Puolustusvoimat kärsii kenkäpulasta

Mosuri kirjoitti:
Välttämättömät hankinnat pitää pystyä suorittamaan vaikka joku kilpailutus on riitautettu! Nykyinen laki ei anna tähän mahdollisuutta = eli laki on huono.

Mikä ihmeen välttämätön hankinta tässä muka on kyseessä?

- oliko heinäkuun saapumiserän vaatettaminen täysi yllätys pv:lle? Eikö tällaiset hankintaprosessit pitäisi kulkea useaa saapumiserää etuajassa?

- mihin katosi edelliselle saapumiserälle sopineet kengät? Tuskin ne kaikki kerralla kuluivat puhki!

- kumisaappaat ovat normaali taistelujalkine ainakin Suomessa ja kotimaisista varusmiehistähän tässä on kyse.

Jos noihin kysymyksiin ei pysty järkevästi vastaamaan, niin kyseessä ei todellakaan ole mikään äärimmäisen välttämätön hankinta.
 
Kapiainen kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Eli ilmeisesti tännekin kirjoittelevat ovat sitä mieltä, että ruotsalaiseen konserniin kuuluvan firman kiusanteko on ok?
Ehkei nyt ihan noinkaan. Ennemminkin osa ajattelee niin, että koska olemme EU-jäsenyyttä päättäneet hakea ja sen myös saaneet, niin meidän on sen asian kanssa elettävä.
EU-jäsenyys on realiteetti ja sen realiteetin kanssa on pystyttävä elämään..myös sen mukanaan tuomien negatiivisten asioiden kanssa.

Huomautun nyt sellaisesta asiasta, että Suomi liitettiin perustuslain vastaisesti EU:hun. Kyseessä oli törkeä valtiopetos. Itse en näe välttämättömäksi noudattaa laittoman hallinnon antamia määräyksiä. Onneksi yhä useampi suomalainen ajattelee samalla tavalla.

Yhä useampi ihminen vastustaa aktiivisesti tätä mielettömyyttä. Olemme samanlaisessa käännekohdassa kuin Viro 1970-luvulla. Silloin taantuva neuvostatalous vei yksilöiden kulutusmahdollisuuksia ja miehittäjän suorittama venäläistäminen tuli yhä selvemmin esille.

Hallinnon legitimiteetti on vähän sellainen asia, että sitä ei voida pakottaa kenellekkään. Totuus nousee aina pinnalle vaikka kotimaisetkin mediatehtaat suoltavat eliitin EU-autuutta.
 
skärdis kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Välttämättömät hankinnat pitää pystyä suorittamaan vaikka joku kilpailutus on riitautettu! Nykyinen laki ei anna tähän mahdollisuutta = eli laki on huono.

Mikä ihmeen välttämätön hankinta tässä muka on kyseessä?

- oliko heinäkuun saapumiserän vaatettaminen täysi yllätys pv:lle? Eikö tällaiset hankintaprosessit pitäisi kulkea useaa saapumiserää etuajassa?

- mihin katosi edelliselle saapumiserälle sopineet kengät? Tuskin ne kaikki kerralla kuluivat puhki!

- kumisaappaat ovat normaali taistelujalkine ainakin Suomessa ja kotimaisista varusmiehistähän tässä on kyse.

Jos noihin kysymyksiin ei pysty järkevästi vastaamaan, niin kyseessä ei todellakaan ole mikään äärimmäisen välttämätön hankinta.

Eli sinun mielestäsi ihan tavallinen perusvaatetus ei ole välttämättömyystarvike? Toisaalta kansainväliset sopimuksethan määrittelevät vain, että taistelijat pitää selvästi pystyä erottamaan siviileistä. Useimmat ovat sitä mieltä, että esim. pelkkä käsivarsinauha riittää tähän.

Kuljetko itse nyt kumisaappaissa näillä keleillä?
 
Mosuri kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Välttämättömät hankinnat pitää pystyä suorittamaan vaikka joku kilpailutus on riitautettu! Nykyinen laki ei anna tähän mahdollisuutta = eli laki on huono.

Mikä ihmeen välttämätön hankinta tässä muka on kyseessä?

- oliko heinäkuun saapumiserän vaatettaminen täysi yllätys pv:lle? Eikö tällaiset hankintaprosessit pitäisi kulkea useaa saapumiserää etuajassa?

- mihin katosi edelliselle saapumiserälle sopineet kengät? Tuskin ne kaikki kerralla kuluivat puhki!

