Puukot, veitset ja muut teräaseet

Sit asiaan. Tarviisin yhteen/moneen harjoitukseen huomaamattoman veitsen. Ranne,nilkka, vyö yms kotelolla. Eli erittäin hankala löytää huolimattomalla etsinnällä. Pituus veitsellä pitäisi kummiskin olla sellanen, että sillä voisi realistisesti vahingoittaa ihmistä. Ei mikään 2cm microveitsi.
Veitsi terästä yms, ei mitään über hiilikuitu koska hinta.

Ite käytän leatherman c33 sarjan kääntöveistä. Kohtuuhintainen, kestävä, ja leathermanin takuukin on kohdallaan.
 

Perus 50e veitsi, suht ohut.
Voi jemmailla erinäisiin paikkoihin ja pintapuolisella "tarkastavinaan" jää löytämättä. Kyllä se varmaan sujahtaa näppärästi ihonkin alle.

Harjoituksiin varmasti ihan passeli
 
Mulla on myös tällainen. Ostin sen muistaakseni Hangosta tai Kirkkonummelta vuonna -88 tai -89. Vieläkin pelittää tosin nuo härpäkkeet ja tupen taskut ovat hävinneet ajan saatossa muutta teräkseltään edelleen iskussa.

http://bushcraftusa.com/forum/showthread.php/68435-Imperial-M7S

Imperial M7S
Mr. Black's video of doing a split wood fire with a bayonet reminded me of a knife that I've had for years, but hardly used. It's the M7S made by Imperial. This knife is derived from their M7 bayonet, but adapted for use as a survival knife.

It looks very similar to the M7 bayonet, but lacks the ability to be mounted on a rifle. The blade has a plain edge on the bottom and a serrated portion where the false edge would be on the bayonet. The back of the blade has saw teeth ground into it. One side of the guard serves as a flat screw driver, while the other side can be used as a Phillips screw driver. The pommel is shaped to be used as a claw hammer, so it will pry nails as well as pound them. The sheath has a couple of pockets attached that contain some survival supplies including: Matches, a small fishing kit, a compass, a magnesium fires-tarter and a wire saw. I broke the wire saw soon after buying the knife, though.

I don't think I would actually use this knife for any bushcraft activities, but I thought it was interesting when I bought it. It's not my style, anymore. I prefer simpler knives these days. I don't trust that the blade wouldn't snap at the bottom of a saw tooth while battoning, either.

One of the vendors at the most recent local gun show had one on his table. I was completely stunned by his asking price of $165. I think I paid around $30 for mine. I looked some up on ebay and the ones listed there were selling for $50 to $150.

Anyway here's a couple pics:

P1000483.jpg


P1000484.jpg
 
Uskokaa vaan, kohta EU julistaa myös teräase-direktiivin. Puukot kieltoon a'la Britannia! JA SE ON 100 % VARMA!
 
Teräksiset veitset kielletään koska kukaan ei voi sellaista tarvita ja ne on suunniteltu ainoastaan ihmisen vahingoittamiseen. Puisen voiveitsen hallussapidon oikeuttavan kortin voi saada mikäli kykenee esittämään 20 voitelukertaa vuodessa voitelupäiväkirjan avulla jonka jälkeen myöntää VKK:n (voitelukoneenkouluttaja) todistuksen aiheesta, TV:n (turvallinen voitelija)-kurssin hyväksytyn suorituksen sekä lukittavan keittiölaatikon missä säilytetään kun ei käytetä. Mukaan tulee liittää lastentarhasta saatava todistus ettei hakija ole lapsena osoittanut taipumusta ninjaleikkeihin tai puumiekkailuun. Polymeeri/keraamisen voiveitsen voi saada ERVO-luvalla, (Erittäin Voiteleva) mikäli hyvät perusteet, esim käyttö veneympäristössä ja puinen voi vettyä kosteassa ympäristössä. :)
 
Itse olen tykännyt käyttää metsäpuukkona Iisakki Järvenpään isoa uppopuukkoa. Terä on noin 13 senttiä ja kahvassa on lappalaistyyliin kunnon ponsi, voi kahden sormen otteella harventaa vaikka vesakkoa. Terä on tarpeeksi lyhyt, ettei ole haitoiksi ja tarpeeksi pitkä, että puiden pilkkominen ja sopuisan kokoisten kalojen fileraaminenkin luonnistuu.

Puutöissä olen käyttänyt Rosellin nikkarinpuukkoa, joka on parhaiten käteen sopiva kaupan puukko joka on tullut vastaan.

Muuten olen kaikille, jotka ovat neuvoa kysyneet, neuvonut hankkimaan sellaisen puukon joka tuntuu sopivalta omaan käteen. Kuten kenkiäkin, niin puukkoakin kannatta kaupassa "sovittaa" ja käytösssä omat mieltymykset lopullisesti selviävät.
 
