Puolustusvoimien ja muun valtionhallinnon ulkoistukset

Kunnissahan on nyt jo vähän näkyvissä ilmiötä, missä ulkoistettuja tehtäviä otetaan itselle takaisin kun on todettu, että lopputulos on ollut paskempaa kalliimmalla.

Jos olisin itte kunnanisä tai julkinen viskaali niin suhtautuisin mitä suurimmalla epäluuloisuudella lupauksiin säästöistä, ja pohtisin en kaksi enkä kolme vaan neljäkin kertaa, että miten joku ulkopuolinen saa jostain toimesta tehtyä kannattavaa bisnestä JA samalla vielä "säästettyä" asiakkaan rahaa. On meinaan himpun haastava yhtälö.

Tiedän myös tapauksia, joissa ulkoistettuja kokonaisuuksia on otettu takaisin (yrityspuolelta).

Mutta, tuohon jälkimmäiseen, mikä kuvaa hyvin ulkoistuksen logiikkaa, tuo case, jonka linkitin tähän ketjuun aikaisemmin, mutta laitoin spoilerin taakse, kun ei ollut varsinaisesti ketjun topiikki (vaikka aiheesta onkin nyt sitten keskusteltu :) ) Siinä ulkoinen palveluntarjoaja tekee voittoa, mutta tuottaa säästöä.

http://maanpuolustus.net/threads/ju...ei-ole-massahävitetty.4501/page-2#post-245409

Jep. Paljon tornihuhuja kiertää asiasta. Haasteena juuri, että miten asia lasketaan. Itse keskustelin verrattain hiljan erään PK-yrityksen johtajan kanssa, joka kertoi vähän toisentyyppisen esimerkin. Heidän kulut eräästä ulkoistetusta toiminnasta nyt noin kymppitonnin (10.000) vuodessa. Aikaisemmat kulut olivat 128.000 vuodessa. Käytännössä samalla, kun ulkoistivat, tapahtui myös tiettyä strategian ja toimintamallien muutosta, joten todellista, vertailukelpoista kustannussäästöä oli vain puolet tuosta. Silti melkoinen säästö...

Ulkoistus ei ole välttämättä mikään oikotie onneen. Mutta, oma käsitykseni on, että ulkoistetut kustannukset maksavat yleensä sen verran kuin etukäteen on arvioitukin. Mutta aina ei laatu riitä. Esim. ulkoistetut IT-tuet ja niiden huono toiminta ovat johtaneet siihen, että organisaatioiden sisälle on syntynyt uudet, usein epäviralliset, IT-tuet. Näin kustannukset ovat vain kasvaneet. Ja huono IT-tuki käy asiantuntijaorganisaatiossa muutenkin nopeasti tosi kalliiksi jos vehkeet eivät toimi.
 
Joo. Ulkoistamalla on mahdollista tehdä säästöjä; eri asia on sitten se, saadaanko niitä aikaan. On noita hyviäkin esimerkkejä ja on ihan päivänselvää, että kaikkea ei kannata tehdä itte. Julkisella puolella mua vaan ihmetyttää, että eikö ole mahdollista kehittää omaa toimintaa niin, että noita säästöjä syntyy. Näin siis niissä tapauksissa, joissa esim. toiminnan koko olisi riittävä mm. skaalaetujen saavuttamiseksi - selvää on, että jokaisen pikkukunnan ei esim. tarvitse omistaa omia kaivinkoneita vaan kaivuutyöt voidaan tehdä ostona.

Varsinkin silloin olen suuresti epäileväinen, jos ulkoistettavan toiminnan tulosten tai onnistumisen mittaaminen on hankalaa. Kaivurimiehen onnistumisen mittaaminen on helppoa - syntyykö ojaa sovittu määrä sovitussa ajassa. Asiantuntijapalveluissa, noh.

Kuten sanoin: olen muutamaa sangen ikävää tapausta todistanut. Mutta se siitä, pistetään tähän piristykseksi hihamerkki maakuntajoukoille. Idea oli jonkun muun, ottakoon kunnian ken tunnistaa.

Maakuntajoukot.png
 
Tiedän myös tapauksia, joissa ulkoistettuja kokonaisuuksia on otettu takaisin (yrityspuolelta).

Niin minäkin, hyvin läheltä. Tai oikeastaan ei ole ulkoistettu ja sitten "uudelleen-sisäistetty" vaan todettu että aiemmin yleensä urakoitsijoilla tehty homma on jatkuvaa ydintoimintaan liittyvää ja siihen on myös saatavilla omaa osaamista ja kalustoa. Lopputuloksena rahaa säästyy mukavasti.

Toisaalta, meille IT-ulkoistaminen on ollut erinomainen ratkaisu. Me kun tarvitsemme ehkä 33% yhden osaavan ammattilaisen ajasta, niin omalla miehellä on väkisinkin liian vähän tekemistä. Jättiongelmana oli ulkoisten kumppaneiden surkean vähäinen kiinnostus meidän kaltaista asiakasta kohtaan, joka tarvitsee hyvää nopeaa palvelua ja osaamista mutta jonka kuppaus-mahdollisuudet ovat hyvin rajalliset pienen toimihenkilömäärän vuoksi. Ratkaisuna toimi sitten se että irtisanottava oma mies oli yritteliäs ja tarjosi yrittäjänä samoja palveluitaan laadukkaasti mutta kohtuuhintaan, ratkaisu on ollut meille erinomainen. Ja myös hänelle, tarve tällaisille toimijoille tuntuu olevan kova, isoilla palvelutaloilla on se palvelu oman empiirisen kokemuksen mukaan usein hukassa etenkin pienempiä 'vähemmän tärkeitä' asiakkaita kohtaan. Toisaalta tälle "omalle" kaverille olemme olleet erinomainen referenssi tyytyväisestä asiakkaasta. Voidaan kai puhua eräänlaisesta "kevytulkoistamisesta" siis, joka on säätänyt meidän rahaa mutta vapauttanut entisen työntekijämme potentiaalin yrittäjänä.
 
Aivan näin maallikkona ja sivusta seuraavana, mietin, että voiko kuntien ja valtion sektoreilta olla vaikeaa ulkoistaa toimintoja, jos virassa olevien vuosilomat ovat 3 viikkoa pitemmät, kuin yksityisellä sektorilla, lisänä irtisanomissuoja ja työteho on nykyäänkin, paikkapaikoin kyseenalainen?
Ei tietenkään koske kaikkia virassaolevia.
 
Puolustusvoimien kohdalla ulkoistamisen ongelma on osittain varmaan siinä että kyseessähän ei ole varsinainen ulkoistaminen yksityiselle yritykselle tai toiminnon vapauttaminen kilpailulle. Lähes kaikki PVn toiminnot on "ulkoistettu" sille samalle porukalle joka sen työn on aikaisemminkin tehnyt. Ennen oli Ajoneuvovarikko nykyään sen nimi on MILLOG jne. Toki esim. kiinteistöpalvelun tarjoajia maapeitteisillä suojilla ei hirveeesti yksityiseltä puolelta löydy, mutta ehkä juuri tämän takia ulkoistamisen kohteena olevat ydintoiminnot olisi pitänyt pitää omana. Ulkoistaminen siis sellaisissa toiminnoissa joissa se voidaan hoitaa yksityisen toimijan toimesta ja kunnolla kilpailutettuna.
 
Juuri näin. Uusien, voittoa tavoittelevien välikäsien luominen efektiiviseen monopoliasemaan on kyllä sellaista hölmöläisten peitonjatkamista ettei paremmasta väliä.

Jep. Esim. lomabusseja ei kannata PVn pyörittää mutta maapeitteiset varastot ovat itse asiassa osa sen ydinosaamista minun kirjoissani...
 
En minä tiedä. Näin asian minulle esitti majurin arvoinen mies Parolannummella. Olihan niitä muitakin esimerkkejä. 200 ATK-työntekijää irtisanottiin samassa tuottavuusohjelmassa. Palvelut piti ostaa muualta. Mutta kun oli tällainen erikoisala eli sotilastyömaa, irtisanotuilla oli sellaista tietämystä, joita muilla ei ollut. Älykkäät pojat perustivat firman ja myyvät ne palvelut - ja paljon kalliimmalla. Sen heille suon.
Majurina mies on...

Puhuiko majuri ns. raaka-ainekustannuksesta aiemmin ja vertasi millä hinnalla hän joutuu ostamaan ateriansa? Ei varmastikaan PV maksa 13 egeä varusmiesateriasta.

Ei sotilassofta ole mitenkään ihmeellistä. Yleensä kyse tietokantaohjelmista ja tietokantojen ja niiden käyttölittymien suunnittelusta. Vielä jokunen vuosi sitten homma oli pahasti hakusessa. Normaaliin varusmiesharjoituksen varautumiseen joutui käyttämään monia eri järjestelmiä, kun kyn/paperiaikana riitti lomake.

Tämän pitäisi tietenkin toimia yhdestä käyttöliittymästä, riippumatta siitä mitä tietojärjestelmiätietojärjestelmiä siellä takana on. Onkohan PV edistynyt tässä? ping @Lepard @Kapiainen

Olen itse joutunut työskentelemään softafirman kanssa joka toimittaa yhdelle alalle dominantin softan. Olivat täysin kyvyttömiä ymmärtämään käyttäjää, ja käyttöliittymä oli varsinainen sekasotku ja muuttui aina pahemmaksi kun ohjelmaversioita "kehitettiin". Suurimman osan olisi voinut tehdä vajaalla kymmenellä kentällä, ja loput olisi pitänyt olla optioina näiden takana. Siitä huolimatta joutui kahlaamaan kymmeniä kenttiä ihan yksinkertaisten hommien tekemiseen, koska osa käyttäjäkolleegoista lisäsi aina juttuja "toiveiden tynnyriin" ja softafirmassa ei ollut selväpäisiä. Sen softan suuntaan en kusekaan.
 
Majurina mies on...

Puhuiko majuri ns. raaka-ainekustannuksesta aiemmin ja vertasi millä hinnalla hän joutuu ostamaan ateriansa? Ei varmastikaan PV maksa 13 egeä varusmiesateriasta.

Ei sotilassofta ole mitenkään ihmeellistä. Yleensä kyse tietokantaohjelmista ja tietokantojen ja niiden käyttölittymien suunnittelusta. Vielä jokunen vuosi sitten homma oli pahasti hakusessa. Normaaliin varusmiesharjoituksen varautumiseen joutui käyttämään monia eri järjestelmiä, kun kyn/paperiaikana riitti lomake.