- kumisaappaat ovat normaali taistelujalkine ainakin Suomessa ja kotimaisista varusmiehistähän tässä on kyse.

Jos noihin kysymyksiin ei pysty järkevästi vastaamaan, niin kyseessä ei todellakaan ole mikään äärimmäisen välttämätön hankinta.

Eli sinun mielestäsi ihan tavallinen perusvaatetus ei ole välttämättömyystarvike? Toisaalta kansainväliset sopimuksethan määrittelevät vain, että taistelijat pitää selvästi pystyä erottamaan siviileistä. Useimmat ovat sitä mieltä, että esim. pelkkä käsivarsinauha riittää tähän.

Niin, et taida itsekään pystyä vastamaan kysymykseen edellisen saapumiserän käyttämien maihareiden kohtalosta.

Jonkin kansainvälisten sopimusten sotkeminen tähän asiaan osoittaa vain sen, että argumenttisi ovat loppuneet. Eivät liity millään tavoin tähän asiaan.


Mosuri kirjoitti:
Kuljetko itse nyt kumisaappaissa näillä keleillä?

Tarpeen vaatiessa kyllä. Viimeksi tänään vedin saappaat jalkaan, kun kiertelin tiluksiani.

Jos palataan ruotuväkeen, niin kesällä 1996 ei muita taistelujalkineita käytettykään. Maiharit oli toki jaettu, mutta niitä käytettiin vain ja ainoastaan lomapuvun kanssa. Ei tullut kenellekään edes mieleen, että maihinnousukengillä olisi metsään menty.
 
Normi varsikengät sopivat hyvin sotilaskäyttöön, kun on hyvä keli. Muissa olosuhteissa ne ovat kelvottomat vaikka olisi upottanut ne sianrasvaan.
Koska PV:llä ei ole varaa hankkia varusmiehille Gore varsikenkiä, niin kumppari täyttää tehtävänsä oikein hyvin.
Kohta helteet loppuu ja alkaa syksyn sateet, ei tarvitse miettiä mitkä bootsit jalkaan pistetään.
 
skärdis kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Välttämättömät hankinnat pitää pystyä suorittamaan vaikka joku kilpailutus on riitautettu! Nykyinen laki ei anna tähän mahdollisuutta = eli laki on huono.

Mikä ihmeen välttämätön hankinta tässä muka on kyseessä?

- oliko heinäkuun saapumiserän vaatettaminen täysi yllätys pv:lle? Eikö tällaiset hankintaprosessit pitäisi kulkea useaa saapumiserää etuajassa?

- mihin katosi edelliselle saapumiserälle sopineet kengät? Tuskin ne kaikki kerralla kuluivat puhki!

- kumisaappaat ovat normaali taistelujalkine ainakin Suomessa ja kotimaisista varusmiehistähän tässä on kyse.

Jos noihin kysymyksiin ei pysty järkevästi vastaamaan, niin kyseessä ei todellakaan ole mikään äärimmäisen välttämätön hankinta.

Eli sinun mielestäsi ihan tavallinen perusvaatetus ei ole välttämättömyystarvike? Toisaalta kansainväliset sopimuksethan määrittelevät vain, että taistelijat pitää selvästi pystyä erottamaan siviileistä. Useimmat ovat sitä mieltä, että esim. pelkkä käsivarsinauha riittää tähän.

Niin, et taida itsekään pystyä vastamaan kysymykseen edellisen saapumiserän käyttämien maihareiden kohtalosta.

Jonkin kansainvälisten sopimusten sotkeminen tähän asiaan osoittaa vain sen, että argumenttisi ovat loppuneet. Eivät liity millään tavoin tähän asiaan.

Jos viitsit lukea tämän keskustelun alusta lähtien niin olen selittänyt mihin ovat hävinneet ne lkp-varastot. Säälittävää, että kaikenlaisten lakeijoiden täytyy aina Suomessa puolustella typeriä lakeja ja virheitä.

Jos olisit edes viitsinyt lukea noita postaamiani aineistoja olisit varmaan huomannut, että puolustusvoimat tilasi noita jalkineita jo vuosia sitten. Tästä tulee mieleen se albaanialainen aborttiklinikka mihin oli 10 kuukauden jono. Tosin eihän se paikallisen kommunistin mukaan ollut ongelma jos vain ilmoittautui jonoon ajoissa...

Tosiasiat esille. Suomessa herran vuonna 2010 ei voida tilata jalkineita puolustusvoimille EU:n kilpailulainsäädännön ja ruotsalaisen kilpailijan byrokraattisen jarrutuksen takia.
 
