Puolustuspoliittinen selonteko 2017

Teivon mediassa työskentelevät "hengenheimolaiset" rakentamassa #urpo uhkakuviaan natsisuomesta..

Petri Korhonen‏ @Petri2020
Tärkeä #turpo #narratiivi huomio: kv kriisissä tämä osa kansallista kuvastoamme saisi helposti meidät näyttämään natseilta. Ja ihan turhaan.

https://mobile.twitter.com/*trolli*/status/835432981095464960
 
Isossa osassa ei välttämättä ole ollut kyse kaluston tasosta vaan politiikasta. Esim Ito 86M olisi vielä tänäkin päivänä ihan toimiva peli, ja toiminut hyvin mm. Jugoslavian hajotussodissa ja n. vuosi sitten turkissa cobran alasampumisessa. Toisaalta T-72M1 oli suunniteltu modernisoinnin jälkeen olevan tietyin osin suorituskyvyltään 2a4 leoja parempi ja käyttö oli suunniteltu n. 2030 asti.

Syitä on varmasti monia ja toisinkin olisi voitu valita. Tosiasia on kuitenkin se että Neuvostoliitosta 60/70/80-luvuilla hankittua kalustoa on vielä käytössä mutta 90-luvun Venäjän ostokset on pääosin poistettu. 86M unohtui. Sekin tosiaan hankkittiin Venäjältä.
 
Mistä näitä tuplia tulee?
 
Viimeksi muokattu:
Esim Ito 86M olisi vielä tänäkin päivänä ihan toimiva peli, ja toiminut hyvin mm. Jugoslavian hajotussodissa ja n. vuosi sitten turkissa cobran alasampumisessa. Toisaalta T-72M1 oli suunniteltu modernisoinnin jälkeen olevan tietyin osin suorituskyvyltään 2a4 leoja parempi ja käyttö oli suunniteltu n. 2030 asti.

Miten se Igla on helpomipi käyttä kuin Stinger? mikä on se ero?( lujin että Ahti Lappi sen kirjoitti)
Kerro enemmän siitä T-72M1 modernisoinnista? Mitä olisi hankkitu että se tuli parempi kun Leo2A4? lisää panssarisuojaa?, parempi tulejohto?, IR?
 
Miten se Igla on helpomipi käyttä kuin Stinger? mikä on se ero?( lujin että Ahti Lappi sen kirjoitti)
Kerro enemmän siitä T-72M1 modernisoinnista? Mitä olisi hankkitu että se tuli parempi kun Leo2A4? lisää panssarisuojaa?, parempi tulejohto?, IR?

Ensimmäistä kysymystä en ymmärrä, mutta T-72 modernisoinnissa tärkeimpinä päivityskohtina oli

  • Uusi vaunukanuuna
  • uudet nuoliammukset (länsimaasta) joiden läpäisykyky oli noin dm33/53:n välimaastossa
  • pimeätoimintakyvyn parannus (lämppärit johtajalle ja ampujalle)
  • päivitetty tulenjohtojärjestelmä jossa Leclerc- vaunun järjestelmään pohjautuva sagemin savan 15 oli mainittu todennäköisimpänä vaihtoehtona, osuen 2400m päähän 90% tarkkuudella.
  • Passiivista lisäpanssaria olisi tullut lisää etusektoriin, kannelle, pohjaan ja kylkiin
  • em lisäpanssaria silmälläpitäen hankittu uusi moottori jossa 20km/h pakki. perus t-72:n pakin ollessa noin 4kmh
  • Laser-varoitinjärjestelmä
  • T-55 -päivityksen tapaiset savuheittimet

Näistä panssarointi ja pääaseen läpäisykyky, sekä mahdollisesti sensoripaketti olisivat olleet 2a4 verrattuna suorituskyvyltään parempia hinnan ollessa noin 1-1.5miljoonaa euroa per vaunu. Tätä päivityspakettia pidettiin optiona siihen hetkeen asti kunnes kaikki 2a4:t saapuivat Suomeen. Sama T-72 -päivitys on myös tehty Wargame- nimiseen strategiapeliin ja malli on pelifoorumin perusteella approximoitu panssarikillan esitysmateriaalin pohjalta

9fe20b576cbd82224261a3b4646269e3.png
 
Ensimmäistä kysymystä en ymmärrä
Hmm, öööh kenttäkelpoisuus? niin helpompi käyttä sodan tilanteessa? (esim Mig-29 se on vaan moottori päälle ja menna, mutta hornet lentorata pitää olla puhdas.)