Tämän pitäisi tietenkin toimia yhdestä käyttöliittymästä, riippumatta siitä mitä tietojärjestelmiätietojärjestelmiä siellä takana on. Onkohan PV edistynyt tässä? ping @Lepard @Kapiainen

Olen itse joutunut työskentelemään softafirman kanssa joka toimittaa yhdelle alalle dominantin softan. Olivat täysin kyvyttömiä ymmärtämään käyttäjää, ja käyttöliittymä oli varsinainen sekasotku ja muuttui aina pahemmaksi kun ohjelmaversioita "kehitettiin". Suurimman osan olisi voinut tehdä vajaalla kymmenellä kentällä, ja loput olisi pitänyt olla optioina näiden takana. Siitä huolimatta joutui kahlaamaan kymmeniä kenttiä ihan yksinkertaisten hommien tekemiseen, koska osa käyttäjäkolleegoista lisäsi aina juttuja "toiveiden tynnyriin" ja softafirmassa ei ollut selväpäisiä. Sen softan suuntaan en kusekaan.

Ulkoistaminen puolustusvoimissa tarkoittaa sitä, että palvelu joka tuotettiin aikaisemmin itse maksamatta ALV:tä, annetaan yhtiölle joka maksaa valtiolle ALV:n ja sen lisäksi pitäisi vielä tuottaa voittoa omistajille. Tämän päälle yhtiö vielä sitoutuu strategiseen kumppanuuteen, eli vakuuttaa että sota-aikana samat palvelut toimii kaikissa olosuhteissa, kapasiteettia tarvittaessa jopa moninkertaistetaan. Ja tämä varautuminenkin hoituu siinä verojen maksun ja voiton teon ohessa. No, lopputuloksen arvaatte. Joko pudotetaan ulkoistettujen työntekijöiden palkkaa merkittävästi, nostetaan hintoja merkittävästi tai sitten tuotetaan vähemmän palvelua samalla rahalla. Yleensä tapahtuu näiden kombinaatio. Ja uskokoon ken tahtoo että homma hoituu kevyesti sota-aikanakin..

Valtionvarainministeriölle asia on ihan sama. Valtiolla on vähemmän työntekijöitä ja saadaan firmalta vielä verotulojakin. Se että puolustuskyky heikkenee, ei kiinnosta siviilivirkamiehiä. Samassa veneessä on rajavartiolaitos ja poliisikin.

Softa homma ei ole ihan noin yksiviivainen. Toki jos kyseessä on ihan julkinen hallinnointijärjestelmä tai vastaava, homma pelittää. Mutta jos kyseessä on operatiivinen järjestelmä jolla hallinnoidaan joukkojen perustaminen, materiaalivarastot, operatiiviset suunnitelmat ym, en välttämättä päästäisi jotain siviilisoftafirmaa rakentamaan kaikkea itsenäisesti. Ei softan tekemisessä tietenkään tarvitse käyttää kovaa dataa, mutta pelkästään järjestelmän rakenne kertoo helposti todella paljon mitä ja miten aiotaan asioita esim liikekannallepanossa toteuttaa. Helpointa olisi ottaa joltakulta asevoimalta valmis malli, mutta meillä kun on tänä päivänä aika ainutlaatuinen järjestelmä.

Toinen ongelma on, että vielä pari vuotta sitten johto ei ymmärtänyt miten suuri työ käyttöliittymän rakentamisessa on, ja miten keskeistä on se, että operaattori kertoo mitä ja miten tehdään ja softamiehet sitten tuottaa tarvittavan tuotteen. Kun piti saada irti lukuisia henkilötyövuosia juuri tähän työhön, ei juuri tullut tukea, vaan kaikki entiset diipa-daapa hommat piti hoitaa ensin. Lopputuloksen arvaa. Onneksi nykyjohto on jo oppinut elämään tietokoneiden ja softien kanssa ja ymmärtävät niiden sielunelämää paljon paremmin kuin laskutikku-helmitaulu sukupolvi.
 
Näin on, ja euron heikentyminen onkin todennäköisesti jo tukenut Suomen vientiä, vaikka se ei kyllä luvuissa hirveästi näy mm. Venäjän viennin lopahtamisen takia.

Euron heikentyminen ei kuitenkaan auta esim. suhteessa Saksaan

Kaikkea on hyvä tehdä, enkä missään nimessä vastusta rakenteellisia tai strategisia uudistuksia. Päinvastoin! Niitäkin on tarpeen tehdä. Mutta, yksinkertaistaen, Suomen ongelmien ketju on seuraava.