Mosuri kirjoitti:
Tosiasiat esille. Suomessa herran vuonna 2010 ei voida tilata jalkineita puolustusvoimille EU:n kilpailulainsäädännön ja ruotsalaisen kilpailijan byrokraattisen jarrutuksen takia.

Ok, jätän nuo asiat puitavaksi sinne tupailtaan, jos tanhuamiselta ehditte puhumaan asiaakin.
 
Mosuri kirjoitti:
Huomautun nyt sellaisesta asiasta, että Suomi liitettiin perustuslain vastaisesti EU:hun. Kyseessä oli törkeä valtiopetos. Itse en näe välttämättömäksi noudattaa laittoman hallinnon antamia määräyksiä. Onneksi yhä useampi suomalainen ajattelee samalla tavalla.

Noin kova väite vaatii tässä kohtaa myös kovat perustelut! Joten esitäpä perustelut sille, että Suomen liittäminen EU:iin oli perustuslain vastaista ja törkeä valtiopetos.
Alkaa nimittäin näköjään jonkinlainen salaliittoteoria nostamaan päätään taas vaihteeksi..
Suomi on EU:n jäsen ja jos Suomen hallitus katsoo, että Suomen on toimittava EU-lainsäädännön mukaisesti, niin sitten Suomi toimii sen mukaisesti!
Jos se meno ei miellytä, niin meidän vaikutusmahdollisuutemme on ensi keväänä käsillä (eduskuntavaalit), joten vaikuttakaamme mieluummin siellä, kuin kannustamalla ihmisiä jättämään maan eduskunnan ja hallituksen noudatettaviksi katsomia lakeja ja määräyksiä.
Realiteetti kuitenkin on, että Suomi on EU:n jäsen ja EU:n jäsenenä Suomi myös tulee pysymään. On täysin varmaa ja päivänselvää, että myös seuraavakin hallitus tulee Suomen EU-jäsenenä pitämään, kuten myös sitä seuraava hallitus. Onko se hyvä vai huono asia..siihen en ota kantaa, mutta niin se vain on ja tulee olemaan.
 
Kapiainen kirjoitti:
Noin kova väite vaatii tässä kohtaa myös kovat perustelut! Joten esitäpä perustelut sille, että Suomen liittäminen EU:iin oli perustuslain vastaista ja törkeä valtiopetos.

Suomessa perustuslakia voidaan muuttaa kahdella eri menettelytavalla: joko
- Eduskunta hyväksyy muutosesityksen jätettäväksi lepäämään, minkä jälkeen se seuraavien vaalien jälkeen valitussa eduskunnassa hyväksytään vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä, tai

-Eduskunta julistaa ehdotuksen kiireelliseksi päätöksellä, jota kannattaa vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä, minkä jälkeen itse ehdotus hyväksytään vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä

Tämä säätämisjärjestys perustuslakia koskeville asioille vahvistettiin jo vuoden 1906 valtiopäiväjärjestyksessä, ja samassa järjestyksessä ne on käsiteltävä nykyisenkin perustuslain mukaan


Onko tästä kysyttävää? Noudatettiinko tätä järjestystä Suomen EU jäsenyydestä päätettäessä?

Suomessa valtiopetos on rikos, jolla väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkaamalla, oikeudettomasti pakottamalla taikka valtiosääntöä rikkomalla yritetään kumota tai muuttaa Suomen valtiosääntö taikka muuttaa valtiojärjestystä. Valtiopetokseen syyllistyy myös se, joka yrittää väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkailemalla syrjäyttää Tasavallan presidentin, valtioneuvoston tai eduskunnan taikka kokonaan tai osaksi estää niitä käyttämästä toimivaltaansa. Rikoksesta tuomitaan vähintään vuodeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi vankeuteen.
Törkeästä valtiopetoksesta tuomitaan vähintään neljäksi vuodeksi vankeuteen tai elinkautiseen vankeusrangaistukseen. Valtiopetos on törkeä, jos
1. rikoksentekijänä on Tasavallan presidentti, valtioneuvoston jäsen taikka muu valtion ylimpään poliittiseen tai sotilaalliseen johtoon kuuluva henkilö, 2. rikoksen tekemiseen käytetään aseistettua joukkoa,
3. rikos tehdään ihmisiä surmaamalla tai
4. rikos on poikkeuksellisten olojen vuoksi erityisen vaarallinen
ja rikos on kokonaisuutena törkeä.


Kova on syytös mutta inhottava oli rikoskin.
 