Se vaunukanuuna oli myös länsimaista?, Sä meinaat että ne olisi maksanut 1-1.5 miljoona euroa kpl moddamiseen? Mitä ne Leot maksoi?
Se kuva onko se, se päivitetty T-72? jos sitä olisi tehty?

Miten sä olisit tehnyt jos sä saisit päättää?, T-72 moddaminen tai ostaa LeoA4 saksasta?

Onko jolla muulla maalla T-72 joka on parempi kun Leo 2A4? (siis moddannu sen että se on parempi)
 
Hmm, öööh kenttäkelpoisuus? niin helpompi käyttä sodan tilanteessa? (esim Mig-29 se on vaan moottori päälle ja menna, mutta hornet lentorata pitää olla puhdas.)

Se vaunukanuuna oli myös länsimaista?, Sä meinaat että ne olisi maksanut 1-1.5 miljoona euroa kpl moddamiseen? Mitä ne Leot maksoi?
Se kuva onko se, se päivitetty T-72? jos sitä olisi tehty?

Miten sä olisit tehnyt jos sä saisit päättää?, T-72 moddaminen tai ostaa LeoA4 saksasta?

Onko jolla muulla maalla T-72 joka on parempi kun Leo 2A4? (siis moddannu sen että se on parempi)
Ja johan se on nähty Syyriassa ettei Leo2AXX olekaan niin ylivoimainen kuin on luultu. Melkein samalla tavalla ne lähtee Towilla kuin T-vaunutkin... ikävä kyllä :/
 
Siis hetkinen, kuka on luullut, että Leo2A4 ei lähtisi TOWilla? o_O

Joo, ei Leo missääntapauksessa mikään kuolematon vaunu ole :)

Silti, ymmärtääkseni niin monet asiat puhuvat Leon puolesta, ettei väittely Leo2A4 vs. T-72 ole kovinkaan järkevää näin Länsimaalaiselle. Ennen kaikkea käyttäjäystävällisyys taitaa länsivaunuissa olla pikkasen eri tasolla.
 
Igla oli aika lailla käyttäjäystävällinen, kun se oli tehty ns. "tyhmän musikan" käyttöön. Kaikki toiminnot hyvin pitkälle automatisoituja, mutta myös manuaalinen laukaisu hieman kokeneemmille. Stingerissä vaadittiin jo hieman pykälän verran enemmän koulutusta, tosin tilanne parani uudempien mallien kautta.
 
Joo, ei Leo missääntapauksessa mikään kuolematon vaunu ole :)

Silti, ymmärtääkseni niin monet asiat puhuvat Leon puolesta, ettei väittely Leo2A4 vs. T-72 ole kovinkaan järkevää näin Länsimaalaiselle. Ennen kaikkea käyttäjäystävällisyys taitaa länsivaunuissa olla pikkasen eri tasolla.

Tuskin kovin suuria ongelmia olisi ollut tuonkaan suhteen kun kuitenkin vaunumiehiä saatiin koulutettua sen ajan mitä T-72 olivat käytössä. Päivityksen puolesta lähes kaikki sisuskalut olisivat myös olleet länsimaisia. Rattiohjaus ajajalla & ranskalaistekoa olevat tulenjohtolaitteet ampujalla/johtalla. Huollon/elinkaarikustannuksien kohdalla olisi varmaan tänä päivänä joitain ongelmia jos tuohon päätökseen olisi lähdetty, mutta toisaalta Suomella olisi todennäköisesti lähes kaksinkertainen mekanisoitu pumppu sodanajan orkesterissa

Kiitos tätä sanaa hajin eilen siitä Igla vs Stinger. Niin @min3mat eli käyttäjäystävällisyys ?:) ero niisä?

En ole itse kumpaankaan livenä koskenut, saati edes nähnyt, epäilen asian olevan kuten sardaukar sanoi, varmaankin lähes samaa tasoa käyttäjäystävällisyydeltään. Kuitenkin ihan käyttökelpoista tavaraa joihin oli varusmiehiäkin jo koulutettuna mitä sitten roskiin heitettiin.

Sama fiilis on vieläkin bukeista, mutta niiden kohdalla pitää tunnustaa että a-tarvikkeen huoltovarmuus oli parhaimmillaankin erittäin epätodennäköistä joten suu mutrussa tyydyn katsomaan sen poistumista ja toivomaan jonkun länsimaan keksivän seuraavan +-20v aikana vastaavan järjestelmän joka ei vaatisi miljardi-investointeja. Ongelmana vain on ettei yksikään eu-maa ole tälläistä järjestelmää kehittämässä, tai edes suunnittelemassa tarvitsevansa kun ilmatorjunta on enemmän tai vähemmän delegoitu jenkeille eikä hiekkamaiden miesjahdissa niille tarvetta ole. Idässä taas juuri tälläisiä järjestelmiä tuotetaan siihen tahtiin että parit firmat takovat nelinumeroisia voittolukemia myydessään niitä Kiinaan.
 