  1. Suomen (kustannus) kilpailukyky suhteessa Ruotsiin ja Saksaan on heikentynyt Suomen suurten palkankorotusten takia (olen esittänyt kuvan tässä ketjussa)
  2. Puolet Nokiasta on kuollut, ja paperin kysyntä on romahtanut
  3. Kustannuskilpailukyvyn menetyksen takia muukin teollisuus on ongelmissa. (olen esittänyt kuvan tässä ketjussa)
  4. Euron takia valuuttakurssi ei jousta
  5. Vienti laskee
  6. Talous supistuu (olen esittänyt kuvan tässä ketjussa)
  7. Yritykset vähentävät työvoimaa Suomessa
  8. Yritykset siirtävät toimintoja ulkomaille
  9. Yritykset lopettavat Suomessa
  10. Työttömyys nousee
  11. Julkiset menot kasvavat
  12. Valtio velkaantuu

Jokainen voi osallistua ja kertoa, miten 1) byrokratiaa pitäisi purkaa 2) millä mekanismilla se purkaisi tätä ongelmaketjua ja mistä 3) mikä suuruusluokka purkamisen vaikutuksella olisi.

Tätä keskustelua on ollut mielenkiintoista seurata - itse kun en ole mikään "talousmies" tai omin osaamisalueeni on sellaisella sektorilla, joka jopa Liberan mielestä on ainakin jollain tasolla säilytettävä julkisen sektorin hallinnassa - tai ainakin osa siitä, ei välttämättä koko paketti. Parhaiten hahmotan siis sosiaali- ja terveydenhuoltosektorin ja sen ongelmat mutta tällöinkin tarkastelen sitä toiselta kantilta mitä Liberan taholta tehdään, mutta yhteneviä ajatuksiakin on olemassa.

Esitit kolmen kohdan "purskeen", jos tarkastelin asiaa sosiaali- ja terveyssektorin taholta niin on löydettävissä keinoja byrokratian purkamiselle, mutta on mietittävä millä tavalla se purkaisi luettelemaasi ongelmaketjua, mutta yksin kaikkien sairaanhoitopiirien toiminnan tehostaminen keskiarvon tasolle toisi yhteiskunnalle reilun miljardin säästöt ja jos tasoksi otetaan parhaimpien sairaanhoitopiirien taso (HUS & Eksote), säästöä tulisi useampi miljardi. Mutta edelliset uudistukset vaikuttaisivat korkeintaan välillisesti listaasi - suora vaikutus olisi se, että julkiset menot laskisivat ainakin sos. ja terveyssektorilla ja tämä voisi vähentää valtion velkaantumista, jos muillakin sektoreilla elettäisi suu säkkiä myöden.

Jos sitten mietitään sitä, että mitä säästöä saataisi sosiaalitoimen ja kelan toimintojen yhdistämisellä ja järkeistämisellä niin olettaen kohtuullisiin säästöihin päästäisi, vastaavasti työntekijöistä kohtalainen osa menettäisi työnsä ts. työttömyys lisääntyisi. Mutta uskoisin, että järkeistäminen, toimintojen karsiminen ja päällekkäisyyksien purkaminen (ja toimipaikkaverkoston yhdistäminen) kompensoisi reilusti ne mahdolliset miinukset, joita toiminta yksilötasolla synnyttäisi.

Ja ollakseni rehellinen niin samalla olisi syytä järkiperäistää ja muokata TE-keskusten toimintaa eräiltä osin.

Mutta palaan tarkemmin tähän aiheeseen myöhemmin - tämä ennemminkin hyvin lyhyenä alustuksena aiheesta.

vlad.

Palaan nyt uudelleen tähän viestiisi, jota aiemmin hiukan kommentoin (ja linkitän kommenttini oheen varmuuden vuoksi, jos se jotakuta kiinnostaa mutta on mennyt ohi silmien).

Kuten jo aiemmassa viestissä viittasin, ko, viestissä esitetyt säästöt/muutokset eivät kaikilta osin suoranaisesti vaikuta oman listasi teemoihin - muutamaan kohtaan kyllä konkreettisesti (eli julkiset menot pienenevät, velan oton tarve pienenee ja toimet voivat lisätä yritystoimintaa Suomessa ja sen myötä yritysten on palkattava lisää työvoimaa - negatiivisena asiana on sitten se, että laajat sote-uudistukset vähentävät työvoiman tarvetta kunnallisektorilla/julkishallinnossa ja epäilemättä kohtalainen joukko työntekijöitä joutuisi kilometritehtaalle).

Oheen linkki uusisuomi.fi: Mahdollisuus miljardisäästöihin – Professori: ”ei huvita”.

"– Julkisessa terveydenhuollossa on ihan hirveä hajonta parhaiden, keskitason ja huonojen välillä. Jos kaikki huonoimmat sairaanhoitopiirit nousisivat tuottavuudeltaan nykyisen keskiarvon tasolle, se merkitsisi noin 1,5 miljardin euron säästöjä. Että ei siinä sen kummempaa!


