Puolustusmateriaalimäärärahat

Radar

Kapteeni
Tuo puolustusmäärärahojen tiputus on suoraa toteutumaan idioottimaisesta armeijan määrärahojen käytöstä, tai tarkemmin käyttämättä jättämisestä.

Materiaalihankinta määrärahat: 2006 ( 648,3M€- 408,5M€= 239,8M€ käyttämättä), 2007 =159,8M€ käyttämättä 2008 228M€ käyttämättä 2009 153,2M€ käyttämättä 2010 165,4M€ käytttämättä eli lähes 1000M€ jäänyt käyttämättä viidessä vuodessa...ei ymmärrä
 
Ovatko nuo käyttämättömiä määrärahoja vai onko ne siirretty toimintamenot momentille?
 
Creidiki kirjoitti:
Ovatko nuo käyttämättömiä määrärahoja vai onko ne siirretty toimintamenot momentille?


Käyttämättömiä määrärahoja nimenomaan kalustohankintoihin. Järjetöntä toimintaa...lähes miljardi käyttämätt':exclamation:
 
Radar kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Ovatko nuo käyttämättömiä määrärahoja vai onko ne siirretty toimintamenot momentille?


Käyttämättömiä määrärahoja nimenomaan kalustohankintoihin. Järjetöntä toimintaa...lähes miljardi käyttämätt':exclamation:

Tarkoittaako tuo sitä, että ne vuodenlopussa käyttämättä olevat rahat ovat yhä lojumassa jollakin tilillä, vai sitä, että ne käytettiin seuraavien vuosien aikana niille osoitetuihin tarkoituksiin?
 
SJ kirjoitti:
Radar kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Ovatko nuo käyttämättömiä määrärahoja vai onko ne siirretty toimintamenot momentille?


Käyttämättömiä määrärahoja nimenomaan kalustohankintoihin. Järjetöntä toimintaa...lähes miljardi käyttämätt':exclamation:

Tarkoittaako tuo sitä, että ne vuodenlopussa käyttämättä olevat rahat ovat yhä lojumassa jollakin tilillä, vai sitä, että ne käytettiin seuraavien vuosien aikana niille osoitetuihin tarkoituksiin?

SS:n mukaan sotaväki on jättänyt käyttämättä vuosina 2006-2010 noin miljardi euroa materiaalihankintakuluja ja noin 200 Miljoonaa euroa henkilöstö-ja toimintamenoja
 
Eikös tuossa ollut kyse niinkin selvästä asiasta kuin helikopterikauppojen viivästymisestä. Tehdas ei kyennyt toimittamaan sopimuksen mukaisessa aikataulussa, eikä Pv tietenkään maksanut ennakkoon.
 
skärdis kirjoitti:
Eikös tuossa ollut kyse niinkin selvästä asiasta kuin helikopterikauppojen viivästymisestä. Tehdas ei kyennyt toimittamaan sopimuksen mukaisessa aikataulussa, eikä Pv tietenkään maksanut ennakkoon.

Eihän tuo maksanut kuin 350M/€?
 
Radar kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Eikös tuossa ollut kyse niinkin selvästä asiasta kuin helikopterikauppojen viivästymisestä. Tehdas ei kyennyt toimittamaan sopimuksen mukaisessa aikataulussa, eikä Pv tietenkään maksanut ennakkoon.

Eihän tuo maksanut kuin 350M/€?

Sen kaupan lisäksi siellä on vissiin lojumassa rahaa miinoja korvaaviin varusteisiin, tähän uuteen kessin korvaajaan, mahdollisesti uuteen it-ohjukseen, NASAMS:iin yms. vastaaviin juttuihin. Tietysti kaikki tuo tuntuu tyhmältä menettelyltä, mutta kuinka muuten tuo pitäisi hoitaa? Järjestellä kaikki hankinnat ja kilpailuttaa tarjoukset yms. ja sitten todeta, että valtion johto päättikin "säästää" nuo rahat?
 
SJ kirjoitti:
Radar kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Eikös tuossa ollut kyse niinkin selvästä asiasta kuin helikopterikauppojen viivästymisestä. Tehdas ei kyennyt toimittamaan sopimuksen mukaisessa aikataulussa, eikä Pv tietenkään maksanut ennakkoon.

Eihän tuo maksanut kuin 350M/€?

Sen kaupan lisäksi siellä on vissiin lojumassa rahaa miinoja korvaaviin varusteisiin, tähän uuteen kessin korvaajaan, mahdollisesti uuteen it-ohjukseen, NASAMS:iin yms. vastaaviin juttuihin. Tietysti kaikki tuo tuntuu tyhmältä menettelyltä, mutta kuinka muuten tuo pitäisi hoitaa? Järjestellä kaikki hankinnat ja kilpailuttaa tarjoukset yms. ja sitten todeta, että valtion johto päättikin "säästää" nuo rahat?
No mihin ihmeeseen ne tämän ja ensivuoden rahat laitetaan?
 