Itse olen tykännyt käyttää metsäpuukkona Iisakki Järvenpään isoa uppopuukkoa. Terä on noin 13 senttiä ja kahvassa on lappalaistyyliin kunnon ponsi, voi kahden sormen otteella harventaa vaikka vesakkoa. Terä on tarpeeksi lyhyt, ettei ole haitoiksi ja tarpeeksi pitkä, että puiden pilkkominen ja sopuisan kokoisten kalojen fileraaminenkin luonnistuu.

Puutöissä olen käyttänyt Rosellin nikkarinpuukkoa, joka on parhaiten käteen sopiva kaupan puukko joka on tullut vastaan.

Muuten olen kaikille, jotka ovat neuvoa kysyneet, neuvonut hankkimaan sellaisen puukon joka tuntuu sopivalta omaan käteen. Kuten kenkiäkin, niin puukkoakin kannatta kaupassa "sovittaa" ja käytösssä omat mieltymykset lopullisesti selviävät.

Juu olen samaa mieltä...ihan niiku missä tahansa "työkalussa" on tärkeää se mikä sopii käteen ja puukossa pieni /käteen sopimaton kahva on huono..

Itse olen tykästynyt pieniteräiseen hyvin terävään puukkoon koska sellaisella on niin kätevää suolistaa/nylkeä/paloitella esim. Rusakko, kauris tai vaikka kala..

Filerointi vaatii oman veitsen...
 
Viimeksi muokattu:
Juu olen samaa mieltä...ihan niiku missä tahansa "työkalussa" on tärkeää se mikä sopii käteen ja puukossa pieni /käteen sopimaton kahva on huono..

Itse olen tykästynyt pieniteräiseen hyvin terävään puukkoon koska sellaisella on niin kätevää suolistaa/nylkeä/paloitella esim. Rusakko, kauris tai vaikka kala..

Filerointi vaatii oman veitsen...

Lähinnä filerointiin puukkoa tarvitsee silloin kun ei viitsi kantamuksiin lisätä mitään ylimääräistä, eli tiettömän matkan päässä. Hyvässä terässä pitäminenhän se tärkeintä tietenkin on, joskus on tullut nähtyä sellaisia kekluja, ettei niillä ole tahtonut tyypeiltä edes makkaratikun tekeminen luonnistua.
 
Itse olen tykännyt käyttää metsäpuukkona Iisakki Järvenpään isoa uppopuukkoa. Terä on noin 13 senttiä ja kahvassa on lappalaistyyliin kunnon ponsi, voi kahden sormen otteella harventaa vaikka vesakkoa. Terä on tarpeeksi lyhyt, ettei ole haitoiksi ja tarpeeksi pitkä, että puiden pilkkominen ja sopuisan kokoisten kalojen fileraaminenkin luonnistuu.

Puutöissä olen käyttänyt Rosellin nikkarinpuukkoa, joka on parhaiten käteen sopiva kaupan puukko joka on tullut vastaan.

Muuten olen kaikille, jotka ovat neuvoa kysyneet, neuvonut hankkimaan sellaisen puukon joka tuntuu sopivalta omaan käteen. Kuten kenkiäkin, niin puukkoakin kannatta kaupassa "sovittaa" ja käytösssä omat mieltymykset lopullisesti selviävät.


Jep jep, se on ihan totta että jokaisen käpälän muoto vaihtelee jo ihan luuston rakenteen takia. Kahta samanlaista kouraa on vaikea löytää, ihmisen luuston mitat vaihtelevat todella paljon ja ilman mitään sisäistä logiikkaa - voi olla iso koura mutta lyhyet sormet, jne.

Nikkarointihommissa itse huomannut että puukkojen ja veitsien määrä lähtee sitten myös nopeasti kasvamaan kun kokemusta erilaisista askareista tulee. Omassa askartelulootassa taitaa olla joku 5-6 erilaista veistä: kynäveitsiä pari erilaisella kärjellä, pari eri kokoista mattoveistä ja puukkoja pari kappaletta pikkuteräisestä vuolupuukosta perinteiseen raksapuukkoon.

Metsähommissa varmaan ensisijainen kriteeri on että puukkoa voi käyttää vähän vääntövälineenäkin eikä tarvi varoa, eli semmoinen vähän isompiteräinen edullinen ja kestävämpi tapaus. Sissipuukko on tähän tarkoitukseen oikein hyvä, vaikkakin hieman hinnakkaampi. Sitten kun haluaa terän joka pysyy terävänä ja voi viiltää hienomminkin, niin siihen käyttöön erikseen pieni taittoveitsi tai esim. Leathermanin veitsiterä, jota ei sitten rääkätä vaan pidetään hyvässä kunnossa.

