Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Puolustusvoimat peruskorjaa miehistönkuljetusajoneuvoja

Viestiketju osiossa 'Kotimaan uutiset' , aloittaja Teräsmies, 12.02.2011.

  1. Teräsmies

    Teräsmies Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    26.04.2010
    Viestejä:
    5,979
    Tykkäykset:
    2,113
    Pisteet:
    1,286
    Maavoimien Materiaalilaitoksen Esikunta on solminut orivetisen Oricopa Oy:n kanssa sopimuksen neljän XA-180- ja XA-185-miehistönkuljetusajoneuvon elinjaksopäivityksestä. Hankinnan arvo on 1,2 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus 16 henkilötyövuotta.
    http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/xZLJjptAFEW_pT8groFyAUsDxWTMWHhgg2wTEcAMtrvN8PVBakXJJs4q7veWV3Wv3rkFEjBvc3wU-fG9aJvjBexBQlMDU8m0IZK99UaBlufArej4SA1EsAN7SNKoHDtrqqawnELXre4jn1i_0XQ3qgh2-daJSg8rxnrqvDAmKNSC0Zf3LNPDQGkb_mCzT_IsyYDPdYg-dSqwNXMNggxfJdCKtFjmsSgYMX363gvFTx3-ZVYQuGZbfwcHkIi_XQzkSrML97ER6hAiCPgvHu2dR_iKVudRndHEaVDyxJ_RDFxbDRtue1EFkTslMxoVK1jtOy-b0WRaEGmSCC8sXFkT09f92z8y8RdkohdketTWoEVsVdFMNleAXn-n-QV9mq_o05u__czWtzYaFTCThP-SaYOkONWL_lwv4EJAWBKWEqKitJSxLC7B7nSgA2utnrEwVQ7dbYzN7kLKTC2KJoqWmtMqqYO7mywkjfAxUuGxm3a8DRlOT-ieI9faGKQUSG01vC38QbU8GVaBdHSCrr69SweeCfadXqJqK4_b03j9YedTDD05lva5ntKWYWelE2nw-aHP_eF6cpX7h05y9Ubi2_6cZSOe3tPbtxyTnNYj6OpHx0KzR9Kf27_9BPDKYXI!/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?pcid=5c6b7d0045bcc556bf39bf36bce3e112
     
  2. Mainos Google AdSense



  3. juhapar

    juhapar Kenraali

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    2,373
    Tykkäykset:
    66
    Pisteet:
    636
    Toivottavasti myös tekat rempataan (niin, ja tietty KaiPr:lle ne panssariversiot olis ihQ).
     
  4. Einomies1

    Einomies1 Eversti

    Liittynyt:
    26.07.2010
    Viestejä:
    1,972
    Tykkäykset:
    861
    Pisteet:
    316
    Noista tekoista tuli mieleen pari kysymystä:

    -Montako eri versiota noista Sisuista on? Tiedän peruskuljetusversion ja KrH-Tekan, mutta jotain juttuja olen kuullut TOW-variantista. Onkohan niitä ihan virallisesti olemassa vai vaan 1-2 protoa tai optiot ohjuslavetin kiinnittämiseksi joka vaunuun?
    - Paljonko KrH-versio vie kranuja mukanaan? Vai onko niille oma vaunu jos miehistö kulkee heitinvaunussa?
    - Wikipedian mukaan NA-110 pitää sisällään kevlarpanssaroinnin, onko tämä totta?

    Ken tietääkään vastaukset kysymyksiin....

    Olen päässyt ajelemaan NASUlla, joka ilmeisesti on NA-140-tyyppiä ja kyllä oli mahtava kokemus kun vaunu menee yli 50 cm lumessa paikoista joista ei kävellen juuri pääse. Aika nopeesti se äijä muutui pikkupojaksi taas...
     
  5. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,109
    Tykkäykset:
    4,560
    Pisteet:
    1,286
    TOW variantti on kuulemma BV-206:n alustalla, ei Sisun. Ja voi olla, että se kevlar panssarointi meinaa sitä, että lujitemuovissa on kevlaria seassa lasikuidun sijasta tai sen lisäksi.

    Toiset kertokoot lisää...
     
  6. noska

    noska Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    04.06.2010
    Viestejä:
    3,193
    Tykkäykset:
    46
    Pisteet:
    1,286
    Missäs variantissa aikoinaan kokeilivat mustia?
     
  7. Haisuli

    Haisuli Kersantti

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    131
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    16
    Veikkaan että Bankut menee vähitellen poistoon (tilalle ei tule mitään koska niitä pääasiassa käyttävät Jpr90:kin poistetaan) ja Nasut uudempina ei ehkä vielä ole aivan peruskorjaus vaiheessa elinkaartaan?
     
  8. Haisuli

    Haisuli Kersantti

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    131
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tämä sinetöi ainakin sen että uusia AMV tilauksia pv:lle tuskin nähdään. Ja hyvä niin koska AMV on järjettömän kallis tehtäviin joita se kotimaan puolustuksessa hoitaa.

    Mutta onko tuo nyt ymmärrettävä niin että yhteensä neljän Pasin peruskorjaus maksaa 1,2milj.Eur (vai 4+4?)? 300 000Eur per vaunu kuulostaa kovalta rahalta vaikka kyseessä onkin ns. peruskorjauskonsepti = "proto".

    Mitähän peruskorjaus muuten käytännössä tarkoittaa? Tuohon rahaan pitäisi vaihtua jo kaikki jutussa luetellut komponentit tehdasuusiin. Eli uudet moottorit, vaihteistot jne. Työ on nykymaailmassa niin kallista että ihmettelen jos tuollaisia kokonaisuuksia aletaan vielä erikseen purkamaan/huoltamaan. Pasissahan pitäisi olla paljon standardi kamaa kuorma-autoista jolloin sopivia moottoreita ja vaihteistoja luulisi ainakin löytyvät tehtaan hihnalta suoraan. Ohjauksen, jarrujen, voimansiirron ja jousituksen saralla luulisi myös löytyvän jonnin verran samaa.
     
  9. koponen

    koponen Kenraali Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    19.04.2010
    Viestejä:
    2,505
    Tykkäykset:
    723
    Pisteet:
    636
    Tuo on projektikustannus, eli osien ja asennustyön hinta on vain osa kokonaisuudesta. Niin kuin rätingissä seisoo, samalla tehdään konsepti koko pannukannan elinkaaripäivityksen pohjaksi, ja siihen liittyy aika paljon muutakin työtä kuin se lopullisen ratkaisumallin kasaaminen. Konsepti ainakin joissain aiemmissa yhteyksissä = valmis paketti dokumenteista testauksiin toteutettavaksi laajaan massaan.

    Mielenkiintoista olisi tietää mikä on projektin kokonaiskustannus (laskennallinen) kun huomioidaan PV sisäinen työ ja muut mahdolliset PV kustannukset. Ainakin minun käsitykseni mukaan tuo mainittu 1,2 MEUR on konsortiolle maksettava rahallinen hinta, ja MATLE / muut PV osat tekevät kyllä aimo määrän työtä aiheen parissa. Tai sitten häntä heiluttaa koiraa tässä, en tiedä.
     
  10. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,032
    Tykkäykset:
    14,790
    Pisteet:
    1,286
    ]


    Ulkoistaminen voi olla vekkuli juttu muutenkin kuin kustannusten suhteen.
     
  11. Panzerjäger

    Panzerjäger Alikersantti

    Liittynyt:
    21.04.2010
    Viestejä:
    93
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    6
    Teka-krh komppanioilla on cargo telakuorma-autot joilla kranaattien kuljetukset hoidetaan.

    http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=20110260189&ext=rss&request_ahaa_info=true
    Linkissä on kuva jossa peruskorjattu XA-180/XA-185, jossa panssarointia lisätty. Ilmeisesti noihin vaunuihin tulee 200-sarjaa lähelle tuleva panssarointi.
     
