tiiviissä yhteistyössä alan johtavien suomalaisten yritysten kanssa.
- Konsepti on sikäli ainutlaatuinen, että ajoneuvon koko suunnittelun lähtökohtana on ollut suojauksen integrointi ajoneuvorakenteisiin. Siihen yhdistettiin yksinkertainen, mutta toimintavarma ja helposti huollettava kuorma-autokomponentteihin perustuva ajoneuvotekniikka, Kemppainen toteaa.
Suojauksen ehdoilla tapahtuvalla suunnittelulla ja tarkkaan harkituilla materiaalivalinnoilla ajoneuvon hinta saadaan edulliseksi samalla kun sen kuljetuskapasiteetti, toimintavarmuus ja liikkuvuus täyttävät nopeaan toimintaan perustuvien motorisoitujen kriisinhallintajoukkojen vaatimukset.
Huippunopeus 110 km/h
Ajoneuvo soveltuu miehistönkuljetusajoneuvoksi, rauhanturvatehtäviin, viranomaiskäyttöön erilaisissa kriisitilanteissa, sairaskuljetuksiin ja raskaiden kuormien kuljetukseen. Se on uintikykyinen, rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön ja ilmakuljetettavissa.
Tieliikenteeseen rekisteröitävissä olevan Protolab PMPV 6x6 ajoneuvon suurin kantavuus on 10 tonnia ja henkilökuljetuskapasiteetti 2+10. Autossa on 6,7 litran Cummins-moottori, Sisu Axles -akselit ja Katsa-jakovaihteisto sekä 6-vaihteinen Allison-automaattivaihteisto. Akseleista ensimmäinen ja viimeinen ovat ohjaavia. Rakenteellinen huippunopeus on 110 km/h.
Ajoneuvossa käytettävän tehokkaan miinasuojauksen on suunnitellut Protolab. Pohjaratkaisu perustuu erityisesti tähän ajoneuvoon toteutettuun kennorakenteeseen, jonka Protolab on kehittänyt yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa.
Miinasuojauksen materiaalina käytetään tähän tarkoitukseen valmistettua SSAB:n (Rautaruukki/Raahe) erikoisterästä. Ballistisessa suojauksessa hyödynnetään korkealaatuisia kotimaassa kehitettyjä Exote -materiaaleja.
Ajoneuvon aggressiivisen mielikuvan luova muotoilu ei ole itsetarkoitus, vaan se ilmentää suojauksen ehdoilla tapahtunutta suunnittelua. Malli suojaa tehokkaasti kokonaan etuakselin taakse sijoitettua ohjaamo- ja miehistötilaa miinaräjähdyksissä. Korin kulmikkaat muodot puolestaan ovat edullisempia valmistaa kuin kaarevat ja yksinkertaistavat tehokkaiden suojarakenteiden toteutusta.
Monipuolinen kamerajärjestelmä
Ajoneuvon varustelussa on käytetty alan viimeisintä teknologiaa. Esimerkiksi miehistötilan istuimissa on itse suunniteltu iskunvaimennus ja jousitusjärjestelmä, joka mahdollisissa miinaräjähdyksissä vaimentaa elimistöön kohdistuvia iskuja.
Auto on varustettu myös näkyvyyttä olennaisesti lisäävällä kamerajärjestelmällä, jossa eteen, taakse ja sivuille suunnattujen normaalikameroiden lisäksi on kaikissa olosuhteissa toimiva eteen suunnattu jalankulkijatunnistuksella varustettu lämpökamera.
Ajoneuvo on suunniteltu globaaleille markkinoille soveltuvaksi suomalaiseksi vientituotteeksi. Kemppaisen mukaan vastaavaa, valmistushinnaltaan yhtä edullista, mutta käyttöominaisuuksilta näin monipuolista ja tehokkaasti suojattua tuotetta ei ole tarjolla.
Yksityinen Protolab Oy on kotimainen suojattujen erikoisajoneuvojen suunnitteluun ja toteutukseen erikoistunut yritys. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja tuotantotilat Pohjassa Raaseporissa.
Viimeksi muokattu: