Puolustusvoimia uhkaa rahapula

Tvälups

Ylipäällikkö
Puolustusvoimia uhkaa rahapula
il Torstai 20.12.2012 klo 13.49

Suomen meri- ja ilmapuolustuksen suorituskyvyn ylläpitäminen on 2020-luvulla erittäin merkittävä haaste, arvioi hallitus turvallisuuspoliittisessa selonteossaan.
Erityisesti ilma- ja merivoimat ovat vaikean tilanteen edessä.

Selonteon mukaan rahoitusratkaisut on tehtävä seuraavalla hallituskaudella.

Hallituksen mukaan merkittävä osa kaikkien puolustushaarojen tärkeimpien joukkojen materiaalista vanhenee 2020-luvun alkuun mennessä.

Yleisen taloustilanteen heikentymisen ja epävarmuuksien vuoksi menokehyksiä ei voi ennakoiden tällä hetkellä muuttaa.

Lisäksi hallituksen turvallisuus- ja puolustpoliittinen selonteko linjaa, että Suomi sitoutuu vahvasti pohjoismaisen puolustusyhteistyön tiivistämiseen ja kehittämiseen.

Selonteon mukaan tiivistyvä pohjoismainen turvallisuus- ja puolustusyhteistyö edistää vakautta Pohjois-Euroopassa, Itämeren piirissä ja pohjoisilla alueilla. Pohjoismaisen yhteistyön tiivistäminen myös lisää ja laajentaa Suomen vaikutusmahdollisuuksia lähialueella, hallitus katsoo.

Hallitus ei muuta selonteossa Suomen suhdetta Nato-jäsenyyteen. Linjaus on hallitusohjelmassa sovitun mukainen.
STT
 
"Puolustusvoimauudistuksen jälkeen puolustusuudistus?
Posted on 20.12.2012, 12.36, by Jussi, under Blogimerkintä, Politiikka, puolustuspolitiikka, Uusi Suomi.

Hallituksen tänään eduskunnalle antama turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko oli sen olennaisimman kysymyksen osalta rimanalitus. Hallitus ei kyennyt ottamaan yhteistä kantaa siihen, mikä on puolustusmenojen taso vuoden 2015 jälkeen.

Kun tasokorotusta ei kirjattu selontekoon hallituksen kantana, jää asia ratkaistavaksi seuraavissa eduskuntavaaleissa ja niiden jälkeisissä hallitusneuvotteluissa. Tilanne vaikeuttaa Puolustusvoimien pitkän tähtäimen hankintojen valmistelua ja toimintaa. Tällä menolla Puolustusvoimien on jatkettava toimintojen supistamista.

Puolustusvoimauudistuksen jälkeen lähitulevaisuudessa häämöttänee puolustusuudistus, jossa ryhdytään tinkimään yleisestä asevelvollisuudesta ja koko maan puolustuksesta. Puolustusvoimien johto kokee olevansa pakotettu aloittamaan puolustusuudistuksen suunnittelun. Tämä on seurausta Kataisen hallituksen ryhdittömyydestä, linjattomuudesta ja oman maan puolustuksen tulevaisuutta koskevasta piittaamattomuudesta."
 
http://vnk.fi/julkaisut/listaus/julkaisu/fi.jsp?oid=373066
 
Suomen suurin uhkakuva ei olekaan enään venäjä vaan sen oma hallitus ja eduskunta joka ajaa alas laitoksen jonka tehtäviin kuuluu viime kädessä taata suomalaisen "hyvinvointi" yhteiskunnan olemassa olo sekä sen tuottamat palvelut. No kansa voi muuttaa taas mieltänsä vuonna 2014... Todennäköisesti kaikki on kuitenkin suuren yleisön mielestä hyvin ja sama meno jatkuu.
 
yle uutiset Politiikka 20.12.2012 klo 15:59
Oppositio puolustuslinjauksesta: "Surkeaa" ja "rimanalitus"

Puolustusvoimien tulevan rahoituksen jättäminen avoimeksi ihmetyttää keskustan ja perussuomalaisten kansanedustajia.