  12. Caveman

    Caveman Kersantti

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    241
    Tykkäykset:
    32
    Pisteet:
    16
    Mikäs on instan rooli tässä päivityksessä? Tietääkseni Installa ei ole tekemistä minkään "tyhmän" raudan kanssa. Voitaisiinko paseihin ympätä jotain viesti/paikannus tsydeemiä?
     
  13. noska

    noska Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    04.06.2010
    Viestejä:
    3,193
    Tykkäykset:
    46
    Pisteet:
    1,286
    Bosniassa aikanaan peruskorjasivat muutaman pasin. Kyse ei tietenkään ollut vielä tästä nyt mainitusta konseptista, mutta käytännössä purkivat koko vaunun osiin aivan pienintä nippeliä myöden. Kaikki puhdistettiin ja tarvittaessa vaihdettiin uuteen ja vaunut maalattiin uudelleen sekä sisältä että päältä. Tarkalleen en tiedä mitä kaikkea tekivät, kun en vieressä ollut koko ajan katsomassa. Sen mitä kävin vilkaisemassa niin ihan palasina vaunu oli ja taisipa slloisen sisun miehet mainita että työtä on tuplamäärä verrattuna uuden tekemiseen.
     
  14. noska

    noska Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    04.06.2010
    Viestejä:
    3,193
    Tykkäykset:
    46
    Pisteet:
    1,286
    Näyttää tyrksylevy poistuneen eli uintikyvystä ilmeisesti luovutaan lisäpanssaroinnnin nostaessa painoa
     
  15. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,032
    Tykkäykset:
    14,790
    Pisteet:
    1,286
    Kasvittu noska sen sanoi.....ei ole vain minun keksintöäni se, että laitanaan kansainvälisestikin on huomattu, että reipas ajoneuvomodailu on hilvatin kallista ja huom: UUDEKSI NE EIVÄT SILTI MUUTU. Monta kertaa edullisin ratkaisu olisi ajaa vekottimet loppuun ja panna tilalle uutta ja modernia jo lähtökohtaisesti,,,,,vaikka vähemmin lkm:nkin. Nämä "kumppanuudet" tulevat olemaan vielä tapetilla sanokaa sanoneen.
     
  16. juhapar

    juhapar Kenraali

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    2,373
    Tykkäykset:
    66
    Pisteet:
    636
    Yksi mahdollinen syy päivitykseen: politikoille ei mene läpi uuden osto, mutta säästösyistä vanhojen vehkeiden korjaaminen menee läpi, vaikka se olisi kalliimpaa kuin uuden osto.

    Edit: eikä me olla ainoita: USA:n pilotit lentävät -63 rakennetuilla (ja varmaan jonkun kerran modatuilla) BUFFeilla.
     
  17. noska

    noska Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    04.06.2010
    Viestejä:
    3,193
    Tykkäykset:
    46
    Pisteet:
    1,286
    Tarkennampa vielä että tosiaan kirjoitin tuossa että työtä oli tuplamäärä. Kustannuksista ei ollut puhe. Niistä en tiedä mitään. Niin ja nuo kyseiset vaunut peruskorjattiin, koska ne vuokrattiin siitä eteenpäin tanskalaisille. Sisun kaveri viittas johonkin siihen suuntaan, että jos meinaavat hiukankin pidempään niitä käyttää niin ois ollu halvempaa ostaa eli vuokrahinta taisi olla kohdallaan.
     
  18. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,109
    Tykkäykset:
    4,560
    Pisteet:
    1,286
    Olisiko kyseessä jokin logistinen seikka, että tarvike piti saada tiettynä päivämääränä ja tehtaalta sitä ei olisi siihen saatu.
     