Mosuri kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
Noin kova väite vaatii tässä kohtaa myös kovat perustelut! Joten esitäpä perustelut sille, että Suomen liittäminen EU:iin oli perustuslain vastaista ja törkeä valtiopetos.

Suomessa perustuslakia voidaan muuttaa kahdella eri menettelytavalla: joko
- Eduskunta hyväksyy muutosesityksen jätettäväksi lepäämään, minkä jälkeen se seuraavien vaalien jälkeen valitussa eduskunnassa hyväksytään vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä, tai

-Eduskunta julistaa ehdotuksen kiireelliseksi päätöksellä, jota kannattaa vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä, minkä jälkeen itse ehdotus hyväksytään vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä

Tämä säätämisjärjestys perustuslakia koskeville asioille vahvistettiin jo vuoden 1906 valtiopäiväjärjestyksessä, ja samassa järjestyksessä ne on käsiteltävä nykyisenkin perustuslain mukaan


Onko tästä kysyttävää? Noudatettiinko tätä järjestystä Suomen EU jäsenyydestä päätettäessä?

Suomessa valtiopetos on rikos, jolla väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkaamalla, oikeudettomasti pakottamalla taikka valtiosääntöä rikkomalla yritetään kumota tai muuttaa Suomen valtiosääntö taikka muuttaa valtiojärjestystä. Valtiopetokseen syyllistyy myös se, joka yrittää väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkailemalla syrjäyttää Tasavallan presidentin, valtioneuvoston tai eduskunnan taikka kokonaan tai osaksi estää niitä käyttämästä toimivaltaansa. Rikoksesta tuomitaan vähintään vuodeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi vankeuteen.
Törkeästä valtiopetoksesta tuomitaan vähintään neljäksi vuodeksi vankeuteen tai elinkautiseen vankeusrangaistukseen. Valtiopetos on törkeä, jos
1. rikoksentekijänä on Tasavallan presidentti, valtioneuvoston jäsen taikka muu valtion ylimpään poliittiseen tai sotilaalliseen johtoon kuuluva henkilö, 2. rikoksen tekemiseen käytetään aseistettua joukkoa,
3. rikos tehdään ihmisiä surmaamalla tai
4. rikos on poikkeuksellisten olojen vuoksi erityisen vaarallinen
ja rikos on kokonaisuutena törkeä.


Kova on syytös mutta inhottava oli rikoskin.

Tuollainen oikeudenkäynti olisi kyllä näkemisen arvoinen.
 
Hohhoijaa...mitenkäs nyt onkin päässyt käymään niin, että salakavalat poliitikot pissasivat kansaa linssiin liittämällä Suomen perustuslain vastaisesti EU:hun, eikä kukaan huomannut mitään...

Minusta EU-jäsenyyttä vastaan puhuvista esim. Timo Soini on sen verran fiksunoloinen kaveri, että jos asia todella olisi noin kuin väitetään, hän olisi sen huomannut ja kyennyt myös tekemään asialle jotain. Eipä ole hänkään kovin näkyvästi tätä rumpua rummuttanut.. Miksiköhän ei? Kenties siksi, ettei hänkään pidä sitä rummuttamisen arvoisena.
Vai onko ehkä päässyt käymään niin, että salaliitto on saanut hänenkin suunsa tukittua?!

Kaikella kunnioituksella..mutta minusta tuo alkaa kuulostamaan lähinnä joltain homma-foorumin jorinalta, josta kosketuspinta todellisuuteen on kadonnut jo ajat sitten..
 
skärdis kirjoitti:
Jos palataan ruotuväkeen, niin kesällä 1996 ei muita taistelujalkineita käytettykään. Maiharit oli toki jaettu, mutta niitä käytettiin vain ja ainoastaan lomapuvun kanssa. Ei tullut kenellekään edes mieleen, että maihinnousukengillä olisi metsään menty.

Tämä johtui -96 todennäköisesti enemmänkin siitä että PV:llä oli tuolloin(kin) vyö aika tiukalla. Lomapuvun maiharit on eri kengät kuin ne metsäkengät.
 
Anti-Panzer kirjoitti:
Tämä johtui -96 todennäköisesti enemmänkin siitä että PV:llä oli tuolloin(kin) vyö aika tiukalla. Lomapuvun maiharit on eri kengät kuin ne metsäkengät.