– Sitten jos kaikki siirtyisivät nykyisten parhaiden tasolle, jotka alasta riippuen ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriä ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, niin puhuttaisiin jo kokonaan erilaisista luvuista. 20 prosenttia lähtisi niin, että heilahtaa ja se olisi jo noin 3 miljardia euroa.
"

Eli käytännössä kohtuullisin toimin olisi mahdollista saavuttaa vuositasolla 1,5 miljardin euron säästöt - tämä pitäisi asettaa minimaaliseksi tavoitteeksi ja alalla työskentelevänä olen sitä mieltä, että Suomen tietyistä erityispiirteistä huolimatta tällainen tavoite on hyvinkin saavutettavissa. Jos tavoitetta korotettaisi ja tavoitteena olisi HUS:n ja Eksoten (eli Etelä-Karjalan...) taso, puhutaan jo noin kolmen miljardin euron säästöistä. Tässä kohdin on huomioitava, että kyseessä on lopulta kaksi hyvinkin erilaista sairaanhoitopiiriä, mikä tarkoittaa sitä, että erilaisista lähtökohdista alkaen on mahdollista päätyä hyvinkin hyvälle tuottavuuden tasolle. Joskin parisen vuotta sitten Eksoten tilanne oli se, että ainakin paikoin henkilökunta joutui venymään äärimmilleen jotta tavoitteena olevat säästötavoitteet saavutetaan (esim. ylityökieltoa, sijaiskieltoa tms.) - tämänhetkistä tilannetta en tiedä eli onko mahdollisen balanssin löytyminen saanut aikaan tiettyä höllentymistä työllisyyspolitiikassa.

Mutta merkittävää professori Lillrankin esille nostamassa asiassa on se, että vasta HUS:n ja Eksoten tason ylittämisen jälkeen on tarpeen tehdä jotain sellaista jota vielä ei ole tehty, kuten Lillrank toteaa: "– Jos tästä halutaan parantaa, niin sitten vasta pitäisi kehittää jotain uutta."

On myös syytä miettiä, että mitä suoranaisia ja välillisiä säästöjä saataisi aikaan jos tietyt käytännöt yhtenäistettäisi th-sektorilla koko maassa (esim. kirjaminen ja rekisteröinti). Nyt Suomessa on kunnallisella sektorilla että sairaanhoitopiireissä satoja erilaisia kirjaus- ja potilasrekisteriohjelmia, joista suurin osa ei edes "kommunikoi" keskenään, järkiperäinen yhtenäistäminen toisi - olettaen - kohtuullisia säästöjä ja mahdollistaisi ajankäytön paremman resurssoinnin. Puhumattakaan sitten julkisen ja yksityisen sektorin eroista käytännöissä, mikä toisinaan aiheuttaa ongelmia ja teettää ylimääräistä työtä. Tämän pidemmälle en tähän aiheeseen nyt uppoudu, koska tuolloin mennään sitten yksikkökohtaisiin käytäntöihin jotka liittyvät kirjaamiseen, rekisteröintiin, yhteydenpitoon tms. toimiin - niitäkin yhtenäistämällä ja ohjelmia kehittämällä olisi mahdollista saada yksikössä aikaan säästöjä tai vapauttaa resursseja kirjaamisesta potilastyöhön.

Sosiaalitoimen ja Kelan kohdalla on vuosien ajan puhuttu toimintojen yhtenäistämisestä. Opiskellessani aihetta sivuttiin muutaman kerran, suoranaista ammatillista osaamista minulla ei aiheesta ole, mutta tietoja yhdistelemällä voidaan päätellä, että yhden luukun systeemi vähentäisi olennaisesti byrokratiaa, samalla sen toivottaisi yhtenäistävän käytäntöjä ja vähentävän viranomaisen mielivaltaa. Alalla työskentelevien mukaan käytännöt samassa sosiaalitoimistossa voivat olla huomattavia, samoin tavat toimia eroavat melkoisesti virkailijoiden välillä yhdistettynä byrokratiaan ja hierarkisuuteen että vanhakantaiseen ajatteluun, jossa virkailija ei saa olla aktiivinen ja oma-alotteinen ja tehokas. Usein esille nousee ns. "yksittäistapauksia" joita käsitellään julkisuudessa, ymmärrykseni mukaan nämä "yksittäistapaukset" eivät ole niin yksittäistapauksia mitä annetaan ymmärtää vaan toisinaan ns. yleisiö käytäntöjä. On pakko miettiä, että mitä säästöjä saataisi jos olisi ns. yhden luukun systeemi ja valtakunnallisesti (tai edes paikallisesti) käytännöt ovat samat, ja tietyistä "yksittäistapauksista" pyrittäisi pääsemään eroon.

TE-keskukset voivat olla työnantajille hyödyllisiä (jos heillekään) mutta entistä useammin kuulee perusteltujakin mielipiteitä sen suhteen, että nykyään TE-keskukset alkavat toimia suojatyöpaikkoina työntekijöille ja asiakas alkaa olla enemmän ongelma ja riippa kuin ihminen, jonka asiaa pitäisi ajaa. Tietyissä asioissa olen joutunut toimimaan avustajana TE-keskuksen kanssa asioineen henkilön kanssa ja eteen on tullut varsin kiintoisia ja absurdeja tilanteita, herää ensinnä kysymys, että millä perusteella TE-keskuksissa työskentelee virkailijoina henkilöitä joilla on ilmeisiä vaikeuksia ymmärtää suomea eli asetelma voi olla se, että virikailija ei ymmärrä äidinkielenään suomea puhuvaa henkilöä kunnolla. Suurempi ongelma tuleekin sitten siinä kun tällaisen virkailijan asiakkaana on ulkomaalainen, joka joutuu turvatumaan tulkkiin, joka ei osaa riittävän hyvin suomea eli asetelma on se ettei kukaan osaa suomea kunnolla ja tämä ulkomaalainen asiakas ei välttämättä laisinkaan. Ja kyllä, Suomessa on paljon kuntia joissa tulkkauksen hoitaa henkilöitä jotka eivät ole virallisesti tulkkeja vaan tekevät sitä puutteellisella kielitaidolla.