Tämä on taas vähän sama asia kuin monessa muussakin: jos koettaa tunkea liikaa ominaisuuksia yhteen kapistukseen, niin lopulta tulos on semmoinen kompromissi joka ei kelpaa mihinkään kunnolla. Eli mielummin siis kaksi eri terää karkeampiin ja hienompiin hommiin. Bonuksena kannattaa taskussa olla pieni hiomakivi tai timanttiviila - se on sellainen mitä jokainen puukonkäyttäjä kaipaa mutta kellään ei ole koskaan mukana!

Tarkkoihin vuoluhommiin muuten voin suositella tuota Moran pientä puukahvaista. Terä on mallia puolikas pikkurilli kiilamaisella profiililla, mutta hyvä muoto ja hivenen paksuutta ruodossa: http://www.clasohlson.com/fi/Vuolupuukko-Erik-Frost-120/20-5439

8871251804190.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa justiinsa toin kotiin Fiskarssin pikkukirveen. Kyseessä on siis se sama kirvespaketti missä tulee teroitin ja hanskat mukana. Tämä oli alennuksessa 25€, ilmeisesti koska se valkoinen malli ei myynyt. Minulle se kyllä kelpaa. Jos tulisi epäilys, että väri olisi liian näkyvä, niin laittaa kahvaan vaikka jääkiekkoteippiä ja loppukirveelle vaikka vihreää mastonia.

Kyseessä lienee X7 kirves. http://hintaseuranta.fi/tuote/fiska...x7-teroitin-xsharp-tyokasineet-xsharp/2789959
 
Tulipahan mieleen mainita, että tälläinenkin on tullut tuotua kotia:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/monitoimityokalu-tool-s

Hinta oli jälleen kohdallaan ja tuo lähti hintaan 3,95€. Mutta kysymys kuuluu, että mitenkähän tuon veitsen saisi teroitettua, kun ei ollut järin terävä uutena. Olen kokeillut hieman timanttiviilalla, mutta alkaa tulla epäilys, että tuota terästä ei saa millään teräväksi tai sitten timanttiviila ottaa liian vähän yhdellä pyyhkäisyllä.

No, hinta oli kohdallaan pihdeistä ja kynsisaksista.
 
Nuo halvat terät on ollut joskus teroitettu toispuoleiseksi ja miten sattuu, niin ainoa konsti on hioa terä uudestaan molemmin puolin valittuun kulmaan. Käsipelillä hommaa jouduttaa kun tekee alkuhionnan karkealla hiekkapaperilla tai vastaavalla.

On tullut myös vastaan teriä, joita ei voi sanoa edes teroitetuiksi. Sama konsti tepsii tietenkin niihinkin.
 
Saati sitten että onko terässä edes minkäänlaista karkaisua... aika paljon työkalujen kanssa tekemisissä olleena vastaan on tullu tool-s:n työkaluja; hyvältähän ne varmasti tuntuvat jos ei ole kokemusta paremmasta :p
 
Itse olen teroituksessa luopunut pitkälti hiomakivien käytöstä ja käytän melkein pelkästään lattaviilaa. Sillä ottaa aika nopeasti ja tulos on vähintäänkin riittävän hyvä.
 
Kaverilla on tämännäköinen laite, jossa haetaan ensin oikea kulma, sitten teroitus viimeistellään nahalla. Tulee hieno teroitus. Arvattavasti käyn hähen luonaan toisinaan veitsien ja puukkojeni kanssa.
tormek_t8_530.jpg
 
Tämä on ollut luotettava kaveri reissuillani...:solthum:

Katso liite: 9721

Ai että, jo kun tuon ottaa käteensä, niin huomaa välittömästi että on erittäin hyvästä puukosta kyse. Saati sitten kun sitä oikeasti käyttää johonkin :) Itsellä tosin tuo pienimunaisten 12,5cm versio. Ainoa miinus että passiivireserviläisenä harmittaa ettei sitä ehdi käyttää enempää.

V-lekan jääkäripuukko lienee käytännössä ainakin lähes yhtä hyvä vähän halvemmalla. Hieman ohkaisempi kirkas terä ja koot 110/140 sissipuukon 125/150 sijaan.
 
Ai että, jo kun tuon ottaa käteensä, niin huomaa välittömästi että on erittäin hyvästä puukosta kyse. Saati sitten kun sitä oikeasti käyttää johonkin :) Itsellä tosin tuo pienimunaisten 12,5cm versio. Ainoa miinus että passiivireserviläisenä harmittaa ettei sitä ehdi käyttää enempää.

V-lekan jääkäripuukko lienee käytännössä ainakin lähes yhtä hyvä vähän halvemmalla. Hieman ohkaisempi kirkas terä ja koot 110/140 sissipuukon 125/150 sijaan.


Mie käytän yleensä puukkoja kotona paljon ruuanlaitossa, paloittelussa jne...kaveri joka mulle näitä puukkoja on tehnyt, sanoi että on hienoa huomata että puukot on käytössä, kun näki yhdellä kurssilla tekemiään puukoja millaisessa kunnossa ne ovat...eli käytetyn näköisiä :D
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top