No joo, silloin vyö oli roimasti tiukemmalla kuin nyt..jossain vaiheessa tehtiin jo pari lisäreikää vyöhön että se saatiin kireämmälle! Tämän hetken tilanne on yhtä juhlaa verrattuna 90-luvun puolivälin tilanteeseen..nyt ei ole tietoakaan säästöistä, jos sitä verrataan tuohon aikaan. KH:t olivat täysin jäässä, kantahenkilökunnan peruskoulutusta karsittiin, kadettikurssien vahvuuksia pienennettiin, opistupseerien peruskurssi jätettiin jopa väliin ja seuraavan alkua lykättiin reilusti + vahvuus puolitettiin, varusmiesten sotaharjoitusperusteisten harjoitusten määrää karsittiin todella rajusti..puolittaminen olisi ollu vielä hyvä tilanne jne jne. Eli hyvin, hyvin kaukana ollaan VIELÄ siitä tilanteesta jossa mentiin vuosina 92 - 97

Silloin varsikenkien käyttö riippui kuitenkin enemmänkin varuskunnallisista määräyksistä. Joissain varuskunnissa varsikenkää kyllä käytettiin tuolloinkin myös "taistelukenkänä", osassa varuskuntia se puolestaan oli puhtaasti "lomakenkä".
 
Parolassa 2005 sai kaksiparia maihareita käyttöön. Toiset mettään ja toiset lomapuvun kanssa ja ne lomapuku maiharit olivat upouudet.
 
Kapiainen kirjoitti:
Hohhoijaa...mitenkäs nyt onkin päässyt käymään niin, että salakavalat poliitikot pissasivat kansaa linssiin liittämällä Suomen perustuslain vastaisesti EU:hun, eikä kukaan huomannut mitään...

Minusta EU-jäsenyyttä vastaan puhuvista esim. Timo Soini on sen verran fiksunoloinen kaveri, että jos asia todella olisi noin kuin väitetään, hän olisi sen huomannut ja kyennyt myös tekemään asialle jotain. Eipä ole hänkään kovin näkyvästi tätä rumpua rummuttanut.. Miksiköhän ei? Kenties siksi, ettei hänkään pidä sitä rummuttamisen arvoisena.
Vai onko ehkä päässyt käymään niin, että salaliitto on saanut hänenkin suunsa tukittua?!

Kaikella kunnioituksella..mutta minusta tuo alkaa kuulostamaan lähinnä joltain homma-foorumin jorinalta, josta kosketuspinta todellisuuteen on kadonnut jo ajat sitten..

Kyllä Suomesta löytyy pienpuolueita jotka ovat asiasta muistutelleet. Luuletko todellakin, että Soini olisi niin tyhmä, että ryhtyisi metelöimään asiasta vaalivoiton kynnyksellä? Voisi näyttää aika synkiltä ne tulevat hallitusneuvottelut...

Selitä ihmeessä mitä olen ymmärtänyt väärin? Vai onko taas nyt kerran käynyt niin, että eliitti on pystynyt ajamaan omia agendojaan kiertämällä niitä lainsäädännöllisiä esteitä joita on asetettu valtiosäännöissä estämään tuollaista toimintaa?

Niin ja mitä Halla-ahoon tulee niin mies on muuten ensivaalien jälkeen kansanedustaja. Ehkei siellä korpivaruskunnassa ole vielä nähty somalia mutta ainakin pääkaupunkiseudulla pitää olla melko sokea jos ei miehen mainitsemia ongelmia näe!
 
Suomalaiset äänestivät jäsenyyden puolesta

Lokakuussa 1994 Suomessa pidettiin neuvoa-antava kansanäänestys, jossa 56,9 prosenttia äänestäneistä kannatti Suomen jäsenyyttä unionissa. Äänestysprosentti oli 74.

Suurin osa kansasta halusi liittyä ja minun mielestäni demokratia toteutui.

Mutta jos keskusteltaisiin intin kengistä tässä ketjussa ja EU:n liittymisestä vaikkapa iltavapaissa.
 
Itsekin palvellessani käytin kahta paria kumikenkiä. Varsikengät olivat tosiaankin vain ja ainostaan lomapuvun kanssa käytettäväksi. Miksi silloin pärjättiin, mutta nyt ei.

Nämä helteet kerkeävät menemään ohitse, ennen kuin mosat pääsevät edes ensimmäisille lomilleen. Ja tämänkin ajan kulkevat urheilukengissä.

Ja kylle ne tarvittavat kengät on varattuna lkp:tä varten.