Yllä olevat säästökohteet vaikuttavat enemmän tietenkin julkishallintoon ja kuntien toimintaan, toki terveydenhoitosektorin uudistuksen näkyvät myös yksityisellä puolella ja toimintojen yhtenäistäminen saattaisi tuoda säästöjä kummallakin sektorilla. Vaikka suhtaudun tiettyihin th-sektorin yksityistämisprojekteihin varauksella (tulokset eivät ole niin hyviä kuin on annettu ymmärtää suurimman huuman aikana), niin tiettyjen toimien yksityistäminen/yhtenäistäminen voi tuoda omalta osaltaan säästöjä ja samalla avata ovia paikalliselle/valtakunnalliselle yritystoiminnalle.

Kunnallissektorilla on tietty mietittävä, että millaisia kustannuksia kunnille on syntynyt siitä ettei kuntaliitosten seurauksena päällekkäisyyksiä voitu karsia tjsp eli on (vai oli) olemassa tämä viiden vuoden suoja-aika yhdistettyjen kuntien työntekijöillä. Mikä vaikutus sillä on ollut siihen, että monet toiminnat kunnissa ovat huomattavan kankeita ja mikä vaikutus sillä on ollut kuntien palkkamenoihin?

Mutta yleisesti Suomessa pitäisi yritystoimintaa helpottaa ja vapauttaa, ja tietyistä esteistä tulisi päästä eroon (esim. aukioloja vapautettava entisestään, alkoholinmyynnin rajoituksia karsittava, yritystoiminnan aloittamista helpotettava byrokratiaa riisumalla tms.) mutta koska tämä ei ole ominta aluettani, niin en nyt tämän laajemmin kommentoi tätä aihetta. Tässä kohdin on kuitenkin syytä painottaen muistuttaa siitä asiasta, että suurelta osin syypäitä ongelmiin ovat suomalaiset itse, kyse ei ole EU:n liittymisen myötä syntyneistä ongelmista vaan ihan meidän itse kehittämistämme ongelmista ja byrokratian kukkasista, jotka vaikeuttavat olennaisella tapaa yritystoimintaa ja toisinaan tuntuu siltä, että suomalaiset käytännöt ja toiminnan hitaus vaikeuttavat juuri uusien asioiden ja innovaatioiden kehittämistä ja etenkin läpilyöntiä.

Olen myös miettinyt sitä, että mitä mahdollisuuksia kansalaispalkan käyttöönotto tai kehittäminen voi pitää sisällään? Olisivatko mahdolliset hyödyt haittoja suurempia? Kannustaisiko se yrittäjyyteen sellaisia jotka eivät nyt yritystoimintaan uskalla ryhtyä sen sisältämien riskien vuoksi?

Jotenkin tuntuu siltä, että suomalaiset ovat osaltaan saaneet aikaan itse tämän vallitsevan tilan osin yllämainituista seikoista johtuen (byrokratia, rajoitukset, lannistava ilmapiiri tjsp) - ehkäpä innovaatioita enemmän kaivattaisi yleistä rohkaisua ja innostavaa ilmapiiriä, jossa ihmisiä kannustetaan olemaan aktiivisia ja toimimaan oma-alotteisesti ja -ehtoisesti... tai voihan tällainen ajattelutapa olla ulkomaalaista hapatusta, Suomessa on oltava sääntöviidakko, jota ilman Suomi ei voi toimia ja meidät on jo lannistettava kehdossa. Vapautus koittaa vasta haudassa!

vlad.
 
Vaikka suhtaudun tiettyihin th-sektorin yksityistämisprojekteihin varauksella (tulokset eivät ole niin hyviä kuin on annettu ymmärtää suurimman huuman aikana), niin tiettyjen toimien yksityistäminen/yhtenäistäminen voi tuoda omalta osaltaan säästöjä ja samalla avata ovia paikalliselle/valtakunnalliselle yritystoiminnalle.
Yksityistämisestä on varmasti monenlaisia kokemuksia, tässä kuitenkin kaksi esimerkkiä jossa on saatu hyviä tuloksia:

Kuusikkokunnat:
http://www.soininvaara.fi/2015/08/23/kykenevatko-kunnat-uudistumaan/

THL:
http://www.talouselama.fi/uutiset/n...n+voitti+julkisen+terveydenhuollossa/a2323012

Nyt se on ensi kertaa tutkittu: Yksityinen voitti julkisen terveydenhuollossa
Seija Holtari 9.9.2015 10:30

THL:n keskiviikkona julkistama selvitys kertoo, että vanhusten hoivassa yhteisyritys oli mojovasti halvempi kuin julkinen. Myös terveydenhuollossa yksityinen pesi julkisen.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun puolueeton taho on tutkinut julkista ja yksityistä terveydenhoitoa ennen ja jälkeen palveluiden kokonaisulkoistusta. Tänään keskiviikkona kuntamarkkinoilla Helsingissä julkistettu selvitys kertoo, että julkinen tuotanto on selvästi kalliimpaa kuin yksityinen tuotanto.