Keskustan ja perussuomalaisten riveistä arvostellaan hallituksen turvallisuus- ja puolustuspoliittista selontekoa. Opposition edustajien mielestä puolustuslinjaus on pettymys.

Ulkoasiainvaliokunnan keskustalaiset jäsenet pitävät selonteon sisältöä ristiriitaisena suhteessa käytännön toimiin turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa. Lisäksi he kummeksuvat sitä, ettei selonteossa linjata selkeästi Puolustusvoimien rahoitusta vuoden 2015 jälkeen.

- Hallitus ei joko pystynyt tai ei halunnut ottaa kantaa puolustuksen tulevaisuuteen. Puolustusvoimien rahoitus oli ainut merkittävä ratkaistava avoin kysymys, todellinen valinnan paikka. Hallitus teki valinnan tekemättä mitään. Se on surkeaa, sanoo entinen puolustusministeri, kansanedustaja Seppo Kääriäinen (kesk.).

Myös perussuomalaiset puolustusvaliokunnan jäsenet äimistelevät sitä, ettei hallitus kyennyt ottamaan yhteistä kantaa puolustusmenojen tulevaan tasoon. Heidän mukaansa "selonteko oli sen olennaisimman kysymyksen osalta rimanalitus".

- Kun tasokorotusta ei kirjattu hallituksen kantana, jää asia ratkaistavaksi seuraavissa eduskuntavaaleissa ja niiden jälkeisissä hallitusneuvotteluissa. Tilanne vaikeuttaa Puolustusvoimien pitkän tähtäimen hankintojen valmistelua ja toimintaa, todetaan Jussi Niinistön, Pentti Oinosen ja Ismo Soukolan yhteisessä tiedotteessa.
 
Tvälups kirjoitti:
http://vnk.fi/julkaisut/listaus/julkaisu/fi.jsp?oid=373066

Katos siellä on taas sivulla 101 uusimman liturgian mukaiset joukot. Sodan ajan merivoimatkin koostuvat komeasti pelkkistä taisteluosastoista.
 
Noita lukiessa voisi esittää kysymyksen että kenen puolella hallitus on? suomen vai potentiaalisen vihollisen?
 
Yleisen taloustilanteen heikentymisen ja epävarmuuksien vuoksi menokehyksiä ei voi ennakoiden tällä hetkellä muuttaa.
Puolustuskyvystä voi karsia, mutta ei esim. kehitysavusta. Vuosikymmeniä on kannettu rahaa kehitysapukaivoon. Ei ole näyttää mitään edistystä, paitsi ehkä korruption lisääntyminen kohdemaissa ja KEPA:n organisaation kasvu. Kaikkein idioottimaisinta on suora budjettituki eräille maailman korruptoituneimmille maille. Viisisataa miljoonaa pois kehitysavusta puolustusbudjettiin, niin materiaalitilanne kohenee merkittävästi viiden vuoden sisällä.

Se että hallitus ei halua ottaa kantaa vuoden 2015 jälkeiseen tilanteeseen, nostaa merkittävästi lisäleikkausten todennäköisyyttä. Ei vain haluttu/uskallettu tehdä kaikkea kerralla.
 
Niinistö Ylelle: Puolustuksen periaatteet turvattava
il Torstai 20.12.2012 klo 18.43

Presidentti Sauli Niinistö haluaa, että Suomi pitää kiinni turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon kolmesta perusperiaatteesta.
Presidentin mukaan kolmen vuoden kuluttua pitää katsoa, mitä Suomen nykymuotoinen puolustus maksaa.

Presidentti sanoo Yle Uutisten haastattelussa, että hän korostaa liittoutumattomuutta, yleistä asevelvollisuutta ja koko maan puolustamista myös seuraavan hallituksen toimikaudella. Niinistö on tulkinnut, että ne myös halutaan ylläpitää.

- Silloin tuo rahapuoli tulee väistämättä seuraavan hallituksen ja eduskunnan eteen.