Ja ne toiset kengät tosiaankin kuluvat pinnaltaan. Ongelmasta pääsee lankkaamalla useasti. Silti tosin näyttävät hieman käytetyiltä joidenkin herrojen mieleen? Mutta niin alkavat näyttämään jo lomapuvutkin, jotka kiertäneet jokusen saapumiserän jo.

Varmasti löytyy useammastakin varuskunnasta jakaa toiset parit m91-kenkää. Suuremat varuskunnat ilmeisesti evakoineet vanhan kengät lkp:ta varten? Mutta on taidettu tehdä periaatepäätös alkaa käyttämään vain m05 kamaa (mitä nyt on jakaa).
 
Lunni kirjoitti:
Suomalaiset äänestivät jäsenyyden puolesta

Lokakuussa 1994 Suomessa pidettiin neuvoa-antava kansanäänestys, jossa 56,9 prosenttia äänestäneistä kannatti Suomen jäsenyyttä unionissa. Äänestysprosentti oli 74.

Suurin osa kansasta halusi liittyä ja minun mielestäni demokratia toteutui.

Mutta jos keskusteltaisiin intin kengistä tässä ketjussa ja EU:n liittymisestä vaikkapa iltavapaissa.

Noin se tuuli kääntyy. Eka itketään ettei jalkineita voida hommata kun "laki on laki ja jos laki sanoo niin lapsetkin on vietävä nussittavaksi". Sitten kun tullaan todella merkittäviin asioihin niin ei se laki merkkaa mitään!!! Toisaalta onhan se petturin maine niin paha, että pitää puhdistautua siitä kaikin keinoin.

Ehkä jossain vaiheessa itsenäisyys palautuu ja vahingosta viisastuneena saadaan aikaiseksi jokin riippumaton perustuslakituomioistuin?
 
Mosuri kirjoitti:
Lunni kirjoitti:
Suomalaiset äänestivät jäsenyyden puolesta

Lokakuussa 1994 Suomessa pidettiin neuvoa-antava kansanäänestys, jossa 56,9 prosenttia äänestäneistä kannatti Suomen jäsenyyttä unionissa. Äänestysprosentti oli 74.

Suurin osa kansasta halusi liittyä ja minun mielestäni demokratia toteutui.

Mutta jos keskusteltaisiin intin kengistä tässä ketjussa ja EU:n liittymisestä vaikkapa iltavapaissa.

Noin se tuuli kääntyy. Eka itketään ettei jalkineita voida hommata kun "laki on laki ja jos laki sanoo niin lapsetkin on vietävä nussittavaksi". Sitten kun tullaan todella merkittäviin asioihin niin ei se laki merkkaa mitään!!! Toisaalta onhan se petturin maine niin paha, että pitää puhdistautua siitä kaikin keinoin.

Ehkä jossain vaiheessa itsenäisyys palautuu ja vahingosta viisastuneena saadaan aikaiseksi jokin riippumaton perustuslakituomioistuin?

Puolustusvoimien kenkien hankinnan riitauttaminen ja EU jäsenyys ovat minusta hieman eri kaliiberin asioita.

Eikä tuosta EU liittymisestä aiemmin huudeltu. Hieman juputettiin kyllä. Vasta kun populisti Halla-Aho halusi eduskuntaan päästä siitä alettiin huutelemaan maanpetoksena ja vaikka minä muuna petturuutena. Hakemushan oli jo sisällä ja Suomi antoi kansan päättää. Olisiko pitänyt jättää yli puolen kansan tahto huomioimatta?

Mutta, sanottakoon nyt sen verran että sellainen kutina on munissa että oltaisiin sinne menty joka tapauksessa. Tällä kertaa vain "kansa äänesti oikein" ja eduskunnan oli helppo huudella kansan tahtoa... Numerot toisinpäin niin luultavimmin olisimme olleet tutussa "ei näin tärkeää asiaa pidä antaa kansan päätettäväksi"-puheissa.

Olin silloin liittymisen puolella ja olen vieläkin. Ei se täydellinen ole, perkeleesti liikaa byrokratiaa ja puolihulluja direktiivejä se on täynnä. Mutta vakaa yhteinen valuutta ja koko euroopan laajuiset sisämarkkinat ovat minusta se suurin plussa. 20% lainakorot sekä vienti- ja tuontitullit eivät oikein nappaisi. Ja antaa se ainakin minulle hieman turvallisuuden tuntua, ehkä plasebona, kun olemme virallisesti osa Eurooppaa.
 
Kun tähän keskusteluun on ehdoin tahdoin vedetty Halla-aho mukaan niin esitellään nyt miehen ajatuksia. (On sitten taas aivan eri asia mitä tämä henkilö on todellisuudessa tehnyt ja miten mies on esitetty tiedoitusvälineissä.)