Radar kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Radar kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Eikös tuossa ollut kyse niinkin selvästä asiasta kuin helikopterikauppojen viivästymisestä. Tehdas ei kyennyt toimittamaan sopimuksen mukaisessa aikataulussa, eikä Pv tietenkään maksanut ennakkoon.

Eihän tuo maksanut kuin 350M/€?

Sen kaupan lisäksi siellä on vissiin lojumassa rahaa miinoja korvaaviin varusteisiin, tähän uuteen kessin korvaajaan, mahdollisesti uuteen it-ohjukseen, NASAMS:iin yms. vastaaviin juttuihin. Tietysti kaikki tuo tuntuu tyhmältä menettelyltä, mutta kuinka muuten tuo pitäisi hoitaa? Järjestellä kaikki hankinnat ja kilpailuttaa tarjoukset yms. ja sitten todeta, että valtion johto päättikin "säästää" nuo rahat?
No mihin ihmeeseen ne tämän ja ensivuoden rahat laitetaan?

Oletettavasti niihin projekteihin, mihin rahat on korvamerkitty. En ole tutkinut budjettia.
 
Tuossa SS:n jutussa, joka on ilmeisesti kopsattu Ammattisotilas-lehden artikkelista on se virhe, että siinä on laskettu yhteen joka vuoden siirtyvät määrärahat. Eihän se niin mene, vaan jos jonain siirtyviä määrärahoja on ollut vaikka 200 miljoonaa ja seuraavana vuonna vaikka 150 niin ei käyttämättä silloin ole jäänyt 350 miljoonaa vaan itse asiassa tilanne on parantunut kun siirtomäärärahoja on saatu pienennettyä 50 miljoonalla. Siirtomäärärahat eivät häviä tai vanhene minnekään, vaan ne on käytettävissä seuraavana vuotena.
 
RistoJ kirjoitti:
Tuossa SS:n jutussa, joka on ilmeisesti kopsattu Ammattisotilas-lehden artikkelista on se virhe, että siinä on laskettu yhteen joka vuoden siirtyvät määrärahat. Eihän se niin mene, vaan jos jonain siirtyviä määrärahoja on ollut vaikka 200 miljoonaa ja seuraavana vuonna vaikka 150 niin ei käyttämättä silloin ole jäänyt 350 miljoonaa vaan itse asiassa tilanne on parantunut kun siirtomäärärahoja on saatu pienennettyä 50 miljoonalla. Siirtomäärärahat eivät häviä tai vanhene minnekään, vaan ne on käytettävissä seuraavana vuotena.

Eli edellisten vuosien rahoja ei ole matkan varrella jäänyt ajelehtimaan, vaan ne on aina siirretty seuraavan vuoden budjettiin. Tässä taitaa nyt puolin ja toisin olla tarve esittää tähtitieteellisiä summia hankkeiden puolesta ja niitä vastaan?

Tlausvaltuudet eivät kaiketi tule suoraan merkityksi budjettiin, vaan niitä voidaan purkaa sinne useamman vuoden aikana. Esimerkiksi niin, että 600 miljoonan valtuudesta merkitään budjettiin 200 miljoonaa kolmen seuraavan vuoden aikana ja jos joku siivu jääkin matkalla käyttämättä, menee se siirtomäärärahana eteenpäin.

Sikäli on menty huonoon suuntaan, ettei tilausvaltuuksien nimistä enää juuri pysty päättelemään mitä ollaan tekemässä, vaan on siirrytty "puolustuksen kehittäminen"-tyyppisiin nimiin.
 
Kehittäminen

Hande kirjoitti:
Sikäli on menty huonoon suuntaan, ettei tilausvaltuuksien nimistä enää juuri pysty päättelemään mitä ollaan tekemässä, vaan on siirrytty "puolustuksen kehittäminen"-tyyppisiin nimiin.

Puolustusvoimat on oppinut EU-projektityöstä virkavastuun välttämisen. Kun kaikki rahahassaaminen pannaan kehittämisen nimikkeen alle, ei veronmaksaja ja reserviläinen kykene valvomaan julkisten varojen käyttöä eikä valtionhallinnon tarkastusvirastokaan.

Kyse on siis vihollisen eli valtiovarainministeriön ja veronmaksajan harhauttamisesta.

Julkishallinto yksityistyy ja korporatisoituu vauhdilla.
 
Back
Top