Määrärahojen korotuksiin presidentti ei ota suoraan kantaa mutta pitää tiukasti kiinni puolustuksen periaatteista.

- Vuonna 2015 on katsottava, mitä se rahassa tarkoittaa.

Lähde: Yle
 
Olen ihan vissi siitä, että edessä on ns. puolustusuudistus. No, se ei ole niin dramaattista kuin äkkiä kuulostaa vaan oikeastaan se on tosiasioiden tunnustamista, ja eikös mm. Paasikivi pitänyt sellaista viisautena? Pitäisi päästä tilanteeseen, jossa sotilaat ja poliitikot puhuisivat totta, eivät luimuilisi toistensa selän takana, kuten nytkin taas kerran Hallitus vääntää perseensä sotilaiden selän taakse....ja sotilaat välillä toisinpäin.

Kuten olen päsmentänyt: jos aiomme roikottaa aikuusten oikeesti nykyisenkaltaista puolustusratkaisua, se tarkoittaa ARMOTTA ja ilman ehtoja joko selkeää rahan lisäämistä tai palkkamenojen leikkaamista. Kumpi on todennäköisempi vaihtoehto, mitä arvelette? Vai tuleeko kyseeseen joku himmeli, jossa piirretään laatikoita ja käyriä ja entinen meno jatkuu? Jos se on sotilaista kiinni, niin näin käy.

Natohaaveilu on näköjään pantu seis. Ainakin selonteon tasolla. Pitääkö parlamentaarinen selonteko ottaa vakavasti? Jos vastaat kyllä, niin se on voivoi, jos vastaat ei, se on voivoi. Mitä olisi totuus?
 
Tvälups kirjoitti:
Määrärahojen korotuksiin presidentti ei ota suoraan kantaa mutta pitää tiukasti kiinni puolustuksen periaatteista.
Jos Der Überführer "ei ota suoraan kantaa määrärahojen korotuksiin", se on sama kuin nykyisen linjan hyväksyminen. Ei politiikka voi j-lauta olla niin vaikeaa, että tällaistakin asiaa pitäisi kiertää kuin kissa kuumaa puuroa. Vai odotellaanko siellä, että puolueen mainostoimisto toimittaa viimeisimmät gallupit, ja valitaan mielipide sen mukaan?

Niinistön "ei ota kantaa, mutta"-lausuma tuo mieleen Ben Zyskowiczin. Zysse on useampaankin otteeseen antanut kovia lausuntoja asioista, mutta kun on tullut aika äänestää, käsi on krampannut päinvastaiselle napille. Selkokielellä: "Juu, kyllä me leikataan, mutta me ollaan silti aivan kauhean maanpuolustushenkisiä, joten äänestäkää meitä".

baikal kirjoitti:
Olen ihan vissi siitä, että edessä on ns. puolustusuudistus.
Juu, se tulee olemaan Ruotsin tyyppinen, vrt. Insatsorganisation 2014. Eräs ruotsalainen majuri totesi minulle, että Suomi tekee puolustuksessa samat virheet kuin Ruotsi, mutta 15v jäljessä. Ruotsin lukuihin päästään 2020 alkupuolella.
 
Lukaiskaapas päivän Karjalaisesta (kirjastoista löytynee, ei ole nettilehdessä) kuinka hyvin poliisin organisaatiouudistuksessa on käynyt:

Keskushallinto söi säästöjen hyödyt
-kertoo rikoskomisario Heikki Mansikka-ahon tänään hyväksytty hallintotieteiden linsensiaattityö.
 
Tvälups kirjoitti:
Lukaiskaapas päivän Karjalaisesta (kirjastoista löytynee, ei ole nettilehdessä) kuinka hyvin poliisin organisaatiouudistuksessa on käynyt:

Keskushallinto söi säästöjen hyödyt
-kertoo rikoskomisario Heikki Mansikka-ahon tänään hyväksytty hallintotieteiden linsensiaattityö.