5.12.2007
Itsenäisyydestä
Suomi juhlii 90-vuotista historiaansa itsenäisenä valtiona. Siitä, että juhlintaan osallistuu myös korkein valtionjohto, voitaneen päätellä, että virallinen Suomi pitää itsenäisyyttä hyvänä ja tarpeellisena asiana.

Tästä seuraa kysymyksiä: Miksi on hyvä ja tarpeellinen asia, että Suomi on itsenäinen? Mitä on itsenäisyys? Mitä Suomi juhlii juhliessaan itsenäisyyttä?

Kaikki lienevät yksimielisiä siitä, että valtio on ihmisiä varten eivätkä ihmiset valtiota varten. Valtio ei siis ole itseisarvo vaan väline joidenkin tavoitteiden saavuttamiseksi. Tämän vuoksi juhlimisen arvoinen juhlakalu ei varmaankaan ole valtio itsessään ja itseisarvoisena.

Ainoa itselleni mieleen tuleva legitiimi valtion funktio on se, että se on väline kansallisen itsemääräämisoikeuden toteuttamiseksi. Erillinen Suomen valtio on mielekäs vain, jos on olemassa erillinen suomalainen kansakunta. Jos on olemassa erillinen suomalainen kansakunta, tästä seuraa, että kyseinen ryhmä on jollakin tavalla rajattu. Ellei se ole millään tavalla rajattu, kaikki ihmiset ovat potentiaalisia suomalaisia, eivätkä suomalaiset näin ollen tarvitse omaa ja erillistä edunvalvontainstrumenttia.

Päätöksenteon läheisyysperiaatteellakaan ei Suomen valtiota voida perustella, sillä vielä lähemmäs päätöksenteko saataisiin tekemällä kunnista itsenäisiä.

Virallinen Suomi, joka juhlii maamme 90-vuotiasta itsenäisyyttä, on eri yhteyksissä ilmoittanut kannakseen, että a) Suomen kansa historiallisena realiteettina on topeliaalinen fiktio, b) ne ominaisuudet, joilla kansakunnat (ml. Suomen kansa) on aiemmin määritelty, ts. kielellinen, kulttuurillinen ja geneettinen homogeenisyys, ovat huonoja ominaisuuksia, jotka nimenomaisesti pyritään eliminoimaan monikulttuurilla, ja c) kansallisvaltio on aikansa elänyt keinotekoinen konstruktio.

Virallinen Suomi katsoo, että Suomen kansaa ei ole, ja jos onkin (geneettis-lingvistis-kulttuurillinen määritelmä), siitä on syytä päästä eroon. Argumentti c) sisältää sen, että vaikka Suomen kansa olisi olemassa, ja vaikka sen olemassaolo ei olisi huono asia, suomalaisilla ei pidä olla itselleen varattua edunvalvontainstrumenttia nimeltä valtio.

Mitä virallinen Suomi siis juhlii, kun se juhlii Suomen valtiota ja sen itsenäisyyttä? Jos erityistä "Suomen kansaa" ei ole eikä pidä olla, ja jos kansallisvaltio on huono asia? Mitä mieltä on ylläpitää kallista valtiota, jos kuitenkin pidetään hyvänä dekonstruoida siltä kaikki sellainen sisältö, jonka edustamiseksi ja puolustamiseksi se perustettiin? Eikö olisi helpompaa lakkauttaa koko putiikki ja liittyä johonkin muuhun valtioon, tai, mikäli muutkin olisivat siihen suostuvaisia, perustaa myös de jure yksi ja yhteinen maailmankylä? Pakkoko niitä rajoja on ylläpitää, jos ne ovat niin huono asia? Mitä järkeä on kymmenissä erillisissä valtioissa, jos monikultturistisena tavoitteena on, että niissä kaikissa asuu keskimäärin vaaleanruskeita ja kulttuuritonta kulttuuria edustavia ihmisiä?

Eikö itsenäinen Suomen valtio ole suorastaan haitallinen pitäessään yllä virheellistä illuusiota erillisestä, eksklusiivisesta "Suomen kansasta"? Valtiommehan perustettiin aikanaan juuri tällaisen erheellisen premissin varaan. Eikö juuri tämä erheellinen premissi ole vastuussa rasismista, riistosta, orjuudesta ja kaasukammioista? Eivätkö ihmiset oppisi kaikkein parhaiten olevansa yhtä suurta, iloista perhettä, jos poistettaisiin kansallisvaltioina syntyneet entiteetit muistuttamasta heitä vanhoista, pahoista uskomuksista? Onhan useissa Euroopan maissa kielletty esimerkiksi hakaristit ja roomalaiset tervehdyksetkin, koska asiaan paneutuneet yhteiskuntatieteilijät ja vastuulliset poliitikot tietävät niiden kiihottavan ihmisiä hirmutekoihin.