Mänttä-Vilppula ja terveysyhtiö Pihlajalinna perustivat yhteisyrityksen, joka aloitti toimintansa vuonna 2013. THL:n vertailu koskee vuosia 2012 ja 2013, ja verrokkina toimivat saman seudun Ruovesi-Virrat sekä 16 samankaltaisen kunnan keskimääräiset kustannukset eri puolilla maata.

”Nettokustannusten pudotus oli poikkeuksellisen mittava yhteisyrityksen ensimmäisenä toimintavuonna. Selvityksen aikajänne oli kuitenkin lyhyt”, arvioi yksikönpäällikkö Timo T. Seppälä THL:sta.

Vanhusten hoivassa erot olivat selvimmät. Yhteisyrityksen alueella vuotuiset nettokustannukset laskivat peräti 16 prosenttia, kun ne vertailukunnissa nousivat 6-7 prosenttia.

Terveystoimessa yhteisyritys tuotti yli kahdeksan prosentin nettokustannusten säästön. Vertailukunnissa kustannukset nousivat vuodessa 1-5 prosenttia.
Koko sosiaali- ja terveystoimessa nettokustannukset laskivat yhteisyrityksessä kahdeksan prosenttia. Vertailukunnissa kustannukset nousivat samana aikana 4-5 prosenttia.

Seppälä korostaa, ettei tuloksista voi tehdä laajoja yleistyksiä. Jos rahaa löytyy, Seppälä haluaisi jatkaa seurantaa, jolloin kustannushyötyjen pysyvyydestä syntyisi näkemys.

”Olisi tärkeää saada päätöksentekijöiden tueksi riippumatonta, uskottavaa aineistoa. Julkisen ja yksityisen tuotannon vertailuja on tehty vain pari ennen tätä, ja tämäkin oli vasta pintaraapaisu”, hän sanoo.

Yhteisyritys Mäntänvuoren Terveys Oy on niin sanottu yhteiskunnallinen yritys. Kunta ja Pihlajalinna omistavat yrityksen yhdessä, ja yhtiön tuottamia voittoja investoidaan takaisin palveluihin.

”Julkisen ja yksityisen yhteistyö on paljon pinnalla. Tämä voi olla yksi keino, jolla saadaan hyviä asioista mukaan molemmilta osapuolilta”, Seppälä arvioi.
 
Yksityistämisestä on varmasti monenlaisia kokemuksia, tässä kuitenkin kaksi esimerkkiä jossa on saatu hyviä tuloksia:

Kuusikkokunnat:
http://www.soininvaara.fi/2015/08/23/kykenevatko-kunnat-uudistumaan/

THL:
http://www.talouselama.fi/uutiset/n...n+voitti+julkisen+terveydenhuollossa/a2323012

Nyt se on ensi kertaa tutkittu: Yksityinen voitti julkisen terveydenhuollossa
Seija Holtari 9.9.2015 10:30

THL:n keskiviikkona julkistama selvitys kertoo, että vanhusten hoivassa yhteisyritys oli mojovasti halvempi kuin julkinen. Myös terveydenhuollossa yksityinen pesi julkisen.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun puolueeton taho on tutkinut julkista ja yksityistä terveydenhoitoa ennen ja jälkeen palveluiden kokonaisulkoistusta. Tänään keskiviikkona kuntamarkkinoilla Helsingissä julkistettu selvitys kertoo, että julkinen tuotanto on selvästi kalliimpaa kuin yksityinen tuotanto.

Mänttä-Vilppula ja terveysyhtiö Pihlajalinna perustivat yhteisyrityksen, joka aloitti toimintansa vuonna 2013. THL:n vertailu koskee vuosia 2012 ja 2013, ja verrokkina toimivat saman seudun Ruovesi-Virrat sekä 16 samankaltaisen kunnan keskimääräiset kustannukset eri puolilla maata.

”Nettokustannusten pudotus oli poikkeuksellisen mittava yhteisyrityksen ensimmäisenä toimintavuonna. Selvityksen aikajänne oli kuitenkin lyhyt”, arvioi yksikönpäällikkö Timo T. Seppälä THL:sta.

Vanhusten hoivassa erot olivat selvimmät. Yhteisyrityksen alueella vuotuiset nettokustannukset laskivat peräti 16 prosenttia, kun ne vertailukunnissa nousivat 6-7 prosenttia.

Terveystoimessa yhteisyritys tuotti yli kahdeksan prosentin nettokustannusten säästön. Vertailukunnissa kustannukset nousivat vuodessa 1-5 prosenttia.
Koko sosiaali- ja terveystoimessa nettokustannukset laskivat yhteisyrityksessä kahdeksan prosenttia. Vertailukunnissa kustannukset nousivat samana aikana 4-5 prosenttia.

Seppälä korostaa, ettei tuloksista voi tehdä laajoja yleistyksiä. Jos rahaa löytyy, Seppälä haluaisi jatkaa seurantaa, jolloin kustannushyötyjen pysyvyydestä syntyisi näkemys.

”Olisi tärkeää saada päätöksentekijöiden tueksi riippumatonta, uskottavaa aineistoa. Julkisen ja yksityisen tuotannon vertailuja on tehty vain pari ennen tätä, ja tämäkin oli vasta pintaraapaisu”, hän sanoo.