Tuossa pieni uutisointi.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/poliisin-raskas-hallinto-syo-tehot/1281293
 
Tvälups kirjoitti:
Lukaiskaapas päivän Karjalaisesta (kirjastoista löytynee, ei ole nettilehdessä) kuinka hyvin poliisin organisaatiouudistuksessa on käynyt:

Keskushallinto söi säästöjen hyödyt
-kertoo rikoskomisario Heikki Mansikka-ahon tänään hyväksytty hallintotieteiden linsensiaattityö.

Ei taida Pv:n puolella kulkea sen paremmin, jos uudistaminen ja "kokonaan uudella tavalla tekeminen" tarkoittavat ainoastaan sitä, että virkoja ja niiden haltijoita siirretään paikasta toiseen, mutta ensimmäistäkään ei vähennetä...
 
Hande kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Lukaiskaapas päivän Karjalaisesta (kirjastoista löytynee, ei ole nettilehdessä) kuinka hyvin poliisin organisaatiouudistuksessa on käynyt:

Keskushallinto söi säästöjen hyödyt
-kertoo rikoskomisario Heikki Mansikka-ahon tänään hyväksytty hallintotieteiden linsensiaattityö.

Ei taida Pv:n puolella kulkea sen paremmin, jos uudistaminen ja "kokonaan uudella tavalla tekeminen" tarkoittavat ainoastaan sitä, että virkoja ja niiden haltijoita siirretään paikasta toiseen, mutta ensimmäistäkään ei vähennetä...

Taitaa isoin ongelma olla se, että virkamiehestä eroonpääseminen on niin vaikeaa.
 
Hande kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Lukaiskaapas päivän Karjalaisesta (kirjastoista löytynee, ei ole nettilehdessä) kuinka hyvin poliisin organisaatiouudistuksessa on käynyt:

Keskushallinto söi säästöjen hyödyt
-kertoo rikoskomisario Heikki Mansikka-ahon tänään hyväksytty hallintotieteiden linsensiaattityö.

Ei taida Pv:n puolella kulkea sen paremmin, jos uudistaminen ja "kokonaan uudella tavalla tekeminen" tarkoittavat ainoastaan sitä, että virkoja ja niiden haltijoita siirretään paikasta toiseen, mutta ensimmäistäkään ei vähennetä...

Yksi tapa tehdä uudella tavalla on sekin, että jätetään tekemättä. Kyllä tämä on nyt taputeltu, jos ei ns. lähiympäristössä satu ihan ihmeitä syntymään lähivuosina. Ratkaisut on selvästi jo tehty, nyt sitten kuutioidaan hissukseen ja tipoittain asiat yleisölle purtaviksi. Hankalin sidosryhmä olisi reserviläiset ja - järjestöt, mutta toisaalta nämä ovat myös helpoimmin hoidettavissa.
 
Kataisen nukkehallitus ja loput sirkuksen pellet arkadian mäeltä ovat ostaneet itselleen koskemattomuuden, kun miehitysarmeija marssii helsinkiin soittokunta kärjessä suurta ja mahtavaa laulaen. Tämä välirauha onkin jo käynyt piinallisen pitkäksi.
Olisi parempi, että ryhdyttäisiin heti niihin toimiin joita eliitti suunnittelee ja tulee loppujen lopuksi kuitenkin toteuttamaan, eikä pitkitetä tätä pas***, saadaan edes joku ratkaisu. Mikä se sitten onkin...
Nato, ammattiarmeija/valikoiva asevelvollisuus hybridi, Nordic army tai ulkoistetaan koko touhu vaikka pohjois-korealaisille tms.
 
Georgian sodan jälkimainingeissa todettiin useastakin suusta, että alueellinen puolustusjärjestelmä, yleinen asevelvollisuus jne. ovat olleet oikeita päätöksiä, siitä huolimatta että niitä oli kritisoitu ulkomailla. Puhuttiin, että suoran sotilaallisen hyökkäyksen mahdollisuutta ei voi pyyhkiä pois uhkakuvista. Puhuttiin reaalipolitiikan paluusta.