Vastausta siihen, miksi virallinen Suomi kuitenkin haluaa ylläpitää demoniseksi todettua erillistä Suomen valtiota, kannattaa ehkä etsiä historiasta.

Euroopassa oli itsenäisiä ja itsenäisyydestään kynsin hampain kiinni pitäviä valtioita jo kauan ennen kuin kansakunnat tai niiden itsemääräämisoikeudet olivat juolahtaneet kenenkään mieleen. Nämä valtiot eivät halunneet olla itsenäisiä siksi, että itsenäisyys olisi ollut niille keino puolustaa niiden sisältämien kansojen etua. Niiden eliitti puhui usein eri kieltä kuin kansa, ja eri valtioiden eliitit olivat usein sukua toisilleen. Eliitit seurustelivat keskenään, eivät "omien" kansojensa kanssa.

Mikä siis oli valtioiden idea? Idea oli, että kunkin eliitin valtio oli kyseisen eliitin yksityistä nautinta-aluetta. Valtiot olivat keino jakaa väestö, jonka kielellinen, kulttuurillinen ja geneettinen identiteetti ei kiinnostanut ketään, sopivan kokoisiksi verotus- ja hyväksikäyttöyksiköiksi.

Sitä kutsuttiin feodalismiksi. Eliitti ei identifioitunut hallitsemaansa kansaan vaan muiden valtioiden eliitteihin. Valtiot olivat yleiseurooppalaisen eliitin keskenään jakamia läänityksiä. Valtiot olivat olemassa eliittiä varten. Niiden funktio oli elättää oma eliittinsä. Muuta funktiota niillä ei ollut.

Mistä voimmekin palata Suomen itsenäisyyteen. Miksi Tarja Halonen ja kumppanit juhlivat sitä? Koska valtion funktiona ei selvästikään ole enää turvata suomalaisen kansan itsemääräämisoikeutta (= Suomen kansa on keinotekoinen konstruktio) eikä toimia sen edunvalvojana suhteessa muihin kansakuntiin (= kaikkien etu on meidän etumme), onko Suomen valtio (muiden Euroopan valtioiden tavoin) redusoitunut paikallisen eliitin tulonlähteeksi ja läänitykseksi? Ellei olisi erillistä Suomen valtiota, paikallinen aatelisto ei voisi verottaa ketään ja kustantaa hovielämäänsä. Ellei olisi valtiota, paikallisella nobiliteetilla ei myöskään olisi oman viiteryhmänsä, yleiseurooppalaisen feodaaliaateliston, tunnustamaa asemaa. Sanalla sanoen, ei mainetta eikä mammonaa.

Kansallisvaltioiden nousu tuhosi feodaalijärjestelmän ja kosmopoliittisen hovielämän, koska valtioista tuli sisältämiensä kansakuntien, ei paikallisten eliittien, edunvalvojia. Kansallisvaltioiden aika on ohi, ja olemme palaamassa vanhaan järjestykseen. Pyhä Saksalais-Ranskalainen Keisarikunta, jaettuna uskollisten vasallikuninkaiden nautintavyöhykkeisiin. Paikallisaateliston lojaliteetti- ja identifikaatiosuhteet ovat sadan vuoden vertikaalisen poikkeaman jälkeen palanneet horisontaalisiksi.

"Uusia titteleitä en myöskään tarvitse: ei kukaan muualla maailmassa ymmärrä niitä."
- Paavo Lipponen kieltäytyessään valtioneuvoksen arvonimestä.

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.halla-aho.com/scripta/itsenaisyydesta.html

Loppujen lopuksi tällä jutulle ei voi muuta kuin nauraa. Suomen armeija kärsii kenkäpulasta. Takavuosinahan näitä mielettömyyksiä uutisoitiin lähinnä romahtavan neuvostojärjestelmän alueelta. Sylki roiskuen lakeijat kiihkoilee kuinka jalkineet ei ole "välttämättömyyshyödyke"! Aivan samalla tavallahan neuvostojärjestelmä perusteli kun ei pystynyt toimittamaan milloin mitäkin hyödykettä.
 
Back
Top