En ole itse kumpaankaan livenä koskenut, saati edes nähnyt, epäilen asian olevan kuten sardaukar sanoi, varmaankin lähes samaa tasoa käyttäjäystävällisyydeltään. Kuitenkin ihan käyttökelpoista tavaraa joihin oli varusmiehiäkin jo koulutettuna mitä sitten roskiin heitettiin.

Oli paikalla Lohtajalla, kun viimeiset ITO86M:t ammuttiin. Varastoon jäi "hätävara" reserviläisille.
Syy poistoon oli ruudin vanheneminen.
 
Oli paikalla Lohtajalla, kun viimeiset ITO86M:t ammuttiin. Varastoon jäi "hätävara" reserviläisille.
Syy poistoon oli ruudin vanheneminen.
Pari viikkoa sitten kuulin, että syy olisi ollut "omakone"-tunnistukseen* käytetyssä elektroniikkassa. Onko tommosissa sellaista (ja Stingerissä?) vai mahtoiko olla annettu vain hienommalta kuulostava selitys, kun pojat on paukutelleet varastoja tyhjiksi. Hyvin kuulemma kuitenkin niillä osui.

* joka kieltämättä on tullut mieleen; kuinka paljon putoaa koneita kun omat joukot ampuu kaikkea mikä lentää? Jos ei aiemmissa sodissa ole ehtinyt nähdä kenen kone siellä menee, nykyään on varmasti vaikeampi.
 
* joka kieltämättä on tullut mieleen; kuinka paljon putoaa koneita kun omat joukot ampuu kaikkea mikä lentää? Jos ei aiemmissa sodissa ole ehtinyt nähdä kenen kone siellä menee, nykyään on varmasti vaikeampi.

Tiettävästi IT:n johtojärjestelmät on suunniteltu siten, että IT ei ammu ollenkaan jos omia on alueella. Miten lennokit vaikuttavat tilanteeseen, sitä en tiedä.
 
Pari viikkoa sitten kuulin, että syy olisi ollut "omakone"-tunnistukseen* käytetyssä elektroniikkassa. Onko tommosissa sellaista (ja Stingerissä?) vai mahtoiko olla annettu vain hienommalta kuulostava selitys, kun pojat on paukutelleet varastoja tyhjiksi. Hyvin kuulemma kuitenkin niillä osui.

* joka kieltämättä on tullut mieleen; kuinka paljon putoaa koneita kun omat joukot ampuu kaikkea mikä lentää? Jos ei aiemmissa sodissa ole ehtinyt nähdä kenen kone siellä menee, nykyään on varmasti vaikeampi.

Ei ollut omakonetunnistinta. Ne oli poistettu Suomeen myydyistä ja olivat muistaakseni käytössä vain NL:lla, edes Itä-Saksalla moisia ei ollut.

Iglojen poistumiseen vaikutti suuresti kaasunkehittimen ja ruudin vanheneminen.
 
Iglojen ruutimoottorit menettivät parasta ennen päiväyksensä, kuten aikaisemmin tapahtui PSTOHJ82 kalustollekin. Venäläisen rakettiruudin heikkoutena on sen huono varastointikestävyys ja rakenteen hajoaminen ajan kuluessa, mikä tuottaa sille jopa länsiohjuksia lyhyemmän elinkaaren. Pilaantumisen seurauksena ruutimoottorit lakkaavat toimimasta tarkoitetulla tavalla, mikä tekee ohjuksista lähinnä vaarallisempia käyttäjilleen kuin viholliselle. Käytännön tasolla ongelma ilmenee laukeamattomina, lyhyeksi jäävinä ja muuten ohjausta tottelemattomina ohjuksina.
 
Iglan kaasunkehitin muuttaa osan ruutimoottorin polttoaineesta kaasuksi, jota käytetään Iglan ohjaussiivekkeiden liikutteluun. Se on ensimmäinen asia, joka vanhenee Iglassa ja aiheuttaa ohjuksen muuttumisen "ballistiseksi ohjukseksi".

Noin niinkuin vanhana Igla-ohjusteknikkona.
 
Back
Top