Yhteisyritys Mäntänvuoren Terveys Oy on niin sanottu yhteiskunnallinen yritys. Kunta ja Pihlajalinna omistavat yrityksen yhdessä, ja yhtiön tuottamia voittoja investoidaan takaisin palveluihin.

”Julkisen ja yksityisen yhteistyö on paljon pinnalla. Tämä voi olla yksi keino, jolla saadaan hyviä asioista mukaan molemmilta osapuolilta”, Seppälä arvioi.

Kyllä, aivan varmasti on lukuisia onnistuneita tapauksia joissa yksityistäminen on tuonut säästöjä, parantanut hoidon tasoa ja omalta osaltaan parantanut hoitajien asemaa osana moniammatillista työyhteisöä. Epäonnistumiset ovat varmasti osaltaan seurausta siitä, että kunnassa (tai yhteistyökunnissa) ei ole osattu hoitaa prosessia järkevästi tai on asetettu ylimitoitettuja toiveita sille. Onpa tapauksia, joissa kunta on yksityistänyt vanhuspalvelut (vuodeosastoa lukuunottamatta) mutta sitten on havahduttu todellisuuteen ja jouduttu uudestaan perustamaan yksiköitä vanhuksia varten, koska yksityisen resurssit eivät olleet riittäviä tai yksityisen tahon hintataso on noussut kohtuuttomasti. Eli molemminpuolinen osaaminen on merkityksellisessä roolissa yksityistämisen onnistumisen/epäonnistumisen suhteen ja enpä laisinkaan ihmettele, että monissa kunnissa on epäonnistuttu, koska tehtävässä on ammattilaisen sijaan ollut poliittisen virkanimityksen tuoma broileri.

Sen sijaan työntekijät eivät välttämättä yksityistämisestä pahemmin nauti (jos ei kompensaationa saa selkeitä etuja työajan jouston tms. suhteen), koska kuntatasolla palkka on pääsääntöisesti hoitotyössä (esim. palvelutalossa) olennaisesti korkeampi, ja yksityisellä puolella hajontaa on hyvinkin paljon osan noudattaessa sosiaalialan TES:iä ja osan jotain muuta (tai sovittaessa palkat kunta-alaa vastaaviksi) ja sosiaalialan TES:in noudattaminen esim. lähihoitajalla tarkoittaa sitä, että peruspalkka on useamman sata euroa pienempi mitä kunta-alan TES:issä. Ja sitten yksityisen palveluksessa voi olla työntekijöitä, jotka ovat siirtyneet vanhoina työntekijöinä kunnalta, joille sovelletaan vaikkapa määräajan kunta-alan sopimusta ja sitten kompensoidaan palkkaero ja sitten uudet työntekijät ryhtyvät saamaan palkkaa esim. sosiaalialan TES:in mukaan (esim. attendo on toiminut näin) eli lopulta samasta työssä samalla työpaikalla maksetaan työntekijöille eri palkkaa. Työnantajan kannalta matalampi palkka on tietty ok, työntekijöiden kannalta asetelma ei välttämättä ole miellyttävä.

Mutta palkkataso ei nyt sinänsä liity yksityistämiseen millään muotoa, korkeintaan siten, että palkkataso on yksityisellä sektorilla usein kuntasektoria matalampi, mikä vaikuttaa sitten omalta osaltaan kustannuksiin.

Omakohtaisten kokemusten perusteella näyttäisi siltä, että yleisesti yksityistäminen on onnistuneempaa niissä tapauksissa joissa yksityinen on kooltaan korkeintaan keskisuuri, mikä tuo joustavuutta toimintaan ja pitää hintakehityksen maltillisena. Sen sijaan näistä suurista monikansallisista organisaatioista (esim. attendo) on sitten julkisuudessakin esiintynyt hyvin vaihtelevia "kertomuksia" onnistumisista ja epäonnistumisista. Ja näitä suuria monikansallisia organisaatioita usein rasittaa se, että ne ovat kankeita, ne pyrkivät monopolisoimaan toimia ja ainakin paikoin ne tarjoavat hyvin epätyypillisiä työsopimuksia (joita monissa tapauksissa kannatan, mutta jokainen ymmärtää, että ne voivat myös johtaa ongelmiin, jos epätyypillisessä työsuhteessa on liian moni henkilö yksiköstä - tuolloin työnjohdon rooli korostuu entisestään ja sen on kyettävä hallinnoimaan pakka todella hyvin).

Asukkaiden omaisten näkökulmaa tarkasteltaessa niin minulle ainakin on syntynyt tunne, että halutuimpia paikkoja ovat pienikokoiset kodinomaiset yksiköt, jollaisia pienet ja keskisuuret paikalliset toimijat kykenevät tarjoamaan, sitten nämä suuret ja monikansalliset yritykset eivät läheskään aina ole niitä halutuimpia sijoituspaikkoja vanhuksille/omaisille.

Sitten on eräs sektori yksityisellä saralla, jonka toimintaa sietäisi tarkastella hyvin eli lähinnä erilaiset sijoituspaikat lapsille ja nuorille, huostaanotto ja sen ympärillä oleva bisnes. Monella ei vaan taida olla halua tämän sektorin kunnolliseen perkaamiseen, paikoin sitä kutsutaan "pohjattomaksi kaivoksi" kunnille.

vlad.
 
Back
Top