Puukot, veitset ja muut teräaseet

Lahje, tai hiha leikkaantuu sahalaitaisella paremmin auki.
Olet oikeassa, ahtaassa paikassa ruuvari on hankala, mutta suurimman osan olen saanut hoidettua. Sama voiman suhteen.
 
Kehuin tällä varmaan joskus aikaisemmin, mutta ainoa leukuni tein itse. Saatan tehdä sotapuukonkin vielä.

Avartio+023.jpg

buuggo+006.jpg
 
Lahje, tai hiha leikkaantuu sahalaitaisella paremmin auki.
Olet oikeassa, ahtaassa paikassa ruuvari on hankala, mutta suurimman osan olen saanut hoidettua. Sama voiman suhteen.

No, enpä varsinaisesti kiistä, mutta ihmettelen miksei se leikkaantuisi yhtä hyvin sileällä terävällä terällä? Voisiko olla niin, että terän pitäminen hyvin kangasta leikkaavassa kunnossa vaatii suurempaa huolenpitoa (ahkerampaa teroittamista). Sahalaita rouhii tylsempänäkin.
 
Voi olla noinkin, puhun vain omasta rajoittuneesta kokemuksesta. On toki myönnettävä, etten ole mikään teroittajavelho ja ettei teräni ole parhaassa mahdollisessa kunnossa.
Kärjen muoto on toinen merkittävä juttu, tilanteet kun ovat yleensä melkoista hässäkkää, eikä potilas aina yhteistyökykyinen. Perinteisellä terällä tökkää helposti siinä hässäkässä potilasta.
 
Järkyttävä lapinleuku ei välttämättä ole tosiaan se paras asia kun ollaan jo painissa.

Itsellä oli lahjaksi saatu KA-Bar, jolle en löytänyt oikein käyttöä, suomalainen lapin puukko ja Glockin taisteluveitsi. Molemmat jälkimmäiset tuntuivat päteviltä, mutta en nyt päässyt nitä keneenkään kokeilemaan... Gerber Multitool oli paljon hyödyllisempi, tykkään enemmän kuin Leathermanista.

Se on jännä miten ihmisillä on erilaiset mieltymykset varusteista, itsellä ollut Ka-bar parikymmentä vuotta erätyökaluna ja pidän sitä parhaana puukkona/työkaluna mitä minulla on kädessä ollut. Varmasti löytyy teknisesti parempia mutta olen mieltynyt siihen ajansaatossa kovasti. Ja tuntematta lajikenttää paremmin, ottaisin sen varmaan ekana vaihtoehtona jos pitäisi puukkohipalle alkaa. Mutta tämä tosiaan minun omaa outouttani. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä kummankaan olematta varsinaisesti väärässä :) Sen kaverina minulla toki Leatherman Wave teknisempään räpäläilyyn.
 
Se on jännä miten ihmisillä on erilaiset mieltymykset varusteista, itsellä ollut Ka-bar parikymmentä vuotta erätyökaluna ja pidän sitä parhaana puukkona/työkaluna mitä minulla on kädessä ollut. Varmasti löytyy teknisesti parempia mutta olen mieltynyt siihen ajansaatossa kovasti. Ja tuntematta lajikenttää paremmin, ottaisin sen varmaan ekana vaihtoehtona jos pitäisi puukkohipalle alkaa. Mutta tämä tosiaan minun omaa outouttani. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä kummankaan olematta varsinaisesti väärässä :)

Juu, jos kyse on puukkohippasista, niin kyllähän KA-Bar on siihen kuin luotu. Onhan se aika lailla vanhan puukkosankarin Jim Bowien puukkojen tyylinen (siitäkin taitaa olla eri mielipiteitä). Glockin veitsi on sitten enemmän siihen, kun hiivitään takaa ja "tuolle puukkoselkäiselle/kurkkuiselle kaverille myös iso tuoppi". :D

Mutta kun tämä harmittava lainsäädäntö monissa maissa ei anna moiselle vapaa-ajan riennolle mahdollisuutta.

Mutta jos noista jotain pitäisi kantaa siinä mielessä, että on uhka aseellisesta päällekäymisestä, niin kyllähän KA-Bar olisi omista vaihtoehdoista paras. Gerberillä menee vähän vaikeaksi...
 