  19. noska

    noska Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    04.06.2010
    Viestejä:
    3,193
    Tykkäykset:
    46
    Pisteet:
    1,286
    Tuohon en osaa vastata, mutta logistisesti ratkaisu varmaankin oli järkevä, koska Suomi oli siirtäässä vaunujaan pois Bosniasta ja tuon toimenpiteen jälkeen niitä sinne muutamia jätettii eli vaunuujen siirrot siinä vähenivät.
    Saattoi asiaan olla silläkin vaikutusta, että Tanskalla ei tiettävästi paseja ole (ainakaan XA-180-sarjaa) muuten lainkaan, mutta tuolla oli niiden osalta huollollisesti tuki kunnossa suomalaisten, ruotsalaisten ja norjalaisten ansiosta. Pyörajoneuvona pasi kuitenkin mission tuossa vaiheessa oli soveltuvampi peli kuin tiestöä rikkova M113.
     
  20. JOKO

    JOKO Ylipäällikkö BAN

    Liittynyt:
    26.04.2010
    Viestejä:
    4,971
    Tykkäykset:
    1,337
    Pisteet:
    1,286

    Muistelen Abrams panssarien täyshuollon kuluiksi mainitun miljoona taalaa. Työtähän siinäkin on paljon. Vaunu atomeiksi ja uudestaan kasaan. Paljon menee osia vaihtoon, mutta paljon jää myös vanhaa. Uudet vaunut maksavat moninkertaisesti.

    Samoin muitakin jenkkien sotavehkeitä uusitaan sarjatyönä, joten ei tuo touhu voi olla taloudellisesti kannattamatonta asevoimille. Jenkit ostavat surutta uutta, jos se on taloudellisesti edes jotenkin mielekästä.

    Uskoisin Pasien huoltohintojen putoavan, kun vetäistään useampi sata samalla muotilla. Parannuksilla toki saadaan hinta nousemaan. Kevein ja kestävin komposiittipanssarointi ei tule ilmaiseksi.

    Ensimmäinen mielekäs hanke kuljetuskaluston osalta noin 20:n vuoteen.
     
  21. Haisuli

    Haisuli Kersantti

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    131
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ensimmäinen ongelma on se että emme vielä tiedä mikä tulee olemaan sarjaperuskorjauksen hinta per vaunu. En jaksa millään uskoa että homma tehdään Noskan mainitsemalla tavalla, eli purkamalla jokainen osa täysin atomeiksi, vaan vaihtamalla suurempia osakokonaisuuksia täysin uusiin, kuten moottori, vaihteisto jne. Nuo eivät oikeasti ole kummoisen hintaisia kun tilataan tehtaalta iso sarja. Periaatteessa homman pitäisi olla uuden vaunun tekemistä vastaava, mutta korit ovat valmiina ja vanhat osat pitää purkaa pois. Toki vanhasta säilytetään varmaan muutakin ns. kulumatonta osaa kuin kori.

    Toinen ongelma on se että Paseja ei kaiketi enää valmisteta, joten uudet vaunut olisivat AMV:tä jolloin kpl hinta pomppaa kahteen miljoonaan.

    Kun käytettyjä XA-180:jä vuonna 2004 myytiin Viroon 60kpl, oli kpl hinta n.120 000Eur ja uutisessa sanottiin että se on n. puolet uushanintahinnasta. Tuo hinta on pakko olla joku alkuperäinen 80-luvun uushankintahinta, jos uusia paseja saisi 240 000Eur hintaan, niin eihän peruskorjauksessa olisi mitään järkeä!

    Patriahan peruskorjasi myös Viroon myydyt pasit, mutta harmikseni en löydä enää kyseistä uutista mistään, siellä oli meinaan hinta myös sille urakalle.

    ps. Vertailuksi tämän päivän hinnoista, pv maksoi uusista Sisun 4x4 kuorma-autoista 125 000Eur/kpl.
     

Jaa tämä sivu