Vain neljän vuoden jälkeen reaalipolitiikka on palannut sinne mistä tulikin. Tilalle ovat tulleet "uudistukset", selkokielellä sanoen puolustuskyvyn vähittäinen alasajo. Ensiaskeleet on otettu ja myöhemmistä askelista vaietaan. Vielä 2008 esim. tässä Maanpuolustuskorkeakoulun julkaisussa todettiin, että Georgian sodan valossa Suomi on ollut oikealla tiellä. Nyt tieltä on poikettu, mutta kukaan ei uskalla sanoa, että kun oikealta tieltä poiketaan, silloin ollaan väärällä tiellä. Puheloinen yrittää, poliitikot välttävät ottamasta kantaa.

Siispä: Ruotsin tie on meidän tiemme. Tässä alla joitakin kohokohtia Ruotsin puolustusvoimien organisaatiosta 2014:
  • asevelvollisuus ei käytössä, "lepäämässä"
  • vahvuus: 15 000 sotilasta (vastaava vahvuus nähdään Moskovan paraateissa)
  • sodanajan kokoonpano (jos se ehditään muodostamaan): 50 000 sotilasta, joista 22 000 kodinturvajoukkoja
  • taistelupanssarivaunuja 45kpl
  • tulevaisuuden ilmavoimat koostuvat mitä todennäköisimmin 40+ Gripen NG:stä
  • varaudutaan avainkohteiden puolustamiseen ja avun vastaanottamiseen (keneltä ja millä aikataululla? Länsi-Euroopan maat ajavat myös puolustustaan alas)
Tiivistettynä: meno näyttää hyvältä.
 
Koko keskustelu pitkän aikavälin resurssoinnista on täysin älytöntä, koska millään puolueella ei ole halua sitoutua yksittäisen hallinnonalan rahoitukseen vaikkapa vuosikymmeneksi. Lainaus vuoden 2009 selonteosta sivulta 108:

Uskottavan puolustuskyvyn ylläpito ja lakisääteisten tehtävien toteuttaminen edellyttävät puolustushallinnon toimintaedellytysten pitkäjänteistä varmistamista.

Tässä turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa esitetyt puolustuskyvyn ylläpidon, kehittämisen ja käytön tavoitteet ovat saavutettavissa vuoden 2008 puolustuksen kokonaisrahoituksen reaalitasolla, jossa otetaan huomioon puolustusmateriaalin kallistuminen. Tämä edellyttää, ilman mahdollisia organisaatiomuutoksia, vuotuisen hinta- ja kustannusmuutosten nousun kattamista täysimääräisesti sekä vuodesta 2011 alkaen myös puolustusbudjetin 2%:n vuosittaisen korotuksen.


On se hienoa, että puolustusbudjetin taso oli nyt nähdyllä tavalla turvattu, kun asia oikein selontekoon kirjattiin. Samoin se, että presidenttikin nyt taistelee kynsin hampain puolustukseen lisää rahaa, kun se kommarilesbo ei enää ole hankkeita tulppaamassa. Haaveet kaatuu...

Edellisen selonteon kirjauksella valmisteltiin se, että rauhan ajan organisaatio saatettiin muokata uuteen uskoon tällä vaalikaudella. Mitä arvelette, millaista hanketta nyt julkistettu selonteko ihan vastaavalla tavalla valmistelee seuraavalle vaalikaudelle?
 
Älkää yllättykö kun 2020 puolustusvoimat on naksittu seuraaviin joukko-osastoihin:
Porin prikaati, Karjalan prikaati, Kainuun prikaati ja Utin Jääkärirykmentti. Voi olla, että pari erillispataljoonaa jää lisäksi (H:ki ja Lappi)
Ilmavoimat Rissalassa ja merivoimat Turussa.

Sa-vahvuutta voidaan aina supistaa samalla mantralla kuin tähänkin asti.

Esikuntarakenne säilyy ja kasvaa. Odotettavissa lisää esikuntamuodostelmia.
 
Back
Top