:D
 
Lopulta kaikkihan on kiinni siitä minkälaisen koulutuksen puukkotappeluun on saanut ja mikä taistelutyyli itse kullekin sopii. Oma suosikkni on Venäläinen Kizlyar Stalker Combat.
 
Se on jännä miten ihmisillä on erilaiset mieltymykset varusteista, itsellä ollut Ka-bar parikymmentä vuotta erätyökaluna ja pidän sitä parhaana puukkona/työkaluna mitä minulla on kädessä ollut. Varmasti löytyy teknisesti parempia mutta olen mieltynyt siihen ajansaatossa kovasti. Ja tuntematta lajikenttää paremmin, ottaisin sen varmaan ekana vaihtoehtona jos pitäisi puukkohipalle alkaa. Mutta tämä tosiaan minun omaa outouttani. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä kummankaan olematta varsinaisesti väärässä :) Sen kaverina minulla toki Leatherman Wave teknisempään räpäläilyyn.

Pyysin tunnistusta asiantuntijoilta, mutta joudun esittelemään itse kuistin pöydällä lojuvat, joiden seassa on myös U.S. NAVY KA-BAR.

Vasemmalla on Neuvostoliiton aikainen OMONin mustabaretin veitsi. Hänelle jäi tuppi, koska veitsi voi "pudota", mutta tuppi ei. Ihan paska ja bakeliittikahvaiset eivät muutenkaan ole otteen kannalta parhaat. Seuraava vesuri Bowie, jolla voi lätkiä ohuempaa puskaa ja ruokoja viidakossa edestään, mutta ei edes meidän peräkulman vitikko ole niin hankala. KA-BAR on seuraavana. Sitten kumikahvainen ammattilaisen veitsi J.P. Peltonen, jonka teflonpintaan ei veri tartu ja joka on tehty mattaiseksi eikä kiillä pimeässä. Sen tuppi on nerokas ja sitä voi pitää ylösalaisin myös rinnan päällä. Nopea ottaa esiin, terävä, läpäisevä ja kaikin puolin kätevä. Numma one! Seuraavana Rosellin eräpuukko, jolla tekee kaikkea kätevää ja sitten amerikkalaisten vastaava suosikki, heidän tyylinsä mukainen Kershaw.

proxy
 
En ole edes lukenut viestejä. rynkyn pistopuukko, ja mora. siinä se. toki muutkin kelpaavat.
 
Pyysin tunnistusta asiantuntijoilta, mutta joudun esittelemään itse kuistin pöydällä lojuvat...
proxy




Valitettavasti ei ole nuo puukkovehkeet itselle kovin ominta tonttia niin sissipuukon ja Ka-Barin bongauksella kehdannut tuon enempää huudella. Mikä noista on oma suosikkisi sissipuukon jälkeen?
 
Valitettavasti ei ole nuo puukkovehkeet itselle kovin ominta tonttia niin sissipuukon ja Ka-Barin bongauksella kehdannut tuon enempää huudella. Mikä noista on oma suosikkisi sissipuukon jälkeen?

Rosellilla on tullut tehtyä kaikenlaista kätevää metsässä ja vesillä. Loput ovat puhtaasti muistoesineitä.
 
Nylkyhommissa toi Roselli on aika huono, johtuen tosta kippura kärjestä. Samaten suolistuksessa piikkimäinen kärki tökkii helposti ja verisenä puukahva ei ole niitä parhaita ainakaan noin muotoiltuna. Vuoluhommiin terän kaari on hylkivä eli suoraa osaa ei ole oikeastaan ollenkaan. Ylihiilinen terä on helppo teroittaa ja terä jatkuu helaan saakka. Mulla on ollut kaksi näitä joista koira söi toisen. :eek: Varapuukko autossa. Ei vyölle.

Paras puukko jahtihommiin tähänastisista on ehdottomasti ollut Eka Jaktkniv Swingblade. Punainen kahva ei huku niin helposti maastoon, kahvan materiaali ei ole verisenäkään liukas, säilyttää teränsä tosi hyvin, sopivan pieni, tupesta puukon saa yhdellä kädellä, mutta pysyy paikoillaan myös ylös alaisin ja avaus veitsi on ihan paras innovaatio mitä markkinoilta löytyy. Juuri oikea noste ja kaari. Vähän joutuu näyttämään Dremeliä avaus puolen selkään koska ovat niin terävä särmäisiä tehtaalta tullessaan. Parempia nikkari puukkoja toki löytyy mutta jahti puukkona Eka on täysi 10.
 
Omalla sissipuukolla on yksi hirvi nyljetty.
Kokenut nylkijä oli unohtanut oman nylkypuukkonsa kotia ja kiros kun joutuu paskalla puukolla nylkemään ja kokeili paria puukko mitä proukalla oli mukana. Ja ei homma toiminu.
Sit tarjosin omaa sissipuukkoa ja jyyrissä laskeutui sellainen paheksuva syvä hiljaisuus. Sanoin ettei se mitään ot, jos ei annakaan.
Nylkijä otti puukon ja jatkoi hommia 10min eikä puhunu mitään. Sit piti jo uteliaisuuttaan kysyä miltä se tuntuu.
Kuulema kahvassa loistava pito ei luista, kärjen muoto on sopiva hirven nylkyyn, voimaa saa tarvittaessa ja nopea/helppo teroittaa kun tylsyy. Mutta terä on liian pitkä vaikeimpiin kohtiin.
Yllättäen oli vanhat parrat kyselemässä mikäs se tollanen oikein on :) :) :)
 
Meikäläisellä myös tuo Rosellin eräpuukko. Se on siitä hyvä, että sitä voi käyttää melkein leukuna, kun se on vähän ylisuuri ja tukeva. Toisella parrulla hakkaamalla saa tehtyä todella kätevästi polttopuita.

Vaelluskäytössä on sitten classic mora, koska tuo Roselli painaa vajaa 200g ja mora vain 70g. Ne on ne grammat nääs :)

Tuo classic mora on muuten terän osalta todella hyvä. Keittiöstä löytyy todella laadukkaita japanilaisia korkean hiilipitoisuuden kokkiveitsiä ja mielestäni tuo moran terä on todella hyvä, melkein samaa tasoa. (paljon parempi kuin muovimorissa, joilla ei tee mitään). No, tuo moran terä onkin samaa luokkaa kovuudeltaan, 59-60 Rockwelliä. Kuulemma Pohjanmaalla turkistarhaajat käyttävät juuri tuota veistä terän laadun vuoksi.

Huonoja puolia: Pitää olla varovainen, koska kahvan muotoilu on sellainen, että sormet liukuu helposti terälle. Lisäksi muovituppi on surkea eikä tee veitselle oikeutta.

Suhteessa laatuun hinta on mielestäni todella halpa.

http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=2944


mora-FR1002_iso.jpg
 
Turkistarhaajista en tiedä, mutta Pohjanmaalla minulle sanottiin, ettei Moran kantaminen tietenkään väärin ole. Se on vaan helvetinmoinen häpee...
 
Ehkä ne sun tapaamat pohjanmaalaiset eivät olleet tavanneet pohjanmaalaisia turkistarhaajia :)

"Hyvää lährettiin tekemään, mutta riimaa tuppaa tulemaan". Vai, "Kun itse tekköö, saapi sellaisen kun sattuu tulemaan"? Siinä kiteytyy pohojalaane elämänfilosofia. Itseironista ylpeyttä.
 
Omalla sissipuukolla on yksi hirvi nyljetty.
Kokenut nylkijä oli unohtanut oman nylkypuukkonsa kotia ja kiros kun joutuu paskalla puukolla nylkemään ja kokeili paria puukko mitä proukalla oli mukana. Ja ei homma toiminu.
Sit tarjosin omaa sissipuukkoa ja jyyrissä laskeutui sellainen paheksuva syvä hiljaisuus. Sanoin ettei se mitään ot, jos ei annakaan.
Nylkijä otti puukon ja jatkoi hommia 10min eikä puhunu mitään. Sit piti jo uteliaisuuttaan kysyä miltä se tuntuu.
Kuulema kahvassa loistava pito ei luista, kärjen muoto on sopiva hirven nylkyyn, voimaa saa tarvittaessa ja nopea/helppo teroittaa kun tylsyy. Mutta terä on liian pitkä vaikeimpiin kohtiin.
Yllättäen oli vanhat parrat kyselemässä mikäs se tollanen oikein on :) :) :)
Tää uus lyhyempi sissipuukko on kyllä hyvä väline ollut joka reissulla, mutta ei sillä mitään puista figuuriukkoa vuolla. Omiin tarpeisiin täydellinen.
 
Back
Top